4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 43-44-45-46-47 ÖZGÜN Yayınları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Ye Kürküm Ye Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 43, 44, 45, 46, 47
4. Sınıf Türkçe Kitabı Ye Kürküm Ye Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 43-44-45-46-47
1. Hazırlık yaptığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza anlatınız.
Kısa Cevap : “Hazırlık yaptığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Onu Kendisi Sanmış
Nasreddin Hoca bir gün yolda giderken bir adamla karşılaşmış. Adamla sohbet etmeye başlamışlar. Bir saat havadan sudan konuştuktan sonra Hoca:
– Kusura bakma arkadaş. Ben seni tanıyamadım, adın neydi?, diye sormuş.
Adamcağız çok şaşırmış:
– Madem beni tanımadın, neden benimle bir saattir sohbet ediyorsun?, demiş.
Nasreddin Hoca:
– Kıyafetlerin benimkine çok benziyordu. Ben de seni ben sandım, demiş.
2. Anlatılan fıkralara göre Nasrettin Hoca’nın kişilik özellikleri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Uzun Cevap :
Nasrettin Hoca en büyük özellikleri zeki, pratik zekalı, tatlı dilli, güler yüzlü, hazır cevap samimi bir kişiliğe sahiptir. Nasreddin Hoca alçak gönüllü bir insandır. İnsanlara güldürür ama onların kırılacağı bir şekilde olayları yansıtmaz, onlarla alay etmez.
Konuştuğu kişilerle küçümsemeden hatalarını fark ettirir ve onlara ders verir. Nasrettin Hoca fıkralarıyla ve yaptıklarıyla bizi düşündürüp olaylardan ders çıkartmamızı sağlamaktadır .
3. Nasrettin Hoca hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap : “Nasrettin Hoca hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Nasrettin hoca 1.208 senesinde Selçuklunun Hortu Köyünde doğmuştur. Temel eğitimi ardından Sivrihisar’da medrese eğitimi almıştır. Babasının ölmesiyle köyüne dönmüş burada imamlık görevinden başlamıştır. Bir dönem sonra Akşehir’e göç etmiştir. 1.284 senesinde vefat etmiştir.
Nasrettin hocanın kendisine ait olan yazılı kültürü en eski olarak 1.480 senesinde Saltukname isimli eser bulunmaktadır. Fıkraları dilden dile dolaşan birçok sözüyle hatırlanan Nasrettin hoca günümüze kadar fıkralarıyla gelerek bizi hem düşündürüp hem de güldürmüştür.
Metni, türünün özelliklerine göre sesli okuyunuz.
YE KÜRKÜM YE
Hoca, bir yere davetli imiş. Hani yokluğundan, yoksulluğundan değil ya, değiştirmeye eli mi değmemiş ne olmuşsa davete üzerindekilerle gitmiş. Gitmiş ama bir “buyur” eden olmamış.
Onlar birbirlerini ağırlarken kimselere fark ettirmeden gidip üstünü başını değiştirivermiş. Bu defa Hoca’yı nereye oturtacaklarını, nasıl ağırlayacaklarını şaşırmışlar.
Hele sofrada, “buyur” üstüne “buyur” edilince Hoca dayanamamış:
— Bre insafsızlar, biraz önce yüzüme bakmadınız. Şimdi bu ikram niye, diyerek kürkünün ucunu tutup yemeklere doğru uzatarak,
— Ye kürküm ye!.. Bu ikram sana, demiş.
Duhter UÇMAN Nasrettin Hoca ile Çocuklar
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda, metinde geçen bazı kelimelerin sözlük anlamları verilmiştir. Anlamından hareketle bu kelimeleri noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
Kaybolma: Bulunmama durumu.
Davet: Yemekli toplantı.
Misafirperverlik: Konuğa saygı göstererek onun rahatını, gereksinimlerini karşılamak.
İnsafsız: Vicdansız bir biçimde, acımasızca.
Soru : b. “Buyur etmek” deyiminin anlamını metinden hareketle yazınız.
Cevap :
Buyur etmek deyiminin anlamı ağırlamak ve misafirlere ikramda bulunmaktır. Aynı zamanda buyur etmek içeri davet etmek yol göstermek gibi anlamlar taşımaktadır.
Soru : c. Metinde geçen aşağıdaki kelimeleri gerçek anlamlarına uygun olarak kullanacağınız birer cümle yazınız.
Cevap :
davet : Yarın çay içmek için beni evine davet etmişti.
yoksul : Gördüğü yoksul insanlara yardım ederek merhametli bir insan olduğunu gösteriyordu.
ikram : Annem yarın misafir geleceği için mi sürü ikram hazırlamıştı.
kürk : Aldığı kürk ona çıkart çok yakışmıştı.
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Hoca davete önce nasıl gitmiş, nasıl karşılanmış?
Cevap : Hoca ilk önce eski yırtık pırtık kıyafetleriyle gitmiş. Onu dikkate alan olmamış onu kimse davet etmemiştir.
2. Hoca üstünü başını değiştirerek davete gittiğinde nasıl karşılanmış?
Cevap : Hoca üstünü değiştirdikten sonra hocanın kıyafetlerine hayran o kalmışlar. Onun önemli bir kişi olduğunu sanmışlar ne yapacaklarını şaşırmışlar. Herkes bir yerlere davet etmiş ve birçok yere buyur etmişler.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Metin ile ilgili iki soru da siz yazınız. Yazdığınız soruları cevaplayınız.
Soru : Kıyafetin ve zengin diğer insanların bize karşı davranışlarını değiştiriyor mu?
Cevap
: Evet, değiştiriyor insanlar maalesef kabı dışına göre yargılıyorlar. Giyim tarzımız bizim hakkımızda birçok şey söylüyor. Bu da insanların üzerine etki ediyor.
İnsanlar sizi ilk gördüğü an kıyafetlerinize ve davranışlarınıza göre bir kalıba koyuyor. Size gösterilen saygıya etki ediyor tabii. İnsanların ilk görüşte giydiği kıyafetlere göre onların önemli bir kişi olup olmadığına karar veriliyor aslında yapmamız gereken şey ilk başta o insanı tanımaktır.
Soru : İnsanın karakteri mi önemli yoksa parası mı?
Cevap :
Bir insanın karakteri daha önemlidir çünkü bir insan karakterli olduğu sürece size birçok yardımın dokunabilir. Parasına tutsak olmuş karakteri olmayan insanlar size sadece zarar verir.
Karakteri olan bir kişide daha mutlu daha huzurlu vakit geçirirsiniz ama para harcasa bile kötü bir insanlar sürekli kendinizi yetersiz ve mutsuz hissedersiniz
4. ETKİNLİK
Soru : a. Metinde anlatılmak istenen ana düşünce nedir? Aşağıya yazınız.
Cevap :
Metnin ana düşüncesi : İnsanların başkalarının düşüncelerine değil de zenginliğine statüsüne ve parasına bakmalarıdır.
Soru : b. Metnin ana düşüncesi, metindeki hangi cümle veya cümlelerle ifade edilmiştir? Aşağıya yazınız.
Cevap : Metnin ana düşüncesi “Ye kürküm ye!.. Bu ikram sana, demiş.” cümlesiyle ifade edilmiştir.
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya, metnin içeriğine uygun farklı bir başlık yazınız. Neden bu başlığı yazdığınızı açıklayınız.
… metnin içeriğine uygun bir başlıktır. Çünkü….
Cevap :
Kıyafetin önemi metnin içeriğine uygun bir başlıktır çünkü insanlar başkalarının düşüncelerini tanımaktan çok direkt kıyafetlerine bakarak nasıl bir insan olduklarına karar vermektedirler. Bu metin bunu açıkça eleştirmektedir bu yüzden metnin içeriğine uygun bir başlıktır.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Metnin türü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
- (✓) Metin dörtlükler hâlinde yazılmıştır.
- (✓) Metinde bilgilendirici ifadeler vardır.
- (✓) Metin hem eğlendirici hem de öğreticidir.
- (✓) Metnin ana duygusu vardır.
- (✓) Metinde kahramanlar, olay, mekân ve zaman gibi hikâye unsurları bulunmaktadır.
7. ETKİNLİK
Soru : a. Metnin üstünde verilen görseli inceleyiniz. Bu görselin metni anlamamıza nasıl yardımcı olduğunu açıklayınız.
Cevap :
Yukarıdaki görsel metni anlamamızda ve kavramımızda etkili olmaktadır. Kendi zihnimizde kurduğumuz olayları ve karakterleri açıkça görebilmekteyiz.
Böylelikle hayal gücümüzde olan karakterleri ve olayları bu resme göre şekillendirebilir ve daha kavrayıcı bir anlatım ile karşılaşırız.
Soru : b. Aşağıdaki görselin, metnin hangi bölümüyle ilişkili olduğunu, yansıttığı duyguları, mekânın özelliklerini açıklayınız.
Cevap :
Aşağıdaki görsel son bölümden yani Nasrettin Hoca’nın Ye Kürküm Ye dediği kısımdan alınmıştır. Bu görselde yer sofrası kurulmuş etrafından bir Nasrettin Hoca ve arkadaşı bulunmaktadır.
Yemek yemektedirler. Nasrettin Hoca kürkünü göstererek şaşkın bir şekilde durmaktadır. Arkadaşı da onu dikkatli ve şaşırmış bir şekilde dinlemektedir.
8. ETKİNLİK
Soru : Nasrettin Hoca’nın hayatı ile ilgili edindiğiniz bilgileri kısaca aşağıya yazınız.
Uzun Cevap :
Nasrettin Hoca Selçuklunun Hortu Köyünde doğmuştur. 1208 yılında dünyaya gelmiştir. İlk eğitimini aldıktan sonra Sivrihisar’da eğitim almıştır. Babasının ölümünün ardından köyüne dönüp orada imamlık yapmıştır.
1284 yılında aramızdan ayrılan Nasrettin Hoca mezarı türbeye gömülmüştür. Nasrettin Hoca hala hayatta olmamasına rağmen fıkraları günümüze kadar gelmektedir. Günümüze kadar gelen fıkralar içinde büyük anlamlar taşımaktadır. Bu anlamları düşünerek aynı zamanda güldüren fıkralarla güzel anılarımıza ortaklık etmiştir.
4. Sınıf Türkçe ÖZGÜN Yayınları Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : a. Nasrettin Hoca’nın beğendiğiniz fıkralarından birini kişi, olay ve mekân unsurlarını dikkate alarak kendi cümlelerinizle aşağıya yazınız. Yazdığınız fıkrayı türün özelliklerine uygun biçimde arkadaşlarınıza okuyunuz.
Kısa Cevap : “Hazırlık yaptığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza anlatınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Onu Kendisi Sanmış
Nasreddin Hoca bir gün yolda giderken bir adamla karşılaşmış. Adamla sohbet etmeye başlamışlar. Bir saat havadan sudan konuştuktan sonra Hoca:
– Kusura bakma arkadaş. Ben seni tanıyamadım, adın neydi?, diye sormuş.
Adamcağız çok şaşırmış:
– Madem beni tanımadın, neden benimle bir saattir sohbet ediyorsun?, demiş.
Nasreddin Hoca:
– Kıyafetlerin benimkine çok benziyordu. Ben de seni ben sandım, demiş.
Soru : b. Aşağıdaki ölçütlere göre uygun kutucukları işaretleyerek yazı çalışmanızı değerlendiriniz.
Cevap :
- (✓) Yazmaya hazırlık yaptım.
- (✓) Anlamlı ve kurallı cümleler kurdum.
- (✓) Noktalama işaretlerini yerinde kullandım.
- (✓) Konu dışına çıkmadan yazdım.
- (✓) Yazım kurallarını uyguladım.
- (✓) Sözlük ve yazım kılavuzundan yararlandım.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : Genel ağdan, Türk Dil Kurumu ile ilgili araştırma yapınız.
Kısa Cevap : “Genel ağdan, Türk Dil Kurumu ile ilgili araştırma yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Türk Dil Kurumu 12 Temmuz 1932’de Mustafa Kemal Atatürk tarafından Başkent Ankara’da kurulmuştur. Türk Dil Kurumu ilk başta Türk Dili teknik Cemiyeti adı ile kurulmuştur.
Bir dernek olarak görevlerini yerine getirmiştir. Türk dilini araştırmak, korumak, geliştirmek gibi görevleri vardır. Aynı zamanda Türkçe yabancı sözcüklerden arındırıp insanların Türkçeyi daha doğru ve düzgün konuşabilmesi için çalışmalar yapmaktadır.