5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri 1. Ünite Değerlendirme Soruları  Cevapları Sayfa 38, 39, 40, 41, 42, 43


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 1. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 38-39-40-41-42-43


A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. 


Cevap :

1. (Doğru) Güneş’in çapı, Dünya’nın çapından yaklaşık 109 kat daha büyüktür.

2. (Yanlış) Evrendeki en büyük yıldız Güneş’tir.

3.(Doğru) Güneş, Ay’dan daha büyük bir gök cismidir.

4. (Yanlış) Ay’da yağmur, rüzgâr gibi hava olayları görülür.

5. (Doğru) Dünya ve Ay hem dönme hem de dolanma hareketi yaparlar.

6. (Yanlış) Ay’ın İki ana evresi arasında geçen süre yaklaşık İki haftadır.

7. (Doğru) Dolunay evresinden yaklaşık bir hafta sonra son dördün evresi görülür.

8. (Yanlış)Ay’ın evrelerinin oluşma sebebi, Ay’ın kendi etrafında dönme hareketidir.

9. (Yanlış) Ay’ın atmosferi ince olduğundan Ay’da canlılar yaşayabilir.

10. (Doğru) Ay’ın Dünya etrafındaki dolanma süresi İle kendi etrafındaki dönme süresi birbirine yakın olduğu için Ay’ın hep aynı yüzünü görürüz.


B. Cümlelerdeki noktalı yerlere, verilen kelimelerden uygun olanı yazarak cümleleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Güneş, Dünya’mız için ısı ve ışık kaynağıdır.

2. Dünya gibi Güneş’in de katmanları vardır.

3. Ay yüzeyine çarpan gökcisimleri Ay yüzeyinde, krater denen çukurları oluşturur.

4. Ay, son dördün ve yeni ay evreleri arasında hilal evresindedir.

5. Ay, canlıların yaşayabilmesi için uygun şartlara sahip değildir.

6. Dünya’nın Güneş etrafındaki dolanma hareketi saat yönünün tersi yönünde modellenmelidir.

7. Güneş, Dünya’dan büyüktür.

8. Yeni ay, İlk dördün, dolunay ve son dördün Ay’ın ana evreleridir.

9. Ay’ın, Dünya etrafındaki dolanma hareketi saat yönünün tersidir.

10. Ay’ın İki ana evresi arasında geçen süre yaklaşık yedi gündür.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneklerini işaretleyiniz. 


1. Aşağıda, bazı bilgiler ve Güneş’in görseli verilmiştir. Fergânî, Avrupa’da “Alfraganus” ismi ile bilinen Müslüman bir astronomdur. Bilim tarihinde, Güneş’in bir yörüngesinin olduğunu ve kendi etrafında batıdan doğuya doğru döndüğünü söyleyen İlk kişidir.

Verilen bilgilere ve görsele göre aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabı yoktur?


A) Güneş’in dönme yönü nasıldır?
B) Güneş’in geometrik şekli nasıldır?
C) Güneş’in katmanları var mıdır?
D) Müslüman astronomların Güneş ile İlgili çalışmaları var mıdır?

Cevap : C Şıkkı


2. Bilimsel bir dergide Ay ile ilgili şu habere yer verilmiştir. Ay’da Bir İlk Bilim İnsanları, ocak ayı başında Ay’ın karanlık yüzüne uzay aracı ile pamuk tohumları göndermiştir. Bu tohumlar filizlendikten sonra aşırı soğuk nedeniyle donmuştur. Gece -170 °C’a kadar düşen sıcaklık, pamuk filizlerinin ölümüne sebep olmuştur.

Habere göre filizlerin donma sebebi Ay’ın hangi özelliği ile ilgilidir?


A) Ay’ın büyüklüğüyle
B) Ay’ın geometrik şekliyle
C) Ay’ın yüzey yapısıyla
D) Ay’ın atmosfer yapısıyla

Cevap : D Şıkkı


3. Neil Armstrong, 16Temmuz 1969’da Ay görevi kapsamında Apollo 11 uzay gemisi ile yola çıkmış ve 20 Temmuz 1969’da Ay’a ayak basan İlk insan olmuştur. Ay’daki ayak izi hâlâ silinmemiştir.

Armstrong’un ayak izinin Ay’dan silinmemesinin sebebi aşağıdakilerden hangisidir?


A) Yağış ve rüzgâr gibi hava olaylarının gerçekleşmemesi
B) Yüzeyinin kraterlerle kaplı olması
C) Doğal ışık kaynağı olmaması
D) Dünya’ya Güneş’ten çok daha yakın olması

Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


4. Fen bilimleri öğretmeni, Güneş ile Dünya’nın büyüklüğünü bir oyunla öğretmek istemektedir. Bunun için sınıfa büyüklükleri farklı kırmızı, sarı, mavi ve mor boncuklar getirmiştir. Öğrenciler, seçtikleri iki farklı renkteki boncukları kullanıp ve aşağıda verilen kurallara uyarak Güneş ile Dünya’nın büyüklüklerini gösteren modeller hazırlayacaktır.

Oyunun Kuralları

• Seçilen boncuklardan biri kırmızı ise diğer boncuk hangi renk olursa olsun kırmızı boncuk daha büyük olmalıdır.
• Seçilen boncuklardan biri mavi ise diğer boncuk hangi renk olursa olsun mavi boncuk daha küçük olmalıdır.
• Seçilen boncuklardan biri mor, diğeri sarı ise mor boncuk daha büyük olmalıdır.
• Modeller, Güneş ile Dünya’nın büyüklük ilişkisine uygun hazırlanmalıdır.

Aşağıdakilerden hangisi hem belirlenen kurallara hem de Güneş ile Dünya’nın büyüklük ilişkisine uygundur?


Cevap : D Şıkkı


5. Okullar arası proje yarışması düzenlenmiştir. Projenin amacı Ay’da yaşam alanı oluşturmaktır. Takımların tasarladıkları modeller, gerçek yaşam alanlarından küçük olacaktır. Bu modeller, Ay yüzeyindeki kayaçlara benzer materyaller ve geri dönüşüm malzemeleri kullanılarak tasarlanacaktır. Takımlardan, tasarladıkları yaşam alanlarını cam fanusla kapatmaları istenmiştir.

Ay’da canlıların yaşamalarına uygun şekilde hazırlanan tasarımlarda cam fanus kullanılma nedeni aşağıdakilerden hangidir?


A) Dünya gibi küre şeklinde olması için
B) Dönme yönünün değişmemesi için
C) Atmosfer görevi görmesi için
D) Hava olaylarının etkilerinden koruması için

Cevap : C Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


6. Ay ile ilgili verilen aşağıdaki afişi inceleyiniz. Dünya’nın tek doğal uydusu olan Ay, sürekli hareket hâlindedir. Ay kendi etrafında dönme hareketi, Dünya’nın etrafında dolanma hareketi yapar. Ay, Dünya’nın etrafını yaklaşık 29 gün 12 saatte dolanır.

Aşağıdakilerden hangisi bu afişten çıkarılabilecek doğru bir ifadedir?


A) 3 numarayla gösterilen hareket, Ay’ın Güneş etrafında dolanma hareketidir.
B) Ay, kendi etrafında ve Dünya etrafında aynı yönde hareket eder.
C) Ay’ın 2 ve 3 numaralı hareketlerinin dönme yönleri birbirine zıttır.
D) Ay, 1 numarayla gösterilen hareketle dolanma hareketi yapar.

Cevap : B Şıkkı


7. Kayra’nın başka şehirde yaşayan çok sevdiği bir arkadaşı vardır. Arkadaşının sosyal medyada Ay’ın fotoğrafını paylaştığını görür ve çok şaşırır. Çünkü başka şehirlerde yaşamalarına rağmen ikisi de Ay’ın aynı yüzünü görürler. Bu konu, Kayra’nın İlgisini çeker ve konuyla İlgili bir model hazırlar. Model üzerinden “Neden Ay’ın hep aynı yüzü görülür?” sorusunun cevabını bulur.

Buna göre Kayra’nın bulduğu cevap aşağıdakilerden hangisidir?


A) Ay, Dünya İle beraber eş zamanlı olarak Güneş’in etrafında dolandığı için
B) Ay’ın kendi etrafında dönme süresiyle Dünya’nın etrafında dolanma süresi yakın olduğu için
C) Ay, kendi etrafında saat yönüne ters döndüğü için
D) Ay’ın atmosferi, Dünya’nın atmosferinden daha İnce olduğu için

Cevap : B Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları


8. Ada, fen bilimleri dersinden Ay’ın evreleri konulu proje almıştır. Ay’ın ana ve ara evrelerini bir ay boyunca gözlemleyecektir. Gözlemlerini fon kartona çizecek ve evrelerin adlarını yazacaktır. Fakat Ada, bazı geceler hava bulutlu olduğu için Ay’ı gözlemleyememiştir. Bu nedenle fon kartonunda bazı evrelerin çizimi eksik kalmıştır. Eksik kalan evreleri daha sonra tamamlamak üzere turuncu renge boyayıp numaralandırmıştır.

Buna göre fon kartonuna aşağıdaki görsellerden hangileri eklenirse Ada’nın projesi doğru tamamlanır?


Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Aşağıdaki tablonun ilgili yerlerine Ay’ın ara evrelerinin adlarını yazınız. Adını yazdığınız evrelerin altındaki dairelere de evrelerin resimlerini çiziniz.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları”

2. Dünya’dan bakıldığında neden Ay’ın hep aynı yüzünü görürüz? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Dünya’dan bakıldığında neden Ay’ın hep aynı yüzünü görürüz? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ay, Dünya etrafında dönerken kendi ekseni etrafında da döner ve bu dönüşler senkronizedir. Bu, “gelgit kilitlenmesi” olarak bilinen bir durumdur.

Ay’ın kendi ekseni etrafındaki dönüş süresi ile Dünya etrafındaki yörüngesel dönüş süresi aynıdır, yani yaklaşık 27.3 gündür. Bu senkronize hareket nedeniyle Ay’ın hep aynı yüzü Dünya’dan görünür. Ay’ın diğer yüzü ise Dünya’dan hiçbir zaman görülmez, bu nedenle buna “karanlık yüz” denir, ancak aslında sürekli karanlık değildir; sadece Dünya’dan görülmez.


3. Ay’ın evrelerinin isimlerini oluş sırasına göre aşağıya yazınız. 


Kısa Cevap : “Ay’ın evrelerinin isimlerini oluş sırasına göre aşağıya yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ay’ın evreleri, Ay’ın Dünya etrafında dönerken Güneş ışığını nasıl yansıttığına bağlı olarak değişir. Bu evreler, Ay’ın yörüngesel hareketine bağlı olarak belirli bir sıra izler. İşte Ay’ın evrelerinin isimleri ve sıraları:

  1. Yeni Ay (Yeniay): Ay, Güneş ve Dünya arasındadır ve Güneş ışığı Ay’ın arka yüzüne vurduğundan Ay görünmez.
  2. Hilal (İlk Dördün): Yeni Ay’dan sonra Ay’ın ince bir kısmı görünmeye başlar. Bu evreye “Hilal” denir.
  3. İlk Dördün: Ay’ın yarısı aydınlanır ve yarım daire şeklinde görünür.
  4. Şişkin Ay (Dolunay Öncesi): Ay’ın daha büyük bir kısmı aydınlanır ve tam daireye yakın bir şekil alır.
  5. Dolunay: Ay, Dünya’nın karşı tarafındadır ve tamamen aydınlanır, bu nedenle tam daire şeklinde görünür.
  6. Şişkin Ay (Dolunay Sonrası): Dolunay’dan sonra Ay’ın aydınlanan kısmı küçülmeye başlar.
  7. Son Dördün: Ay’ın yarısı tekrar aydınlanır ancak bu sefer diğer yarısı.
  8. Hilal (Son Dördün): Ay’ın sadece ince bir kısmı görünür ve bu son evreden sonra tekrar Yeni Ay’a döner.

Bu evreler, Ay’ın Dünya etrafındaki yörüngesel hareketine bağlı olarak düzenli bir şekilde tekrar eder.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları


D. Aşağıda verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. Ulaştığınız çıkış numarasını boyayınız. 


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları”


 

Our Score