5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-14-15-16 KOZA Yayınları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dünya Çocukları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 12, 13, 14, 15, 16
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dünya Çocukları Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-14-15-16
1. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerin size hissettirdiği duygu ve düşünceleri yanlarındaki noktalı yerlere yazınız.
Cevap :
Birinci görselde engelli bir çocuğun tekerlekli sandalyede oturduğu ve arkadaşın onun yanına gelerek destek olarak onunla top oynamak istediğini görmekteyiz.
İkinci resimde ise paylaşımın önemini görmekteyiz.
Üçüncü resimde ise ne yazık ki yakın zamanda yaşadığımız deprem felaketi sonrası yıkılan evlerin anne ve çocukların çaresizce beklediğini görüyoruz.
2. Arkadaşlarınızla birlikte oynadığınız oyunları düşününüz. Oyun oynarken neler hissediyorsunuz? Sizce dünyadaki diğer çocuklar da sizinle aynı oyunları oynuyor, sizinle aynı duyguları paylaşıyor olabilirler mi? Nedenleriyle birlikte söyleyiniz.
Kısa Cevap :
Oyun oynarken mutlu hissediyorum. Bence dünyadaki diğer çocuklar da bizim gibi benzer oyunları oynuyorlar ve aynı şekilde mutlu oluyorlardır.
Çünkü çocuklar oyun oynarken mutlu ve huzurlu olarak kendilerini hissederler.
Uzun Cevap :
Oyun oynarken arkadaşımla beraber kendimizi mutlu hissediyoruz.
Bana göre dünyadaki diğer çocuklar da bizler gibi arkadaşlarıyla oyun oynarken mutlu oluyorlardır. Dünyada var olan çocuklar da bizler gibi benzer oyunları veya aynı oyunları oynadığını söyleyebilirim.
Dünyada yer alan çocuklar da bizim gibi aynı duyguları paylaşmaktadır çünkü çocuklar oyun oynarken her zaman mutlu olurlar.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : a. Aşağıda şiirde geçen bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin anlamlarını yer aldığı dizeden hareketle tahmin ediniz. Ardından bu kelimelerle anlamlarını eşleştiriniz.
Cevap :
1. Güneş doğmadan az önce beliren aydınlık. (şafak)
2. Bitkilerde tohumları taşıyan, genellikle yenebilen organ, meyve. (yemiş)
3. Savaşın bittiğinin bir antlaşmayla belirtilmesinden sonraki durum. (barış)
4. Dargın olma durumu. (dargınlık)
5. Birlik, beraberlik. (kardeşlik)
Soru : b. Türkçe sözlüklerinizi inceleyiniz. Ardından orta kalınlıkta bir defter edininiz.
Alfabemizdeki harflerin sayısını dikkate alarak defterinizin sayfalarını alfabetik sıraya göre harflere ayırınız. Bunu yaparken dilimizde bazı harflerle başlayan kelimelerin sayısının daha çok olduğunu göz önünde bulundurunuz. Örneğin, “A”, “E”, “M”, “S” gibi bazı harflerle başlayan kelimelerin sayısı oldukça fazladır. Bu nedenle bu harflere ayrılan sayfa sayısını diğerlerinden fazla tutunuz. Artık size ait özel bir sözlük defteriniz oldu.
Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri sözlüğünüze yazarak sözlüğünüzü zenginleştiriniz. Bu çalışmayı bilgisayarınızda bir dosya açarak da yapabilirsiniz.
Cevap :
Bu etkinliği sizin yapmanız gerekmektedir.
2. Etkinlik
Soru : Okuduğunuz şiirden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Şair, yaşamın nasıl olmasını istiyor?
Cevap :
Şairin dediği gibi yaşamın oyun gibi olması ve insanların oyun oynayan çocukların neşesini mutluluğunu huzurlu taşıması gerektiğini ifade ediyor.
“Dünyayı, kardeşlik dallarında / Uçan kuşlar doldursun.” dizeleriyle ne anlatılmak istenmektedir?
Cevap :
Dünyamızda yer alan bütün savaşların sona ermesi her yerde barışın hakim olması gerektiğini anlıyorum. Aynı şekilde kuşlar gibi özgürce yaşayacak olan insanların huzurla yaşamalarının özlemini dizelerde anlatıyor.
Şair, çocuklardan ne istiyor?
Cevap :
Şair çocuklardan kimsenin kalbini kırmamaları ve barış içerisinde mutlu bir şekilde yaşamalarını istiyor.
Şair, dünya çocukları için Tanrı’dan ne diliyor?
Cevap :
Şair dünyadaki çocuklar için tanrıdan çocukların ayaklarının korunmasını istiyor. Çünkü çocuklarım bu ayaklarla birlikte oyunlar oynadıklarını ve mutlu bir hayat paylaştıkları için bu şekilde tanrıdan dilekte bulunuyor.
Siz, şairin yerinde olsaydınız dünyada yaşayan diğer çocuklar için neler dilerdiniz?
Cevap :
Ben şairin yerinde olsaydım eğer dünyada yer alan çocukların huzurlu barış içerisinde yaşamalarını savaştan uzak bir dünyada olduklarını ve hiçbir çocuğun aç bir şekilde uyulmaması gerektiğini dilerdim.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Cevapları
3. Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen bilgilerden hareketle “Dünya Çocukları” metninin konusunu aşağıya yazınız. Ardından metnin ana duygusunu işaretleyiniz.
Bir metinde üzerinde durulan düşünce, olay, durum ya da sorun metnin konusudur. Bir metnin konusunu bulmak için “Metinde ne anlatılıyor?” sorusunu sorarız. Ana fikir ise metnin yazılış amacı yani yazarın okuyucuya vermek istediği mesajdır. Ana fikri bulmak için metnin tamamını okumak gerekir. Böylelikle metni daha iyi anlayarak verilmek istenen mesajı kolayca bulabiliriz. Ana fikri belirlemek için şu soruları kendimize sormalıyız: “Yazarın bu metni yazma amacı nedir? Yazar, okuyucuya nasıl bir mesaj veriyor?” Şiirlerde ana fikrin yerine ana duygu bulunur. Şiirin okuyucuda uyandırdığı temel duygu ana duygudur. Ana duygu yerine “tema” kelimesi de kullanılır.
Cevap :
Metnin konusu: Çocukların oyun oynaması, şairin nasıl bir dünya istediğidir.
Metnin ana duygusu: Dünya barışına özlem
4. Etkinlik
Soru : a. Kişileştirme (teşhis) söz sanatıyla ilgili aşağıda verilen bilgileri okuyunuz.
Cevap :
İnsana ait özelliklerin insan dışındaki varlıklara verilmesiyle yapılan söz sanatına kişileştirme (teşhis) denir.
“Güneş dağların arasından üzgün bir şekilde batıyordu.” cümlesinde güneşe, insana ait olan üzülme özelliği verilerek kişileştirme yapılmıştır.
Soru : b. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Cümlelerde kişileştirme sanatının nasıl yapıldığını yazınız. Ardından okuduğunuz metinde kişileştirme sanatının hangi dizede yapıldığını söyleyiniz.
Parktaki ağaçlar rüzgârın bağırtısına yapraklarını dökerek isyan ettiler.
Cevap :
Bu cümlede ağaçlar insana ait bir özellikle sıfatlandırılarak oluşturulmuştur. İsyan etmek kelimesi insanlara özgü bir durumdur. Bu dizelerde insan gibi ağaçların da isyan ettiği vurgulanmıştır.
Zaman bu koca yürekli köpeği insanlığa karşı küstürmüştü.
Cevap :
Bu dizelerde de küsmek insana özgü bir davranış olmasına rağmen köpeğin insan gibi küstüğünden söz edilmektedir.
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları
5. Etkinlik
Soru : a. Çocuk Hakları Bildirgesi ile ilgili aşağıdaki bilgileri okuyunuz. Çocuk haklarının korunmasının önemi hakkında kısa bir konuşma yapınız.
Konuşmanızda izlediğiniz veya okuduğunuz medya haberlerini göz önünde bulundurunuz. Ayrıca gözlemlerinize de yer veriniz.
Çocukların bakımının bir toplum sorunu olduğu ve bilimsel yaklaşımlarla herkesin bu sorumluluğu yüklenmesi gerektiği düşüncesi 20 Kasım 1959’da Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Çocuk Hakları Bildirgesi“ ile kabul edilmiştir. On ilkeden oluşan bu bildirgenin ilk dört ilkesi aşağıdaki gibidir:
1. İlke: Tüm dünya çocukları bu bildirgedeki haklardan din, dil, ırk, renk, cinsiyet, milliyet, mülkiyet, siyasi, sosyal sınıf ayırımı yapılmaksızın yararlanmalıdır.
2. İlke: Çocuklar özel olarak korunmalı, yasa ve gerekli kurumların yardımı ile fiziksel, zihinsel, ahlaki, ruhsal ve toplumsal olarak sağlıklı normal koşullar altında özgür ve onurunun zedelenmeyecek şekilde yetişmesi sağlanmalıdır. Bu amaçla çıkarılacak yasalarda çocuğun en yüksek çıkarları gözetilmelidir.
3. İlke: Her çocuğun doğduğu anda bir adı ve bir devletin vatandaşı olma hakkı vardır.
4. İlke: Çocuklar sosyal güvenlikten yararlanmalı, sağlıklı bir biçimde büyümesi için kendisine ve annesine doğum öncesi ve sonrası özel bakım ve korunma sağlanmalıdır. Çocuklara yeterli beslenme, barınma, dinlenme, oyun olanakları ile gerekli tıbbi bakım sağlanmalıdır.
Kısa Cevap :
Çocukların haklarını verelim
Çocuk olmak iyi bir şekilde ayrım yapılmadan hayat içerisinde gelişimini sağlamak anlamına gelmektedir.
Çocukların dil dil ırk mezhep renk fark etmeden ayrım yapılmaksızın korunması gerekir.
Çocukların özel olarak korunması anayasal olarak güvence altına alınması ruhsal psikolojik ve bedensel olarak en iyi şekilde hayata devam etmeleri büyük bir önem ifade eder.
Bu nedenle çocukların en iyi şekilde yaşamlarını sürdürmesi ulusal olarak ve devlet olarak anayasal güvenceler altına alınması ve onların korunması için her şeyin yapılması gerekir.
Uzun Cevap :
Çocukların haklarını verin ve çocukları koruyun
Çocuklar geleceğin en önemli büyükleri olarak korunması yetiştirilmesi ve eğitilmesi gerekmektedir.
Bu nedenle devletlerin en iyi şekilde çocukları eğitmesi büyütmesi ayrı mı yapmadan en iyi şekilde haklarını koruması gerekir. Bu hakların korunması için anayasal olarak güvence altına sağlanması ve onların gelebilecek tehlikelere karşı en iyi şekilde müdafaa edilmesi gerekir.
Çocuk haklarını korumakla beraber gelebilecek tehlikelere karşı en ağır cezaların uygulanması da caydırıcı özelliklerin ön plana çıkarılması gerekir.
İşte bu nedenle çocuk haklarının korunması açısından vatandaşların ve devletlerin büyük vazife ve görevleri bulunmaktadır.
Soru : b. Sizce Çocuk Hakları Bildirgesi neden yayınlanmış olabilir? Dünyadaki çocuklar hayatlarını bildirgenin ilk dört ilkesine uygun yaşayabiliyorlar mı? Siz bildirgeye ne gibi ilkeler eklemek isterdiniz? Arkadaşlarınızla konuşunuz.
Kısa Cevap :
Dünyada yer alan çocukluk çocuk hakları bildirgesi çocukların haklarının korunması ve güvenli bir şekilde çocukların gelişimi açısından çok büyük bir öneme sahiptir.
Çocukların haklarını vermek ve o hakları güvence altına almak için yayımlanmış bir bildirgedir. Ne yazık ki günümüzde 4 ülkenin tam bir şekilde uygulandığı söylenemez.
Çünkü bazı yerlerde çocukların ikinci sınıf insanlar gibi çalıştırıldı ve birçok haklardan mahrum bırakılarak haklarının gasp edildiği görülebilmektedir.
Uzun Cevap :
Çocuk hakları bildirgesine bakıldığı zaman 4 ülkenin tam olarak uygulandığı söylenemez.
Dünyanın tamamına bakıldığı zaman çocuk haklarının bazı bölgelerde uygulanamadığı ve çocukların düzgün bir şekilde yetişemediğini görebiliriz.
Çocuk haklarını koruyan ve onların haklarını güvence altına aldıran bu bildirgenin tam şekilde uygulanması ve uygulanamadığı yerlerde devletlere ağır cezaların uygulanarak bu haklarını koruma altına alınması çok büyük bir önem taşır.
İşte bu nedenle ülkelerin bir araya gelerek sözleşmenin anayasal çerçeve içerisinde güvence altına alınması ve çocukların iyi biri gelecek sağlanması Hayati önem taşımaktadır.
6. Etkinlik
Soru : Yandaki görseli inceleyiniz. Görselden hareketle defterinize iki dörtlükten oluşan kısa bir şiir yazınız. Şiirinizi yazmaya başlamadan önce konuyu belirleyiniz. Ardından hangi duyguları ele alacağınıza karar veriniz. Şiirinize uygun başlık koymayı unutmayınız.
Cevap :
Geleceğin Çocukları
Bir gelecek isterim göklerden
Bir umut beklerim yarınlardan
Bir yemin beklerim devletlerden
Huzur içinde geleceğin çocuklarına
–
Geleceğin çocukları huzur ister
Geleceğin çocukları Umut ister
Geleceğin çocukları eşitlik ister
Geleceğin çocukları yarının büyükleri olmak ister
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : Ülkemizdeki göçmenlerin yaşadıkları temel sorunları araştırınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri sınıfa getiriniz.
Kısa Cevap :
Ülkemizdeki göçmenlerin yaşadıkları temel sorunlarına örnek vermek gerekirse dil örf adet ve ekonomik sıkıntılar ön plandadır.
Ülkemize göç etmiş olan kişilerin yaşadıkları sorunları çözmek için uluslararası arena’da bunların ihtiyaçlarının karşılanması ve zor durumda olan insanların huzur içinde yaşamları devam etmesi sağlanmalıdır.
Uzun Cevap :
Ülkemizdeki göçmenlerin yaşadıkları temel sorularına örnek vermek gerekirse ekonomik barınma dil gibi sorunları olduklarını ifade edebiliriz.
Ayrıca ülkemizdeki göçmenlerin milli kültür olarak bizden ayrıştığı ve zorluk çektiklerini de söyleyebiliriz.
Bu sorunları aşmak için uluslararası Eren Eda ekonomik olarak destek çıkılması gerekmektedir.
Milli kültür olarak da ülkemizde var olan vatandaşların ülkeye adaptasyon sağlanabilmesi için bu göçmenlere yardım etmesi gerekir.
“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 12-14-15-16 KOZA Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.