6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66 ADIM ADIM YAYINCILIK

Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 63, 64, 65, 66


6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Solunum Sistemi Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66 ADIM ADIM YAYINCILIK”

6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 63-64-65-66


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Besinlerin vücudumuza faydalı olabilmesi için sindirilmesi gerektiğini öğrenmiştiniz. Sindirilen besin içeriklerinin oksijen gazıyla etkileşimi sonucu hayatın devam etmesini sağlayan enerji açığa çıkar. Bu esnada vücudumuz için zararlı bir gaz olan karbondioksit oluşur. Tıpkı bacalardan ve egzozdan uzaklaştırılan gazlar gibi karbondioksidin de vücudumuzdan uzaklaştırılması gerekir.

Soru : Peki, oksijenin vücudumuza alınmasında ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılmasında görevli olan yapı ve organlar nelerdir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Peki, oksijenin vücudumuza alınmasında ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaÅŸtırılmasında görevli olan yapı ve organlar nelerdir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız..

Uzun Cevap :

Oksijenin vücudumuza alınması ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılması, solunum sistemi ve dolaşım sistemi tarafından birlikte gerçekleştirilen bir süreçtir. Bu süreçte yer alan yapı ve organlar şunlardır:

Solunum Sistemi

  1. Burun ve Ağız: Havanın vücuda ilk girdiği yerlerdir. Burun, havayı ısıtarak ve nemlendirerek akciğerlere gitmeden önce hazırlar.
  2. Farinks (Yutak): Burun ve ağız boşluklarından gelen hava burada birleşir.
  3. Larinx (Gırtlak): Havanın trakeaya geçmesini sağlar. Ses telleri burada bulunur.
  4. Trakea (Nefes Borusu): Havanın akciğerlere taşındığı ana borudur. Trakea, iki ana bronşa ayrılır.
  5. Bronşlar: Trakeadan gelen hava, iki ana bronşa ve ardından daha küçük bronşçuklara ayrılarak akciğerlere taşınır.
  6. Bronşçuklar: Bronşların daha ince dalları olup, havayı alveollere taşır.
  7. Alveoller: Gaz değişiminin gerçekleştiği minik hava kesecikleridir. Alveol duvarları ince ve geniş bir yüzey alanına sahiptir, bu da oksijenin kana, karbondioksidin ise kandan alveollere geçişini sağlar.

Dolaşım Sistemi

  1. Kalp: Oksijenli kanı vücudun her yerine pompalayan organ olup, aynı zamanda oksijeni düşük, karbondioksidi yüksek olan kanı akciğerlere taşır.
  2. Akciğerler: Ana solunum organları olup, alveoller aracılığıyla gaz değişimini gerçekleştirir.
  3. Pulmoner Arter: Oksijeni düşük, karbondioksidi yüksek olan kanı kalpten akciğerlere taşır.
  4. Pulmoner Ven: Oksijeni yüksek, karbondioksidi düşük olan kanı akciğerlerden kalbe taşır.
  5. Kılcal Damarlar: Alveollerle iç içe geçmiş olup, oksijenin kandan dokulara, karbondioksidin ise dokulardan kana geçişini sağlar.

Gaz Değişimi Süreci

  1. Solunum: Havanın burun veya ağız yoluyla vücuda alınması ve akciğerlere taşınması.
  2. Gaz Değişimi: Alveoller ve kılcal damarlar arasında oksijenin kana, karbondioksidin alveollere geçişi.
  3. Dolaşım: Oksijenli kanın kalp tarafından vücuda pompalanması ve karbondioksitli kanın akciğerlere taşınması.
  4. Soluk Verme: Karbondioksit açısından zengin havanın vücuttan atılması.

Bu yapı ve organlar birlikte çalışarak, oksijenin vücudumuza alınmasını ve karbondioksidin vücudumuzdan uzaklaştırılmasını sağlar.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


SOLUNUM SİSTEMİ MODELİ YAPALIM 


Gerekli Malzemeler: 2,5 L’lik pet şişe, makas, Y borusu, oyun hamuru, küçük balon
(iki adet), büyük balon, paket lastiği (üç adet).

Uygulama Aşamaları

1. Pet şişenin alt kısmını makasla düzgünce kesiniz (Bu aşamada öğretmeninizden yardım alınız.).
2. Y borusunun iki ucuna şişirilmemiş küçük balonları paket lastiğiyle sıkıca bağlayınız.
3. Pet şişenin kapak kısmında makasla delik açınız (Bu aşamada öğretmeninizden yardım alınız.).
4. Y borusunu pet şişenin kapak kısmına oyun hamuruyla tutturunuz. Y borusunun uç kısmının pet şişenin dışında kalmasına özen gösteriniz.
5. Büyük balonu makasla kesiniz. Balonun alt kısmını pet şişenin alt kısmına paket lastiğiyle sıkıca bağlayınız.
6. Pet şişenin alt kısmına bağladığınız balonu yukarı doğru hafifçe itiniz. Ardından balonu serbest bırakınız. Bu işlemi birkaç kez tekrar ediniz.
7. Balonu çekip bırakma esnasında plastik şişenin içindeki küçük balonlarda meydana gelen değişimleri gözlemleyiniz.
8. Y borusuna hava üfleyiniz. Bu esnada pet şişenin içindeki ve altındaki balonlarda meydana gelen değişimleri gözlemleyiniz.


6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


1. Yaptığınız modelde kullandığınız malzemelerin solunum sisteminde hangi yapı ve organları temsil ettiğini aşağıdaki tabloya yazınız.


Cevap :

“6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları”

2. Pet şişenin altındaki balonu çektiğinizde Y borusuna bağlı balonların şişmesinin, bıraktığınızda eski hâline dönmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap :

Solunumu ifade etmektedir. Nefes aldığımızda soluk borusundan hava girer, ciğerler şişer. Ardından nefes vererek ciğerler söner.


3. Y borusuna üflediğinizde balonların şişmesinin sebebi nedir? 


Cevap :

Balonlar ciğerimizi ifade eder. Nefes alıp, vermemizi ifade eder.


4. BÖLÜM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI 


Soru : Aşağıda verilen tanımlardan yararlanarak ve karışık olarak verilen harfleri bir araya getirerek kavramları bulunuz. Cevaplarınızı noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

1. Dış ortamdaki havanın solunum sistemine alındığı organdır. = 1. BURUN

2. Havadaki oksijenin kana geçişi, kandaki karbondioksidin vücuttan uzaklaştırılmasını sağlayan organlardır. = 2. AKCİĞERLER

3. Göğüs boşluğu ile karın boşluğu arasında bulunan, kasılıp gevşeme hareketi yaparak akciğerlerin genişleyip daralmasını sağlayan organdır. = 3. DİYAFRAM 

4. Akciğerlere giren bronşların ayrıldığı küçük kolların her biridir. = 4. BRONŞÇUKLAR 



 

Our Score