5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 64-65-66 Anıttepe Yayıncılık
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları Sayfa 64, 65, 66
5. Sınıf Türkçe Kitabı 2. Tema: Milli Mücadele ve Atatürk Tema Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 64-65-66
SAROS KÖRFEZİ
Saros Körfezi’ne doğru yol alırken Queen Elizabeth (Kuin Elizabet) zırhlısı erimiş gümüşü andıran denizin sularını bıçak gibi yarıyor, göğün sonsuzluğu maviliklere demir atmış sessizliği şiirleştiriyor, göz alıcı ufukların menekşe rengi nice güzelliklerin sırlarına işaret ediyordu. Hamilton (Hemıltın) ve kurmay heyeti güçlü dürbünlerle kıyıya bakıyor, herhangi bir tahkimat olup olmadığını tespit etmeye çalışıyorlardı. Çok güzel, neşeli bir gündü; yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarına serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyordu. Ayak basmamış, sessiz sedasız ormanlarda kuşlar ötüyor; taze ot kokuları rüzgâra karışıyordu.
Geriye dönerken Queen Elizabeth hızını azalttı. Mümkün olduğu kadar sahile yaklaştı. Kıyıları yakından inceliyorlar, ellerindeki haritaları da kontrol ediyorlardı; hayret verecek kadar araziyi gözlemliyorlardı. Emir subayı ile Esat Paşa da ormanın en sıklaştığı bölgeye yerleşmiş, dürbünlerin merceklerinden bugüne dek emsalini daha görmedikleri Queen Elizabeth’in ihtişamını seyrediyorlardı. Biraz uzaklaşınca Esat Paşa, emir subayına döndü:
– Savaşın yüksek bir meslek, ilim hâline geldiğini iddia edemeyecek kadar aptal değiliz fakat bu davetsiz misafirlerimiz savaşın asıl gıdasını kahramanlık, vatan sevgisi gibi maalesef ilkel kabul edilmeye başlanan duygulardan aldığını unutuyorlar.
Mehmet NİYAZİ
A. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
1. Yazar anlattığı günü nasıl tasvir etmiştir?
Cevap :
1. Yazara göre o gün çok güzel ve neşeli bir gündü. Yeşeren yapraklarda, tüten topraklarda, tepelerde ve eteklerde boy veren otlarda, aralarında serpilmiş çiçeklerde bahar gülüyordu.
2. Hamilton ve kurmay heyeti kıyıları niçin inceliyor olabilirler?
Cevap :
2. Haberleşme, hendek, siper vb. savunma sistemlerini öğrenebilmek için.
3. Emir subayı ile Esat Paşa, Queen Elizabeth’i niçin ihtişamlı buluyor olabilirler?
Cevap :
3. O güne kadar emsali görülmemiş bir gemi gördükleri için.
4. Esat Paşa, savaşın bir ilim olduğuna karşı çıkmıyor ancak bunu yetersiz buluyor. Niçin?
Cevap :
4. Esat Paşa’ya göre davetsiz misafirler savaşın asıl gıdasını ilkel kabul ediyorlardı.
5. Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası nedir?
Cevap :
5. Esat Paşa’ya göre savaşın asıl gıdası kahramanlık ve vatan sevgisidir.
6. Metindeki altı çizili söz öbeğinin cümleye olan katkısını açıklayınız.
Cevap :
6. “Boy vermek” deyimi cümeleye “büyümek” anlamı katmıştır.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
7. “Kahramanlık, vatan sevgisi” gibi duygulara sahip olmayan biri savaşabilir mi? Neden?
Cevap :
7. Vatan sevgisi ve sorumluluğu olmayanlar savaşamaz.
8. Savaş, dünya barışını nasıl etkiler? Açıklayınız.
Cevap :
8. Savaş, dünya barışını tehlikeye düşürür. Savaşın olduğu yerde barıştan söz edilemez.
B. Aşağıdaki cümleleri okuyunuz, verilen boşlukları bu cümlelere göre doldurunuz.
Cevap : B. I – III – II
- (Doğru) Dedesi ormandaki çam ağaçlan gibi kokuyordu” cümlesinde benzetme vardır.
- (Doğru) Yağmur yağarsa yola çıkamayız.” cümlesinde koşul anlamı vardır.
- (Doğru) Dünya kadar işim var.” cümlesinde abartma yapılmıştır.
4. KAPIYA ULAŞTIM
C. Aşağıdaki cümlelerde verilen boşlukları doldurunuz.
Cevap : C. yel / yüz / taarruz ve saldırı / zıt
• “Rüzgâr, sanki bu kel tepelere hiç uğramamaya yemin etmişti.” cümlesinde altı çizili kelimenin eş anlamlısı. YEL’dir.
• Yüzünde acı tebessüm belirdi.” cümlesinde YÜZ kelimesi eş seslidir.
• “Taarruz ve saldırı kararma kim itaat eder.” cümlesinde TAARRUZ eş anlamlıdır.
• “Aşağı yukarı üç yıldır buralara uğramıyorlar.” cümlesinde ikileme ZIT anlamlı kelimelerden oluşmuştur.
Ç. Aşağıdaki cümlelerde abartma anlamı olan cümlenin başına “A”, koşul anlamı olan cümlenin başına “K”, benzetme anlamı olan cümlenin başına “B” yazınız.
Cevap :
- (A) Mutfakta dağ kadar bulaşık birikmişti.
- (K) Zamanında evden çıksaydm şimdi otobüsü kaçırmazdım
- (B) Fırtınalı bu gecede bir deniz feneri gibi yalnızdım.
- (A) İstediği olmadığı için yine kıyameti kopardı.
- (B) Bizim vatanımız bir cennet, çocuklar.
- (K) Babam erken gelirse ödevlerimi birlikte yapacağız.
- (B) İnsan bir ormandır, derdi annem.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
D. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Peribacalarını oluşturan kayaçlar bu bölgede bulunan yanardağların ürünü. Erciyes, Hasan ve Melendiz bu yanardağların en büyükleri. Günümüzden milyonlarca yıl önce etkin olan bu yanardağların püskürttükleri lavlar bu bölgede çeşitli kayaç katmanlarının oluşmasına neden olmuş. Yaklaşık 150 metre kalınlığında olan bu kayaç katmanlarının alt kısmı kolay aşınan kayaçlardan, üst kısmıysa sert kayaçlardan oluşuyordu. Eriyen kar suları, yağmurlar, rüzgârlar ve akarsuların etkisiyle bu katmanlar zamanla aşındı. Peribacaları da bu sırada oluştu.
Bu metinde aşağıdakilerden hangisine değinilmemiştir?
Cevap :
A) Peribacalarını oluşturan yanardağların en büyüklerinin hangileri olduğuna
B) Bölgedeki çeşitli kayaç katmanlarının nasıl oluştuğuna
C) Kayaç katmalarının alt ve üst kısımlarının özelliklerine
D) Peribacalarının neden turistlerin ilgisi çektiğine
2. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde iki noktanın kullanımında yanlışlık yapılmıştır?
Cevap :
A) Aslı merakla sordu: “Ne okuyorsunuz?”
B) Bizim bahçede şu ağaçlar vardır: akasya, ıhlamur.
C) Dedem bize hep şöyle seslenirdi: “Kuzularım!”
D) Erkenden uyandı: Kuşların cıvıltılarını dinledi.
3. Ankara Kalesi’nin tarihi en az Ankara ilinin tarihi kadar eskidir. Ankara Kalesi’nin iki büyük kapısı vardır. Bunlardan birine Dış Kapı, diğerine de hisar kapısı adı verilir. Bu kale Ankara şehrinin kurulması sırasında yapılmıştır.
Bu metinde numaralandırılmış bölümlerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?
Cevap :
A) I B) II C) III D) IV
4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde abartma anlamı vardır?
Cevap :
A) Mor menekşe hüzünlü şarkılar söylerdi.
B) Ev fırın gibi yanıyordu.
C) Küçük kızın inci gibi dişleri vardı.
D) Ağaçlar gelin gibi süslenmişti.
5. 1. Bir sarmaşık uyanıyordu uykusundan.
2. Güneş gibi parlıyordu saçları.
3. Üzüm üzüm gözleri ne de güzeldi.
4. Ağaç çocuğun üzüldüğünü gördü.
Numaralandırılmış cümlelerin hangilerinde insan dışı bir varlık insana ait özellikler kazanmıştır?
Cevap :
A) 1-3 B) 2-4 C) 1-4 D) 2-3