8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97 Ferman Yayıncılık

8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97


8. Sınıf Türkçe Kitabı Türk Plastik Sanatları Metni Etkinlik Cevapları


8. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 90-94-95-96-97


HAZIRLIK ÇALIŞMASI


Soru : Türk sanatları denilince aklınıza hangi sanat türleri geliyor? Bunlarla ilgili bilgilerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap :

Türk sanatları denince aklıma halıcılık, Ebru ,taş işçiliği bir gün sepetçilik, maden işçiliği ahşap ve ağaç işçiliği örmecilik gelmektedir.

Uzun Cevap :

Geleneksel Türk sanatları denince klıma ahşap işleme sanatı , bakırcılık, cam işleme, Çelik ve çini sanatı , seramik dokuma ve halıcılık , minyatür ve Gül Ebru sanatı gelmektedir.

Ahşap oymacılığı Türk el sanatlarının arasında önemli bir yere sahiptir. Türkiye’nin Orta Asya’dan Anadolu’ya göç ettiği dönemden itibaren varolmuş ve farklı tekniklerle gelişmiştir.

Seramik ve çini sanatı Anadolu’nun çeşitli bölgelerinde çeşitli tarzlarda yapılmıştır.

Geometrik desenler, bitkisel motifler ve hat yazıları kullanılmıştır.

Kilim dokuma ve halıcılık da Türklerin uzmanlaştığı başka bir sanat dalıdır.

Özellikle Gaziantep, Kayseri, Uşak ve İstanbul gibi iller ünlüdür.

Dekorasyonunda ve sanat pozisyonlarında önemli bir yere sahiptir.

Minyatür sanatı özellikle Osmanlı döneminde büyük bir değişim göstermiş ve minyatürde genellikle tarihi olaylar, portreler ve mitolojik sahneler inmiştir.

Ebru sanatı geleneksel Türk sanatlarından bir tanesidir.

Ebru sanatı renkli boyaların su yüzeyindeki hareketini kontrol ederek çeşitli desenler ve şekiller oluşturmaktır.

Ayrıca Türkler ,oya yapımcılığı, örgü, deri işçiliği sepetçilik maden işçiliği, keçe yapımcılığı ahşap ve ağaç oyma gibi alanlarda da oldukça gelişmişlerdir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.


Cevap :

Kelime/Kelime Grubu : Nakış

Sözlük Anlamı: Genellikle kumaş üzerine renkli iplikler veya sırma ve sim kullanarak elle, makineyle yapılan işleme; ince iş
Tahminî Anlamı : el işi
Cümlem : Anneannemden kalan nakışların güzelliğine hayran kaldım.

Kelime/Kelime Grubu : Çini

Sözlük Anlamı: Duvarları kaplayıp süslemek için kullanılan, bir yüzü sırlı ve genellikle çiçek resimleriyle bezeli, pişmiş, balçık levha
Tahminî Anlamı : levha, sanat eseri
Cümlem :Çini sanatı her zaman ilgimi çekmiştir.

Kelime/Kelime Grubu : tecessüs

Sözlük Anlamı: Kendini ilgilendirmeyen şeyleri belli etmeden öğrenmeye çalışma
Tahminî Anlamı : gizli iş
Cümlem : Tecessus güzel bir ahlak değil ki.

Kelime/Kelime Grubu : kültür

Sözlük Anlamı: Tarihsel, toplumsal gelişme süreci içinde yaratılan bütün maddi ve manevi değerler ile bunları yaratmada, sonraki nesillere iletmede kullanılan, insanın doğal ve toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren araçların bütünü; hars, ekin
Tahminî Anlamı : adet
Cümlem : Her ülkenin kendine göre bir kültürü vardır.

Kelime/Kelime Grubu : motif

Sözlük Anlamı: Yan yana gelerek bir bezeme işini oluşturan ve kendi başlarına birer birlik olan ögelerden her biri
Tahminî Anlamı : model
Cümlem : Çıkardığı motifleri büyük bir ustalıkla işliyordu.

Kelime/Kelime Grubu : memleket sathı

Sözlük Anlamı: Memleketin tamamı
Tahminî Anlamı : memleketin bütünü
Cümlem : Memleketin sathını korumak çok önemlidir.


2. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.


1. Hayvan figürlü eserler hangi adla anılmaktadır?


Cevap :

Hayvan figürlü eserler “hayvan üslubu” diye anılır.


2. Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde sanat anlayışlarında ne gibi bir değişiklik olmuştur?


Cevap :

Türkler yerleşik hayata geçtiklerinde sanat anlayışları taş, tahta cam içini gibi katı maddeleri işlemek şeklinde değişmiştir.


3. Yazar neden tarihî eserleri korumanın vatanı korumak kadar önemli olduğunu söylemektedir?


Cevap :

Yazar tarih kültürümüzü yansıttığı ve gece miras olduğu için tarihi eserleri korumanın vatanı korumak kadar önemli olduğunu söylemektedir.


4. Okuduğunuz metinden Türk plastik sanatları ile ilgili neler öğrendiniz? Açıklayınız.


Cevap :

Okuduğum metinden Türk plastik sanatları hakkında Türklerin göçebe iken sonrasında yerleşik hayata geçtiklerini ve sanat ürünleri alanında ürettikleri sanat eserleri olduğunu öğrendim.


5. Millî Eğitim Temel Kanunu’nun, Türk kültür eserlerinin mana ve değerinin Türk milletinin bütün fertlerine öğretilmesini istemesinin nedeni ne olabilir? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.


Cevap :

Milli eğitim Temel kanunun ,Türk kültür eserlerinin mana ve değerlerinin Türk milletinin bütün fertlerine öğretilmesini istemesinin nedeni kültürünü kaybedenin her şeyiyle ve bir süre sonra vatanını da kaybedeceğini virgül vatanı korumak için bile kültürel değerlere ihtiyacımız olduğu içindir.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 95 Cevapları


3. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin Konusu : yerleşik hayat dönemlerinde yapmış oldukları sanat eserleridir

Metnin Ana Fikri : Türk kültürünün önemi ve şah eserleri


4. ETKİNLİK


Soru : Cümlelerin altını çizmek, kelimeleri koyu veya italik yazmak, renklendirmek, farklı punto ya da font kullanmak metindeki önemli bölümleri vurgulamak için başvurulan yöntemlerdir. Okuduğunuz metinde bazı cümleler koyu, bazıları ise altı çizili şekilde yazılmıştır. Sizce bu bölümler dışında metindeki hangi bölümler koyu ya da altı çizili şekilde yazılmalıydı? Metnin üzerinde işaretleyerek gösteriniz.


Cevap :

  • Türkler yerleşim medeniyeti geçince, bu medeniyetin temeli olan katı maddeyi taşı, tahtayı, camı, çiniyi daha daha büyük bir zevkle işlemişlerdir .
  • Öğrencilere ilkokuldan itibaren Türk sanat eserleri öğretilmiş olsaydı, onlar bunun zevkine varırlar, hayatta da onları ararlar, bulurlar, korurlar ve yaratırlardı.

5. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız.


Aşı veya ilâç yapmak için mikrop kültürü yapılır.


Cevap :
Edat tümleci / nesne / yüklem


• Bu eserlerden pek büyük bir kısmı yanmış, yıkılmış, kaybolmuş, yabancıya gitmiştir.


Cevap : özne / yüklem


• Her okulun Türk sanat eserlerinin resimlerini, planlarını, maketlerini gösteren müzeleri olmalıdır.


Cevap : özne / yüklem


• Bu eserlerden hareket edilerek yeni yeni eserler vücuda getirilebilir.


Cevap :
Zarf tümleci / özne / yüklem


• Avrupalılar bizim eserlerimizdeki motifleri kullanarak modalar icat etmişlerdir.


Cevap :
özne / zarf tümleci / nesne / yüklem


• Plastik sanat eserlerini incelemenin en pratik yolu onların benzerini yapmaktır.


Cevap :
özne / nesne / yüklem


• En güzel sanat eseri modellerinin çoğaltılması da bir kültür çalışmasıdır.


Cevap :
özne / yüklem


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 96 Cevapları


6. ETKİNLİK


a) Eline kalemini aldı.
b) Ali okula gidiyor.
Yukarıdaki cümlelerden hangisinin nesne aldığını belirleyiniz. Aşağıdaki cümlelerden hangileri nesne almıştır? Cümlelerin nesnelerini yanlarına yazınız.


Cevap :

“a) Eline kalemini aldı.” cümlesinde kalemini kelimesi belirtili nesnedir.


Malını yemesini bilmeyen zengin, her gün züğürttür. :


Cevap :


Akılsız başın cezasını ayak çeker. :


Cevap ayak – belirtisiz nesne


Doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar. :


Cevap Doğru söyleyeni– belirtili nesne


Evdeki hesap çarşıya uymaz. :


Cevap hesap- belirtisiz nesne


Burası yemek kokuyor. :


Cevap : yemek –belirtisiz nesne


İlkbaharda bitkiler yeşerir. :


Cevap : bitkiler  belirtisiz nesne


Yalnızlığıma doğru yürüyorum. :


Cevap : Yalnızlığıma belirtisiz nesne


Size verdiğim etkinliği yapmalısınız. :


Cevap etkinliği — belirtili nesne


Bu akşam şehre dönüyormuş. :


Cevap :


Soru : Cümledeki nesnelerin cümlenin anlamını nasıl etkilediğini aşağıya yazınız.


Cevap :

Bu cümlelerde geçen nesneler, eylemden etkilenen varlığı öznenin yaptığı işten dolaylı ya da dolaysız etkilenen şeyi gösterir.


7. ETKİNLİK


Soru : a) Geziye gitti.

b) Geziye gidildi.

Yukarıdaki cümlelerde bulunan fiillerin altlarını çiziniz. Fiiller arasındaki farkı söyleyiniz. Hangi cümlede işi yapan bellidir? Söyleyiniz.


Cevap :

“a) Geziye gitti. “ şıkkındaki “geziye gitti “cümlesindeki gitti yükleminde işi yapan bellidir. Gitme işi üçüncü kişi tarafından yapılmıştır. Ama ikinci cümlede “b) Geziye gidildi.” işi yapan öznenin kim olduğu belli değildir.


Soru : Aşağıdaki fiilleri cümle içinde kullanınız. 


Cevap :

yaz– : O çok güzel yazı yazan biridir.

Dün akşam içimdekileri yazmakla meşguldüm.

sev– : Seni çok seviyorum.

Seni seven insanların kıymetini bilmelisin.

oku– : İnsan kendi yararına olan şeyleri okumalıdır.

Önce sen sonra ben okuyayım.

bil– : Sana sorduğum soruları bilebilecek misin?

Bil bakalım bu bilmeceleri.

bak– : Bak burada kedimiz!

Bak çocuklar oradan geçiyor.

başla– : Hadi sende yazmaya başla.

Hadi beraber oyun oynamaya başlayalım.


8. Sınıf Türkçe Ferman Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 97 Cevapları


Soru : Aşağıdaki fiillerin kök ya da gövdelerine -(i)l veya -(i)n eklerinden birini ekleyerek cümle içinde kullanınız.


Cevap :

yaz– : O yazı yazmaktan çok hoşlanırdı.

sev– : Evlat sevgisi bu Dünyadaki en güzel sevgi.

oku– : Oku okut , bilginin kıymetini bil.

bil– : Soruları bilmesi çokta önemli değil, çabalasın.

bak– : Bakın bu güllerin hepsi bizim.

başla– : Başlamadan önce biraz bir şeyler yiyelim.


Soru : Fiiller ek aldıktan sonra cümlelerde anlam bakımından nasıl bir farklılık oluşmuştur? Aşağıya yazınız.


Cevap :

Önce fiilken cümlelerdeki görevlerden sonra nesne görevini üstlendiler.


8. ETKİNLİK


Soru :  Sınıfınızda “tarihî eserlerimizi korumak” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için bir önceki arkadaşınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın söylediklerinden hareketle konuşarak konuya farklı bir bakış açısı geliştirerek konuşmanızı tamamlayınız. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.


Kısa Cevap :

Tarihi Eserleri Koruyalım

Tarihi eser, tarih öncesi çağlardan veya geçmişten günümüze kadar ulaşmış bütün eserleri denmektedir.

Tarihi eserlerin en önemli özelliği kadim uygarlıklara ait kesin bilgiler vermesi ve tarihi değiştirebilme özelliğidir.

Tarihi eserlerimizi korumak için okullarda ve eğitim yerlerinde tarihi eserler özel olarak tanıtılmalı ve nasıl korunacağına dair dersler verilmelidir.

Müzelerin sayısı artırılmalı ve tarihi eserler korunarak karar verenlere caydırıcı cezalar verilmelidir.

Tarihi eserler hem turist çekmesi açısından hem de tarihi özellikle aşaması açısından korunmalı ve gözetim altına sunulmalıdır.

Kültür varlıklarının korunması milli kültürün canını tutulması ve toplum fertlerinin birleştirilmesi ve zengin tarihi çevrenin yaşatılması ile tarihi eserlerin bulunmuş olduğu yerin ve değer kazanması açısından oldukça önemlidir.

Uzun Cevap :

Tarihi Eserlerin Önemi

Tarihi eser antik dönemlerden veya geçmiş uygarlıklardan kalan her türde yapı ve nesneye denir.

Günümüze kadar birçok eski Eser ulaşmıştır.

Şu ana kadar bulunmuş olan ve günümüze kadar ulaşan en eski eserler paleolitik ve yontma taş devrine aittir.

Bu dönemde vahşi hayvanları avlanmak için kullanılan silahlar ve birçok tarihi eser bulunmaktadır.

Tarihi eserler arkeolojik kazılar ve büyük araştırmalar sonucunda bulunarak çıkartılırlar.

Arkeolojik kazı dışında cami, kilise saray gibi tarihi yapılarda tarihi eser olarak kabul edilir.

Tarihi eserlerin özellikleri

  1. geçmişte yaşam toplumların inançları, ibadetleri ve din kuralları hakkında bilgi edinmemize yardımcı olur. Şanlıurfa’da bulunan göbeklitepe gibi.
  2. Ayrıca tarihi eserler geçmişteki toplumların kıyafetleri, aksesuarları hakkında geniş bilgiler verir
  3. Sensal değeri olmayan ancak geçmişten olan kalıntılar da tarihi eser olarak kabul edilir.

Bu tarihi eserler müzelerde veya oldukları yer koruma altına alarak sergilenirler.

Ülkemizde daha önceki uygarlıklara ait birçok Eser bulunmaktadır.

Kültür varlıklarının korunması onarılması ve değerlendirilmesi hem maddi hem de manevi açıdan oldukça önemlidir.

Tarihimizin bilinmesi milli kültürün canlı tutulması, toplum fertlerinin birleştirilmesi ve zengin tarihimizin yaşatılabilmesi için gereklidir.

Tarihi eserleri Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğünün merkeze bağlı taşra teşkilatı olarak kurulan Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Müdürlükleri korumaktadır.


9. ETKİNLİK


Soru : Okuduğunuz metindeki yazarın “Vatan çıplak topraktan ibaret değildir. Bir milletin asıl vatanı yarattığı kültür eserleridir.” sözünden hareketle defterinize “kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma” yöntemini kullanarak hikâye edici veya bilgilendirici bir metin yazınız. Bu amaçla konuyla ilgili aklınıza gelen kelime ve kelime gruplarını kâğıtlara yazınız. Arkadaşlarınızın yazdığı kâğıtlarla kendi kâğıtlarınızı bir masada toplayarak kavram havuzu oluşturunuz. Metninizi oluşturduğunuz kavram havuzundan yararlanarak yazınız. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Kısa Cevap :

Kültür eserleri ,bir topluluğa veya halka özgü sanat eserleri, inanç, dil, din, düşünce, tutum, davranış, örf adetler gibi maddi manevi değerleridir.

Kültür eserler somut, soyut kültür eserler ve doğal miraslar olmak üzere incelenir.

Kültürel mirası korumak toplumun bir arada tutan, kültürünü ve tarihini bilerek dostunu düşmanı tanıyabilmesi ve geleceği sağlam adımlar atabilmesi açısından oldukça önemlidir.

Uzun Cevap :

Kültür eserler yani kültürel miras daha önceki kuşaklar tarafından meydana getirilmiş ve evrensel veya milli değerlere sahip olduğuna inanılan eserlerdir.

Kültürel eserler bir topluluğun veya halkın sanat eserleri, inançları, dilleri, örf adetleri gibi aktarımlarıdır.

Somut kültürel miraslar, taşınabilir ve taşınmaz miras olarak iki grupta incelenen anıtlar, heykeller, resimler arkeolojik eserler, kitabeler, kitaplar ve peyzajlar gibi eserlerdir.

Soyut kültürel miraslar folklor, gelenekler, dilimiz, sözü tarih gibi eserlerimizdir.

Doğal miraslar ise kültürel açıdan önemli teşkil eden manzara ve biyolojik çeşitlilik gibi şeylerdir.

Her ne kadar aynı toprak parçası üzerinde yaşasak da bizleri bir araya getiren yaşadığımız yer değil bilakis bizleri birbirimize bağlayan ortak miras dediğimiz kültürel akımlarımızdır.

Kültür insanların kendini tanıması, kendine ait bir kimliğinin olması ve toplumsal değerlerin anlaşılıp topluma özgün bir açık kazandırılması nedeni önemlidir.

Kültür gibi aynı zamanda insanlara maddi ve manevi üretiminde gerçekleşen etki yaratıcı durumlara dönüşür.

Kültür değerleri, inançları iletme aracı olduğu için önemli bir sosyal işlevi vardır.

Grup kimliği ve dayanışmayı teşvik ederek zaman geçse de toplumları bir arada tutar.



 

Our Score