8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 35-36 Gezegen Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite Bilgilerimizi Ölçelim Cevapları Sayfa 35, 36


8. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Bilgilerimizi Ölçelim Cevapları


Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinde yer alan 8. Sınıf Din Kültürü 1. Ünite Bilgilerimizi Ölçelim Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilerin ünite boyunca öğrendikleri bilgileri pekiştirmek için hazırlanmıştır. Bu bölümde yer alan etkinlikler, İslam inancının temel kavramları üzerine derinlemesine düşünmeyi sağlar. Öğrenciler, bu sayede bilgilerini ölçme ve değerlendirme fırsatı bulur.


“8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 35-36 Gezegen Yayıncılık”

8. Sınıf Din Kültürü Sayfa 35, 36 Cevapları, öğrencilerin ünite sonundaki bilgilerini test etmelerini sağlar. Bu sayfalarda yer alan sorular ve etkinlikler, öğrencilerin kavramsal bilgilerini kontrol etmeleri ve eksik noktaları tamamlamaları açısından büyük önem taşır. 8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayınları tarafından hazırlanan bu etkinlikler, öğrencilerin konuları daha iyi kavramalarını amaçlamaktadır.

8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 35-36 Gezegen Yayıncılık ise ünite sonunda öğrencilerin öğrendiklerini değerlendirme sürecine katkıda bulunur. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, öğrencilerin hem bilgilerini tazelemesini hem de anlamadıkları konuları tekrar gözden geçirmesini sağlar.


8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 35-36


A. Aşağıdaki soruları cevaplayınız. 


1. Evrendeki ölçü ve düzen ile ilgili örnekler veriniz.


Kısa Cevap : “Evrendeki ölçü ve düzen ile ilgili örnekler veriniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Madde Madde Evrendeki ölçü ve düzen, birçok doğal olay ve süreçte kendini gösterir:

  • Dünya’nın Güneş Etrafında Dönüşü: Dünya, güneş etrafında belirli bir yörüngede hareket eder ve bu hareket, yıl boyunca mevsimlerin oluşmasına neden olur. Bu düzen, bitkilerin ve hayvanların yaşam döngülerini etkiler.
  • Dünya’nın Kendi Etrafında Dönüşü: Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönüşü, gece ve gündüzün oluşmasını sağlar. Bu dönüş süreci, 24 saatlik bir döngüye sahiptir ve bu düzen, günlük yaşamı ve biyolojik ritimleri etkiler.
  • Ay’ın Gelgit Oluşumu: Ay, Dünya’nın etrafında dönerken yer çekimi etkisiyle denizlerde gelgitler meydana getirir. Bu gelgitler, deniz yaşamı ve ekosistemler üzerinde önemli etkiler yaratır.
  • Gezegenlerin Yörüngeleri: Gezegenler, güneş etrafında belirli yörüngelerde dönerler ve bu düzenli hareket, gezegenlerin birbirleriyle ve güneşle olan ilişkilerini düzenler. Bu düzen, gezegenler arası çekim kuvvetlerini ve gök cisimlerinin hareketlerini etkiler.

Bu örnekler, evrendeki düzenin ve ölçünün ne kadar hassas ve önemli olduğunu gösterir. Her şey belirli bir düzen içinde çalışır ve bu düzen, doğal süreçlerin dengede kalmasını sağlar.


2. İnsanın iradesi ve sorumluluğu ile kader arasındaki ilişki nedir? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “İnsanın iradesi ve sorumluluğu ile kader arasındaki ilişki nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanın iradesi ve kader arasındaki ilişki, özgür irade ile ilahi takdir arasındaki dengeyi ifade eder.

  • İrade: İnsan, kendi seçimlerini yapma yeteneğine sahiptir. Kişisel kararlar alarak, eylemlerini ve davranışlarını belirler. Bu özgür irade, insanlara sorumluluk yükler ve yaşamlarını şekillendirmelerine olanak tanır.
  • Kader: Kader, Allah’ın her şeyi önceden belirlemiş olduğu bir plandır. Kader, tüm olayların ve durumların ilahi bir düzen içinde gerçekleşmesini ifade eder. Bu, her şeyin Allah’ın bilgisi ve iradesi dâhilinde olduğuna inanılmasını sağlar.

İnsanın iradesi, kaderin içinde belirli seçimler yapabilme özgürlüğü sağlar. İnsanlar kendi seçimleriyle farklı yolları tercih edebilirler, ancak bu seçimlerin sonuçları, Allah’ın kader planı çerçevesinde gerçekleşir. Yani, insan iradesi kaderle uyum içinde çalışır; kişi özgür iradesiyle seçim yaparken, kader bu seçimlerin sonucunu belirler. Bu denge, insanın hem özgür seçimler yapabilmesini hem de her şeyin Allah’ın takdirinde olduğunu anlamasına yardımcı olur.


3. Tevekkül inancı insana neler kazandırır? Belirtiniz.


Kısa Cevap : “Tevekkül inancı insana neler kazandırır? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tevekkül inancı, kişinin Allah’a tam bir güven ve teslimiyetle yaklaşmasını sağlar. Bu inanç, birçok fayda sağlar:

  • Huzur ve Güven: Tevekkül, kişinin Allah’a güvenmesini ve O’nun her şeyi en iyi şekilde düzenlediğine inanmasını sağlar. Bu güven duygusu, kişiye içsel huzur ve dinginlik kazandırır.
  • Stres ve Kaygının Azalması: Kişi, çabalarını gösterip sonuçları Allah’a bıraktığında, başarısızlık veya belirsizlik durumlarında stres ve kaygı seviyeleri azalır. Bu, ruhsal rahatlama sağlar.
  • İlahi Yardım ve Destek: Tevekkül eden kişi, Allah’ın yardım ve desteğini bekler ve bu inanç, zorluklar karşısında güç ve motivasyon sağlar.
  • Sorumluluk ve Çaba: Tevekkül, insanın sorumluluklarını yerine getirirken çaba göstermesi gerektiğini vurgular. Allah’a güvenmek, kişinin hareketsiz kalması anlamına gelmez; aksine, en iyi şekilde çaba göstermeyi ve sonuçları Allah’a bırakmayı içerir.
  • Olumlu Bakış Açısı: Tevekkül inancı, kişinin olaylara olumlu bir bakış açısıyla yaklaşmasını ve her durumda Allah’ın hikmetini görebilmesini sağlar.

Tevekkül, kişinin manevi olarak güçlü kalmasını sağlar ve yaşamın zorluklarına karşı dayanıklılığını artırır.


4. Evrende her şeyin bir sonunun olması ne demektir? Örneklerle açıklayınız.


Kısa Cevap : “Evrende her şeyin bir sonunun olması ne demektir? Örneklerle açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Evrende her şeyin bir sonunun olması, her varlık ve olayın belirli bir süreklilik içinde var olduğunu, ancak nihayetinde sona erdiğini ifade eder. Bu kavram, doğanın ve evrenin döngüsel yapısını yansıtır:

  • Yıldızların Ömrü: Yıldızlar, belirli bir yaşam döngüsüne sahiptir. Bir yıldızın doğumu, yaşamı ve ölümü belirli süreçleri içerir. Örneğin, bir yıldız, gaz ve toz bulutlarından oluşur, enerji üretir ve sonunda süpernova patlaması ile ya da beyaz cüce olarak son bulur.
  • Gezegenlerin Oluşumu ve Yok Oluşu: Gezegenler, yıldızların etrafında oluşur ve belirli bir süre boyunca varlıklarını sürdürürler. Ancak, gezegenlerin yüzeyleri değişebilir, atmosferleri kaybolabilir veya kozmik olaylarla yok olabilirler.
  • Doğal Döngüler: Bitkiler ve hayvanlar da yaşam döngüsüne sahiptir. Bitkiler tohumdan filizlenir, büyür ve belirli bir süre sonra ölür. Hayvanlar da benzer şekilde doğar, büyür, yaşlanır ve ölür.
  • Ekosistemlerin Değişimi: Ekosistemler sürekli olarak değişir. Doğal olaylar, iklim değişiklikleri ve insan etkileri ekosistemlerin yapısını etkiler ve bu değişiklikler ekosistemlerin zamanla evrimleşmesine neden olur.

Bu örnekler, evrendeki her şeyin bir başlangıcı ve sonu olduğunu gösterir. Her varlık ve olay, doğal döngülerin bir parçasıdır ve nihayetinde bir değişim ve dönüşüm sürecine girer. Bu anlayış, evrenin düzenini ve geçiciliğini kavramak açısından önemlidir.


5. Ayetelkürsi’nin ana konusu nedir? Belirtiniz.


Kısa Cevap : “Ayetelkürsi’nin ana konusu nedir? Belirtiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ayet el-Kürsi (Bakara Suresi, 255. ayet), İslam’ın en önemli ayetlerinden biridir ve aşağıdaki ana konuları içerir:

  • Allah’ın Egemenliği: Ayet, Allah’ın evrendeki her şey üzerinde mutlak egemenliğe sahip olduğunu belirtir. O, her şeyin yaratıcısı ve yöneticisidir.
  • Mutlak Bilgi: Allah’ın bilgisi her şeyi kapsar ve O’nun bilgisi dışında hiçbir şey mevcut değildir. Her olay ve durum Allah’ın bilgisi dahilindedir.
  • Kudret ve Yönetim: Allah’ın kudreti her şeyin üzerinde olup, O’nun yönetiminde her şey düzenlidir. O, her şeyi yaratmış ve düzenlemiştir.
  • Koruma ve Güvence: Ayet, Allah’ın müminleri koruduğunu ve onlara güvence sağladığını ifade eder. Allah’ın koruyuculuğu, inananların huzur ve güven içinde olmalarını sağlar.
  • Ebedi ve Değişmezlik: Allah’ın tahtı (kürsüsü) ebedidir ve O’nun egemenliği değişmez. Bu, O’nun varlığının ve yönetiminin sonsuz olduğunu ifade eder.

Ayet el-Kürsi, Allah’ın yüceliğini ve her şey üzerindeki egemenliğini vurgular ve müminlere Allah’a güvenme ve teslimiyet konusunda derin bir anlam sağlar.


B. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan noktalı yerleri uygun kavramlarla tamamlayınız. 


Cevap :

  • Allah’ın (cc) ezelden ebede kadar olacak her şeyin zamanı, yeri ve özelliklerini sınırsız bilgisiyle bilmesi ve takdir etmesi yani belirlemesine küllî irade denir.
  • Allah’ın (cc) ezelde irade ve takdir ettiği şeylerin, yeri ve zamanı gelince, ezeldeki ilim, irade ve takdire uygun olarak yaratması ile meydana gelmesine kaza denir.
  • Evrende görülen mükemmel ve değişmez ilkelere evrenin yasaları denir.
  • Allah’ın (cc) tüm canlılara yiyip içmek ve yararlanmak için verdiği her şeye rızık denir.
  • Kişinin yapacağı işlerde kendisine düşen görevleri yapıp her türlü önlemi aldıktan, yeterli ve gerekli çalışmaları en güzel biçimde yerine getirdikten sonra Allah’a (cc) dayanıp güvenmesine, sonucu Allah’tan (cc) beklemesine tevekkül denir.

8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları


C. Aşağıdaki sorulardan her biri için dört cevap seçeneği verilmiştir. Seçeneklerden yalnızca biri doğrudur. Doğru seçeneği bularak işaretleyiniz.


1. “Güneş ve Ay bir hesaba göre hareket etmektedir.” (Rahman suresi, 5. ayet.)

Yukarıdaki ayet aşağıdaki evrenin yasalarından hangisiyle ilgilidir?


A) Fiziksel B) Biyolojik C) Toplumsal D) Psikolojik

Cevap : A) Fiziksel


2. İslam’ın kader anlayışla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


A) İnsan, evrenin yasalarına uygun yaşamalıdır.
B) İnsan, kendi sınırları içinde kaderini belirleme özgürlüğüne sahiptir.
C) İnsanın davranışları önceden belirlenir.
D) İnsan yaptıklarından sorumludur.

Cevap : C) İnsanın davranışları önceden belirlenir.


3. Halk arasında “alın yazısı ve yazgı” deyimleri aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ilişkilendirilerek kullanılmaktadır?


A) Özgürlük B) Sorumluluk C) Kader D) Tevekkül

Cevap : C) Kader


4. İslam geleneğinde “Kelimullah” olarak anılan peygamber aşağıdakilerden hangisidir?


A) Hz. İsa (as) B) Hz. Musa (as) C) Hz. Harun (as) D) Hz. Süleyman (as)

Cevap : B) Hz. Musa (as)


5. Aşağıdaki fiil ve davranışlardan hangisi insanın cüzi iradesi içindedir?


A) Kalp atışı B) Cinsiyeti C) Çalışması D) Milliyeti

Cevap : C) Çalışması


Ç. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanları başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız. 


Cevap :

  1. (D) Dünya hayatının sona ermesi anına ecel denir.
  2. (D) Allah (cc), evrendeki her şeyi bir ölçü, ahenk ve düzen içinde yaratmıştır.
  3. (Y) Toplumun ahlaki kurallara uyması biyolojik yasaların gereğidir.
  4. (D) İnsanların ecelleri Allah (cc) tarafından belirlenir.
  5. (Y) İnsan, sonsuz bir irade gücüne sahiptir.
  6. (D) Kader ve kazaya iman etmek imanın şartlarındandır.
  7. (Y) Biyolojik yasalara, doğa yasaları da denir.
  8. (D) Tevekkül, kader inancının bir sonucudur.
  9. (D) İslam’a göre tevekkül, çalışma ve ilerlemeye engel değildir.
  10. (D) Allah’ın (cc) evrende koymuş olduğu yasalardan biri de kişinin çalıştığının karşılığını elde etmesidir.

D. Defterinize, “Kadercilik Anlayışı ve Zararları” konulu bir kompozisyon yazınız.


Kısa Cevap : “Defterinize, “Kadercilik Anlayışı ve Zararları” konulu bir kompozisyon yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kompozisyon 2: Kadercilik Anlayışı ve Zararları

Giriş

Kadercilik anlayışı, yaşamın her yönünün Tanrı tarafından önceden belirlenmiş olduğunu ve insanların bu önceden belirlenmiş akışı değiştiremeyeceğini savunur. Bu felsefi bakış açısı, bireylerin eylemlerinin ve çabalarının yaşamlarının sonucunu etkilemeyeceğine inanır. Ancak kadercilik anlayışı, kişisel sorumluluk, toplumsal aktiflik ve bireysel gelişim açısından çeşitli zararlara yol açabilir. Bu yazıda, kadercilik anlayışının zararları ve bu anlayışın olumsuz etkilerinin nasıl ele alınabileceği ele alınacaktır.

Gelişme

Kadercilik anlayışının en büyük zararlarından biri, bireylerin yaşamlarındaki olumsuzluklar karşısında pasif bir tutum benimsemeleridir. Kaderci bir bakış açısına sahip bireyler, başarısızlık ve zorlukları kendi sorumlulukları olarak görmezler. Bu durum, kişisel gelişim ve başarı için gerekli olan çaba ve özveriyi azaltabilir. Örneğin, bir kişi iş yerinde başarısızlık yaşadığında, bu başarısızlığı kaderine atfederek kendi hatalarını ve eksikliklerini gözden geçirmeyebilir. Bu durum, kişisel gelişim ve ilerlemenin önündeki en büyük engellerden biridir.

Kadercilik, toplumsal düzeyde de zararlara yol açabilir. Toplumsal adaletsizlikler ve eşitsizlikler karşısında bireylerin duyarsızlaşmasına ve hareketsiz kalmasına neden olabilir. İnsanlar, toplumdaki eşitsizlikleri ve adaletsizlikleri kaderin bir sonucu olarak görüp, bu sorunlarla mücadele etme yerine, bu durumları kabul edebilirler. Bu yaklaşım, toplumsal değişim ve reformlara engel olabilir, çünkü insanlar mevcut durumu değiştirmek için çaba gösterme ihtiyacı hissetmeyebilirler.

Sonuç

Kadercilik anlayışının bireysel ve toplumsal düzeyde yarattığı zararlar, bu düşünce tarzının yeniden değerlendirilmesini gerektirir. Bireylerin kendi eylemlerinin ve sorumluluklarının farkında olmaları, kişisel ve toplumsal gelişimin sağlanması açısından önemlidir. Kadercilik anlayışını aşmak, bireylerin ve toplumların daha dinamik, sorumlu ve aktif bir şekilde gelişmelerine katkı sağlayabilir. Bu nedenle, kadercilik anlayışının olumsuz etkilerini aşmak ve daha sağlıklı bir toplumsal yapı oluşturmak için bireysel ve toplumsal çabalara önem verilmelidir.



 

Our Score