8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Sayfa 82-83-84-85 MEB Yayınları
Ortaokul 8. Sınıf Fen Bilimleri Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 82, 83, 84, 85
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı Kazanım Temeli Etkinlikler Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf Fen Bilimleri Çalışma Kitabı 82-83-84-85
Soru : Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerleri kutucuk içinde verilen uygun ifadelerle tamamlayınız.
Cevap :
Katı maddeler, ağırlıkları nedeniyle bulundukları yüzeye kuvvet uygular ve bu kuvvetin etkisiyle basınç oluşur. Bu kavram, bîr başka deyişle birim yüzeye etki eden dik kuvvettir.
Basınç P. harfi ile gösterilir. Basınç birimi ise Pascal (Pa) olarak ifade edilir. Bir Nevvtonluk kuvvet bir metrekare yüzeye dik olarak uygulandığında yüzeyde oluşan basınç bir Pascal’dır. Bu durumda basınç bîrimi N/m2 olarak da söylenebilir.
Katiların bulundukları yüzeye uyguladıkları basıncın büyüklüğü; uyguladıkları kuvvet ile doğru, temas ettikleri yüzey alanı ile ters orantılıdır.
Günlük hayatta bazı durumlarda basıncı artırmak, bazı durumlarda İse azaltmak İstenir. Örneğin ağırlıkları fazla olan yük tırlarının yola yaptıkları basıncı azaltmak için tekerlek sayıları artırılmıştır. Tehlike anında otobüslerin camını kırmaya yarayan çekiçlerin basıncını artırmak İçin uçları sivri yapılır.
Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde yüzey alanı azaltılarak basıncın artması sağlanmıştır.
Aşağıdaki görsellerde verilen örneklerde İse yüzey alanı artırılarak azaltılarak basıncın azalması sağlanmıştır.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 83 Cevapları
Soru : Aşağıda verilen ifadeleri “Doğru” ya da “Yanlış” olarak değerlendiriniz ve ifadeye ait uygun kutucuğu tarayınız.
Cevap :
1 (Doğru) Katı basıncı, kuvvete ve yüzey alanına bağlıdır.
2 (Yanlış) Basınç birimi Newton’dur.
3 (Yanlış) Raptiyenin sivri ucunda oluşan basınç, sivri olmayan ucundakinden daha azdır.
4 (Doğru) Yüklü kamyonun zemine uyguladığı basınç, aynı kamyonun yüksüzken zemine uyguladığı basınçtan daha fazladır.
5 (Yanlış) Basınç, birim yüzeye etki eden yatay kuvvettir.
6 (Yanlış) Basınç birimi olan Pascal “P” ile gösterilir.
7 (Yanlış) Kar ayakkabısı basıncı artırmak için üretilmiş bir üründür.
8 (Doğru) Odun kırarken daha güçlü vurmak, basıncı artıracağından odunun daha kolay kırılmasını sağlar.
9 (Doğru) Kasapların bıçak bileme İşlemi, bıçağın yüzey alanını azaltarak basıncı artırır.
10 (Yanlış) Ahşaptan yapılan özdeş cisimlerden “▼” şeklinde duran cisim, “A” şeklinde duran cisme göre daha az basınç uygular.
11 (Yanlış) Katı cisimlerin zemine uyguladıkları basınç, yüzey alanıyla doğru orantılıdır.
12 (Doğru) Ördekler, perdeli ve geniş ayakları sayesinde çamura batmadan yürüyebilir.
13 (Yanlış) Bir cismin yumuşak zemine yaptığı basınç, sert zemine yaptığı basınçtan daha fazladır.
14 (Doğru) Develerin ayak tabanlarının geniş olması, basıncı azaltarak kumda batmadan yürümelerini sağlar.
15 (Doğru) Aynı ağırlıktaki İki kişiden ayakkabı numarası büyük olanın yere yaptığı basınç daha azdır.
16 (Yanlış) Bir küpün üzerine başka bir küp konulduğunda küpün yere yaptığı basınç değişmez.
17 (Doğru) Kramponların tabanlarındaki çıkıntılı yüzeyler çimde kaymayı engeller.
18 (Doğru) Bir Pascal, bir Newton kuvvetin bir metrekare yüzeye dik olarak etki etmesi durumunda yüzeyde oluşan basınç büyüklüğüdür.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 84 Cevapları
Soru : Özdeş tuğlalar ile görseldeki gibi düzenekler kurulmuştur. Buna göre aşağıdaki ifadeleri tamamlayan uygun sözcükleri seçiniz, uygun olmayan sözcüklerin üzerini çiziniz.
Cevap :
1. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.
2. Tuğla I. konumdan II. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır/ değişmez.
3. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse yüzeye etki eden basınç kuvveti artar / azalır / değişmez.
4. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse birim yüzeye etki eden dik kuvvet artar / azalır / değişmez.
5. Tuğla II. konumda iken bir tuğla eklenerek III. konumdaki duruma getirilirse temas yüzeyi artar / azalır / değişmez.
6. Tuğla III. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınç artar / azalır / değişmez.
7. Tuğla I. konumdan IV. konuma getirilirse yüzeye etki eden basınçartar /azalır/değişmez.
8.1 ve II numaralı düzenekler seçilerekyapılan bir deneyde “yüzey alanı” bağımlı/ bağımsız / kontrol edilen değişken olur.
9. III ve IV numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “kuvvet” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.
10. II ve III numaralı düzenekler seçilerek yapılan bir deneyde “katı basıncı” bağımlı / bağımsız / kontrol edilen değişken olur.
8. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Çalışma Kitabı 85 Cevapları
Oyuncak parçaları birleştirilerek aşağıdaki gibi rakam modelleri oluşturulmuştur.
Bu modeller, kum havuzuna konularak modellerin oluşturdukları izlerin derinlikleri gözlemlenmiştir. (Oyuncak parçalarının ağırlığı, yüzey alanı büyüklüğüyle doğru orantılıdır.)
Soru : a. Zemine yaptığı basınç değeri en büyük olan rakam modelini yazınız.
Cevap :
- 0 (sıfır) olarak modellenir.
Soru : b. Buna göre aşağıdaki tablolara uygun oyuncak parçalarının oluşturduğu rakam modellerini yazınız.
Cevap :