8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı Sayfa 21-22-23-24-25-26-27 MEB Yayınları
Ortaokul 8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Çocukluk Dönemi ve Öğrenim Hayatı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
8. Sınıf İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Mustafa Kemal’in Çocukluk Dönemi ve Öğrenim Hayatı Metni Etkinlik Cevapları
8. Sınıf İnkılap Tarihi Kitabı 21-22-23-24-25-26-27
Soru : Doğup büyüdüğümüz yer, yaşamımızı nasıl etkiler? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Doğup büyüdüğümüz yer, kültürümüzü, değerlerimizi, alışkanlıklarımızı ve sosyal ilişkilerimizi şekillendirir, kişiliğimiz üzerinde önemli bir etkiye sahiptir.
Uzun Cevap :
Doğup büyüdüğümüz yer, yaşamımızı birçok açıdan etkiler. Bir insanın yaşadığı coğrafya, o kişinin kültürünü, dilini, geleneklerini ve sosyal normlarını belirler. Örneğin, şehirde büyüyen bir birey, kırsal alanda büyüyen birine göre daha farklı sosyal alışkanlıklar ve yaşam tarzına sahip olabilir.
Ayrıca, doğup büyüdüğümüz yerin ekonomik ve eğitim olanakları, kariyer fırsatlarımızı ve hayatta karşılaşacağımız zorlukları da etkiler. Sosyal çevremiz, bu yerin sunduğu imkanlar ve karşılaştığımız zorluklar, kişiliğimizin ve dünya görüşümüzün gelişmesinde büyük rol oynar.
8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 23 Cevapları
Soru : Mustafa Kemal’in Selânik Mülkiye Rüştiyesini yarıda bırakmasının sebebi nedir? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal, askerlik mesleğine olan ilgisi nedeniyle Selânik Mülkiye Rüştiyesini yarıda bırakmıştır.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal, Selânik Mülkiye Rüştiyesi’nde öğrenim görmeye başlamış, ancak askerlik mesleğine duyduğu büyük ilgi nedeniyle bu okulu yarıda bırakmıştır. Askeri okullara olan merakı ve askerlik mesleğine duyduğu ilgi, onu sivil bir okuldan askeri eğitime yöneltmiştir.
Sonuç olarak, Mülkiye Rüştiyesi’ni bırakarak Selanik Askeri Rüştiyesi’ne kaydolmuş ve burada askeri eğitimine başlamıştır. Bu karar, onun ileride başarılı bir asker ve lider olmasında önemli bir adım olmuştur.
Soru : Mustafa Kemal’in küçük yaştan itibaren askerlik mesleğine ilgi duymasının nedenleri nelerdir? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal’in askerlik mesleğine ilgi duymasının nedenleri, ailesinin ve çevresinin etkisi, yaşadığı dönemin askeri olayları ve liderlik özelliklerine olan eğilimidir.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal’in küçük yaştan itibaren askerlik mesleğine ilgi duymasının birkaç nedeni vardır. Öncelikle, annesi Zübeyde Hanım, oğlunun asker olmasını istemiştir. Ayrıca, yaşadığı Selanik şehri, askeri garnizonların ve subayların yoğun olduğu bir yerdi, bu da onun askerliğe olan ilgisini pekiştirdi.
Çocukluk yıllarında izlediği askeri törenler ve çevresindeki asker figürleri, onun askerlik mesleğine olan hevesini artırdı. Ayrıca, Mustafa Kemal’in liderlik özellikleri ve disiplinli yapısı, onu doğal olarak bu mesleğe yönlendirmiştir. Askerlik, onun için sadece bir meslek değil, aynı zamanda ülkesine hizmet edebileceği en uygun alan olarak görülmüştür.
8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 25 Cevapları
Soru : Tarih dersine olan ilgisi ve okuduğu kitaplar Mustafa Kemal’e ne gibi katkılar sağlamıştır?
Kısa Cevap :
Tarih dersine olan ilgisi ve okuduğu kitaplar, Mustafa Kemal’in tarih bilincini geliştirmiş, stratejik düşünme yeteneğini güçlendirmiş ve liderlik vasıflarını pekiştirmiştir.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal’in tarih dersine olan ilgisi ve okuduğu kitaplar, onun stratejik düşünme yeteneğini güçlendirmiş, tarihsel olaylardan ders çıkarma kabiliyetini artırmıştır. Tarihi olaylara olan merakı, ona geçmişteki başarıları ve hataları analiz etme imkanı sağlamış, böylece gelecekteki kararlarında daha bilinçli ve ileri görüşlü olmasına yardımcı olmuştur.
Ayrıca, tarih bilinci, onun vatanseverlik duygularını pekiştirmiş ve Osmanlı İmparatorluğu’nun içinde bulunduğu durumu daha iyi anlamasına olanak tanımıştır. Bu birikim, ileride hem askerî hem de siyasi alanda alacağı kararlarda önemli bir rehber olmuştur.
Soru : Mustafa Kemal’in öğrencilik hayatının bir bölümünün İstanbul’da geçmesi, fikir hayatını nasıl etkilemiştir? Açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal’in İstanbul’da geçirdiği öğrencilik yılları, onun fikir hayatını zenginleştirerek, Osmanlı aydınları ve modern düşüncelerle tanışmasına olanak sağlamıştır.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal’in öğrencilik hayatının bir bölümünün İstanbul’da geçmesi, onun fikir dünyasını büyük ölçüde etkilemiştir. İstanbul, o dönemde Osmanlı İmparatorluğu’nun entelektüel merkeziydi ve burada birçok aydın, yazar ve düşünürle tanışma fırsatı buldu.
Ayrıca, modernleşme hareketleri, Batı düşüncesi ve milliyetçilik gibi fikirlerle tanışarak, kendi vizyonunu ve ideallerini şekillendirme imkanı buldu. İstanbul’da geçirdiği bu dönem, onun ileri görüşlü bir lider olmasında ve cumhuriyet fikrini benimsemesinde önemli bir rol oynadı. Öğrencilik yıllarında okuduğu kitaplar ve karşılaştığı fikirler, onun devrimci ruhunu besledi ve gelecekteki liderlik yolculuğunda rehberlik etti.
8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 26 Cevapları
Soru : Mustafa Kemal’in Öğrenim Hayatı Kronoloji Çizelgesi :
Cevap :
- 1887 : Hafız Mehmet Efendi Mahalle Mektebi
- 1872 : Şemsi Efendi Mektebine başladı.
- 1893 : Askeri Rüştiye
- 1896 : Manastır Askerî İdadisine başladı
- 1899 : Manastır Askerî İdadisi
- 1902 : Harp Akademisine başladı.
- 1905: 5. Ordu Komutanlığı
Soru : Kronoloji çizelgesinden ve mevcut bilgilerinizden yararlanarak Mustafa Kemal’in eğitim hayatı ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Kronoloji çizelgesinde boş bırakılan yerleri uygun tarih ve gelişmelerle doldurunuz.
Cevap :
- 1887 : Hafız Mehmet Efendi Mahalle Mektebi
- 1872 : Şemsi Efendi Mektebine başladı.
- 1893 : Askeri Rüştiye
- 1896 : Manastır Askerî İdadisine başladı
- 1899 : Manastır Askerî İdadisi
- 1902 : Harp Akademisine başladı.
- 1905: 5. Ordu Komutanlığı
2. Askerlik eğitimini almaya hangi okulda başlamıştır?
Cevap :
- 1893 : Askeri Rüştiye
- 1896 : Manastır Askerî İdadisine başladı
- 1899 : Manastır Askerî İdadisi
- 1902 : Harp Akademisine başladı.
3. XIX. yüzyılda hangi okullarda eğitim almıştır?
Cevap :
- 1872 : Şemsi Efendi Mektebine başladı.
- 1893 : Askeri Rüştiye
- 1896 : Manastır Askerî İdadisine başladı
- 1899 : Manastır Askerî İdadisi
- 1902 : Harp Akademisine başladı.
- 1905: 5. Ordu Komutanlığı
8. Sınıf İnkılap Tarihi MEB Yayınları Ders Kitabı 27 Cevapları
Soru : Mustafa Kemal ile ilgili aşağıda verilen anekdota göre soruları cevaplayınız.
“ … Çocukluğuma dair ilk hatırladığım şey, mektebe gitmek meselesine aittir. Bundan dolayı annemle babam arasında şiddetli bir mücadele vardı. Annem, ilahilerle mektebe başlamamı ve mahalle mektebine gitmemi istiyordu. Rüsumatta (gümrük) memur olan babam, o zaman yeni açılan Şemsi Efendi’nin mektebine devam etmeme ve yeni usul üzerine okumama taraftardı. Nihayet, babam işi ustalıkla halletti.” Evvela …………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………. (Ahmet Emin Yalman, Vakit gazetesi, 10 Ocak 1922)
1. Mustafa Kemal’in ilköğrenimine başlama anısını kendi cümlelerinizle tamamlayınız.
Cevap : Evvela, annemin isteği üzerine mahalle mektebine başladım. Bir süre orada eğitim aldıktan sonra, babamın planladığı şekilde, Şemsi Efendi Mektebi’ne geçtim. Böylece, modern eğitimle tanıştım ve gelecekteki eğitim hayatımın temelleri atılmış oldu.
2. Mustafa Kemal’in anne ve babası arasındaki fikir ayrılığının nedenini yazınız.
Cevap : Mustafa Kemal’in anne ve babası arasındaki fikir ayrılığı, onun hangi okula başlayacağı konusunda ortaya çıkmıştır. Annesi, geleneksel bir eğitim olan mahalle mektebine gitmesini isterken; babası, modern eğitim veren Şemsi Efendi Mektebi’ne gitmesini savunmuştur.
3. Mustafa Kemal’in eğitimiyle ilgili anne ve babasının tutumu hakkındaki görüşleriniz nelerdir? Yazınız.
Cevap : Mustafa Kemal’in annesi ve babası, eğitim konusunda farklı görüşlere sahip olsalar da, her ikisi de onun iyi bir eğitim almasını istemiştir. Annesi, geleneksel değerlere bağlı kalırken, babası daha modern ve ileri görüşlü bir tutum sergilemiştir. Bu iki yaklaşım, Mustafa Kemal’in hem geleneksel hem de modern değerleri öğrenmesini sağlamış, bu da onun geniş bir perspektif kazanmasına katkı sağlamıştır. Babasının modern eğitime verdiği önem, Mustafa Kemal’in ileride gerçekleştireceği yenilikçi reformların temellerini atmıştır.
Soru : Görsel 1.28’den yola çıkarak Selânik’in ulaşım imkânlarının şehrin hangi alanlarda gelişmesine katkıda bulunduğunu açıklayınız.
Cevap :
Selânik’in Ulaşım İmkânlarının Şehrin Gelişmesine Katkıları:
Ticaret ve Ekonomi: Selânik’in ulaşım imkânlarının artması, özellikle liman ve demiryolu bağlantıları sayesinde, şehir ticaretin merkezi haline geldi. Limanın etkinliği, Selânik’in Balkanlar ve Orta Doğu ile olan ticaret ilişkilerini güçlendirdi. Demiryolu ve kara yolları, ürünlerin hızlı bir şekilde taşınmasını sağladı, bu da şehir ekonomisini canlı tutarak ticari faaliyetlerin artmasına neden oldu.
Sanayi ve Üretim: Ulaşım altyapısının gelişmesi, sanayi tesislerinin kurulmasına zemin hazırladı. Selânik’te sanayi üretimi, bu ulaşım imkânları sayesinde hammaddelerin ve ürünlerin şehir içine ve dışına etkin bir şekilde taşınabilmesiyle gelişti. Bu durum, şehrin sanayi sektöründe büyümesine ve ekonomik çeşitlenmesine katkıda bulundu.
Kültürel ve Sosyal Gelişim: Ulaşımın iyileşmesi, farklı kültürlerden ve bölgelerden insanların Selânik’e gelmesini sağladı. Şehir, bu sayede kültürel etkileşimlerin merkezlerinden biri haline geldi. Sosyal etkileşimlerin artması, eğitim ve kültürel etkinliklerin çeşitlenmesine olanak tanıdı.
Altyapı ve Şehirleşme: Selânik’in ulaşım imkânlarının artması, şehir içindeki altyapı projelerinin hızlanmasına ve modernleşmesine yol açtı. Yeni yollar, köprüler ve ulaşım araçları, şehir içindeki yaşam kalitesini artırdı ve şehirleşmenin önünü açtı.
Bu ulaşım imkânları, Selânik’in ekonomik ve sosyal yapısında köklü değişimlere neden oldu ve şehir, bölgesel bir merkez haline gelerek gelişimini sürdürdü.