4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 53-55-56-57-58-59 MEB Yayınları

4. Sınıf Türkçe Kitabı Efelerin Efesi, Hey Gidinin Efesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59


4. Sınıf Türkçe Kitabı Efelerin Efesi, Hey Gidinin Efesi Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 53-55-56-57-58-59


1. İstiklâl Marşı bizim için neden önemlidir?


Kısa Cevap : “İstiklâl Marşı bizim için neden önemlidir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İstiklal Marşı milli mücadelede yaşadıklarımızı ve oradaki mücadelemizi anlatmaktadır. İstiklal Marşı milletimizi simgelemektedir. Milli Mücadele yıllarında yaşadığımız zorlu dönem ve yaşadığımız duyguların temsilidir.

Bu kutlu mücadelede atalarımızın anıldığı onlara motivasyon olmuştur. İstiklal Marşı bizim de bu dönemde okudukça içimizi ısıtan atalarımıza duyduğumuz özlemi dile getiren vatanımıza sımsıkı sarılmanızı sağlayan bir maaştır. İstiklal Marşı Türkiye’nin simgesidir. İstiklal Marşı’nı dinledikçe okudukça vatanıma duyduğum sevgi kat ve kat artmaktadır.


2. Vatan savunması sizin için ne ifade ediyor?


Kısa Cevap : “Vatan savunması sizin için ne ifade ediyor?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Vatan savunması özgürlüğümüz için önemlidir. Bu vatanı özgür olması için dinimizi dilimizi düşüncelerimizin özgür olması için atalarımız kan dökmüşlerdir.

Biz de vatanımızın bağımsızlığı için topraklarımızın birliği bütünlüğü için hayatımız pahasına vatanımızın topraklarını korumalıyız. Vatanımız bizim en değerli varlığımızdır. Uğruna canımız dahil her şeyimizi vermeliyiz çünkü vatanımız bizim her şeyimiz özgürlüğümüz, onurumuz, namusumuz, dilimiz, dinimiz her şeyimiz!


EFELERİN EFESİ, HEY GİDİNİN EFESİ!.. 

Yunanlılar, saldırılarını Meclis’in açılış hazırlıkları sırasında da sürdürmüşler, İzmir’ den sonra Aydın ve Nazilli’yi de işgal etmişlerdi. (…) O günlerde, korkusuz bir efe çıktı ortaya. Adı Ali’ydi, ama Yörük Ali Efe diyorlardı ona.

Ali Efe, ilk hedef olarak, Nazilli’deki bir düşman karakolunu basmayı koydu kafasına. Arkadaşlarını hızla örgütlediği gibi harekete geçti. Öyle bir bastılar ki karakolu, içindeki bütün cephane, silah, erzak ne varsa hepsini ele geçirmekle kalmayıp, askerleri de tutsak aldılar.

Yunanlı komutanlar, bu beklenmedik baskın karşısında paniğe kapıldılar. Baskından kurtulup kaçabilenlerse tası tarağı topladıkları gibi Nazilli’yi terk etmek zorunda kaldılar. Yörük Ali Efe ile arkadaşlarının gösterdiği kahramanlık her yerde duyuldu. Dillere destan oldu. Onun hakkında türküler yakıldı. O türkülerden birinde şöyle deniyordu:

“Şu Dalama’nın çeşmesi Efelerin seçmesi
Ne hoş olur içmesi Hey gidinin efesi
Yörük Ali’yi sorarsan Efelerin Efesi.”

(…) Artık bütün Anadolu ayaktaydı. Ayaklanmamış hiçbir yer kalmamıştı. Memleketin her köşesi umut ve inanç doluydu.


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları


Bir halkın canını dişine takarak varını yoğunu ortaya koyarak ölümüne girdiği özgür ve bağımsız yaşama kararlılığıydı bu. Aynı zamanda tarihinde bir kez dahi tutsak yaşamamış bir milletin onur mücadelesi… İşte bu şanlı mücadelenin şiirini yazmaya gelmişti sıra. Şiir, aynı zaman- da İstiklâl Marşımız olacaktı. Bu amaçla bir yarışma açtı Türkiye Büyük Millet Meclisi. Yarışmayı Mehmet Âkif Ersoy kazandı. Şiiri şöyle başlıyordu:

“Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
O benim milletimin yıldızıdır, parlayacak!
O benimdir, o benim milletimindir ancak!

Çatma, kurban olayım, çehreni ey nazlı hilal!
Kahraman ırkıma bir gül… Ne bu şiddet, bu celal?
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal.
Hakkıdır, Hakk’a tapan, milletimin istiklâl.”

Bu dizeler, halkımızın ruhunda yeni ateşler yaktı. Taptaze bir millî inanç ve özgüven yarattı. Anadolu halkı her geçen gün biraz daha birleşiyor, tek yürek tek yumruk oluyor, o yumruk düşmanın tepesine inmek için sabırsızla- nıyordu: “Ya istiklâl ya ölüm!”

Sevinç KOÇAK/Salim KOÇAK (Kısaltılmıştır.)


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Kelimelerin anlamlarını tahmin edip tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz. Kelimelerle birer cümle kurunuz. Kelimeleri sözlük defterinize ekleyiniz.


Cevap :

Efe Kelimesi

Tahminim : Korkusuz kişi.

Anlamı : Yiğit, ağabey.

Cümlem : Bu adamın efe olduğu çok belli.


Direniş Kelimesi

Tahminim : Zor bir durum karşısında dayanmak.

Anlamı : Karşı koyuş, dayanış.

Cümlem : Ona yapılanlara hala direniş gösteriyordu.


Meclis Kelimesi

Tahminim : Bir ülkede alınan kararların verildiği yer.

Anlamı : Bir konuyu görüşmek konuşmak, tartışıp, karara bağlamak üzere bir araya gelmiş kimseler topluluğu.

Cümlem : Türk Büyük Millet Meclisine verdiği kararlar herkesçe sabırsızlıkla bekleniyordu.


Cephane Kelimesi

Tahminim : Askerlerin ateşli silahlarını sakladığı yer.

Anlamı : Ateşli silahlarda kullanılmak için hazırlanan her türlü patlayıcı maddenin genel adı.

Cümlem : Cephanesi bitince düşmana doğru korkusuzca koştu.


Erzak Kelimesi

Tahminim : uzun süre bozulmadan Duran yiyecek

Anlamı : uzun süre saklanabilecek yiyeceklerin genel adı

Cümlem : Erzakların bulunduğu odaya gitmeye hazırlanıyordu.


2. ETKİNLİK


Soru : Metni ana hatlarıyla anlatınız.


Cevap :

Yunanlılar Aydın ve Nazilli ele geçirmek için askerleriyle orayı basmışlardır. Yörük Efe arkadaşlarıyla birlikte bu durumdan rahatsız olup gizlice düşman karakoluna gitmiştir. Düşman karakolunun basarak düşmanı kaçırır. Bundan korkan düşmanlar nazilli’yi terk ederler.

Yörük Efe ve arkadaşlarının kahramanlığı dillere destan olur. Şarkılarda, türkülerde, halk ağzında dolaşır durur Yörük Efe’nin bu cesareti. Bu cesaret Anadolu halkına umut ışığı olmuştur. Anadolu halkı ayaklanmaya başlar ve düşmana karşı bir direniş gösterir. Bu direnişin sonu zaferle sonuçlanır ve vatanımız bağımsızlığına kavuşur.


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Soruları metne göre cevaplayınız.


1. Yunanlılar hangi şehirleri işgal ettiler? 


Cevap :

Yunanlılar Aydın ve Nazilli şehirlerini işgal etmişlerdir.


2. İşgal karşısında halk ne yaptı? 


Cevap :

Toplanarak işgallere karşı direndiler.


3. Ali Efe ve arkadaşları işgale karşı ne yaptılar? 


Cevap :

Toplanarak gizlice düşman karakolunun bastılar. Düşmanı kaçırarak diğer düşmanlara korku saldılar. Bu sayede düşmanlar şehirden kaçtı.


4. Bu şanlı mücadelenin şiiri nedir? 


Cevap :

Bu Şanlı mücadele şiiri Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı İstiklal marşıdır.


4. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.


Cevap :

Metnin konusu : Milli mücadelenin başlaması ve Anadolu altının direnişi.

Metnin ana fikri : Milli mücadelede anadolu halkının direnişi çok zorlu bir mücadele olup yine de zaferle sonuçlanmıştır.


5. ETKİNLİK


Soru : Sizin bir öğrenci olarak vatanınıza karşı sorumluluklarınız nelerdir? Anlatınız.


Kısa Cevap : “Sizin bir öğrenci olarak vatanınıza karşı sorumluluklarınız nelerdir? Anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir öğrenci olarak vatani görevi sorumluluklarımın yerine getirmektir. En büyük sorumluluğum derslerimi çalışmaktır.

Derslerimi iyi bir şekilde öğrenip gelecekse bunları vatanım için iyi bir mühendis, iyi bir doktor, iyi bir çiftçi, iyiyim bir öğretmen olmak için kullanacağım. Vatanım için sorumluluğum aynı zamanda anneme babama büyüklerime öğretmenime saygılı olmaktır.

Küçüklerime sevgi göstermektedir. Çevreme çöp atmamak kamu mallarını düzgün bir şekilde kullanmakta sorumluluklarım arasına girmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Cümlelerde yay ayraç ( ) içlerine uygun noktalama işaretlerini koyunuz.


Cevap :

Sabah olduğunda Mustafa Kemal’i alacak olan araba geldi (.) Mustafa Kemal ve Makbule uzun uzun birbirine baktılar (.) Mustafa Kemal “Niçin konuşmuyorsun Makbule (?)” dedi (.) Makbule gözlerindeki yaşları silerek abisine “Ağabeyciğim (,) ne konuşayım (?)


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : Cümlelerde koyu yazılmış deyimleri örnekteki gibi metne kattığı anlamıyla yazınız.


Yörük Ali Efe ile arkadaşlarının gösterdiği kahramanlık dillere destan oldu.

Cevap :

Yörük Ali Efe ile arkadaşlarının gösterdiği kahramanlık herkes tarafından konuşulur oldu.


Onun hakkında türküler yakıldı

Cevap :

Onun hakkında türkü sözleri bestelendi.


Arkadaşlarını hızla örgütlediği gibi harekete geçti.

Cevap :

Arkadaşlarını hızla örgütledi, planlarını gerçekleştirmeye başladı.


Bir halkın canını dişine takarak varını yoğunu ortaya koyarak ölümüne girdiği özgür ve bağımsız yaşama kararlılığıydı bu.

Cevap :

Bir halkın her tehlikeyi göze alarak, bütün gücünü harcayarak ölümüne girdiği özgür ve bağımsız yaşama kararlılığıydı bu.


Baskından kurtulup kaçabilenlerse tası tarağı topladıkları gibi Nazilli’yi terk etmek zorunda kaldılar.

Cevap :

Baskından kurtulup kaçabilenlerse her türlü ilişkiyi keserek hazırlanıp Nazilli’yi terk etmek zorunda kaldılar.


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


8. ETKİNLİK


Soru : Soruları görsele göre cevaplayınız.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 53-55-56-57-58-59 MEB Yayınları”

1. Kurtuluş Savaşı’na kimler katılmıştır? 


Cevap :

Kurtuluş Savaşı’na eli ayağı tutan herkes katılmıştır. Genci, yaşlısı, çocuğu herkes Kurtuluş Savaşı’nda mücadele vermiş vatanını savunmuştur.


2. Görseldeki insanlar ne yapmaktadır? 


Cevap :

Görseldeki insanlar askerlerimize cephane ve erzak götürmektedir.


3. Görseldeki insanlar hangi koşullarda yol alıyorlar? 


Cevap :

Zorlu koşullar ile yol almaktadırlar. Görseldeki insanların taşıdıkları yük ağır, hayvanlar yorulmuş, hava soğuk, karınları aç halleri bitiktir. Yollar bozuk olduğu için hayvanlar zar zor getiriyor. İnsanlar da hayvanların gitmesi için onlara yardım etmeye çalışıyordur.


9. ETKİNLİK


Soru : İstiklâl Marşımızı tekrar tekrar okuyunuz. Sonra da ezbere okumayı deneyiniz.


Cevap :

Bu etkinliği sınıfta sıra ile arkadaşlarınızla yapmanız gerekmektedir.


4. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları


10. ETKİNLİK


Soru : Örneklerdeki farklı yazı stillerini inceleyiniz. Kelimeleri kendi yazı stilinize göre yazınız. Yazınızı görsellerle zenginleştirebilirsiniz.


Cevap :

Bu kısmı kendi el yazınızla boş alanları doldurmanız gerekmektedir.


GELECEK DERSE HAZIRLIK 


Soru : Millî Mücadele’ye katkı sağlamış kahraman Türk kadınlarından biri hakkında bilgi edininiz.


Kısa Cevap : “Millî Mücadele’ye katkı sağlamış kahraman Türk kadınlarından biri hakkında bilgi edininiz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Çete Emir Ayşe milli mücadelede Türk kadın kahramanlarımızdandır. Gerçek adı Emire Ayşe Aliyedir. Yunan askerleri Aydın’a yaklaştığında arkadaş ile birlikte Nehir’i geçmeye çalışan çete Emir Ayşe arkadaşlarının nehir’e düşüp boğulmasına şahit olmuştur.

Emir Ayşe bu olaydan sonra evine giderek Çanakkale Savaşı’nda şehit düşen eşinin onu aldığı değerli eşyaları satar. Kendine bir tüfek alır dağa çıkar ve Yörük Efe ekibine katılır. Burada düşmanla kahramanca bir mücadele ile savaşır. Gösterdiği cesaret ve kahramanlıktan dolayı kendisine İstiklal Madalyası verilmiştir.



 

Our Score