6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 104-105-106 ADIM ADIM YAYINCILIK
Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları Sayfa 104, 105, 106
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı 2. Bölüm Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları Cevapları
6. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 104-105-106
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 104 Cevapları
A. Aşağıda K uçağının yol-zaman grafiği, L uçağının sürat-zaman grafiği verilmiştir. Buna göre hangi uçağın daha süratli olduğunu nedenleriyle defterinize yazınız.
Cevap :
Yol-zaman grafiğine göre K uçağının sürati 300 km/sa. dir. Sürat-zaman grafiğine göre L uçağının sürati 400 km/sa. dir. Buna göre L uçağı, K uçağından daha süratlidir.
B. Aşağıda Berk’in sürat-zaman grafiği, Handan’ın yol-zaman grafiği verilmiştir. Buna göre hangi öğrencinin diğerinden daha süratli olduğunu nedenleriyle defterinize yazınız.
Cevap :
Sürat-zaman grafiğine göre Berk’in sürati 4 m/sn. dir. Yol-zaman grafiğine göre Handan’ın sürati 5 m/sn. dir. Buna göre Handan, Berk’ten daha süratlidir.
C. Aynı anda yarışa başlayan 3 otomobilin birbirlerine göre konumları aşağıdaki görselde verilmiştir. Bu otomobillerin süratleri arasındaki ilişki nedir? Cevabınızı nedenleriyle defterinize yazınız.
Cevap :
Otomobiller yarışa aynı anda başladıklarına göre en önde olan otomobilin sürati en fazla, en arkada olan otomobilin sürati en azdır. Sarı otomobilin sürati kırmızı otomobilinkinden fazla, mavi otomobilinkinden azdır. Otomobillerin süratleri arasındaki ilişki, “Mavi > Sarı > Kırmızı” şeklindedir.
Ç. Aynı anda, aynı noktadan harekete başlayan üç kişinin 7 dk. sonra aldıkları yollar aşağıdaki tabloda verilmiştir. Tabloyu inceleyip bu kişilerin süratleri arasındaki ilişkiyi nedenleriyle defterinize yazınız.
Cevap :
Sürati en fazla olan Emel’dir. Emel aynı sürede hem Sercan’dan hem Kadir’den daha fazla yol almıştır. Sercan’ın sürati Kadir’in süratinden fazladır. Çünkü Sercan aynı sürede Kadir’den daha fazla yol almıştır. Bu kişilerin süratleri arasındaki ilişki Emel > Sercan > Kadir şeklindedir.
6. Sınıf Fen Bilimleri ADIM ADIM YAYINCILIK Ders Kitabı Sayfa 105 Cevapları
Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları
1. Kitaplardan, ansiklopedilerden ve güvenilir genel ağ adreslerinden “Isaac Newton’ın Üçüncü Yasası’nı” araştırınız. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri aşağıdaki tabloya yazınız.
Uzun Cevap :
Isaac Newton’ın Üçüncü Hareket Yasası, genellikle “etki-tepki yasası” olarak bilinir. Bu yasa, fiziksel etkileşimlerin doğasını açıklayan temel prensiplerden biridir. Yasaya göre:
“Her etkiye karşılık, eşit ve zıt bir tepki vardır.”
Bu prensip, iki cisim arasında gerçekleşen etkileşimleri tanımlar ve şöyle ifade edilir: Bir cisim başka bir cisme bir kuvvet uyguladığında, ikinci cisim de birinci cisme aynı büyüklükte ama zıt yönde bir kuvvet uygular.
Örnekler
- Roketlerin Çalışması: Roketler, yakıtlarını yaktıklarında gazları yüksek hızla geriye doğru fırlatırlar. Newton’ın üçüncü yasasına göre, bu gazlar rokete zıt yönde bir kuvvet uygular ve bu kuvvet roketin ileri doğru hareket etmesini sağlar.
- Yürüyüş: Yürürken ayağımızla yere bir kuvvet uygularız (etki). Zemin de bize zıt yönde bir kuvvet uygular (tepki), bu da ileri doğru hareket etmemizi sağlar.
Matematiksel İfade
Newton’ın üçüncü yasası matematiksel olarak şu şekilde ifade edilebilir: Fetki=−Ftepki\mathbf{F}_{\text{etki}} = -\mathbf{F}_{\text{tepki}} Burada, Fetki\mathbf{F}_{\text{etki}} ve Ftepki\mathbf{F}_{\text{tepki}} etkileşimdeki kuvvet çiftlerini temsil eder ve bu kuvvetler her zaman eşit büyüklükte, fakat zıt yönlerde olur.
Önemi
Newton’ın üçüncü yasası, hareket ve kuvvet arasındaki ilişkiyi anlamak için kritik öneme sahiptir. Bu yasa, hem makroskopik hem de mikroskopik ölçekteki tüm fiziksel etkileşimlerde geçerlidir ve mühendislik, mekanik ve birçok bilim dalında temel bir rol oynar.
Newton’ın üçüncü yasası, etkileşimlerin doğasını açıklayarak, evrendeki cisimlerin nasıl hareket ettiğini ve birbiriyle nasıl etkileştiğini anlamamıza yardımcı olur.
2. Araştırmalarınız sonucunda edindiğiniz bilgileri dikkate alarak etki ve tepki kuvvetlerinin nasıl oluştuğunu gösteren bir düzenek tasarlayınız. Düzeneği tasarlarken seçeceğiniz malzemelerin kolay elde edilebilmesine özen gösteriniz.
3. Bu süreçte kitabımızın 13-15. sayfaları arasındaki Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları bölümünde yer alan bilgilerden yararlanınız.
4. Hazırladığınız düzeneği okulunuzda düzenleyeceğiniz bilim şenliğinde sergileyiniz.