4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 120-121-122-123-124
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Yokuş Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121, 122, 123, 124
4. Sınıf Türkçe Kitabı Yokuş Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 120-121-122-123-124
1. Ezberlediğiniz şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
Atam Ankara sırtlarında yatar
Yıl otuzsekiz on kasım perşembe
Hatırdan çıkmayacak bir sonbahar
Sarsılıyor İstanbul yedi tepe
Yaman esmiş Dolmabahçe’den rüzgar
Gerçek olamaz olsa olsa bir düş
Dokuzu beş geçe Atatürk ölmüş
Böyle toptan bir yas nerde görülmüş
Beraber ağlıyoruz kurtlar kuşlar
Bu memlekete en çok hizmet eden
Bu aşk ile dağlara gücü yeten
On sekiz milyonun omzunda giden
Atam Ankara sırtlarında yatar
Cahit SITKI TARANCI
2. Şiirlerin okuyanlar veya dinleyenler üzerindeki etkileri hakkında arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap : Şiirleri okuyanlar veya dinleyenler üzerinde şiirler büyük etkiler bırakır. Şiir eğer bir hüzün barındırıyorsa okuyan ve dinleyen içinde bir üzüntü hisseder. Vatan sevgisinden bahsediyorsa herkesin içerisinde var olan o vatan sevgisi birden coşar. Sevgiden bahsediyorsa herkes sevdiğini düşünür. Bu örnekler çoğaltılabilir. Burada anlamamız gereken şey ise şiir okuyan ve dinleyen kişi üzerinde ne mana ifade ediyorsa o duyguları aktarabildiğidir.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 121 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Şiirde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını önce tahmin ediniz. Sonra bunların anlamını sözlükten bulup yazınız.
Cevap :
Tramvay Kelimesi
Tahmin : Raylarda giden , trene benzeyen toplu taşıma araca
Sözlük Anlamı : kent içi yolcu taşımasında kullanılan, yol üzerinde çıkıntı yapmayacak biçimde döşenmiş özel raylar üzerinde hareket eden, elektrik gücüyle işleyen yolcu taşıtı.
Kundura Kelimesi
Tahmin : Ayakkabı
Sözlük Anlamı : işçiliği kaba, bağsız ve konçsuz ayakkabı.
2. ETKİNLİK
Soru : a. Şiire göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Şiirin başlığı nedir?
Cevap : Şiirin başlığı YOKUŞ’ tur.
2. Şiirin şairi kimdir?
Cevap : Şiirin şairi Ziya Osman SABA ‘ dır.
3. Şiir kaç kıtadır?
Cevap : Şiir beş kıtadır.
4. Şiir kaç dizedir?
Cevap : Şiir 2o dizedir.
5. Şiirin ana duygusu nedir?
Cevap : Şiirin ana duygusu birlik ve beraberliktir.
Soru : b. Şiir türünün özelliklerini, şiirle ilgili terim anlamlı kelimeleri arkadaşlarınızla konuşarak belirleyiniz.
Cevap : Şiir türü; didaktiktir. Öğüt verme anlamı vardır. Polis, biletçi kelimeleri terim anlamlıdır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 122 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Şiirin görselinin, şiirde anlatılanlara nasıl bir katkı sağladığını açıklayınız.
Cevap : Şiirde işe veya bir yere giden insanlardan bahsedildiği için resim mana ile uyuşmuştur. Resimde de insanlar bir yere gitmekte ve aynı taşıtta oturmaktadırlar. Resimler parça ile uyumlu oldukları zaman hem dikkat çeker hemde hoş bir etki bırakırlar.
4. ETKİNLİK
Soru : a. Şairin, şiirde kime seslendiğini aşağıya yazınız.
Cevap :
Şair, şiirde karşılaştığı insanlara seslenmektedir.
Soru : b. Şairin son dörtlükte ne anlatmak istediğini açıklayınız.
Cevap :
Yaka numaralı biletçi!
Üniformalı polis!
Aldırma dışımıza
Birebir iç
Bu dörtlükte şair; insanlar farklı özellikte ve farklı kişilikler de olsa da birbirinden farklı yaşam tarzlarına ve farklı kıyafetlere bürünmüş olsalar da hepsi aslan değerlidir ve insan olarak kıymetlidir.
Burada şair Biletçi ve polise seslense de aslında anlatmak istediği şey bu kişilere seslenmek değil bütün insanların insan olarak bir ve kardeş olduğudur.
Konuştuğumuz değil giydiğimiz kıyafet ne olursa olsun insan olarak değerli olduğumuz gerçeği her zaman aynıdır ve her insan insan olmakla kıymetlidir.
5. ETKİNLİK
Soru : Sınıfta, www.eba.gov.tr genel ağ adresinden “İstanbul İl Tanıtım Filmi”ni izleyiniz. İzlediğiniz filmle ilgili görüşlerinizi aşağıya kısaca yazınız.
Cevap :
Gerçekten çok güzel ve çok açıklayıcı hazırlanmış. İstanbul hakkında bilgileri resimlerde süslemiş olarak insanı sıkmadan güzel bir konuşma tarzı bir ifade ile bilgileri aktardığı için videoyu çok kaliteli buldum. Böylelikle hem dikkatimiz dağılmadan izleyebiliyor hem de resimlerle sanki oraya gidip ve görmüş gibi bilgi sahibi oluyoruz. Resimler çok canlı ve gerçekten gerçeğini görmüş gibi bir hava estiriyor.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 123 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Televizyon programlarının içeriği konusunda izleyicileri bilgilendiren aşağıdaki akıllı işaretleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Eşleştiremediğiniz akıllı işaretin anlamını boş kutucuğa yazınız.
Cevap :
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki elektronik postayı okuyup soruları cevaplayınız.
Sevgili Arkadaşım,
Okulunuzda düzenlenen şiir okuma yarışmasında birinci olduğunu öğrendim. Seni tebrik ediyor, başarılarının devamını diliyorum.
1. Elektronik posta kim tarafından gönderilmiştir?
Cevap : Gönderen akbal_06@………………….
2. Mesaj kime yazılmıştır?
Cevap : duygu.2010@………………….
3. Mesajın içeriğine göre konu kutucuğuna ne yazılmalıdır?
Cevap : Şiir Okuma Yarışması Sonucu
4. Sınıf Türkçe Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 124 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıya, günlük yaşantıyla ilgili duygularınızı dile getiren bir sosyal medya mesajı yazınız.
Cevap :Merhaba
Bugün karneleri alacağımız için çok heyecanlıyım. Notlarımı aşağı yukarı tahmin etsem de karnemi elime almak ve notlarımı yazılı bir şekilde kesin olarak görmek beni çok heyecanlandırıyor. Çünkü karnemde ailem ve tanıdıklarım notlarımı bir bütün olarak yazılı halde görüyorlar.
Soru : b. “Yazdığınız mesajı paylaşabileceğiniz sosyal medya ortamları hangileridir? Bu ortamlarda kullanabileceğiniz “emoji” adı verilen görseller nelerdir?” sorularının yanıtları hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap : Yazdığım mesajı paylaşabileceğim sosyal medya ortamları Facebook ,Twitter ,WhatsApp ve Instagram gibi yerlerdir. Bu ağları ailemin haberi olarak ve onların kontrolünde dikkatli bir şekilde kullanıyorum. Tanımadığım kimselerle görüşmediğim için ailem bana güven duyuyor ve bir şeyle karşılaştığım zaman hemen onlara danışıp onların bana olan güvenini arttırıyorum.
Soru : c. Görseldeki genel ağ sitesini inceleyip bu sitenin amacı ve hedef kitlesi hakkında arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap :
Görseldeki genel ağa sitesinin hedef kitlesi öğretmen ,öğrenci ve velilerdir. Amacına gelince ise ihtiyaç duyulan zamanlarda bilim teknolojisi ile teknolojinin eğitime entegrasyonu sağlamaktır.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
1. Ebru sanatının nasıl yapıldığı ile ilgili araştırma yapınız.
Cevap :
Ebru Sanatı nasıl yapılıyor biliyor musunuz? Ebru sanatı için gerekli olan bazı malzemeler var. Bunlar Kitre adı verilen yapıştırıcı, tekne, ve boyalardır. En çok kullanılan renkler ise, oksit sarı, oksit kırmızı, oksit siyah, lahur çivit mavisidir.
Yapılışına gelince; Teknenin içerisine kitre konulur ve uygun kıvam alana kadar kitre eklemeye devam edilir. Oluşan sıvı ince bir tülbentten süzülür. Farklı renklerde olan toprak boyalar ezilerek uygun duruma getirilir. Bu şekilde hazırlanmış olan boyalara sığır ödü konularak; 15 gün beklemesi için dinlendirilir. Daha sonra bekleyen ve hazır hale gelen boyalara su eklenerek hazır hale getirilir. Eldeki fırça yardımıyla boya suyun üzerine damlatılır. Şekil verilerek kağıt tekne üzerine konur ve şeklin kağıda çıkması beklenir. Tek seferde işlemin yapılması gerekir. Yoksa desen bozulabilir.
2. Dergi ve gazetelerden ebru sanatına ait görseller derleyip sınıfa getiriniz.
Cevap :
Bir film izleyeceğimiz zaman öncelikle o filmin bizim yaşımıza uygun olup olmadığını içerikler içerisinde araştırarak öğrenmeliyiz bazen biz çocukların şiddet ve çeşitli birçok konuyu etkileyebileceği çılgında filmleri izlemememiz ve bizim yaşımıza uygun olmadığını ifade eden görseller filmden önce yer alır bu filmlere dikkatli bir şekilde dikkat ederek de araştırarak bilimleri izlemeliyiz yaşımıza uygun olan ve zararlı içerikleri bulunan filimleri izlememeliyiz.