4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33 MEB Yayınları
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak ve Özgürlük İhlali Cevapları Sayfa 32, 33
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlük İhlali Metni Soruları ve Cevapları
4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33
Hazırlık Çalışmaları
Soru : Bir gün evinizden, oyuncaklarınızdan, eşyalarınızdan, arkadaşlarınızdan ayrılıp uzaklara gitmek zorunda kalsaydınız neler hissederdiniz? Anlatınız.
Uzun Cevap :
Bir gün evimden, oyuncaklarından Birgül eşyalarımdan arkadaşlarımdan ayrılıp uzaklara gitmek zorunda kalsaydım kendimi çok kötü hisseder bana yaşatılan bu duygu sebebiyle içimde büyük bir üzüntü ve öfke duyardım.
İleride başka imkanlara ve insanlarla tanışma imkanı bulsam da bu üzüntüyü hayatım boyunca taşır ve bu kötü anıları atlatabilmem hatırlama bakımından bence mümkün olmazdı.
Etkinlik
Soru : Yurdunu terk etmek zorunda kalan Hüseyin’in hayat hikâyesini okuyunuz. Bu hikâyeden hareketle verilmiş olan soruları cevaplandırarak ilgili boşluklara yazınız.
“Benim adım Hüseyin. On yaşındayım. Bir yıl önce savaş nedeniyle yurdumuzu terk etmek zorunda kaldık ve ailemle birlikte Türkiye’ye sığındık. Ülkemde ikinci sınıfa gidiyordum ama okulum bombalandı. Bir yıl okula gidemedim. Şimdi Türkiye’de okula gidiyorum. Okulumdan ve öğretmenlerimin ilgisinden çok memnunum. Ama Türkçe bilmediğim için dersleri takip etmekte ve anlamakta zorlanıyorum. Öğretmenlerimle ve arkadaşlarımla da iletişim kuramıyorum. Terk etmek zorunda kaldığım ülkemi ve oradaki arkadaşlarımı çok özlüyorum. Dünyada savaş olmasın diye her gün dua ediyorum”.
Hüseyin’in anlattıkları Zeynep ve Bedi’yi çok etkilemişti. Beş aydır Hüseyin’le aynı sınıfta olmalarına rağmen onu hiç tanımadıklarını ve anlamadıklarını fark ettiler. Akşam eve gittiklerinde dalgınlıkları anne ve babalarının dikkatini çekti. Babaları “Çocuklar hayırdır durgun görünüyorsunuz. Bir şey mi oldu okulda?” diye sordu.
1. Zeynep ve Bedi ne cevap vermiş olabilir? Yazınız.
Cevap :
Sınıfımızda Hüseyin adında savaş mağduru olan bir çocuk var ve kaç aydır onu hiç fark etmediğimizi ve tanımadığımızı fark ettik.
2. Hüseyin’in yerinde olsaydınız neler hissederdiniz?
Cevap :
Hüseyin yerinde olsaydım kendimi çok yalnız, yabancı, çaresiz hissederdim.
3. Hüseyin ile benzer koşullarda olan insanlara nasıl yardımcı olabiliriz?
Cevap :
Evimizde herhangi bir bütçe ayırarak resmi kurumlara verebilir, çevremizde böyle kişiler varsa onlara ufak yardımlar da olsa yardımda bulunabilir veya onlara psikolojik olarak destek olmak için arkadaşlık kurabiliriz.
4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 33 Cevapları
Değerlendirme Çalışmaları
Soru : Hak ve özgürlüklerinizin ihlal edilmesi durumunda neler hissedersiniz? Anlatınız.
Uzun Cevap :
Hak ve özgürlüklerimi ihlal edilmesi durumunda haklarımı almak için eğer elimde bir imkan yoksa kendimi çok kötü hissederim.
İçimde derin bir üzüntü uyandıran Bu duygu ile baş edemez ve muhtemelen sürekli ağlardım.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : Okul meclisleri, il ve ilçe insan hakları kurulları, Kamu Denetçiliği Kurumu hakkında bilgi edininiz.
Uzun Cevap :
Okul meclisleri; Öğrencilere seçme seçilme hakkı vererek demokrasiyi öğretmek ve fikirlerini önemseyerek onları topluma kazandırmak için kendi öğrencilerinin seçimi ile başa gelen kurul tarafından yönetim yapan meclislerdir.
İl ve ilçe insan hakları kurulları; insan hakları ihlali iddiaları ile ilgili başvuruları incelemek ,araştırmak, inceleme ve araştırma sonuçlarını değerlendirmek, ulaşılan sonuçları konusuna göre Cumhuriyet savcılıklarına ya da ilgili idari makamlara iletmek ve sonucunu takip etmekle görevli kurumdur.
Kamu Denetçiliği Kurumu; 6328 sayılı yasa ile 2012 yılında kurulmuştur . TBMM’ye bağlıdır. özerk bir biçimde işlemlerini yürütür.
Görevi; Kurum idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve önerilerde bulunmak, gelen şikayetleri incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak, yıllık rapor hazırlamak, yıllık raporu beklemeksizin gerek gördüğü konularda özel rapor hazırlamak, raporları kamuoyuna duyurmaktır.
“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 32-33 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Bulunduğumuz ortamlarda bazen ülkenin yönetimi bazen savaşlar ekonomik sıkıntılar bazen sömürgeler ve bazen birçok sıkıntı ve zor sebeplerden dolayı insanların hak ihlaline uğradıklarını görebiliriz. Hak ihlali insan ayrımı yapmaksızın birçok insanları zarara uğratabilir. Örneğin insanlar ister büyük ister küçük ister özel durumlu insanlar ister çocuk isterse farklı din ve kültürlere sahip olsun hak ve özgürlükleri ihmal edildiği zaman ihlale uğradığı zaman ciddi sıkıntılar ve sorunlar yaşayabilir bu da onların zor duruma sokabilir örneğin en temel haklarımız olan bile barınma yiyecek ve içecek eğitim sağlık hakkı ulaşım iletişim hakkı düşüncelerimizi söyleme hakkı ve oyun oynama hakkı gibi haklarımızın elinden alınması bizlere mutsuz edebilir bizleri Özgür yapmaz bağımsızlığımız elimizden alınmış gibi olur Bu da çok kötü durumlara yol açabilir.