5. Sınıf Türkçe Kitabı Anıttepe Yayıncılık Sayfa 94-95-96-97-98
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Sakın Kesme Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 94, 95, 96, 97, 98
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sakın Kesme Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 94-95-96-97-98
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Mustafa Kemal Atatürk’ün “Ormansız yurt, vatan değildir.” sözünü kısaca açıklayınız.
Cevap :
Ormanlar havamızı temizleyen, içimizi ferahlatan, ahşaptan yapılan ürünleri elde etmemizi sağlayan ve daha bir çok yerde kullanılan ağaçlarımızın evi ve hayat döngüsünü sağlayan hayvanların bulunmuş oldukları mekanlardır.
Ormanlar bir ülke için çok değerlidir. Mustafa Kemal Atatürk bu değeri işaretlemek için bu sözü söylemiştir. Ve gerçekten söylediği gibi orman olmadan bir vatan yaşanılabilir değildir.
2. Ağaçların önemi ile ilgili araştırdığınız atasözü ve özdeyişleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
- Ağaca beşikten mezara kadar muhtacız
- Ağaçsız memleket duvaksız geline benzer
- Ağaç (yaş)kesen baş keser
- Ağaç dikip gölgesinde halkı dinlendirmek gibi, insanın kıyamet gününde hesabına yarar bir erdem yoktur.(Hz. Muhammed)
- ‘’Yeşil görmeyen gözler, renk zevkinden yoksundur”. Mustafa Kemal Atatürk
1. ETKİNLİK
Soru : Şiiri dinlerken etkilendiğiniz dizeleri not ediniz.
Cevap :
- Hem Dünya’ da en birinci borç değil mi her kula bir tohumu fidan yapmak, fidanı da bir orman
- Eğer böyle olmasaydı ne kalırdı oğula “mirasımı arttır” diye öğüt veren atadan
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda sözlük anlamları verilen kelime ve kelime gruplarını karşılarına yazınız.
Cevap :
- ( Hemşehri )Arkadaş, ahbap anlamında hitap sözü.
- ( Koruluk ) Koru durumunda olan sık ağaçlı yer.
- ( Kervan ) Uzak yerlere yolcu ve ticaret eşyası taşıyan yük hayvanı katarı.
- ( Onmak ) Daha iyi bir duruma girmek.
- ( Öğüt ) Bir kimseye yapması veya yapmaması gereken şeyler için söylenen söz, nasihat.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz şiire göre cevaplayınız.
1) Şair, şiirde kimlere sesleniyor?
Cevap :
Şair, şiirde ağaç kesenlere sesleniyor.
2) Şair hangi ağaçları kesmemizi söylüyor? Neden?
Cevap :
Şair, çürümüş, işlevi kalmamış ağaçları kesmemizi söylüyor.
3) Şair, ağaçları neden kesmememizi öğütlüyor?
Cevap :
Şair, ağaçlar mirasımız ve güzelliklerimiz olduğu için kesmememizi öğütlüyor.
4) Sizce atalarımız “Mirasımı artır.” sözüyle bizlere neyi öğütlemiş olabilirler?
Cevap :
Bence atalarımız “mirasımı arttır.” sözüyle bizleri bırakmış oldukları bu yemyeşil doğayı ve ağaçlarla dolu çevre ve ormanları korumayı ve daha da çok hale getirmeyi öğütlemişlerdir.
4. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz şiirin ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap :
Şiirin ana duygusu: Orman sevgisidir.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Soruları ve Cevapları
5. ETKİNLİK
a) Dinlediğiniz şiirden hareketle “Şair, nasıl bir yurt özlüyor?“ sorusunu cevaplayacak nitelikte bir paragraf yazınız.
Cevap :
Dinlediğim şiirden hareketle bence şair; tertemiz bir havaya ve çevreye sahip, ağaçlarla dolu, sularının tertemiz oldu, içerisi neşe dolu hayvanlar ve sularla dolu olduğu bir çevreyi özlüyor.
Aslında her insanın hayali böyle temiz ve ferahlatıcı bir çevreye sahip olmaktır. Bunun için ise hepimize düşen sorumluluklar vardır.
b) Şairin özlediği yurdu hayal ederek aşağıya bir resim çiziniz.
Cevap :
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Metni içeriğine uygun olarak sınıfta arkadaşlarınızla canlandırınız.
TOHUMLAR FİDANA
Tohumlar fidana,
Fidanlar ağaca,
Ağaçlar ormana,
Dönmeli yurdumda.
Yuvadır kuşlara,
Örtüdür toprağa,
Can verir doğaya,
Ormanlar yurdumda.
Bir tek dal kırmadan,
Ormansız kalmadan,
Her insan bir fidan,
Dikmeli yurdumda.
Anonim
Cevap : Bu kısmı sınıf arkadaşlarınızla birlikte yapmanız gerekmektedir.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Soruları ve Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : “Sakın Kesme” şiiriyle ilgili görüşlerinizi yazınız.
Cevap :
Bence bu şehir kısa olmasına rağmen çok büyük manalar ifade eden ve tekerleme gibi olduğu için insanları sıkmadan okutan ve Öğreten çok güzel yazılmış bir şiirdir. Ben bu şiiri çok beğendim.
8. ETKİNLİK
a) 2017 yılında ülkemizde dikilen ağaç sayısını ve bu ağaçların hangi bölgelere dikildiğini Orman Bakanlığının internet sitesinden araştırmıştınız. Araştırmanızda edindiğiniz bilgileri ve Bakanlığın internet sitesini yazınız.
Cevap :
Aşağıdaki yazı Orman Bakanlığı’ nın resmi internet sitesindeki 2017 yılı faaliyet raporunun 35. sayfasından alınmıştır.
“2017 yılında özellikli alan ağaçlandırmaları kapsamında; 3.158 üniversite ve okul bahçesine 622 bin adet, 1.070 ibadethane bahçesi ve 1.100 adet mezarlığa 432 bin adet, 233 hastane ve sağlık ocağı bahçesine 114 bin adet ve 1.153 km karayolu kenarına 1 milyon 109 bin adet boylu fidan dikilmiştir.”
b) İstediğiniz bir ağacın özelliklerini dergi ya da bir kitaptan araştırmıştınız. Araştırmalarınızda edindiğiniz bilgiyi ve bilgiyi aldığınız yayının künyesini yazınız.
Cevap :
Söğüt Ağacı
Çalı halinde bulunur. Çoğunluğu kışın yaprak dökerken, ender olarak da her dem yeşil kalan odunsu bitkilerden meydana gelen bir ağaçtır.
Söğütler gayet kolay kök yapabildiğinden, tohumları da kısa zamanda çimlenme özelliğini kaybettiğinden, üretilmeleri hemen her yerde yapılabilir. İlaç yapımında da kullanılır. Hıdırellez geleneklerinde de oldukça önemlidir. Orta Asya ve Anadolu Türk kültüründe de kutsal sayılmıştır.
Kitap Künyesi Nedir?
Her insanın olduğu gibi kitapların da kimlikleri vardır. Kitapların kimliklerine bibliyografik künye ya da kaynakça denir. Bir araştırma yaptığımızda kaynak olarak kullandığımız kitabın bibliyografik künyesini araştırmamız sonunda belirtmeliyiz. Bibliyografik künye yazarken sıralama şu şekilde olmalıdır: yazarın soyadı, yazarın adı, kitabın adı, yayınevinin adı, basım yeri, basım yılı.
c) Eğitim-öğretim yılı boyunca okuduğunuz ve okuyacağınız kitapları aşağıdaki forma uygun olarak listeleyiniz.
Cevap :
Kitabın adı:
Yazarı:
Yayınevi ve yayın tarihi:
Türü:
Sayfa sayısı:
Konusu:
Kahramanları:
Okumaya başladığım tarih:
Okumayı bitirdiğim tarih:
Bu etkinliği siz yapabilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Soruları ve Cevapları
9. ETKİNLİK
a) Aşağıdaki cümlelerden amaç–sonuç bildirenleri “X” ile işaretleyiniz.
Cevap :
- (X) Gölgesinde dinlenebilmek için ağaçları kesmemeliyiz.
- ( ) Ağaçlar kesildiği için vatanımız giderek çölleşiyor.
- (X) Daha yaşanılır bir dünyada olmak için ağaç dikmeliyiz.
- ( ) Ağaçlar bize atalarımızdan yadigârdır.
- ( ) Doğayı çocuklarımızdan ödünç aldık.
b) Aşağıdaki amaç–sonuç cümlelerinin amaç ve sonuç bölümlerini yazınız.
Cevap :
• Uluslararası konferansa katılmak için Paris’e gitti.
Amaç: Uluslararası konferansa katılmak için
Sonuç: Paris’e gitti
• Bol su içiyorum, daha sağlıklı olmak için.
Amaç: daha sağlıklı olmak için.
Sonuç: Bol su içiyorum
10. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki dizeyi okuyunuz. Soruları cevaplayınız.
Ey hemşehri, sakın kesme!
a) Bu dizenin sonunda hangi noktalama işareti kullanılmıştır?
Cevap : Ünlem.
b) Bu noktalama işareti niçin kullanılmıştır?
Cevap : Uyarı sözünü belirtmek için kullanılmıştır.
c) “Hanımefendi bugün de işe pek erken (!) geldiniz.” cümlesindeki ünlem işareti niçin kullanılmıştır?
Cevap : Kelimeye alay, kinaye veya küçümseme anlamı kazandırılmak için konmuştur.
ç) “Simitçi! Bana bir simit lütfen.” cümlesindeki ünlem işaretinin kullanım amacı nedir? Yazınız.
Cevap : Seslenme amacıyla kullanılmıştır.
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerin hangilerinde ünlem işareti kullanılmalıdır? İşaretleyiniz.
Cevap :
- ( ) Her bayram içimi sevinç kaplar
- ( ) Gelecek yıl bu adaya tekrar geliriz
- (X) Aa, ne kadar düşüncesiz davranmış
- ( ) Olanlar karşısında çok üzgünüm
- (X) Vah, bu da mı gelecekti başına
5. Sınıf Türkçe Anıttepe Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 98 Soruları ve Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : Kemal’in dedesi, çocuklara ve gençlere öğütler vermektedir. Dinlediğiniz şiirden hareketle Kemal’in dedesi sizlere başka hangi öğütler verebilir? Yazınız.
Cevap :
Dinlediğim şiirden hareketle Kemal’in dedesi çocuklara işleri olmayan araçların kesilebileceğini ve bu toprakların atalardan çocuklara miras olduğunu ve bu mirasın artırılarak çözülmesi gerektiğini ve ormanların insanlar için neler ifade ettiğini öğütleyebilir.
BİR SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
1. Türk halı ve kilimlerinde kullanılan başlıca motifleri araştırınız. Bulduğunuz motifleri sınıfa getiriniz.
Cevap :
Maddeler halinde Türk halı ve kilimlerinde kullanılan başlıca motifler ;
Küpe motifi ;genç kızların evlilik isteğini ve bu konudaki heveslerini anlatır.
Elibelinde motifi; güçlülük bolluk ve bereket ifade eder.
Koç boynuzu motifi ;erkeklik ,kahramanlık , güç ve bereket gibi kavramları ifade eder.
Göz motifi; manzara, güzellik, dışarıya açılan pencere olarak simgelemektedir.
Kuş motifi ;beklenen bir haberi, ölen bir kişiyi , özlem ,hasret duygusunu ve ruh hallerini temsil eder.
Su yolu motifi; soyluluk ,ferahlık bilgelik, saflık ve temizlik gibi konuları temsil eder.
5 sınıf Anıttepe Türkçe ders kitabımızda yer alan bir şiir olan doğumdan fidan’a ifadesini anlatılmak istenen bir bitkinin hangi aşamalardan geçtiğini ve bir tohum halindeyken nasıl fidanlanıp yaprak vererek büyüdüğüne ağaç olduğunu meyve verdiğini anlatan ve bitkilerin ne kadar kıymetli bir özel olduğunu dile getiren bir şiir olduğunu söyleyebiliriz doğumdan fidana şiirini okuduktan sonra şehirle ilgili sorulan soruların cevaplarını yukarıda bulabilirsiniz.