5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93-94 MEB Yayınları

Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu 5. Sınıf Fen Bilimleri 3. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları Sayfa 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94


5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Soruları Cevapları


“5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93-94 MEB Yayınları”

5. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 88-89-90-91-92-93-94


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları


A. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız. 


Cevap :

1. (Doğru) Dinamometreye asılan cismin kütlesi arttıkça yaydaki uzama miktarı da artar.

2. (Yanlış) Dinamometre ile ölçümünü yaptığımız büyüklüğün birimi kg’dır.

(Not: Dinamometre ile kuvvet ölçülür ve birimi Newton’dur.)

3.  (Doğru) Sürtünme kuvveti bazen hayatımızı kolaylaştırır.

4.  (Doğru) Esnekliği fazla ve ince yaylarla yapılmış dinamometre İle daha hassas ölçüm yapılır.

5. (Yanlış)Dinamometrelerdeki yaylar gibi sakız da esnek cisimlere örnektir.

6. (Yanlış) Kaygan yüzeylerde sürtünme kuvveti daha fazla olduğu İçin hareket daha zordur.

(Not: Kaygan yüzeylerde sürtünme kuvveti daha azdır.)

7. (Yanlış) Cisimlerin temas yüzeylerinin pürüzlü olması sürtünme kuvvetini azaltır.

(Not: Pürüzlü yüzeyler sürtünme kuvvetini arttırır.)

8.  (Doğru) Sürtünme kuvveti sayesinde yazı yazabiliriz.

9.  (Doğru)  Bir hava aracı sürtünme kuvveti dikkate alınarak tasarlanır.


B. Cümlelerdeki noktalı yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun olanı yazarak cümleleri tamamlayınız.


Cevap :

1. Duran bir cismi hareket ettiren, hareket eden bir cismi durduran; cisimlerin hızını, yönünü, şeklini değiştiren veya cisimleri döndüren etkiye kuvvet denir.

2. Dinamometre yayların esneklik özelliğinden yararlanılarak yapılır.

3. Kuvvetin birimi kısaca N ile gösterilir.

4. Dinamometrenin ölçebileceği en büyük değeri aşan kuvvetler, dinamometrenin içindeki yayın yapısını bozar.

5. Pürüzlü yüzeyler arasında oluşan sürtünme kuvveti, kaygan yüzeylerdekinden daha fazladır.

6. Toprak yol mermer zemine göre daha çok pürüzlüdür ve ortaya çıkan sürtünme kuvveti daha fazladır.

7. Araçların tekerlekleri ile yol arasında oluşan sürtünme kuvveti sayesinde araçlar güvenli şekilde durabilir.

8. Makine parçalarının arasındaki sürtünmeyi azaltmak İçin makine yağı kullanılır.

9. Buz pateni ve kayak sporlarında sürtünmenin az olması istenir. Bu nedenle patenlerin ve kayak takımlarının yüzeyleri az pürüzlü tasarlanır.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları


C. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların doğru seçeneklerini işaretleyiniz. 


1. Aslıhan, aşağıdaki tabloda verilen ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilgili alanı işaretlemiştir. Ancak tabloda işaretlemenin birini yanlış yapmıştır.

I. Kuvvetin büyüklüğü dinamometre ile ölçülür.
II. Sürtünme kuvveti çok pürüzlü yüzeylerde daha fazladır.
III. Kuvvetin birimi Newton’dır.
IV. Sürtünme kuvveti her durumda zararlıdır.

Buna göre Aslıhan kaç numaralı ifadeyi yanlış işaretlemiştir?


A) I
B) II
C) III
D) IV

Cevap : D Şıkkı


2. Aşağıdaki metni okuyunuz ve metnin yanındaki görseli inceleyiniz. Mert okula giderken yoldaki uyarı levhasını görür. Levhanın anlamını merak eden Mert’e öğretmeni “Bu levha kaygan yol anlamına gelen bir tehlike uyarı işaretidir. Yol yüzeyinin kaygan olduğu hakkında uyarıda bulunur. Bu levhayı gören sürücülerin hızlanmamaları, fren ve ani manevra yapmamaları gerekir.” cevabını verir. Mert, öğretmenine sürücülerin neden hızlanmamaları ve ani manevra yapmamaları gerektiğini sorar.

Öğretmen, aşağıdakilerden hangisini söylerse Mert’in sorusunu doğru cevaplamış olur?


A) Kaygan yolda giden araç ile zemin arasında sürtünme kuvveti az olduğu için
B) Kaygan yolda giden araç ile zemin arasında sürtünme kuvveti fazla olduğu için
C) Kaygan yolda İlerleyen aracın hareketi zorlaştığı için
D) Kaygan yol daha pürüzlü olduğu için

Cevap : A


3. Yandaki dinamometre 10 bölmeli olup bir bölmesi 3 N’a karşılık gelmektedir.

Bu dinamometre ile en fazla kaç N’lık cisimler ölçülebilir?


A) 15
B) 20
C) 25
D) 30

Cevap : D Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları


4. Aşağıda, bir cisme etki eden sürtünme kuvvetinin değişimini gösteren grafik verilmiştir.

Buna göre verilen grafik aşağıdaki durumlardan hangisine aittir?


Cevap : D Şıkkı


5. 5. sınıf öğrencisi Yusuf Kerem, fen bilimleri dersi proje ödevi için bir dinamometre tasarlamıştır. Yusuf Kerem’in hazırladığı dinamometre en fazla 90 N ölçmektedir. Yusuf Kerem, dinamometresinin yukarıdaki kuvvetleri ölçerken tam bir değer göstermesini istemektedir.

Buna göre Yusuf Kerem, dinamometresini kaç bölmeye ayırmalıdır?


A) 9 bölme
B) 10 bölme
C) 11 bölme
D) 12 bölme

Cevap : B Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları


6. Aşağıdaki paraşütlere özdeş kutular bağlanmış ve paraşütler aynı yükseklikten serbest bırakılmıştır. Paraşütlerin yüzey genişlikleri küçükten büyüğe doğru I, II ve III şeklindedir.

Buna göre aşağıdakilerden hangisinde paraşütlerin yere inme süreleri büyükten küçüğe doğru sıralanmıştır?


A) III, II, I
B) I, II, III
C) II,I, III
D) III, I, II

Cevap : A


7.I. Karlı yolda araba lastiklerine zincir takılması
II. Kapı menteşelerinin yağlanması
III. Buzdolabı ve çamaşır makinesi gibi ağır eşyaların altına tekerlek takılması
IV. Uçakların uç kısımlarının sivri tasarlanması

Yukarıdaki durumlardan hangilerinde sürtünme kuvvetinin azaltılması amaçlanmıştır?


A) Yalnız I
B) I ve II
C) II, III ve IV
D) I,II, III ve IV

Cevap :  C Şıkkı


8.I. Yazı yazmak
II. Yürümek
III. Fren yapmak

Yukarıdaki olaylardan hangilerinde sürtünme kuvvetinden yararlanılır?


A) Yalnız I
B) Yalnız II
C) I ve II
D) I,II ve III

Cevap : D Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 92 Cevapları


9. Aşağıdaki gazete haberini okuyunuz. “Türk Hava Kuvvetleri Akrobasi Timi Türk Yıldızları’ Büyük Taarruz Zafer Haftası etkinlikleri çerçevesinde gökyüzünü süslemeye hazırlanıyor. Dünyada sekiz süpersonik uçakla gösteri yapan tek akrobasi takımı olan Türk Yıldızları şehrimizde, yedi uçağın yer aldığı bir gösteri sunacak. Gösterilerinde yirmi ayrı akrobasi hareketi yapan pilotlar, Büyük Taarruz zafer coşkusunu doruğa çıkaracak.” Yukarıdaki gazete haberini okuyan 5. sınıf öğrencisi Hacer, ailesiyle birlikte Türk Yıldızlarını izlemeye gider. Gösteriden çok etkilenen Hacer, fen bilimleri dersi proje ödevi için havada hızlı hareket edebilen bir uçak modeli tasarlamak ister. Hazırlayacağı uçak modelinin tasarımı için araştırma yapar ve tasarımını çizimle ifade eder. Gerekli araç ve gereçleri temin ederek çizimini üç boyutlu modele dönüştürmeye karar verir.

Hacer, uçak modelini yaparken aşağıdakilerden hangisini uygularsa yapacağı tasarım amacına ulaşır?


A) Hava direncinin etkisini azaltmak için uçak modelinde ağır malzemeler kullanmalıdır.
B) Hava direncinin etkisini azaltmak için uçak modelinin gövdesini pürüzlü tasarlamalıdır.
C) Hava direncinin etkisini azaltmak için uçak modelinin burun kısmını daha sivri tasarlamalıdır.
D) Hava direncinin etkisini azaltmak için uçak modelinin kanatlarını geniş tasarlamalıdır.

Cevap : C  Şıkkı


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 93 Cevapları


Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Özdeş üç cisim, birbirinden farklı K, L ve M dinamometrelerinde ölçülmüş ve dinamometrelerin yaylarındaki uzama miktarlarının farklı olduğu görülmüştür. Yaylardaki uzama miktarları aşağıdaki görselde gösterilmiştir.

Buna göre yaylardaki uzama miktarlarının farklı olmasının nedeni nedir? Yazınız. 


Cevap :

Yaylardaki uzama miktarlarının farklı olmasının nedeni, her bir dinamometrede kullanılan yayların farklı yay sabitlerine (k) sahip olmasıdır. Yay sabiti, yayların ne kadar sert veya esnek olduğunu belirleyen bir katsayıdır ve Hooke Yasası’na göre (F = k * x) yaylarda meydana gelen uzama (x), uygulanan kuvvet (F) ile yay sabitinin çarpımıyla ters orantılıdır. Aynı kuvvet uygulandığında, yay sabiti büyük olan bir yay daha az uzarken, yay sabiti küçük olan bir yay daha fazla uzar. Bu nedenle, üç dinamometrede de özdeş cisimler kullanılmış olmasına rağmen, yay sabitlerinin farklı olması uzama miktarlarının farklı olmasına yol açar.


2. Tekerlekli patenle pürüzlü bir zemine göre düz zeminde daha kolay hareket edilir. Bu durumun nedeni nedir? Yazınız. 


Kısa Cevap : “Tekerlekli patenle pürüzlü bir zemine göre düz zeminde daha kolay hareket edilir. Bu durumun nedeni nedir? Yazınız. ” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tekerlekli patenle pürüzlü bir zemine göre düz zeminde daha kolay hareket edilmesinin nedeni, yüzeyin pürüzsüzlüğünün sürtünme kuvvetini etkilemesidir. Pürüzlü zeminlerde yüzey düzensizlikleri ve çıkıntılar, patenlerin tekerlekleri ile daha fazla temas noktası oluşturur. Bu durum, patenlerin hareketine karşı koyan sürtünme kuvvetini artırır ve bu da daha fazla enerji ve çaba gerektirir.

Düz zeminlerde ise yüzey daha pürüzsüz olduğundan tekerleklerin temas ettiği alanlar daha azdır ve dolayısıyla sürtünme kuvveti daha düşüktür. Bu da patenle hareket etmeyi daha kolay hale getirir, çünkü daha az enerji ve çaba gerektirir. Ayrıca, düz zeminde tekerleklerin daha düzgün ve kesintisiz bir şekilde dönmesi sağlanır, bu da hareketin akıcı ve rahat olmasına katkıda bulunur.


3. Karlı veya buzlu yolların neden olduğu trafik kazalarını önlemek için araçlarda ne gibi önlemler alınabilir? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Kısa Cevap : “Karlı veya buzlu yolların neden olduğu trafik kazalarını önlemek için araçlarda ne gibi önlemler alınabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Karlı veya buzlu yolların neden olduğu trafik kazalarını önlemek için araçlarda şu önlemler alınabilir:

  1. Kış Lastikleri Kullanımı: Kış lastikleri, düşük sıcaklıklarda ve kaygan yüzeylerde daha iyi yol tutuşu sağlar. Lastik dişleri ve bileşenleri karlı ve buzlu yollar için özel olarak tasarlanmıştır.
  2. Zincir veya Kar Paleti: Araçlara kar zinciri veya kar paleti takmak, tekerleklerin kaymasını önler ve daha iyi çekiş sağlar.
  3. ABS ve ESP Sistemleri: Anti Blokaj Fren Sistemi (ABS) ve Elektronik Stabilite Programı (ESP), kaygan yüzeylerde frenleme ve direksiyon hakimiyetini iyileştirir.
  4. Dört Çeker (4×4) Sistemler: Dört tekerlekten çekiş sistemleri, aracın tüm tekerleklerine güç ileterek karlı ve buzlu yollarda daha iyi yol tutuşu sağlar.
  5. Düşük Hız ve Doğru Takip Mesafesi: Karlı ve buzlu yollarda düşük hızda seyretmek ve diğer araçlarla güvenli bir takip mesafesi bırakmak önemlidir.
  6. Defrost ve Isıtmalı Aynalar: Ön cam ve yan aynaların buğulanmasını ve donmasını önleyen defrost ve ısıtma sistemleri, görüşü artırarak kazaları önlemeye yardımcı olur.
  7. Acil Durum Ekipmanları: Araçta çekme halatı, kürek, buz kazıyıcı, yedek battaniye ve acil durum kitleri bulundurmak, kaza durumunda veya yolda kalma durumunda yardımcı olabilir.
  8. Yavaş ve Dikkatli Sürüş Teknikleri: Hızlı frenleme ve ani hareketlerden kaçınarak, daha yumuşak ve dikkatli bir şekilde sürmek önemlidir.

Bu önlemler, karlı ve buzlu yollarda araçların güvenliğini artırarak, trafik kazalarını önlemeye yardımcı olabilir.


5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları


D. Aşağıda verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini takip ederek doğru çıkışa ulaşınız. Ulaştığınız çıkış numarasını boyayınız. 


Cevap :

“5. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 94 Cevapları”


 

Our Score