8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 29-30-31 SDR Dikey Yayıncılık
Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 29, 30, 31
8. Sınıf Fen Bilimleri Fen ve Mühendislik Uygulamaları Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 29-30-31
Milattan önce 500’lü yıllarda eski Yunanlar, zeytinyağını bir tür güneş kremi olarak kullanıyorlardı. 1930’lu yıllarda ise Milton Blake (Milton Bilek) isimli bir kimyager, güneş yanıklarının tedavisi için güneş yanığı kremi üretmek amacıyla deneyler yapmaya başladı fakat başarılı olamadı. 1940’lı yıllarda ise Dr. Benjamin Green (Benjamin Grin), İkinci Dünya Savaşı’nda cephede bulunan askerleri güneşten korumak için bir güneş kremi geliştirdi. Günümüzde ise Güneş’in zararlı ışınlarından farklı ölçüde korunma sağlayan hatta bronzlaşmaya yardımcı olan güneş kremleri mevcuttur.
Soru : Sizce yukarıda bahsetmiş olduğumuz kişiler, neden bir ürün geliştirme ihtiyacı duymuşlardır?
Cevap :
Yukarıda bahsetmiş olduğumuz kişiler, güneşten korunma ihtiyacını fark ederek bu alanda ürün geliştirme ihtiyacı duymuşlardır. İşte bu ihtiyacın nedenleri:
- Eski Yunanlar: Milattan önce 500’lü yıllarda, eski Yunanlar zeytinyağını güneş kremi olarak kullanmışlardır. Bu dönemde, uzun süre güneş altında kalmanın cilde zarar verebileceği anlaşılmış ve doğal malzemelerle koruyucu önlemler alınmaya çalışılmıştır. Güneşin zararlı etkilerini azaltmak ve cildi korumak amacıyla zeytinyağı kullanmışlardır.
- Milton Blake (1930’lar): 1930’lu yıllarda Milton Blake, güneş yanıklarının tedavisi için güneş yanığı kremi üretmeye çalışmıştır. Bu dönemde, özellikle açık havada çalışan veya zaman geçiren insanların güneş yanıklarıyla ilgili yaşadığı sorunlar göz önünde bulundurularak tedavi edici bir ürün geliştirme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Ancak, başarılı olamamıştır.
- Dr. Benjamin Green (1940’lar): 1940’lı yıllarda Dr. Benjamin Green, İkinci Dünya Savaşı’nda cephede bulunan askerleri güneşten korumak amacıyla bir güneş kremi geliştirmiştir. Askerlerin savaş alanlarında uzun süre güneş altında kalması, güneş yanıkları ve cilt problemlerine yol açmaktaydı. Bu nedenle, askerlerin performansını ve sağlıklarını korumak amacıyla etkili bir güneş koruyucu geliştirilmesi gerekti.
- Günümüz: Günümüzde, güneşin zararlı ışınlarından korunma ihtiyacı daha da belirgin hale gelmiştir. Ozon tabakasındaki incelme ve artan cilt kanseri vakaları, insanları güneşten korunma konusunda daha bilinçli hale getirmiştir. Ayrıca, estetik kaygılar ve bronzlaşma isteği de modern güneş kremlerinin geliştirilmesinde etkili olmuştur. Güneş kremleri, farklı ölçülerde koruma sağlarken, aynı zamanda cildin sağlıklı bronzlaşmasına da yardımcı olabilmektedir.
Bu nedenlerle, tarih boyunca farklı kişiler ve dönemlerde güneşten korunma ihtiyacı fark edilmiş ve buna yönelik ürünler geliştirilmiştir.
8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
Soru : Mühendisler çalışmalarında tasarım döngü basamaklarını kullanır. Bu basamaklar sırası ile aşağıda gösterilmiştir. Siz de bu basamakları kullanarak bir ürün tasarlayınız. Tasarladığınız ürününüzü arkadaşlarınıza tanıtınız.
1. basamak: Sorunu araştırma, tartışma ve çözüm yolları üretme
Cevap :
- Sorunu Araştırma: Mutfak atıklarının nasıl yönetildiğini, mevcut yöntemlerin ne kadar verimli olduğunu ve atık öğütücülerinin faydalarını araştırın. Çevreye ve altyapıya olan etkilerini inceleyin.
- Tartışma: Mutfak atıklarının çevresel etkileri, hijyen sorunları ve atık yönetimi maliyetleri gibi konuları tartışın. Atık öğütücülerinin bu sorunları nasıl çözeceğini değerlendirin.
- Çözüm Yolları Üretme: Atık öğütücülerinin tasarım özelliklerini, kullanım kolaylığını ve enerji verimliliğini artıracak yenilikçi fikirler geliştirin.
2. basamak: Hayal etme ve tasarım önerisi geliştirme
Cevap :
- Hayal Etme: Atık öğütücüsünün mutfakta nasıl çalışacağını, kullanıcı dostu özelliklerini ve estetik tasarımını hayal edin.
- Tasarım Önerisi Geliştirme: İlk fikirlerinizi detaylandırarak, atık öğütücüsünün işlevsel ve estetik tasarımını içeren öneriler geliştirin. Malzeme seçimi, enerji tüketimi ve güvenlik özelliklerine odaklanın.
3. basamak: Planlama ve Tasarım
Cevap :
- Planlama: Proje takvimini oluşturun, kaynakları belirleyin ve gerekli araç-gereçleri temin edin. Prototip geliştirme sürecini ve aşamalarını detaylandırın.
- Tasarım: Atık öğütücüsünün teknik çizimlerini ve detaylı planlarını hazırlayın. Kullanılacak malzemeleri ve montaj sürecini belirleyin.
4- basamak: Ürün oluşturma ve test etme
Cevap :
- Ürün Oluşturma: Belirlenen tasarıma göre prototipi oluşturun. Montaj, elektrik ve mekanik parçaların entegrasyonunu yapın.
- Test Etme: Ürünün performansını, dayanıklılığını ve güvenliğini çeşitli testlerle değerlendirin. Atık öğütme kapasitesi, enerji tüketimi ve kullanıcı deneyimi gibi kriterleri test edin.
5- basamak: Değerlendirme, Geliştirme, Değişiklik
Cevap :
- Değerlendirme: Test sonuçlarını analiz edin, güçlü ve zayıf yönleri belirleyin. Kullanıcı geri bildirimlerini değerlendirin.
- Geliştirme: Elde edilen verilere göre tasarımda ve işlevsellikte gerekli iyileştirmeleri yapın.
- Değişiklik: Prototip üzerinde yapılan değişiklikleri uygulayın ve tekrar test edin.
6- basamak: Yayınlama ve Tanıtım
Cevap :
- Yayınlama: Ürünü piyasaya sürmek için üretim süreçlerini başlatın. Ürün hakkında teknik bilgileri, kullanım kılavuzlarını ve güvenlik talimatlarını hazırlayın.
- Tanıtım: Ürünün tanıtımını yapmak için reklam kampanyaları düzenleyin. Sosyal medya, web siteleri ve diğer medya kanallarını kullanarak geniş kitlelere ulaşın. Ürünü fuarlar, etkinlikler ve mağazalarda sergileyin.
Bu adımlar, atık öğütücü projesinin geliştirilmesinde sistematik bir yaklaşım sunar ve başarılı bir ürün ortaya çıkarmayı hedefler.
8. Sınıf Fen Bilimleri SDR Dikey Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları
Soru : Günlük hayatta karşılaşılan bir problem belirleyiniz. Bu problemin çözümüne yönelik görüşleri tartışarak yandaki bölüme yazınız.
Cevap :
Görme engelli bireylerin güvenli ve bağımsız bir şekilde hareket edebilmesi günlük hayatta büyük bir sorundur. Yollar, kaldırımlar ve kamu binaları genellikle görme engelliler için yeterince erişilebilir değildir. Bu durum, onların sosyal hayata katılımını ve günlük işlerini bağımsız olarak yapmalarını zorlaştırır. Görme engelli yolları bu sorunun çözümüne yönelik önemli bir adımdır.
Hayal etme ve tasarım önerisi geliştirme Problemin çözümüne yönelik olarak model geliştirerek modelin detaylarını yandaki bölüme yazınız.
Cevap :
Problemin çözümüne yönelik olarak görme engelli yolları için bir model geliştirebiliriz. Bu yollar, özel kabartma desenlerle ve farklı malzemelerle görme engelli bireylerin bastonları veya ayaklarıyla hissedebilecekleri şekilde tasarlanacaktır. Ayrıca, sesli uyarı sistemleri ve akıllı telefonlarla entegre olabilen dijital rehberler de kullanılabilir. Örneğin, yolun başlangıcında bir sesli uyarı sistemi yer alabilir ve bu sistem, kullanıcının telefonuyla etkileşime girerek yol boyunca yönlendirme yapabilir.
Planlama ve tasarım geliştirme Oluşturmak istediğiniz modelin planını yandaki bölüme yazınız/çiziniz. Çizimleriniz için kitabınızın 286-292 sayfalarındaki Fen ve Mühendislik Tasarım alanlarını da kullanabilirsiniz.
Cevap :
Oluşturmak istediğimiz modelin planı şu şekildedir:
- Yol Yüzeyi: Yolun yüzeyinde belirgin kabartma desenler ve yönlendirme çizgileri olacak. Bu desenler, görme engelli bireylerin kolayca hissedebileceği şekilde düzenlenecek.
- Malzeme Seçimi: Yüzey malzemesi dayanıklı, kaymaz ve farklı hava koşullarına dayanıklı olacak.
- Sesli Uyarı Sistemleri: Yolun başlangıcında ve kritik noktalarda (örneğin, yol ayrımları, yaya geçitleri) sesli uyarı cihazları yerleştirilecek.
- Dijital Entegrasyon: Akıllı telefonlarla entegre olabilen bir uygulama geliştirilerek, kullanıcıların yol boyunca sesli yönlendirmeler alması sağlanacak.
Ürün oluşturma ve test etme Oluşturduğunuz modeli test ediniz. Eksik yönleri var ise bunları yandaki bölüme yazınız.
Cevap :
Oluşturduğumuz modeli test etmek için, küçük bir alanda görme engelli yolu prototipi oluşturacağız:
- Test Alanı: Yolun belirli bir bölümünü seçerek kabartma desenleri ve yönlendirme çizgilerini uygulayacağız.
- Sesli Uyarı Testi: Sesli uyarı cihazlarını kurarak, görme engelli bireylerin bunları kullanarak yönlendirilip yönlendirilmediğini gözlemleyeceğiz.
- Dijital Entegrasyon Testi: Geliştirilen mobil uygulama ile entegre çalışan sistemi test ederek, kullanıcıların geri bildirimlerini alacağız.
Eksik yönler: Kabartma desenlerin yeterince belirgin olmaması, sesli uyarı cihazlarının yeterince duyulmaması veya mobil uygulamanın kullanışlı olmaması gibi eksiklikler belirlenirse, bunları düzelteceğiz.
Değerlendirme, geliştirme, değişiklik Oluşturduğunuz modeli değerlendiriniz. Model sorunsuz çalışıyor ise bir alt basamaktan, geliştirmek istediğiniz yönler var ise bir üst basamaktan işlem sırasını takip ediniz.
Cevap :
Oluşturduğumuz modeli değerlendirerek eksik veya geliştirilmesi gereken yönleri belirleyeceğiz:
- Kabartma Desenler: Desenlerin yeterince belirgin olup olmadığını ve farklı hava koşullarında kaymazlık sağlayıp sağlamadığını kontrol edeceğiz.
- Sesli Uyarı Cihazları: Sesli uyarıların duyulabilirliği ve doğruluğunu değerlendireceğiz.
- Dijital Entegrasyon: Mobil uygulamanın kullanım kolaylığı ve doğruluğunu test edeceğiz.
Bu değerlendirmeler sonucunda gerekli değişiklikleri yaparak modeli optimize edeceğiz.
Yayınlama ve Tanıtım Modelinizin okul gazetesi, Genel Ağ, sene sonu okul sergisi, bilim şenliği gibi alanlarda tanıtımını yapınız.
Cevap :
Modelimizin tanıtımını yapmak için çeşitli platformları kullanacağız:
- Okul Gazetesi: Modelimizin detaylarını ve test sonuçlarını okul gazetesi aracılığıyla paylaşacağız.
- Genel Ağ (İnternet): Modelimizin tanıtımını yapmak için sosyal medya ve blog yazıları hazırlayacağız.
- Sene Sonu Okul Sergisi: Modelimizi okul sergisinde sergileyerek daha geniş bir kitleye ulaşacağız.
- Bilim Şenliği: Bilim şenliğinde modelimizi tanıtarak, görme engelli bireylerin hayatını kolaylaştıracak bu çözümü geniş kitlelere duyuracağız.