8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48 Gezegen Yayıncılık

Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Zekât ve Sadaka İbadeti Cevapları Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48


8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Zekât ve Sadaka İbadeti Cevapları


“8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 Cevapları”, zekât ve sadaka ibadetinin önemini detaylı bir şekilde açıklar. “Ortaokul 8. Sınıf Din Kültürü Kitabı 2. Ünite Zekât ve Sadaka İbadeti Metni Etkinlik Cevapları”, zekât ve sadakanın İslam’daki yerine dair etkinliklerle öğrencilerin bilgilerini artırmayı hedefler.


“8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47 Gezegen Yayıncılık”

“8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Gezegen Yayınları Ders Kitabı Cevapları”, zekât ve sadaka ile ilgili konularda öğrencilere rehberlik eder. “8. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48 Gezegen Yayıncılık”, bu ibadetlerin toplumsal etkilerini ve manevi boyutlarını öğrencilere aktarmayı amaçlar.


8. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46-47-48


Soru : Öğrendiklerinizden hareketle arkadaşlarınızla İslam’ın paylaşma ve yardımlaşma ile ilgili öğütlerinden örnekteki gibi ilkeler belirleyip değerlendiriniz.


Cevap :

  • Allah Rızası İçin Yapılmalı: Yardım, yalnızca Allah’ın hoşnutluğunu kazanmak amacıyla yapılmalıdır. Gösteriş ve riya yasaktır.
  • Yakınlardan Başlamalı: Yardımda öncelik, aile, akrabalar ve komşular gibi yakın çevreye verilmelidir.
  • Gönül Kırıcı Olunmamalı: Yapılan yardımlar, başa kakılarak ya da alçaltıcı bir şekilde sunulmamalıdır.
  • Dengeli Harcama Yapılmalı: Ne cimrilik yapılmalı ne de israf edilmelidir; paylaşma dengeli olmalıdır.
  • İhtiyaç Sahipleri Gözetilmeli: Fakirler, yoksullar, borçlular ve yolda kalmışlara öncelik verilmelidir.

Soru : Zekât ve sadaka ibadeti ile ilgili neler biliyorsunuz? Arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Zekât, İslam’ın beş şartından biridir ve belirli bir miktara ulaşan maldan fakirlere verilmesi gereken paydır. Farzdır.

Sadaka, gönüllü olarak yapılan her türlü yardım ve hayır işini kapsar. Zekâttan farklı olarak bir zorunluluk yoktur.

Zekât, malı temizler ve toplumdaki ekonomik dengeyi sağlar. Sadaka ise kişinin iç huzurunu artırır ve sevap kazandırır.


Soru : “Zekât vermek” ifadesi sizde hangi anlamları çağrıştırıyor? Arkadaşlarınızla konuşunuz.


Cevap :

  • Paylaşma ve Yardımlaşma: Zekât vermek, toplum içinde paylaşma ve dayanışmayı artırır.
  • Manevi Temizlik: Zekât, malı ve ruhu temizler, kişinin Allah’a yakınlaşmasını sağlar.
  • Toplumda Eşitlik: Zengin ve fakir arasındaki dengeyi kurar.
  • Sorumluluk: Zekât vermek, bir ibadet ve toplumsal bir görevdir.

8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45  Cevapları


Soru : Arkadaşlarınızla zekât konusunda öğrendiklerinizi 5N1K (ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin, kim) formülüyle değerlendiriniz.


Cevap :

  • Ne?: Zekât, İslam’da malın belli bir kısmının ihtiyaç sahiplerine verilmesi farz olan bir ibadettir.
  • Nerede?: Zekât, kişinin yaşadığı toplumda ya da başka ihtiyaç sahiplerinin bulunduğu yerlerde verilebilir.
  • Ne Zaman?: Zekât, genellikle her yılın belirli bir döneminde, mal nisap miktarına ulaştığında verilir.
  • Nasıl?: İhtiyaç sahiplerine, onları incitmeden ve Allah rızası için gönülden verilmelidir.
  • Niçin?: Malı temizlemek, Allah’ın rızasını kazanmak ve toplumdaki ekonomik dengeyi sağlamak için verilir.
  • Kim?: Nisap miktarına sahip olan, zengin müslümanlar tarafından fakirlere, borçlulara, yolculara ve ihtiyaç sahiplerine verilir.

“Mallarını Allah yolunda harcayan, sonra da harcadıklarının peşinden (bunları) başa kakmayan ve gönül incitmeyenlerin Rab’leri katında müKafatları vardır. Onlar için korku yoktur. Onlar üzülmeyeceklerdir de.” (Bakara suresi, 262. ayet.)

“Ey iman edenler! Allah’a ve ahiret gününe inanmadığı hâlde insanlara gösteriş olsun diye malını harcayan kimse gibi sadakalarınızı başa kakmak ve gönül kırmak suretiyle boşa çıkarmayın. Böylesinin durumu, üzerinde biraz toprak bulunan ve maruz kaldığı şiddetli yağmurun kendisini çıplak bıraktığı bir kayanın durumu gibidir. Onlar kazandıklarından hiçbir şey elde edemezler…” (Bakara suresi, 264. ayet.)

Soru : Yukarıdaki ayetlerden zekât verirken dikkat edilmesi gereken ilkeleri çıkarıp arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Başa Kakılmamalı: Yardım, sonrasında karşı tarafa hissettirilmemelidir.

Gösteriş Yapılmamalı: Yardımlar, Allah rızası için yapılmalı, insanlara gösteriş için yapılmamalıdır.

Gönül Kırılmamalı: Zekât verilirken alıcıya saygı gösterilmeli, kırıcı bir tutum sergilenmemelidir.

Samimiyetle Yapılmalı: İbadet niyetiyle ve içten bir şekilde verilmelidir.

Etkili ve Faydalı Olmalı: Yardım, gerçekten ihtiyaç sahibine ulaşmalı ve onun ihtiyacını gidermelidir.


Soru : Halk arasında “Verilmiş sadakan varmış.” sözü niçin söylenir? Arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap : Bu söz, bir kişinin başına gelebilecek bir beladan kurtulduğunda ya da zarar görmediğinde söylenir. Sadaka, kişinin hem dünyada hem de ahirette belalardan korunmasına vesile olur. Toplumda bu söz, Allah’ın yardımı ve kişinin yaptığı iyiliklerin bir karşılığı olarak yorumlanır.


8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46  Cevapları


Soru : Sadaka-i câriye kapsamına giren örnekler bularak arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Sadaka-i câriye, kişinin vefatından sonra da sevap kazanmaya devam etmesini sağlayan hayırlı işlerdir. Aşağıda bazı örnekler verilmiştir:

  1. Cami, Okul veya Hastane İnşası: İnsanların ibadet edebileceği camiler, eğitim alabileceği okullar veya tedavi olabileceği hastaneler yaptırmak.
  2. Su Kuyusu Açtırmak: Su sıkıntısı çeken bölgelerde kuyular açtırmak ve insanlara su temin etmek.
  3. Kütüphane veya Kitap Bağışı: Faydalı ilimlerin öğrenilebileceği bir kütüphane açtırmak ya da insanlara dini ve bilimsel kitaplar bağışlamak.
  4. Ağaç Dikmek: Çevreyi güzelleştiren ve insanların faydalanabileceği meyve veya gölge veren ağaçlar dikmek.
  5. Köprü ve Yol Yapımı: İnsanların geçişlerini kolaylaştıracak köprüler, yollar veya başka altyapı çalışmaları yaptırmak.
  6. Eğitim Bursları Sağlamak: Maddi imkânı olmayan öğrencilere destek sağlamak ve onların eğitimine katkıda bulunmak.

8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


SADAKA TAŞLARI

İslam dini, hâli vakti yerinde olanların, fakirlere sağ elin ver- Sadaka taşı, İmrahor Camii, Üs2.6 küdar, İstanbul diğinden sol elin haberi olmayacak şekilde yardım etmelerini emreder. Yardımların gizlice verilmesi, yardım alanların rencide edilmemesi açısından son derece önemlidir. İşte eskiden en göze batmayan yardım şekillerinden biri, “sadaka taşları” kullanılarak yapılanlardı. Sadaka taşlarının üst kısımlarının ortasına çanağa benzer bir oyuk açılır, gizlice sadaka vermek isteyenler parayı buraya bırakırlardı. Taşların yanında, tepelerine rahatça ulaşılabilmesi için birkaç basamak konurdu. Hâli vakti yerinde olan insanlar, semtin fakir insanları için gönüllerinden koptuğu kadarıyla bu taşların üzerine para bırakırlardı

Semtin fakirleri de ihtiyaçları kadar parayı burada birikenden alırlar, geri kalanı diğer ihtiyacı olan fakirler için bırakırlardı. İhtiyacı olmasına rağmen dilenmekten çekinen veya derdini kimselere açamayan fakirler açısından sadaka taşları hayati ihtiyaçlarını karşıladıkları bir bereket kaynağıydı. O dönemdeki fakirlerde de öyle bir bilinç oluşmuştu ki kendileri gibi ihtiyacı olan başka insanları da düşünerek bırakılan paraların tamamını değil, yalnızca acil ihtiyaçları kadarını alırlardı.

Sadaka taşlarına gelenlerden kimin bu taşlara para koymak, kimin para almak için geldiğini Allah’tan (cc) başka kimse bilmezdi. Vermek isteyen sessizce sadakasını oraya koyarken ihtiyaç sahibi de ihtiyacı kadar parayı gizlice alıp uzaklaşırdı. Böylece sadaka vereni kimse tanımadığı için riya da söz konusu olmazdı. Çoğunlukla kimse farkında olmadığından fakirin de onuru zedelenmezdi. Buralardan acil ihtiyaçlarını karşılamak için para alan fakirler, bu taşlara sadaka bırakan meçhul hayırseverlere dua etmeyi ihmal etmezlerdi. Böylece buralara gizlice para bırakarak hayır işleyenler, hiç tanımadıkları ve bilmedikleri fakirlerin duasını alırlardı. Ahmet Hamdi Akseki, İslam Dini, Diyanet Reisliği Yayını, Ankara, 1960, s. 93.

Soru : Sizce kültürümüzdeki sadaka taşı uygulamasının önemi nedir? Arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Kültürümüzdeki sadaka taşı uygulaması:

  • Gizliliği ve Samimiyeti Teşvik Eder: Sadaka taşları, yardımı gizlice yapma alışkanlığı kazandırır ve riyanın önüne geçer.
  • Fakirlerin Onurunu Korumayı Sağlar: Yardım alan kişiler, kendilerini rencide olmuş hissetmeden ihtiyaçlarını karşılar.
  • Toplumda Dayanışmayı Güçlendirir: Bu uygulama, yardım eden ve alan kişiler arasında karşılıklı güven ve dua bağı oluşturur.
  • İhtiyaç Kadar Alma Bilinci: İhtiyaç sahipleri yalnızca ihtiyaçları kadarını alır, bu da toplumsal bilinç ve adaleti artırır.

Sadaka taşları, geçmişte toplumda yardımlaşma ve paylaşma anlayışını en güzel şekilde yansıtan uygulamalardan biri olmuştur. Bu uygulama, aynı zamanda İslam’ın sadaka verme ve ihtiyaç sahiplerine yardım etme ilkelerini örnek bir şekilde hayata geçirmiştir.


8. Sınıf Din Kültürü Gezegen Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 48 Cevapları


Soru : Sadaka-i câriye kapsamına giren örnekler bularak arkadaşlarınızla değerlendiriniz.


Cevap :

Maddeler Halinde Sadaka-i Câriye Kapsamına Giren Örnekler

  1. Cami İnşası veya Tamiri: İnsanların ibadet edebileceği bir cami yaptırmak veya mevcut bir camiyi onarmak.
  2. Su Kuyusu Açtırmak: Suya ihtiyacı olan bölgelerde temiz içme suyu sağlayan kuyular açtırmak.
  3. Okul, Medrese veya Eğitim Kurumu İnşa Etmek: İnsanların ilim öğrenebileceği ve faydalanabileceği yerler yaptırmak.
  4. Kütüphane Kurmak veya Kitap Bağışı Yapmak: İnsanların dini ve dünyevi bilgiler edinebileceği bir kütüphane açtırmak veya faydalı kitaplar bağışlamak.
  5. Ağaç Dikmek: Meyve veren veya gölgelik sağlayan ağaçlar dikerek hem doğaya hem insanlara fayda sağlamak.
  6. Hastane veya Sağlık Ocağı Yaptırmak: İnsanların sağlık hizmeti alabileceği bir sağlık tesisi inşa ettirmek.
  7. Köprü veya Yol Yapımı: İnsanların ulaşımını kolaylaştıran köprüler veya yollar yaptırmak.
  8. Yetimhane veya Barınak İnşa Etmek: Kimsesizlere ve evsizlere destek olacak yapılar yaptırmak.
  9. Eğitim Bursları Vermek: Maddi durumu yetersiz öğrencilere eğitim bursu sağlayarak onların ilim öğrenmesine katkıda bulunmak.
  10. Kalıcı İlim ve Eğitim Araçları Sağlamak: Faydalı bilgiler içeren çevrimiçi platformlar, eğitim videoları veya ders içerikleri hazırlatmak.


 

Our Score