7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Sayfa 10-14-15-16-17-18-19
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Karanfiller ve Domates Suyu Metni Cevapları Sayfa 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Karanfiller ve Domates Suyu Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 10 Soruları ve Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Çalışkanlığıyla tanıdığınız hayvanlar var mı? Bu hayvanların özelliklerini anlatınız.
Cevap : Karıncaları ve arıları çalışkan olarak biliyorum. Karıncalar kendi ağırlığının on katı kadar ağırlığı kaldırabilirler. Karıncalar kendi içlerinde işçi, üreme, asker olarak sınıflara ayrılırlar. Bütün karıncalar kraliçe karıncayı korumak üzere çalışırlar. Yaz aylarında yuvalarından çıkarak yuvaya yiyecek getirmek için çalışırlar.
2. Okuyacağınız metnin başlığının ve görsellerinin size hatırlattıklarını söyleyiniz.
Cevap : Metnin görseli bana köyümüzü hatırlatıyor.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 14 Soruları ve Cevapları
1. ETKİNLİK
a. Metinde geçen bilmediğiniz sözcüklerin ve sözcük gruplarının anlamlarını tahmin ediniz. Sözlük, atasözleri, deyimler sözlüğü vb. kaynaklardan bu sözcüklerin ve sözcük gruplarının anlamlarını öğrenip tahminlerinizle karşılaştırınız.
- Hâlet: Durum
- Sarnıç: Yağmur sularının biriktirildiği üstü kapalı yapı
- Gayrimeskûn: Boş, ıssız, şenliksiz olan
- Dundalık: Süpürge otu kaplı yer
- Mucibince: Gereğince
- Evlek: Tarlanın, tohum ekmek için saban iziyle bölünen bölümlerinden her biri
- Saye: Gölge
b. Yıl boyunca, anlamlarını öğreneceğiniz sözcük ve sözcük gruplarını bir deftere yazarak sözlük oluşturunuz.
Cevap : Bu etkinliği sizin yapmanız gerekmektedir.
c. Aşağıdaki sözcüklerin metinde geçen eş anlamlılarını bulmacaya yerleştiriniz.
- Doğa → tabiat
- Gölge → saye
- Neşeli → şen
- Zaman → vakit
- Tanık → şahit
- Utangaç → mahcup
- Mutlu → mesut
- Irak → uzak
- Kenar → kıyı
- Uçurum → yar
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 15 Soruları ve Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerin gerçek anlamda mı, mecaz anlamda mı kullanıldığını belirleyiniz. Gerçek anlamda kullanılmışsa cümlelerin başına “G”, mecaz anlamda kullanılmışsa cümlelerin başına ”M” yazınız.
- Gerçek Anlam Şimdi artık kimi sevdiğimi, kime saygı duyduğumu biliyorum.
- Mecaz Anlam Günlerden beri kafamı bir adam kaplıyor.
- Gerçek Anlam Bir gözü sola doğru biraz kaymıştı.
- Mecaz Anlam İşte Kör Mustafa’nın bu gözü de bir kambur insanın ruh hâletini içine sindirmiş.
- Mecaz Anlam Parmakları kalın geldiği zaman tırnakları ile toprağı tırmalardı.
- Gerçek Anlam Akşam olunca çalıların arasına sakladığı kazmasını alıyor.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki atasözlerinden hangileri metnin ana fikri ile uyumludur? İşaretleyiniz.
(İşleyen demir ışıldar.-Lafla peynir gemisi yürümez.-Sakla samanı, gelir zamanı.-Akan su, yosun tutmaz.-Emek olmadan yemek olmaz.-Ayağını yorganına göre uzat.)
Cevap :
4. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre yanıtlayınız.
1. Kitaplar bir zamanlar yazara neler öğretmiş?
Cevap : İnsanları sevmemiz gerektiğini ve insanları sevince tabiatı, tabiatı sevince dünyanın sevileceğini bundan dolayı da yaşama sevinci duyulacağını öğretmiş.
2. Kör Mustafa’nın fiziksel özellikleri nasılmış?
Cevap : Sağ gözünün beyazı ile göz kapağı arasında bir et parçası vardır, bir gözü de sola doğru kayıktır.
3. Kör Mustafa’nın görmeyen gözü yazara neyi hatırlatmış?
Cevap : Kamburu hatırlatmıştır.
4. Kör Mustafa hangi işlerde çalıyormuş?
Cevap : Gündeliğe gider, bahçelerde çalışır, dam aktarır, sarnıç sıvar ve kuyu kazarmış.
5. Yazarın köyünde hangi ağaçlar yetişirmiş?
Cevap : Yabani meşe palamutları, koca yemişler, çalı süpürgeleri ve fundalar yetiştirmiştir.
6. Mustafa, toprakla nasıl bir mücadeleye girişmiş?
Cevap : Topraktan çalılıkları, taşları, kökleri, dikenleri el ve tırnaklarına zarar verme pahasına temizlemiştir.
7. Mustafa’nın taşlık yerle mücadelesi nasıl sonuçlanmış?
Cevap : Ayıklamış ve oraya yerleşmiştir. Daha sonra da tarım yapmaya başlamıştır.
8. Yazarın, Mustafa’yı takdir etmesinin nedeni nedir?
Cevap : Kimsenin göze alamayacağı engelleri tek tek çalışarak, azim ile aştığı için takdir etmiştir.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Soruları ve Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Metinden, birinci kişili anlatımın yapıldığı örnek cümleler bulup aşağıya yazınız.
Cevap :
- Şimdi artık kimi sevdiğimi, kime saygı duyduğumu biliyorum.
- Bizim köyün lodos tarafı gayrimeskûndur.
- Bendeniz bu mücadeleye şahidim.
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki metni okuyunuz. Bu metni, “Karanfiller ve Domates Suyu” metni ile biçim ve içerik yönünden karşılaştırınız.
ÇALIŞKAN OLMAK
İşleyen demir pas tutmaz,
Bunu böyle bil unutma!
Çalışmak gibi var mıdır?
Hep ilke o mutlulukta.
“Vakit nakittir.” demişler,
Boş geçirme zamanını.
Çalış, çabala, üret ki,
Aydınlat hep yarınını.
Çalışmakla kazanılır,
Bil ki büyük başarılar.
Sağlıklı ve mutlu olur,
Azim ile çalışanlar.
Tembellik hiç hoş değildir,
Sakın kaptırma kendini.
Çalışmalısın her zaman
Yüceltmek için ülkeni.
Atilâ ÇAKIROĞLU
Şiir Bahçesi
KARANFİLLER VE DOMATES SUYU
- Biçim: Hikaye
- İçerik: Yazar hikayede çalışkanlık ve azmi konu etmiş.
ÇALIŞKAN OLMAK
- Biçim: Şiir
- İçerik: Yazar şiirinde çalışkanlığı konu almış.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Soruları ve Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki tabloya metinde geçen ikilemeleri bulup yazınız. Bu ikilemeleri birer cümlede kullanınız.
- Şıkır şıkır : Elbisesi ile düğüne şıkır şıkır gelmiş.
- Pırıl pırıl : Camları yeni temizlediği için pırıl pırıl görünüyordu.
- Doğru dürüst : Doğru dürüst yemeden sınava girme
- Tatsız tuzsuz : Yemekler bir tatsız tuzsuzdu.
- Üç beş : Eve gelen misafir üç beş kişiydi.
- Çalı çırpı : Ormana gidince çalı çırpıda topladık
8. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcüklerin yazımını inceleyiniz. Bu cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin yazımından hareketle ilgili açıklamaları örnekteki gibi tamamlayınız.
• Yer yer esmer, pembe, kül rengi toprağa saye salar.
Cevap : İkileme oluşturan sözcükler birbirinden ayrı yazılır.
• Su buldun mu, su?
Cevap : “Mi” soru eki, kendisinden önceki ve sonraki sözcükten ayrı yazılır.
• Yoksa çocukken bir şey mi batmıştır?
Cevap : “Şey” sözcüğü, kendisinden önceki sözcükten ayrı yazılır.
• Göğün kendi renginden biraz daha koyu kıyılara giden hudutlu bir deniz…
Cevap : “Biraz” sözcüğü her zaman bitişik yazılır.
• Üç çocuk garip birtakım taşlar, tahtalar, saclarla bir şeyler yaparlar.
Cevap : “Birtakım” sözcüğü, “bazı” anlamında kullanılırsa bitişik yazılır.
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Soruları ve Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili sözcükleri inceleyiniz. Fiil olanları sarı, isim olanları yeşil yaprağa örnekteki gibi yazınız.
• Bizi iş yapmaktan kim kurtaracak?
• Bir gece aniden aklıma çok parlak bir fikir geldi.
• Bir elin nesi var, iki ele ne gerek var?
• İlk kez insanlara yardımcı olacağım için sevindim.
• Çizimlerimi meydandaki çınar ağacının gövdesine asarak sergiledim.
• Ömür boyu, bildiklerimizin esiri oluruz.
• Günlerce çalışarak planlar çizdim.
• Sonunda çalışmalarım belli bir olgunluğa ulaştı.
• Herkes, yetenekli olduğu alanda fikirler geliştirmeye başladı.
• Hep birlikte çalışmaya koyulduk.
• Su gücüyle çalışan makinelerle iplik ürettiler.
• Köylüler, bütün bu düzeneği kurarken çalışmayı çok sever oldular.
• Edindikleri bilgileri başka alanlara da uygulamak istediler.
• Çalışmanın, aslında tembellikten çok daha zevkli olduğunu keşfettiler.
Cevap :
Sarı Yaprak:
- kurtaracak
- geldi
- sevindim
- çizdim
- ulaştı
- koyulduk
- istediler
Yeşil Yaprak:
- elin
- çınar
- ömür
- fikirler
- iplik
- düzeneği
- tembellikten
7. Sınıf Türkçe Özgün Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Soruları ve Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki fiilleri anlam özelliklerine göre uygun kutucuklara yazınız.
(geçmek-gelmek-kızarmak-sermek-sürmek-ağlamak-yeşermek–pişirmek-çıkmak-yaşamak-oturmak-çürümek-düşünmek-toplamak)
- İş fiilleri : geçmek sürmek düşünmek pişirmek sermek toplamak
- Durum fiilleri : çıkmak oturmak gelmek yaşamak ağlamak
- Oluş fiilleri : yeşermek kızarmak çürümek
11. ETKİNLİK
Soru : “Karanfiller ve Domates Suyu” metninden hareketle “çalışmanın önemi” ile ilgili bir afiş hazırlayınız. Hazırlayacağınız afişin taslağını aşağıda oluşturunuz.
Cevap :
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru : “Yardımlaşma” hakkında gazete ve dergi haberleri derleyiniz. Yardımlaşmanın önemiyle ilgili bir konuşma hazırlayınız.
Cevap : Sevgili arkadaşlar;
Yaşantımız boyunca pek çok sorun yaşarız. Bu sıkıntı ve sorunlardan bazen kendimiz kurtulmaya çalışırız bazen de yanımız da destek olan biri olur. İlla büyük sorunlar değil küçük sorunlar için bile yardıma ihtiyacımız olabilir. Toplumda yardımlaşma ve dayanışma çok önemlidir. Her zaman yardıma ihtiyacı olan birini gördüğümüz de yardım etmeyi teklif etmeliyiz. Böylelikle toplumda güve n ve huzur ortamı oluştururmuş oluruz. Hem yardım ettiğimiz insan sevinir hem de bizler seviniriz. Bu yüzden yardımlaşma çok önemlidir.