4. Sınıf Türkçe Kitabı Hepsi Haklı Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Hepsi Haklı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 108, 109, 110, 111, 112, 113
4. Sınıf Türkçe Kitabı Hepsi Haklı Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 108-109-110-111-112-113
Hazırlık
1. Defterinize yazdığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza okuyunuz.
Kısa Cevap : “Defterinize yazdığınız Nasrettin Hoca fıkrasını arkadaşlarınıza okuyunuz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Nasrettin Hoca fıkraları
Nasrettin Hoca’yı sevmeyen komşulardan bir tanesi bir gün hocanın yoluna çıkar ve onu rahatsız etmek için konuşmaya başlar.
“Hoca Efendi, senin için “evliya oldu, erdi” diyorlar. Doğrusu inanmadım, eğer kerametin varsa benim 4 ayaklı eşeğimi iki ayaklı yap da inanayım “der.
Adama sinirlenen Hoca “be adam, Ben eşeğin ayaklarını dörtten ikiye indirebilir miyim, bilmem ancak sen biraz daha konuşursan senin ayaklarını 4’e çıkarabilirim.” der.
……
Arkadaşları cevaplarını sevdiği için zaman zamandan sesin hocaya takılırlar cevapları da yap hem eğlenir hem de hisse alırlarmış. Bir gün hocaya “hoca efendi, sen mi büyüksün, yoksa kardeşin mi? “Diye sorarlar.
Hoca arkadaşlarının kendisine takıldıklarını anlayınca gülümseyerek cevap verir “geçen yıl anneme bu soruyu sormuştum, o da; kardeşin senden 1 yaş küçük . “demişti. O zamandan bu yana bir yıl geçtiğine göre şimdi aynı yaştayız. “cevabını verir.
2. Okuduğunuz ve dinlediğiniz fıkralardan hareketle Nasrettin Hoca’nın kişiliği hakkında neler diyebilirsiniz?
Uzun Cevap :
Okuduğum ve dinlediğim metinlerde Nasrettin Hoca’nın toplumsal sorunları insanların anlayabileceği ve bunu fark edeceği şekilde esprili bir şekilde insanları anlatmasını fark ediyorum. Nasrettin Hoca Bu yönüyle toplumsal sorunları çözen sorumlu bir bireydir. Kötü davranışlardan iyi davranışlara yönlendiriyor.
Bir çeşit öğretmen gibi davranıyor. Bu davranışlarında insanları aşağılamıyor. insanların doğru yolu görmesine yardımcı oluyorlar. Bunu şakacı mizah bir şekilde yapıyordur.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Metinde anlamını bilmediğiniz kelimelerin anlamlarını, görsellerden ve içinde yer aldığı cümlelerdeki bağlamından hareketle tahmin edip yazınız.
Cevap :
Nice
Tahminim birçok
Anlamı ne durumda nasıl
fetva
Tahminim bir şeyin olması için verilen izin
Anlamı bir şeyle ilgili yargıda bulunmak bir işin yapılmasına olur vermek
çeler
Tahminim farklı bir düşünceye yönelme
Anlamı birazcık fark oluşturan
2.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki oyunu oynamak için uygun sayıda gruplara ayrılınız. Oyun sonrasında bu kelimelerin anlamları hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Her grup bulduğu kelimeyi anlamına uygun bir cümlede kullansın.
Oyun şu şekilde oynanır:
Kelimeler küçük kâğıtlara yazılarak katlanır. Katlanan kâğıtlar öğretmen masasının üzerine konur. Her gruptan bir öğrenci seçilir. Bu öğrenciler sırayla masa üzerindeki kâğıtlardan bir tanesini alır. Öğrenci, gruptaki arkadaşlarına kâğıttaki kelimeyi söylemeden, çağrıştırdığı kelimelerden hareketle kelimeyi buldurmaya çalışır. Bunun için kelimenin eş ve zıt anlamlısı ile yakın anlamlı kelimelerden faydalanabilir. Kelimeyi bilen gruplara on puan verilir. Bilemeyen grup ise puan alamaz. En çok kelimeyi bilen grup yarışmayı kazanır.
Cevap : Bu etkinliği sınıfta kendiniz yapmanız gerekmektedir.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 111 Cevapları
3.Etkinlik
Soru: Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: Nasrettin Hoca’ya kimler geliyor?
Cevap : Birbirini dava eden iki tane davacı gelir.
Soru: Nasrettin Hoca, birinci adamı neden haklı buluyor?
Cevap : Nasrettin Hoca birinci adama inanıyor çünkü adam söyleniyor yakınıyor ve acı acı derdini anlatıyordur.
Soru: Nasrettin Hoca’yı, ikinci adam nasıl ikna ediyor?
Cevap : Nasrettin hocayı ikinci adam birinci adam gibi söylenerek yakınarak anlatıyor. Meseleyi kendi bakış açısıyla anlatıyordur.
Soru: Nasrettin Hoca’nın hanımı neden ileriye atılıyor? Hoca, ona ne diyor?
Cevap : Nasrettin hocanın hanımı kişiye de haklı bulamayacağını bir kişiyi haklı bulması gerektiğini söyler. Nasrettin Hoca da ona sen de haklısın demiştir.
Soru: Metnin konusu ve ana fikri nedir?
Cevap :
Metnin konusu : Nasrettin hocaya iki davacı gelmesi ve davacıların sonuç bulmaya çalışmasıdır.
Metnin ana fikri : Olayları sadece kendin bakış açımızla bakmamalıyız. Karşımızdaki kişinin de olaya bakış açısını yorumlayabilmeliyiz. Böylelikle kimin haklı kimin yanlış olduğunu fark edebiliriz.
Soru: Nasrettin Hoca’nın bu fıkrasını sevdiniz mi? Neden?
Cevap : Nasrettin Hoca’nın fıkrasını beğendim çünkü kendimize göre her zaman haklıyız ama olaya objektif bir şekilde baktığımız zaman aslında çok da haklı olmadığımızı görmekteyiz.
4.Etkinlik
Nasrettin Hoca fıkraları gibi atasözlerimiz de insanlara hatalarını bir daha yapmamaları için öğütlerde bulunur. Atasözlerinin birçoğu yazıldığı anlamda değil, mecaz anlamda kullanılmaktadır. Bu tür atasözlerinde kelimelerin anlamlarıyla iletmek istediği mesaj arasında farklılık vardır.
Soru: Aşağıdaki atasözlerini okuyunuz. Mecaz anlamdaki atasözlerinin yanlarına “Mecaz”, gerçek anlamda kullanılan atasözlerinin yanlarına da “Gerçek” yazınız.
Cevap :
Acele işe şeytan karışır. (Mecaz)
Dağ dağa kavuşmaz, insan insana kavuşur. (Gerçek)
Allah gümüş kapıyı kaparsa altın kapıyı açar. (Mecaz)
Hamama giren terler. ( Gerçek)
Ağaca dayanma kurur, insana dayanma ölür. (Gerçek)
Arpa eken buğday biçmez. (Gerçek)
Komşu komşunun külüne muhtaçtır. (Gerçek)
Bir elin nesi var iki elin sesi. (Mecaz)
Üzüm üzüme baka baka kararır.
Yuvarlanan taş yosun tutmaz. (Gerçek)
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 112 Cevapları
5.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki resmi inceleyiniz. Resmin, Nasrettin Hoca’nın hangi fıkrasına ait olduğunu tahmin edip söyleyiniz.
Cevap :
Bu görsel Nasrettin Hoca’nın Kazan Doğurdu Fıkrasına aittir.
Nasrettin Hoca ve komşusu arasında geçen aşağıdaki konuşmayı okuyunuz. Konuşmadaki noktalama işaretlerine dikkat ediniz.
“Nasrettin Hoca: Komşu, senin kazan doğurdu.
Komşu: Neee! Doğurdu mu?”
Ünlem İşareti
Konuşmada kullanılan noktalama işaretlerinden nokta, virgül ve soru işaretinin kullanım yerlerini biliyorsunuz. Ünlem işareti ( ! ) ise dilimizde yaygın olarak şu görevlerde kullanılır:
1. Sevinç, kıvanç, acı, korku, şaşma gibi duyguları anlatan cümle veya ibarelerin sonuna konur:
Bana böyle hitap edemezsin!
Dikkat et!
Yaşasın!
2. Seslenme, hitap ve uyarı sözlerinden sonra konur:
Hey sen! Burada ne işin var?
Nasrettin Hoca ile komşusu arasında geçen konuşmada ünlem işaretinin kullanıldığı “Neee! Doğurdu mu?” cümlesine dikkat ediniz. Bu cümlenin hangi duyguyu anlattığını söyleyiniz.
Ünlem işareti, seslenme ve hitap sözlerinden hemen sonra konulabileceği gibi cümlenin sonuna da konabilir: Eyvah, okul servisimi kaçırdım!
Soru: Aşağıya ünlem işaretinin kullanıldığı beş cümle yazınız.
Cevap :
1) Hey! Buraya gel.
2) Sayın öğrenciler! Bundan sonra okul forması ile okula geleceksiniz.
3) Kendisi okulumuzun en zeki (!) öğrencisidir.
4) Ordular! İlk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!
5) Ah! Ayağım burkuldu.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 113 Cevapları
6.Etkinlik
Bir bilge olarak da tanınan Nasrettin Hoca, bazı belgelerden edinilen bilgilere göre 1208 yılında Sivrihisar’a bağlı Hortu köyünde doğmuştur. Nasrettin Hoca fıkraları yüzyıllardır dilden dile aktarılmıştır. Fıkralarında kötüye karşı iyiyi, sertliğe karşı yumuşaklığı, kavgaya karşı barışı savunur. Her zaman doğruluktan ve adaletten yanadır. Davranışlarıyla, sözleriyle, tespitleriyle bilge bir tavır sergiler. Nasrettin Hoca fıkralarından birçok ülkede eğitim ve öğretim alanındaki çalışmalarda yararlanılmaktadır.
Soru: Nasrettin Hoca ile ilgili olarak yanda verilen bilgileri okuyunuz. İki kişilik gruplara ayrılınız. Grup arkadaşınızla fikir ayrılığına düştüğünüz bir olay hayal ediniz. Ardından öğretmeninizin kontrolünde tahtaya çıkınız. Arkadaşınızla aranızdaki fikir ayrılığını Nasrettin Hoca’nınkine benzer bir yöntemle gidermeye çalışınız. Konuşmalarınızda konu dışına çıkmamaya dikkat ediniz.
Cevap :
Arkadaşımla fikir ayrılığına düştüğüm konu ailelerimiz ile birlikte görüştüğümüz zaman hangi oyunu oynayacağımızdır. Her zaman farklı bir şeyler oynamak istiyor veya farklı şeyler seyretmek istiyoruz.
Bu meseleyi Nasrettin Hoca’nınkine benzer bir yöntemle gidermek için arkadaşımın konuşma esnasındaki bütün sözlerine haklısın cevabını verdim.
Bu arkadaşımı biraz sinirlendirse de zamanla ne demek istediğimi anladı ve o da bana haklısın demeye başladı.
İkimiz bu olay sonucunda çok güldük ve ikimizin de haklı olabileceğini düşünerek oyunları sıra sıra ve Gönül hoşluğu ile oynamaya karar verdik.
7.Etkinlik
Yazınıza başlık koymayı, noktalama ve yazım kurallarına uymayı unutmayınız.
Soru: Çevrenizde veya ailenizdeki bir kişinin özellliklerini aşağıya yazınız. Bu kişinin, olaylara verdiği tepkileri örneklerle açıklayınız. Yazınızı arkadaşlarınıza okuyarak beğenip beğenmedikleri hakkındaki düşüncelerini
alınız.
Uzun Cevap :
Kardeşim
Benim kardeşim henüz 3 yaşında.
Kardeşim 3 yaşında olduğu için özellikle ödev yaptığımız zaman eşyalarımıza zarar vermekten ve onunla ilgilenmediğimiz zaman ilgiyi üzerine çekmekten çok hoşlanır.
Bu bazen çok sinir bozucu olabiliyor.
Kardeşimin istediği bir şey elinden alındığı zaman yaygarayı koparıyor ve çok ağlıyor.
Onunla ilgilenmediği zaman morali çok bozuluyor.
Özellikle herkes bir şeyle meşgulken oyuncakları daha fazla dağıtıyor.
Okula gittiğimiz zaman arkamızdan ağlıyor ve sürekli bizimle beraber olmak istiyor.
Onunla beraber oyun oynamak ve onunla vakit geçirmek gerçekten çok güzel.
O bizi biz de onu çok seviyoruz.
Sonraki Derse Hazırlık
1. Merak ettiğiniz bir ilimizi araştırınız. O ilin önemli tarihî eserlerini, doğal güzelliklerini, yemeklerini, türkülerini vb. özelliklerini defterinize not ediniz.
Uzun Cevap :
Çanakkale tarihi eserleri
- Kilitbahir Kalesi
- Çimenlik Kalesi (Kale-i Sultaniye)
- Çanakkale Şehitleri Anıtı
- Anzak Koyu
- Çanakkale Arkeoloji Müzesi
- Alay Şehitliği ve Anıtı (57.
- Çanakkale Saat Kulesi
- Aynalı Çarşı
- Çanakkale Deniz Müzesi
- Truva Antik Kenti
- Assos Antik Kenti
- Parion Antik Kenti
Çanakkale doğal güzellikleri
- Gökçeada Sualtı Milli Parkı
- Gökçeada Tuz Gölü
- Ayazma Pınarı Tabiat Parkı
- Mıhlı Şelalesi.
- Hıdırlar Kaplıcası
- Mıhlı Çayı
- Marmaros Şelalesi
- Plajları
Çanakkale Türküleri
- Çanakkale Türküsü
- Eledim eledim
- Hey Onbeşli Onbeşli
Çanakkale Yemekleri
- Ovmaç Çorbası
- Melki Yemeği.
- Tumbi.
- Metez.
- Çırpma.
- Börülce Köftesi.
- Tuzlu Sardalya.
- İskorpit Çorbası
- Patlıcan Kapama
- Lüfer Pilavı
- Pazı Dolması
- Yağlı Biber Turşusu
- Patlıcan Turşusu
- Ispanak Çorbası
- Mafiş Tatlısı
- Peynir Helvası
- Basma Helvası
- İncir Dolması
2. Aile büyüklerinizden yardım alarak millî kültürümüzle ilgili bilgilerin yer aldığı internet sitelerini araştırınız.
Cevap :
Millî kültürümüzle ilgili bilgilerin yer aldığı internet siteleri
www.millikultur.com
www.eba.gov.tr