4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121, 122, 123, 124
4. Sınıf Türkçe Kitabı Bayrak Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 120-121-122-123-124
1.Bayrağımızın şekli ve renkleri nasıldır?
Cevap :
Bayrağımızın şekli dikdörtgen içerisinde bir helal ve yıldız renkleri ise kırmızı ve beyazdır.
2.Bayrağımıza saygınızı nasıl gösteriyorsunuz?
Cevap :
Bayramda saygımızı onu severek, yerde bırakmayarak ve törenlerde onu selamlayarak gösteriyorum.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 121 Cevapları
1.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki tabloda okuduğunuz metinden alınan bazı kelimelerin ilk ve son harfleri verilmiştir. Çizgilerin üzerine uygun harfleri yazarak kelimeleri tamamlayınız. Bunların anlamlarını geçtiği dizelerden hareketle tahmin edip yazınız. Kelimelerin sözlük anlamlarına bakarak tahminlerinizin doğru olup olmadığını kontrol ediniz.
Cevap :
bayrak:
tahminim: milletin simgesi olan kumaş
Sözlük anlamı: Bir milletin, belli bir topluluğun veya bir kuruluşun simgesi olarak kullanılan, renk ve biçimle özelleştirilmiş, genellikle dikdörtgen biçiminde kumaş; alem
ulus:
tahminim: Millet
Sözlük anlamı: Millet
onur:
tahminim: insanın kendine olan saygısı
Sözlük anlamı: İnsanın kendine karşı duyduğu saygı; alicenaplık
vatan:
tahminim: üzerinde yaşadığımız toprak parçası
Sözlük anlamı: yurt
hudut:
tahminim: sınır
Sözlük anlamı: sınır
nöbet:
tahminim: bir amaç için bir yeri beklemek
Sözlük anlamı: Sıra ile belirli süre bir yeri bekleme işi
Cümlelerim:
- Bayrağımız bizim ortak milli değerimizdir.
- Bir ulusu bir arada tutan ortak değerleri vardır.
- İnsanın onuru her şeyin üzerindedir.
- Herkesin vatanı kendisi için kıymetlidir.
- Vatanımızın hududu korunmalıdır.
- Askerlerimiz ve polislerimiz bizler için nöbet tutmaktadır.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 122 Cevapları
2.Etkinlik
Soru: Aşağıdaki soruları şiirden hareketle cevaplayınız.
Soru: Şair, şiirde bayrağı nelere benzetiyor?
Cevap :
Şair, şiirde bayrağı bir ulusun kalbine gözüne benzetmektedir.
Soru: Şiire göre bir ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesinin şartı nedir?
Cevap :
Şiire göre bir ulusun sonsuza kadar yaşayabilmesinin şartı ulusun kalbi olan bayrağın dalgalanması ve kalbinin çarpmasıdır.
Soru: Bayrak, hangi durumlarda öfkelenir?
Cevap :
Bayrak, yükseklerden bakıp her şeyi gördüğü için onuruna dokunan şeylere öfkelenir.
Soru: Şair, bayrağın öfkesini göstermesini nasıl anlatıyor?
Cevap :
Şair, bayrağın öfkesini göstermesini şimşek çakması şeklinde anlatıyor.
Soru: Bayrak, vatanın nöbetini nerede ve nasıl tutar?
Cevap :
Bayrak, vatanın nöbetini sevgiyle hudutlarda tuttuğunu söylüyor.
Soru: Şairin, bayrağı kişileştirerek şiirini daha etkileyici hâle getirdiğini söyleyebilir miyiz? Neden?
Cevap :
Şairin , bayrağı kişileştirerek şiirini daha etkileyici hale getirdiğini söyleyebilirim.
Çünkü bayrağı çarpan bir kalbe Bir bülbül göze benzetmiş öfkelendiğini ve sevgi duyduğunu söyleyerek onu kişiselleştirmiştir.
Bu şiiri daha ilginç ve daha akılda kalıcı yapmıştır.
3.Etkinlik
Soru: Şiirin ana duygusunu en iyi yansıtan görseli işaretleyiniz.
Cevap :
Duygusunun en iyi yansıtan görsel kızın bayrağı öptüğü görseldir.
4.Etkinlik
Soru: Şiiri okurken hissettiklerinizi aşağıdaki alana yazınız.
Cevap :
Şiiri okurken bayrak kişiselleştirildiği için çok eğlendim ve farklı bir anlatımla tanışmış oldum.
Bayramı ne kadar çok sevdiğimi ve kıymetli olduğunu hissettim.
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 123 Cevapları
5.Etkinlik
a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirde altı çizili kelimelere dikkat ediniz.
KIPKIRMIZI BAYRAĞIM
Masmavi gökyüzünün her yerinde
Dalgalanır kıpkırmızı bayrağım.
Ülkemin her köşesinden
Apaçık görülür kıpkırmızı bayrağım.
Dümdüz ovalarıyla, yemyeşil ormanlarıyla
Sapasağlam halkıyla
Sımsıkı sarılıp sana
Yüceltiriz seni kıpkırmızı bayrağım.
Çiğdem Zuhal KAVURMACI
b. Şiirde altı çizili kelimeler pekiştirmeli kelimelerdir. Kelimelerde pekiştirme, kelimelerin anlamını güçlendirmektir. Bu tür kelimeler aşağıdaki yöntemlerle oluşturulur:
1. YÖNTEM : Kelimenin ilk hecesine “m, p, r, s” pekiştirme harflerinden birisi getirilerek pekiştirme yapılır: sa-p-sarı, ye-m-yeşil, te-r-temiz, bü-s-bütün…
2. YÖNTEM : Kelimenin ilk hecesine “m, p, r, s” ile birlikte “a, e” pekiştirme harflerinden birisi getirilerek pekiştirme yapılır: ya-p-a-yalnız, kar-m-a-karışık, dü-p-e-düz…
Pekiştirmeli kelimeler her zaman bitişik yazılır.
c. “Kıpkırmızı Bayrağım” şiirinde geçen pekiştirmeli kelimeleri ve bunların hangi yöntemlerle oluşturulduklarını yazınız. Ardından aşağıda verilen kelimeleri de siz pekiştiriniz.
Cevap :
Şiirdeki kelimeler Kullanılan Yöntem
- Masmavi 1. yöntem
- Kıpkırmızı 1. yöntem
- Apaçık 2. yöntem
- Dümdüz 1. yöntem
- Yemyeşil 1. yöntem
- Sımsıkı 1. yöntem
Kelimeler Pekiştirilmiş hâlleri
çevre çepeçevre
gündüz güpgündüz
sağlam sapasağlam
kara kapkara
sivri sipsivri
yeşil yemyeşil
4. Sınıf Türkçe KOZA Yayınları Ders Kitabı Sayfa 124 Cevapları
6.Etkinlik
Soru: “Sonraki Derse Hazırlık” aşamasında yaptığınız araştırma sonucunda edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza sununuz. Sunumunuzu yaparken sınıfa getirdiğiniz görselleri uygun yerde kullanmayı unutmayınız. Sunumunuzun ardından kendinizi aşağıdaki ölçütlere göre değerlendiriniz. “Hayır”larınızı ‘’Evet’’e çevirmek için yapmanız gerekenleri açıklayınız.
Cevap :
Sunum yapmadan önce yeterli düzeyde araştırma yaptım.
Sunumumda kullanmak için uygun görseller buldum.
Yeterli düzeyde prova yaparak sunumuma hazırlandım.
Sunumumu yaparken arkadaşlarımla göz teması kurdum.
Sunumumda kelimeleri doğru telaffuz ettim.
Konu dışına çıkmadan sunumumu yaptım.
Yeni öğrendiğim kelimeleri anlamına uygun ve doğru yerde kullandım.
7.Etkinlik
Soru: Türk bayrağı konulu kısa bir şiir yazınız. Şiirinize başlık koymayı unutmayınız. Şiirinizi bitirdikten sonra gözden geçirerek varsa yazım ve noktalama yanlışlarınızı düzeltiniz. Şiirinizi arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap :
Bayrağım’ a
Benim kandan kırmızı
Göklerden yüksek bayrağım
Sen dalgalandıkça ben
Vatanda huzurla varım
Benim şanlı bayrağım
Benim onurum sensin ben ancak senle varım
Sonraki Derse Hazırlık
1. Geleneksel Türk müzik aletlerini araştırınız.
Kısa Cevap : “Geleneksel Türk müzik aletlerini araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Geleneksel Türk müzik aletleri
- davul
- zurna
- sipsi
- saz
- ud
- cümbüş
- keman
- darbuka
- dümbek
- tek
- kaşık
- boğaz
- kabak kemane
- zil
- ruzba
- çifte
- klarnet
- gırnata
- gayda
- kemence
- bağlama
- cura
- cura bağlama
2. Sevdiğiniz türküleri defterinize yazınız. Bu türkülerin, ülkemizde hangi bölgelere ait olduğunu araştırınız.
Uzun Cevap :
(Muğla yöresine ait ) – Kerimoğlu
(öf ülen of ülen of) Şu Muğla’nın çamları da çamları
Al kanlara boyanmış Kerimoğlu’nun her yanları
(öf ülen of ülen of) Şu Muğla’ylan Yerkeseğin arası
Yaktı da beni kaşlarının karası
(öf ülen of ülen of) Eyüp’üm gitti bulunmaz
Elleme kör olası Arap uykularda adam vurulmaz
—
(Trabzon yöresine ait )- Hamsi Koydum Tavaya
Hamsi koydum tavaya da
Başladı oynamaya
Vardım baktım hamsi yoktu
Başladım ağlamaya.
Gemi geliyor gemi de
Denizi yara yara
Kız ben seni alacağım
Başına vura vura.
Gemi geliyor gemi de
İçi dolu çamaşır
Muhtar kızı don atmış
Gören gözler kamaşır.
Gemici başı mısın da
Cevahir taşı mısın
Sana bir nişan verirsem
Cebinde taşır mısın?
Gemi geliyor gemi de
Bacası ben olayım
Güzel güzel kızlarında
Kocası ben olayım.
Ah gemici gemici de
Nerden aldın pirinci
Benim sevdiğim annam
Muhtarın küçük kızı.