5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-87-88-89-90-91-92 KOZA Yayınları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dostluğun Türleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92
5. Sınıf Türkçe Kitabı Dostluğun Türleri Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 85-87-88-89-90-91-92
Hazırlık
1. Dostlarınızla nasıl vakit geçiriyorsunuz?
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
2. Dostlarınızla vakit geçirirken kendinizi nasıl hissediyorsunuz?
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 87 Cevapları
1. Etkinlik
Soru : Aşağıda metinden alınan bazı kelimeler, harflerinin yerleri karıştırılarak verilmiştir. Karışık verilen harflerden anlamlı kelimeler oluşturarak yazınız. Ardından kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi kelimelerin sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri sözlü olarak cümle içerisinde kullandıktan sonra sözlük defterine yazınız.
Cevap :
1. Saydam olmayan bir cisim tarafından ışığın engellenmesiyle ışıklı yerde oluşan karanlık. = GÖLGE
2. Deniz veya göl suları ile çevrilmiş küçük 2 kara parçası. = ADA
3. Birleşikgillerden, sarı renkli çiçeği çok iri olan, yurdumuzda çok yetiştirilen bir bitki, günçiçeği, günebakan. = AYÇİÇEĞİ
4. Öğle ile akşam arasındaki zaman dilimi. = İKİNDİ
5. Bir şey haber vermek, sormak, istemek veya duyguları bildirmek için birine çoğunlukla posta yoluyla gönderilen, zarfa konulmuş yazılı kâğıt, name. = MEKTUP
2. Etkinlik
a. Deyimlerle ilgili aşağıdaki bilgileri okuyunuz.
Cevap :
Birden fazla kelimeden oluşan, bir kavramı karşılamak amacıyla kullanılan ve bir durumu en kısa yoldan anlatan, çoğu mecaz anlamlı kalıplaşmış söz gruplarına “deyim” dendiğini hatırlayınız. Deyimler şu özellikleri taşır:
1. Birden fazla kelimeden oluşur.
2. Çoğunlukla bir anlam kaymasına (mecaz) uğrar.
3. Cümle içinde anlatıma çekicilik kazandırırlar.
4. Deyim kalıbı aynen kullanılır.
5. Deyimde kelimelerin yerini değiştiremeyiz.
Gözü kulağı olmak (Doğru)
Kulağı gözü olmak (Yanlış)
6. Deyimi oluşturan kelimelerin yerine eş anlamlısını kullanamayız.
Surat asmak (Doğru)
Yüz asmak (Yanlış)
b. Metinde yer alan aşağıdaki deyimleri bulunuz. Bu deyimlerin cümlelerde hangi anlamda kullanıldığını yazınız.
Cevap :
Ayak uydurmak :
Çok görmek :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları
3. Etkinlik
Soru : Metnin konusuna en uygun olan görseli işaretleyiniz.
Cevap :
4. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Yazarın anlattığı dostluklar içinde size en ilginç gelen hangisidir? Neden?
Cevap :
Uzak dostluklar nasıl yaşanmaktadır?
Cevap :
Pazar ile pazartesinin dostluğu nasıl bir dostluktur?
Cevap :
Yazarın serzenişte bulunduğu dostluk türü hangisidir?
Cevap :
Size göre metinde anlatılanlar dışında başka hangi dostluk türleri vardır?
Cevap :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları
5. Etkinlik
Soru : Özet yazarken dikkat etmeniz gereken kuralları hatırlayınız. Ardından metni özetleyerek yazınız.
Cevap :
6. Etkinlik
a. Gerçek ve kurgusal unsurlar hakkında verilen bilgileri okuyunuz.
Gerçek Unsurlar
Günlük hayatta yaşanması, gerçekleşmesi mümkün olaylar, durumlar gerçek unsurları oluşturur. “Kardeşiyle birlikte odasını topladı.” cümlesinde anlatılan olay gerçek hayatta gerçekleşmesi mümkün bir olaydır. “Teneffüste maç yaptık.”, “Su almak için kantine gittim.” cümlelerinde anlatılan olaylar da günlük hayatta yaşadığımız olaylardandır.
Kurgusal Unsurlar
Yazarın zihninde geçen ve hayal ürünü olan olaylar kurgusal unsurlardır. Bazı metinlerde anlatılan kurgusal unsurlar birebir gerçeği yansıtırken bazılarında hayal gücü ön plandadır. “Bulutlar sessizce birbirleriyle konuşuyorlardı. Öyle olunca güneş yüzünü arada bir onlara gösteriyor, gülümsüyordu.” cümlelerinde anlatılan olay, günlük hayatımızda tanık olabileceğimiz bir olay değildir. Hayvanların kişileştirilmesi, cansız varlıkların konuşması gibi unsurlar, kurgusal unsurlardır.
Cevap :
b. Yukarıdaki açıklamaları da dikkate alarak metindeki gerçek ve kurgusal unsurları yazınız.
Gerçek unsurlar :
Kurgusal unsurlar :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
7. Etkinlik
Soru : Yazarın dostlukla ilgili söylediklerine katılıyor musunuz? Nedenleriyle birlikte yazınız.
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
8. Etkinlik
Soru : Aşağıda, kesme işaretiyle ( ‘ ) ilgili verilen bilgileri okuyunuz, bu noktalama işaretinin her görevi için örnek bir cümle yazınız.
Kesme İşareti
1. Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır.
UYARI: Yer bildiren özel isimlerde kısaltmalı söyleyiş söz konusu olduğu zaman ekten önce kesme işareti kullanılır: Boğaz’dan, Hisar’dan.
UYARI: Kurum, kuruluş, kurul, birleşim, oturum ve iş yeri adlarına gelen ekler kesmeyle ayrılmaz: Türkiye Büyük Millet Meclisine, Türk Dil Kurumundan.
UYARI: Özel adlara getirilen yapım ekleri, çokluk eki ve bunlardan sonra gelen diğer ekler kesmeyle ayrılmaz: Türklük, Ankaralı, Selimler.
UYARI: Sonunda p, ç, t, k ünsüzlerinden biri bulunan Mehmet, Faruk, Halit, Sertap; Sinop, Zonguldak gibi özel adlara ünlüyle başlayan ek getirildiğinde kesme işaretine rağmen Mehmedi, Faruğu, Sinobu, Zonguldağı biçiminde son ses yumuşatılarak söylenir.
UYARI: Özel adlar yerine kullanılan “o” cümle içinde büyük harfle yazılmaz ve kendisinden sonra gelen ekler kesme işaretiyle ayrılmaz.
Örnek cümlem :
2. Kişi adlarından sonra gelen saygı ve unvan sözlerine getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
3. Kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları
4. Sayılara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
5. Belirli bir tarih bildiren ay ve gün adlarına gelen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
6. Bir ek veya harften sonra gelen ekleri ayırmak için kullanılır.
Örnek cümlem :
9. Etkinlik
Soru : “Dostluk sizin için neler ifade ediyor? Dostlarınıza nasıl davranıyorsunuz?” sorularından hareketle aşağıdaki karikatürü inceleyiniz. Karikatürde verilen mesaj ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşma ve dinleme süreci esnasında aşağıdaki kurallara uygun hareket ediniz.
1. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamına uygun kullanınız.
2. Konuşmalarınızda dilimize henüz yerleşmemiş yabancı kelimeler yerine Türkçelerini kullanınız.
3. Konuşmalarınızda beden dilinizi etkili bir şekilde kullanınız.
4. Konuşmalarınızda ama, fakat, lakin ve ancak gibi uygun geçiş ve bağlantı ifadeleri kullanınız.
5. Konuşmacı arkadaşınızın sözlü olmayan mesajlarını dikkate alarak beden dilini etkili bir şekilde kullanıp kullanmadığını açıklayınız.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları
10. Etkinlik
Soru : “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında izlediğiniz çizgi film veya filmlerdeki olayları hatırlayınız. Olaylardan hareketle çıkardığınız anlamlar hakkında konuşunuz. Ardından aşağıda yer alan hikâyeyi tamamlayınız. Hikâyeyi tamamlarken izlediğiniz filmlerdeki mesajlardan ve günlük hayattaki deneyimlerinizden faydalanınız. Hikâyenize uygun başlık koymayı unutmayınız.
Elif sıcakkanlı, sevgi dolu bir kızdı. Elinden geldiğince herkese yardım eder, kimseleri kırmazdı. Ama en çok Özge’yi severdi. En iyi dostuydu Özge onun. Aynı filmleri seyreder, aynı müzikleri dinlerlerdi. Hatta sevdikleri yemekler bile aynıydı. Bir gün…
Cevap :
Sonraki Derse Hazırlık
Soru : “Tatlı dil, iyilik yapmak, nazik olmak” konulu özlü sözler araştırınız. Araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri sınıfa getiriniz.
Kısa Cevap :
Uzun Cevap :
900