5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68 


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67-68


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. ,


Cevap :

1. (Doğru) Balıklar, kurbağalar ve sürüngenler yumurta İle çoğalır.

2. (Yanlış) Mikroskobik canlıların hepsi zararlıdır.

3. (Doğru) Bilim insanları, canlıları birbirinden ayırt edebilmek için onları sınıflandırmışlardır.

4. (Doğru) Memeli sınıfında bulunan canlılar, doğurarak çoğalır ve yavrularını sütle besler.

5. (Yanlış) Çiçekli bir bitki kök, gövde ve yaprak kısımlarından oluşur.

6. (Yanlış) Bitkilerin hepsi tohum oluşturur.

7. (Doğru) Bazı şapkalı mantarlar zehirlidir.

8. (Yanlış) Yunuslar, balıklar sınıfında yer alır.

9. (Yanlış) Kuşların hepsi uçabilir.

10. (Doğru) Bakteriler, mikroskop yardımı İle gözlemlenebilir.


B. Cümlelerdeki noktalı yerlere, verilen kelimelerden uygun olanı yazarak cümleleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Kültür mantarı şapkalı mantardır ve besin olarak tüketilebilir.

2. Eğrelti otu, atkuyruğu ve kara yosunu çiçeksiz bitkilerdir.

3. Bitkiler, su ve mineral gibi İhtiyaç duyduğu maddeleri kök yardımıyla topraktan alır.

4. Toprak solucanı, karınca, salyangoz ve yengeç omurgasız hayvanlardan bazılarıdır.

5. Elamurun kabarmasını sağlayan maya mantarıdır.

6. Gül, papatya, sümbül, menekşe gibi bitkiler çiçekli bitkilerdir.

7. Başkasına ait çorap, terlik ve toka gibi eşyaları kullanmayarak parazit mantarlarının neden olduğu olumsuz etkilerden korunabiliriz.

8. Kaygan ve nemli bir deriye sahip olan kurbağalar yumurta İle çoğalır.

9. Elamsi, alabalık, sazan, turna, levrek gibi canlılar balıklar grubuna örnektir.

10. Canlıların benzerlik ve farklılıklarına göre gruplara ayrılmasına sınıflandırma denir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneklerini işaretleyiniz. 


1. Aşağıda bir canlı grubuna ait özellikler verilmiştir.

I. Karada ve suda yaşayan türleri vardır.
II. Akciğer ve deri solunumu yapar.
III. Yavru bakımı yoktur.
IV. Kaygan ve nemli bir deriye sahiptir.

Özellikleri verilen canlı grubu aşağıdakilerden hangisidir?


A) Balık
B) Kurbağa
C) Kuş
D) Memeli

Cevap : B Şıkkı


2. Fen bilimleri öğretmeni, sınıfa üç gün üst üste farklı canlılara ait örnekler getirmiştir. Öğretmenin öğrencilerinden yapmalarını İstedikleri şunlardır:

1. Gün: Sınıfa getirdiği kirli suyu mikroskopla İncelemelerini ve gördükleri canlılara ait özellikleri not etmelerini istemiştir.
2. Gün: Sınıfa getirdiği saksıdaki bitkiyi incelemelerini ve bitkiye ait özellikleri not etmelerini istemiştir.
3. Gün: Sınıfa getirdiği kelebeği incelemelerini ve bu canlıya ait özellikleri not etmelerini istemiştir.

Canlılarla ilgili;

I. Beslenmesi,
II. Hastalık yapıcı olması,
III. Kendi besinini üretebilmesi

özelliklerinden hangileri üç canlı için de ortaktır?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II ve III
D) I,II ve III

Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


3. Aşağıda verilen görselleri inceleyiniz. Görselleri verilen hayvanlardan hangileri doğurarak çoğalır?


A) Balık, tavşan, maymun ve yılan
B) Kaplumbağa, kertenkele ve yarasa
C) Yarasa, tavşan ve maymun
D) Yarasa, tavşan, maymun ve leylek

Cevap : C Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


4. Aşağıda mantarlara ait bazı özellikler ve mantar çeşitleri karışık olarak verilmiştir. Mantarlar ve özellikleri arasında uygun eşleştirme yapıldığında hangi mantar çeşidi dışarıda kalır?


A) Maya mantarları
B) Şapkalı mantarlar
C) Parazit mantarlar
D) Küf mantarları

Cevap : D Şıkkı


5. Meraklı bir öğrenci, fen bilimleri ders kitabında yer alan aşağıdaki ifadeyi okur. “Bazı canlılar gözle görülemez. Sadece mikroskop adı verilen bir araç yardımıyla görülebilirler. Bu canlılar mikroskobik canlılar olarak adlandırılır. Bakteriler, paramesyum, amip ve öglena mikroskobik canlılara örnek verilebilir.” Bu öğrenci, evlerine yakın bir dere kenarından bir miktar su alıp mikroskop altında incelemek için öğretmenine götürür. Öğrencinin merak ve araştırma isteğini gören fen bilimleri öğretmeni, kendisine getirilen örneğe ek olarak, içerisinde mikroskobik canlıların yaşamını sürdürebileceği birkaç örnek da ha hazırlar.

Örneklerin tamamı incelendikten sonra, bu öğrencinin mikroskop altında aşağıdaki hangi canlıyı görmesi beklenemez?


Cevap : A Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


6. Derin, poğaça yapmakta olan arkadaşına yardım eder. Kaptaki malzemelerin içerisine maya ekler ve malzemeleri karıştırır. Bir süre sonra hamurun kabararak kabın tamamını doldurduğunu gözlemler. Derin’in meraklı bakışlarını gören arkadaşı ise hamurun içerisine katılan maya mantarından dolayı kabardığını söyler. Daha sonra maya mantarlarıyla İlgili bazı bilgiler verir.

Buna göre, Derin’in arkadaşının maya mantarlarıyla ilgili verdiği aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


A) Maya mantarları hamurun kabarmasını sağlar.
B) Maya mantarlarının yaptığı etkiler gözle görülebilir.
C) Maya mantarları sıcaklık, besin ve nem açısından uygun ortamlarda çoğalır.
D) Maya mantarları kendi besinlerini kendileri üretir.

Cevap : D Şıkkı


7. Aşağıdaki bitki görsellerini inceleyiniz. Bu bitkilerle ilgili aşağıda verilen özelliklerden hangisi ortaktır?


A) Bitkilerin İkisi de tohum oluşturur.
B) Bitkilerin İkisi de kendi besinini üretir.
C) Bitkilerin İkisi de meyve oluşturur.
D) Bitkilerin İkisi de aynı bitki sınıfındadır.

Cevap : B Şıkkı


8. Yandaki görselde ağacın kısımlarından biri verilmiştir. Bu kısımla ilgili,

I. Bitkiyi toprağa bağlar.
II. Çiçek ve yaprağı üzerinde taşır.
III. Su ve mineral gibi maddeleri diğer kısımlara İletir.
IV. Bitkinin dik durmasını sağlar.

özelliklerinden hangileri doğrudur?


A) I ve II
B) II ve III
C) II,III ve IV
D) I,II,III ve IV

Cevap : C  Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Canlıları sınıflandırmanın önemi nedir? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Canlıları sınıflandırmanın önemi nedir? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Canlıları sınıflandırmanın önemi, biyolojinin temel taşlarından biridir ve birçok açıdan büyük önem taşır. Maddeler Halinde canlıları sınıflandırmanın bazı temel nedenleri ve faydaları:

  1. Düzen ve Sistematik Bilgi: Canlıların sınıflandırılması, biyolojik çeşitliliği düzenli bir şekilde anlamamıza ve incelememize olanak tanır. Bu düzen sayesinde bilim insanları, belirli bir canlı türünü kolayca tanımlayabilir ve ilgili bilgileri sistematik olarak organize edebilir.
  2. Evrimsel İlişkilerin Anlaşılması: Canlıların sınıflandırılması, evrimsel ilişkilerin ve ortak ataların izini sürmemize yardımcı olur. Benzer özelliklere sahip canlıların aynı grupta toplanması, ortak bir evrimsel geçmişe işaret eder ve bu da evrimsel süreçleri daha iyi anlamamıza olanak sağlar.
  3. İletişim ve Bilgi Paylaşımı: Bilimsel adlandırma ve sınıflandırma sistemi (örn. binominal nomenklatür), bilim insanlarının dünya genelinde tutarlı bir şekilde iletişim kurmasını sağlar. Aynı canlı türüne farklı bölgelerde farklı adlar verilse bile, bilimsel adı sayesinde hangi türden bahsedildiği açıkça anlaşılır.
  4. Biyolojik Çeşitliliğin Korunması: Sınıflandırma, biyoçeşitliliğin korunmasında kritik bir rol oynar. Hangi türlerin tehdit altında olduğunu veya korunması gerektiğini belirlemek için canlıların doğru bir şekilde sınıflandırılması gerekir. Bu, koruma stratejilerinin geliştirilmesine yardımcı olur.
  5. Tıbbi ve Tarımsal Uygulamalar: Canlıların sınıflandırılması, tıp ve tarım gibi alanlarda da önemli uygulamalara sahiptir. Örneğin, bitkilerin ve hayvanların sınıflandırılması, tarımsal verimliliği artırmak ve hastalıklarla mücadele etmek için kullanılır. Ayrıca, tıbbi araştırmalarda kullanılan model organizmaların sınıflandırılması, araştırmaların doğru şekilde yürütülmesine yardımcı olur.
  6. Ekolojik Çalışmalar: Ekosistemlerdeki türlerin sınıflandırılması, ekolojik dengelerin anlaşılmasında ve ekosistem yönetiminde kritik bir rol oynar. Farklı türlerin ekosistem içindeki rollerini anlamak, doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımını planlamada yardımcı olur.
  7. Eğitim ve Öğretim: Canlıların sınıflandırılması, biyoloji eğitiminin temel konularından biridir. Öğrenciler, sınıflandırma sistemleri aracılığıyla biyolojik çeşitliliği ve organizmalar arasındaki ilişkileri öğrenirler.

Sonuç olarak, canlıları sınıflandırmak, biyolojik bilgiyi düzenlemek, evrimsel süreçleri anlamak, bilimsel iletişimi kolaylaştırmak, biyoçeşitliliği korumak ve çeşitli uygulama alanlarında fayda sağlamak için vazgeçilmez bir araçtır. Bu sistematik yaklaşım, doğayı ve canlıları daha derinlemesine anlamamıza yardımcı olur ve yaşamın çeşitliliğini koruma çabalarımıza temel oluşturur.


2. Aşağıda verilen canlıların sınıflandırılması şemasındaki boşluklara uygun ifadeleri yazarak şemayı tamamlayınız.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları”

3. Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı neden tüketmemeliyiz? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı neden tüketmemeliyiz? Yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı tüketmememizin birkaç önemli nedeni vardır:

  1. Zehirli Türler: Doğada birçok zehirli mantar türü bulunur. Bu mantarlar, ölümcül zehirler içerebilir ve tüketildiğinde ciddi sağlık sorunlarına, hatta ölüme yol açabilir. Örneğin, Amanita phalloides (ölümcül mantar) ve Amanita muscaria (sinek mantarı) gibi türler, zehirli oldukları bilinen mantarlardır.
  2. Tanıma Zorluğu: Zehirli mantarlarla yenilebilir mantarlar arasındaki farkları ayırt etmek, uzmanlık gerektiren bir beceridir. Özellikle amatörler için bu farkları doğru şekilde ayırt etmek oldukça zordur. Yanlış bir mantarın tüketilmesi ciddi zehirlenmelere neden olabilir.
  3. Alerjik Reaksiyonlar: Bazı mantarlar, kişiden kişiye değişen alerjik reaksiyonlara neden olabilir. Bu reaksiyonlar, hafif mide bulantısından ciddi anafilaktik şoklara kadar değişebilir. Bu nedenle, mantarları tüketmeden önce mutlaka tanımak ve güvenilir kaynaklardan doğrulamak gerekir.
  4. Yanlış Bilgi ve Yaygın Yanılgılar: Halk arasında bazı mantar türlerinin yanlış bir şekilde güvenli olduğu düşünülür. Bu yanlış bilgiler, zehirli mantarların tüketilmesine neden olabilir. Her şapkalı mantarın yenilebilir olduğu yanılgısı, ciddi sağlık risklerini beraberinde getirir.
  5. Uzmanlık Gerektiren Tanı: Mantarları doğru bir şekilde tanımak için mikoloji (mantarlara bilimsel olarak ilgi duyan bilim dalı) eğitimi almak gereklidir. Bu alandaki bilgi ve deneyim, mantar türlerini güvenli bir şekilde ayırt edebilmek için önemlidir.

Bu nedenlerle, doğada bulduğumuz her şapkalı mantarı tüketmemek, sağlık güvenliği açısından büyük bir önem taşır. Mantar tüketimi konusunda dikkatli olunmalı, şüpheli olanlar kesinlikle yenmemeli ve uzman görüşüne başvurulmalıdır. Güvenilir olmayan mantarları tüketmek, ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


Soru : D. Aşağıda verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. Ulaştığınız çıkış numarasını boyayınız.


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları”


 

Our Score