4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 144-145-146 FERMAN Yayıncılık
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı İsrafa Karşı El Ele Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 144, 145, 146
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı İsrafa Karşı El Ele Metin Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 144-145-146
Hazırlanalım
Soru : Tasarruflu lambalar neden üretilmiş olabilir? Fikirlerinizi söyleyiniz.
Cevap :
Tasarruflu lambalar daha az elektrik harcanması israfın önüne geçilmesi, tasarrufun yapılması, gelen elektrik faturasını düşürülmesi ve Doğal kaynaklarımızın korunması için üretilmiş olabilir.
Söyleyelim
Soru :Konuya hazırlık kapsamında yazdığınız raporları okuyunuz. Dünyadaki tüketebilir tatlı su kaynaklarının miktarı ve su israfının önüne geçilmesi için alınabilecek önlemler hakkındaki fikirlerinizi söyleyiniz.
Kısa Cevap :
Dünyadaki tüketilebilir tatlı su kaynakları su kaynaklarının %3’ünü oluşturur ve bunun sadece yüzde biri hazır olarak bulunur.
Su israfının önüne geçilmesi için öncelikle herkesin bu konuda bilinçlenmesi çamaşır makinesi, bulaşık makinesi gibi ürünlerin artırılması ve kullanılması gerekmektedir.
Uzun Cevap :
Dünyadaki tüketebilir tatlı su kaynakları yeryüzünde bulunan suların %3′ ü kadardır.
Bu kaynakların bütün dünya insanlarına ve canlarına yetmesi gerektiğini düşünürsek neden tasarruf yapmamız gerektiğini anlamış oluruz.
Sular hem temizlik, hem gıda olarak bütün canlılara gereklidir.
Kuşların olmadığı yerde sağlıklı bir yaşam ve sağlıklı bir döngü mümkün değildir.
Suların olmaması ile beraber hastalıklar, mikroplar artacak birçok insan ve canlı sağlığını kaybedecektir.
Bunun için öncelikle su israfının önüne geçilmesi gerekmektedir.
Su israfın önüne geçilmesi için alınabilecek önlemler su tasarruflu olan Çeşme, makinelerin artırılması ve insanlar tarafından kullanılmasıdır.
İnsanların bu konuda bilinçlenmesi gerekmektedir.
Bunun için musluklarımızı sıkıntı olup olmadığını düzenli olarak kontrol etmeliyiz.
Banyo yaparken sıcak su gelene kadar akan su kovaya katılmalı ve biriken su ile başka temizlikler yapılmalıdır.
Bulaşıklarımızı yıkamak için bulaşık makinesi kullanmak daha az su kullanmaya yardımcı olacaktır.
Ellerimizi sabunlarken ve dişlerimizi fırçalarken kullanmadığımız anda suyu kapatmamız gerekmektedir.
Çaydanlık kısmında kalan kaynamış suyu dökmek yerine o su ile bulaşıkları yıkamak veya yemekte kullanmak gerekmektedir.
Sebze ve meyveleri musluk altında yıkamak yerine leğene doldurup yıkamak, içme suyu dışındaki suları birkaç kez biriktirip tekrar kullanmak mümkündür.
Tuvalet mutfak, banyo gibi yerlerde su basıncını arttıran ama su akışını azaltan sistemleri kullanmak su israfının önüne geçilmesine yardımcı olacaktır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 145 Cevapları
9. Etkinlik
Soru : Aşağıda israfı önlemek için alınabilecek bazı önlemler sunulmuştur. Bunlardan evinizde ya da yakın çevrenizde yapılanların yanlarındaki kutucuklara “X” işareti koyunuz.
Cevap :
Musluklar açık bırakılmamalıdır.X
İhtiyaçtan fazla gıda alınmamalıdır.X
Gereksiz yanan ışıklar söndürülmelidir.X
Tasarruflu elektronik cihazlar kullanılmalıdır.X
Kâğıt, cam ve plastik ürünler geri dönüşüme gönderilmelidir.X
10. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki genel ağ haberini okuyunuz. Bu ve benzer kampanyalar insanlar arasındaki dayanışmayı ne şekilde etkiler? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
İSRAF ETME, İHYA ET
Keçiören Belediyesi “İsraf etme, ihya et.” sloganıyla başlattığı uygulama ile binlerce aile arasında yardım köprüsü oluşturuyor. Vatandaşlardan gelen bildirimler doğrultusunda ihtiyaç fazlası malzemeleri yerinden teslim alan belediye, beyaz eşya, mobilya ve giyecek ayrımı yapmaksızın verilen her türlü eşyayı incelemeden geçiriyor, onarılması gerekenlerin tamirini üstleniyor. Daha sonra bu malzemeler Sosyal Yardım Müdürlüğüne gelen başvurular içinden seçilen ihtiyaç sahiplerine iletiliyor.
Genel ağ / Erişim Tarihi: 01.06.2022
Cevap :
Bu ve benzer kampanyalar insanlar arasındaki dayanışmayı kuvvetlendirmekte ve ihtiyaç sahiplerinin ihtiyaçlarını temin ederek sıkıntılarını ortadan kaldırmaktadır.
Bunları veren insanlarda da iyiliğin vermiş olduğu o eşsiz duyguyu tattırmakta ve düşünmeyi sevk etmektedir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 146 Cevapları
11. Etkinlik
Soru : Aşağıdaki genel ağ haberini okuyunuz. Zaman israfını azaltmak için haberde yazılanlardan başka neler yapılabileceğini söyleyiniz.
İSRAF EDİLEN DEĞER: ZAMAN
Modern zamanlar denilen bir çağda yaşıyoruz. Geçmiş nesillerin hayal bile edemediği bazı şeyleri bugün çok sıradan olaylar hâlinde yaşıyoruz. Eskiden aylar alan mesafeleri birkaç saatte alabiliyoruz. Problemlerimizi bir tuşa basarak halledebiliyoruz. İnsanlar uzayın sınırlarını zorluyor. Tüm bu gelişmelere karşın değişmeyen, azalmayan ve çoğalmayan tek şey zaman. Değerini bilmediğimiz ve çoğu zaman da israf ettiğimiz bir değer olan zaman.
ZAMAN İSRAFI NASIL ÖNLENEBİLİR?
Saat kullanarak, yaptığımız işleri ne kadar sürede yaptığımızı belirlemeliyiz. Televizyon karşısında veya genel ağ başında geçirdiğimiz zamanı belirlemeliyiz. Zamanımızı en çok nerede geçirdiğimizi ve ne yaptığımızı belirlemeliyiz.
Genel ağ / Erişim Tarihi: 01.06.2022
Cevap :
Zaman israfını azaltmak için haberde yazılanlardan başka yaşamımızı planlamak, zamanımızı en verimli nasıl kullanacağımızı bulmak, zamanımızın önemini anlamamız gerekmektedir.
Üretken olmak, zaman konusunda aceleci olmamak ve küçük ayrıntılara takılmamak zaman israfını önlemekte yardımcı olacaktır.
12. Etkinlik
Soru : Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Evimizde veya okulumuzda su israfını önlemenin yolları nelerdir?
Cevap :
- Bilinçlenmek
- Ellerimizi sabunlarken veya dişlerimizi fırçalarken suları kapatmak
- Suyu çok açmak yerine az miktarda açmak
- İşimiz bitince hemen musluğu kapatmak
- Bozuk olan muslukları tamir ettirmek
2. Elektrik kullanımımızı azaltmak için neler yapmamız gerekir?
Cevap :
- Enerji tasarrufu olan lamba ve ürünler kullanmak
- İşimiz bittiği yerde lambaları söndürmek
- Şarj gibi ürünleri işimiz bittikten sonra fişi sakalı bırakmamak ve hemen çekmedim
3. Seyahat ederken nasıl enerji tasarrufu sağlayabiliriz?
Cevap :
Seyfi derken toplu taşıma araçların tercih etmek veya mümkünse elektrikli araçlar gibi araçları kullanmak enerji tasarrufu sağlayabilmemiz açısından önemlidir.
4. Plastik şişeler veya kâğıtlar gibi genellikle çöpe attığımız şeyleri nasıl yeniden kullanabiliriz?
Cevap :
Plastik şişeler veya kağıtlar gibi genellikle çöpe attığımız şeyleri eğer yapabiliyorsak farklı ürünlere dönüştürebilir veya geri dönüşüm kutularına ayrı ayrı atarak yeniden kullanılabilir hale getirebiliriz.
5. Kâğıt kullanımımızı nasıl azaltabiliriz ve bunu yapmak neden önemlidir?
Cevap :
Kağıt kullanımınızı azaltmak için yazdırmadan önce konuyu iyice belirlemeli ve o şekilde çıktıdan kağıdı almalıyız.
Ofis için güncellemeleri gibi alanlarda e-postayı kullanmalıyız.
Dosyalarımızı dijital olarak arşivlemeliyiz.
Geri dönüşümlü kartlar alabiliriz.
Sonraki Konuya Hazırlık
Soru : İnsan hakları kavramının tarihçesini araştırınız. Ulaştığınız sonuçları bir rapor hâline getirerek sınıfınızda sununuz.
Kısa Cevap :
İnsan hakları kavramı 10 aralık 1948 tarihinde birleşim Milletler insan hakları komisyonunun hazırladığı ve genel kurulun kabul ettiği 30 maddelik bildirildi kabul edilmiştir.
Ve bu kavramın o zaman ortaya çıkıp kabul edildiği kabul edilmiştir.
Uzun Cevap :
İnsan hakları kavramı doğal hukuk anlayışından doğmuş bir kavramdır.
Daha önce farklı alanlarda kullanılıp kabul edilse de devletler baskıya dayanan bir anlayışla yönetmekten çıkıp insan haklarının sorgulanması ve talep edilmesi gibi kavramlardan sonra ortaya çıktığı kabul edilmektedir.
İnsan hakları insanın var olduğu zamandan itibaren farklı şekillerde düşünülüp farklı şekillerde kabul edilse de vardı.
Ancak insan hakları kavramı Birleşmiş Milletler insan hakları komisyonunun hazırladığı ve 10 aralık 1948’de genel kurulun kabul ettiği bildiride tam olarak kavramlaşmış ve kabul edilmiştir.
Bu bildiri 30 maddeden meydana gelmektedir.
Bu yüzden 10 aralık günü dünya insan hakları günü olarak kutlanmaktadır.