4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 125-127-128-129-130-131

4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Padişahın Ebrusu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131


4. Sınıf Türkçe Kitabı Padişahın Ebrusu Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 125-127-128-129-130-131


1. Ebru sanatına ait derlediğiniz, öğretmeninizin uygun gördüğü görselleri sınıf panosuna asıp arkadaşlarınızla inceleyiniz. Ebru sanatı hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :
Ebru sanatı bence diğer sanatlardan çok farklı bir sanat. Ben daha önce çok resim yaptım ve çok resim görüm. Ancak ebru sanatı gibi sıvı maddenin üzerine yapılan bir sanat görmedim. Çok güzel ve ferahlatıcı motifler ortaya çıkıyor. Kolay gibi görünse de aslında zor bir sanat. Onun için bilenlerden yardım almak gerekiyor. Gerekli bilgileri aldıktan sonra imkan varsa bir kursa giderek harika eserler yaratabilirsiniz. Bende ebru yapmak istiyorum ve çok merak ediyorum.


“4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 124 Cevapları”

2. Başlığından ve görsellerinden hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.


Cevap : Başlığına ve görseline baktığım zaman şunları tahmin ediyorum. Bir padişah var. Bu padişah ferman okunurken düşündüğüne göre birşeyler ters gidiyor olmalı yada padişah bir ferman duyuruyor olmalı. Diğer resimlere de bakınca padişahın ebru yaptığını görüyorum. Demekki padişahta ebru yapmaya merak salıyor ve ailesi ile beraber öğreniyor.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 127 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinden geçen ve aşağıda anlamları verilen kelimeleri noktalı yerlere yazınız.


Cevap :
Ebru : Kitre, kola gibi yapıştırıcılarla yoğunlaştırılmış su üzerine boya damlatılarak yapılan ve kâğıda geçirilen süs.
Şehzade : Padişahların ve oğullarının erkek çocuklarına verilen san.
Anne : Çocuğu olan kadın, anne.
Ferman : Padişahın verdiği, uyulması gerekli hükümleri taşıyan yazılı buyruk.


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Padişah neden dertliymiş?


Cevap : Padişah sahte ferman düzenleyerek fakirlerin elinde avucunda olanları alan sahtekarlar olduğu için dertliymiş.


2. Padişah köşkte ne görmüş?


Cevap : Padişah köşkte küçük bir kulübe ve bu kulübede  eşini ve çocuğunu ebru yaparken görmüş.


3. Padişaha aynı ebrudan tekrar yapılamayacağını kimler söylemiş?


Cevap : Eşi, şehzade ve hocası Padişaha aynı ebrudan tekrar yapılamayacağını söylemiş.


4. Aynı ebrudan tekrar neden yapılamazmış?


Cevap : Her ebru eşsiz ve benzersiz olduğu için aynısından tekrar yapılmazmış.


5. Padişah, fermanlarının taklit edilmemesi için nasıl bir çözüm bulmuş?


Cevap : Padişah, fermanlarının taklit edilmemesi için fermanları kendi yaptığı işaretli ebrulara yazdırmaya başlamış.


6. Padişahın fermanlarını taklit etmeye çalışan sahtekârlara ne olmuş?


Cevap : Bu sahtekârlar ebrunun büyüsüne kapılıp kötülüklerden uzaklaşmış, düzenbazlığı bırakmışlar.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 128 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Metin ile ilgili üç soru ve bu soruların cevaplarını aşağıya yazınız.


1. Soru : Padişah ebru yapmaya ne zaman başlamış?
Cevap : Sarayda ebru yapılan yeri gördükten sonra başlamış.


2. Soru : Padişah sarayın içerisindeki küçük kulübeyi görünce neden şaşırmış?
Cevap : Çünkü burayı kendisini yaptırdığını unutmuş.


3. Soru : Kulübenin içerisinde kimler varmış?
Cevap : Kulübenin içerisinde padişahın annesi, oğlu ve ebru hocası varmış.


4. ETKİNLİK


Soru : Metnin türünü; serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde anlatılanları kendi cümlelerinizle aşağıya yazınız.


Cevap :
Metnin türü : Masal’ dır.
Serim bölümü : Padişahın sahte ferman çıkaranlara üzülmesi ve ne yapacağını düşünmesi
Düğüm bölümü : Padişahın bir kulübe içinde eşini ve çocuğunu görmesi ve kendininde ebru yapmaya başlaması
Çözüm bölümü : Padişahın kendi fermanlarına kendi yaptığı ebruyu koyması ve sahtekarların ebrunun büyüsüne kapılıp kötülüklerden uzaklaşmış, düzenbazlığı bırakmaları.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 129 Cevapları


5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıya, metnin içeriğine uygun iki farklı başlık yazınız.


Cevap : Ebrunun Sihri
Ebrunun Gücü
Sanatın Gücü Ebru Sanatı


6. ETKİNLİK


Soru : Metnin ana düşüncesini ve konusunu aşağıya yazınız.


Cevap :
Metnin ana düşüncesi : Ebru sanatının güzelliği ve büyüsü hakkındadır.
Metnin konusu : Padişahın sahte ferman çıkaran sahtekarlara bir ders vermek istemesi ve ebru sanatı ile tanıştıktan sonra bunu fermanlarda kullanarak terbiye etmesi.


7. ETKİNLİK


Soru : İkili gruplar oluşturunuz. “Padişah’ın Ebrusu” başlıklı metni noktalama işaretlerine dikkat ederek; vurgu, tonlama ve telaffuza özen göstererek birbirinize okuyunuz. Aşağıdaki ölçütlere göre grup arkadaşınızın okumasını değerlendiriniz.


Cevap : Bu etkinliği sınıfta arkadaşlarınızla yapmanız gerekmektedir.


8. ETKİNLİK


Soru : a. Defterinize ebru sanatıyla ilgili bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınızda konuyla ilgili duygu ve düşüncelerinize de yer veriniz. Yazınızın içeriğine uygun bir başlık yazmayı unutmayınız.


Cevap : Ebru Sanatı nasıl yapılıyor biliyor musunuz? Ebru sanatı için gerekli olan bazı malzemeler var. Bunlar Kitre adı verilen yapıştırıcı, tekne, ve boyalardır. En çok kullanılan renkler ise, oksit sarı, oksit kırmızı, oksit siyah, lahur çivit mavisidir.
Yapılışına gelince;  Teknenin içerisine kitre konulur ve uygun kıvam alana kadar kitre eklemeye devam edilir. Oluşan sıvı ince bir tülbentten süzülür. Farklı renklerde olan toprak boyalar ezilerek uygun duruma getirilir. Bu şekilde hazırlanmış olan boyalara sığır ödü konularak; 15 gün beklemesi için dinlendirilir. Daha sonra bekleyen ve hazır hale gelen boyalara su eklenerek hazır hale getirilir. Eldeki fırça yardımıyla boya suyun üzerine damlatılır. Şekil verilerek kağıt tekne üzerine konur ve şeklin kağıda çıkması beklenir. Tek seferde işlemin yapılması gerekir. Yoksa desen bozulabilir.


b. Gerekli düzenlemeleri yaptıktan sonra yazınızı okul panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 130 Cevapları


9. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerden gerçek anlamlı olanların başına “G”, mecaz anlamlı olanların başına “M”, terim anlamlı olanların başına “T” yazınız.


Cevap :

  • (T) Resim dersi için palet aldık.
  • (.G.) Uyanınca perdeleri açtım.
  • (M) Bu olayda onun parmağı olabilir.
  • (T) Gösteri için kostümlerimizi giyinelim.
  • (M) Cesaretini kırmadan konuşmalısın.

10. ETKİNLİK


Soru : a. Günlük tutma ve tutmama nedenlerinizle ilgili arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap : Günlük tutmayı seviyorum. Çünkü günlük tuttuğum zaman hem rahatlıyor hemde birine sırrımı anlatmış gibi hissediyorum. Daha sonraki günlerde günlüğümü okuyunca neler yaşadığımı görmek ve unuttuklarımı hatırlamak, o anki duygularımın şaşkınlığı içinde olmak beni çok mutlu ediyor. Geçmişe dair hatıralar bazen güzel bazen güzel olmasa da daha sonra hatırlamak güzel oluyor. Ailemden bazı kişiler günlüğü okudukları içinse çok rahatsız oluyorum. Kardeşim bu konuda çok dikkatsiz ve bu hareketleri beni çok sinirlendiriyor.


Soru : b. Dün yaşadıklarınızı tarih belirterek ve olayların oluş sırasına göre aşağıya yazınız.


Cevap : Bunu sizin yazmanız gerekmektedir.


c. Yazdıklarınızı yazım kuralları ve noktalama işaretlerinin doğru kullanımı yönünden kontrol edip gerekli düzeltmeleri yapınız ve arkadaşlarınıza okuyunuz.


4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 131 Cevapları


11. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin eş ve zıt anlamlılarını yazınız. 


Cevap :

“4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 125-127-128-129-130-131”

12. ETKİNLİK


Soru : Aşağıda verilen bir kuru boya takımına ait ürün etiketini inceleyiniz. Bu takımdaki boya kalemlerinin özellikleri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :
0-3 yaş arası çocuklar için uygun değildir. Küçük parçalar içerdiği için  ve yiyecek olduğu için boyaları ağzına götürme gibi tehlikeleri vardır. Bütün küçük parçalar içeren oyuncaklarda bu uyarı vardır.
Boyalar hatta birçok yiyeceğin saklanması için sıcak ve nem uyarısı yapılır. Burada da öyle . Uygun nem ve sıcaklığa dikkat edilmesi lazım. Yoksa boyalar erir ve yapısı bozulur.
Plastik, cam, metal yüzeylerde, kumaş ve deri yüzeylerde kullanıma uygun olmadığı, kağıt ve karton yüzeylerde kullanıma uygun olduğu yazılmıştır. Çünkü o yerler için başka cam ve kumaş boyaları gibi başka çeşitler vardır.
Parlak, canlı ve örtücü tonda 12 adet renk olduğu yazmaktadır.
Kendi kalemtıraşı ile açılması gerektiği ve darbelerden korunması gerektiği yazılmıştır. Böylece kırılmalar ve zedelenmeler önlenebilir.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


1. Farklı oyun ve masal tekerlemeleri hakkında dergilerden, kitaplardan ve internetten araştırma yapınız.


Cevap :
O piti piti
“Ooooo piti piti
Kremanın sepeti
Terazi lastik jimnastik
Biz size geldik bitlendik
Hamama gittik temizlendik
Dik Dik Dik
Son dersimiz matematik”


Üşü-düm üşü-düm-daldan-elma-düşürdüm
El-mamı-yedi-ler-bana-cüce-dedi-ler
Cüce-likten-çık-tim-Beyoğ-luna-git-tim
Bey-oğlu-has-ta-cor-bası-tas-ta
Püs-külü-ma-vi-ina-dina-ka-vi
Gel-çık-bal-çık-ben-çık-tım


Yağ satarım, bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Ustamın kürkü sarıdır
Satsam on beş liradır
**********
Yağ satarım, bal satarım
Usta gitti ben satarım
Azaldıkça su katarım
**********
Yağ satarım, bal satarım
Ustam öldü, ben satarım
*** * **
Yağ satarım, bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Ustamın kürkü sarıdır
Satsam on beş liradır
*********
Zam-bak, zum-bak
Dön arkana iyi bak
Zam-bak, zum-bak
Dön arkana iyi bak
***********
Yağ satarım bal satarım
Ustam ölmüş ben satarım
Bir kaşık ayran
Yarın sabah bayram.


2. Araştırma yaptığınız bu oyun ve masal tekerlemelerini defterinize yazınız.

Defterinize yazınız.


3. En sevdiğiniz masalı ana hatlarıyla arkadaşlarınıza anlatmak üzere prova yapınız.



 

Our Score