5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19


5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları


Ortaokul 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Cevapları, öğrencilere din bilgilerini pekiştirmek ve doğru cevaplara ulaşmalarında rehberlik etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu bağlamda, 5. Sınıf Din Kültürü Evrendeki Mükemmel Düzen Metni Etkinlik Cevapları bölümünde, öğrenciler evrendeki mükemmel düzeni kavramaya yönelik çeşitli etkinliklerle karşılaşırlar. Özellikle 5. Sınıf Din Kültürü Sayfa 14, 15, 16, 17, 18, 19 Cevapları, öğrencilerin bu düzenin Allah’ın yaratışındaki hikmeti ve güzelliği anlamalarına katkı sağlar.


“5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 MEB Yayınları”

5. Sınıf Din Kültürü MEB Yayınları, öğrencilerin yaş seviyelerine uygun, anlaşılır ve eğitici bir içerik sunar. 5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19 MEB Yayınları içerisinde yer alan etkinlikler ve sorular, öğrencilerin dinî bilgilerle evrendeki düzeni bağdaştırmalarına yardımcı olur. Bu sayfalar, öğrencilere Allah’ın evrendeki her şeyi kusursuz bir düzen içerisinde yarattığını öğretir ve bu düzenin günlük yaşamdaki yansımalarını anlamalarını sağlar.


5. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18-19


1. Vücudunuzdaki ve evrendeki düzen hakkında neleri merak ediyorsunuz? Aklınıza gelen soruları defterinize not ediniz. 


Kısa Cevap :

Vücudumdaki organların nasıl bu kadar uyumlu çalıştığını ve evrendeki yıldızların, gezegenlerin nasıl mükemmel bir denge içinde olduğunu merak ediyorum. Ayrıca doğada hiçbir aksaklık olmadan işleyen döngülerin nasıl sürdüğünü düşünüyorum.

Uzun Cevap :

Vücudumdaki kalp, beyin ve diğer organların birbiriyle nasıl bu kadar uyumlu bir şekilde çalıştığını merak ediyorum. Örneğin, kalbimin hiç durmadan nasıl atabildiği ya da beynimin düşüncelerimi nasıl yönlendirdiği ilginç bir soru.

Evrende ise gezegenlerin yörüngelerinde nasıl mükemmel bir düzenle hareket ettiğini, yıldızların ve galaksilerin bu kusursuz dengeyi nasıl koruduğunu anlamaya çalışıyorum. Doğadaki mevsim döngüleri, suyun buharlaşıp tekrar yağmur olarak dönmesi gibi olayların hiç aksama olmadan nasıl sürdüğünü öğrenmek istiyorum.


2. Görsel 1.1’den hareketle insan vücudunda hangi döngülerin meydana geldiğini yorumlayınız.


Cevap :

Çocukluk, gençlik ve yaşlılık döngüleri meydana geldiğini ifade edebiliriz.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 16 Cevapları


1. Bir hafta boyunca çevrenizi gözlemleyerek evrendeki düzen hakkında gözlem notu oluşturunuz. 


Cevap :

Bir hafta boyunca çevremi gözlemlediğimde, doğadaki ağaçların yaprak dökme zamanı geldiğinde, döktüğünü fark ettim. Güneşin her sabah doğması ve batması, mevsimlerin belirli aralıklarla değişmesi gibi düzenli olaylar dikkatimi çekti. Ayrıca gökyüzündeki bulutların hareketleri ve yağmurun yağış düzeni de evrendeki düzenin bir parçası olarak gözüme çarptı.


2. Gördüğünüz doğal güzellikleri, ilginç tabiat olaylarını ya da canlıları fotoğraflayınız. 


Cevap :

Güneşin batışı, deniz kıyısındaki dalgaların düzenli hareketi, ağaçlardaki kuşların yuvalarına dönüşleri gibi olayları fotoğrafladım. Ayrıca gökyüzündeki bulutların şekil değiştirişi ve dağlarda gördüğüm çeşitli bitkiler de ilgimi çekti.


3. Gözlem notlarınızı ve fotoğraflarınızı sınıfta paylaşmak için dosyalayınız. 


Cevap :

Bu kısmı sizin yapmanız gerekmektedir.


Soru : Dosyaladığınız fotoğrafları sınıfta sergileyiniz. Gözlemlerinizden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Gördüğünüz tabiat olaylarından hangileri bir düzen içerisinde gerçekleşmektedir? Örnekteki gibi açıklayınız.


Cevap :

Güneşin her gün doğup batması, yağmurun belirli zamanlarda yağması, denizlerdeki gelgit olayları gibi olaylar bir düzen içerisinde gerçekleşmektedir. Örneğin, gelgit olayı ayın çekim kuvvetine bağlı olarak düzenli bir şekilde devam eder.


2. Örnek verdiğiniz olayların düzenli bir şekilde devam etmesinin nedeni ne olabilir? Yazınız.


Cevap :

Bu olayların düzenli bir şekilde devam etmesinin nedeni, evrende Allah’ın koyduğu ilahi düzen ve yasaların varlığıdır. Bu yasalar sayesinde doğada hiçbir aksama olmadan olaylar süreklilik gösterir.


3. Evrende hiç aksamadan planlı bir şekilde devam eden olaylar neyin göstergesidir? Açıklayınız.


Kısa Cevap :

Bu olaylar, Allah’ın evrendeki düzeni mükemmel bir şekilde yarattığının göstergesidir.

Uzun Cevap :

Evrende aksama olmadan süregelen olaylar, Allah’ın her şeyi belirli bir plan ve düzen dahilinde yarattığını ve bu düzenin insanlara ne kadar mükemmel bir şekilde işlediğini gösterir. Güneşin doğup batması, mevsimlerin düzenli bir şekilde değişmesi ve su döngüsü gibi olaylar, evrendeki bu kusursuz düzenin bir parçasıdır ve Allah’ın gücünü gösterir.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 17 Cevapları


Bu etkinlikten öğrendiğim üç bilgi:


Cevap :

  • Evrendeki düzen, Allah’ın hikmetiyle var olmuştur.
  • İnsanın doğumdan ölüme kadar belirli bir döngü içinde yaşaması doğanın düzeniyle paraleldir.
  • Doğadaki döngüler, Allah’ın yarattığı ilahi yasaların göstergesidir.

Bu etkinlik sırasında ilginç bulduğum iki bilgi:


Cevap :

  • İnsan vücudunda da doğadaki gibi düzenli döngülerin olması.
  • Doğadaki tüm olayların aslında birbirine bağlı bir şekilde çalışıyor olması.

Bu etkinlik sonrasında sormak istediğim bir soru:


Cevap :

Doğadaki bu düzen ve döngüler, insan yaşamıyla nasıl daha fazla bağlantı gösteriyor?


Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. “Eğer görsellerdeki varlık türleri dünyadan bir anda yok olsaydı neler olurdu?” sorusunu sınıf arkadaşlarınızla tartışınız.


Cevap :

Eğer bu varlıklar dünyadan bir anda yok olsaydı, ekosistemde büyük bir denge bozulması yaşanırdı. Örneğin, arılar olmadan bitkiler döllenemez ve tarımsal üretim ciddi şekilde azalır. Güneş olmadan dünyada hayat sona ererdi çünkü güneş, tüm canlılar için temel enerji kaynağıdır. Dağlar yok olursa iklim ve su döngüsü olumsuz etkilenir. Su olmadan yaşam devam edemez. Kuşlar ise ekolojik dengeyi koruyan önemli canlılardır; birçok böcek türünü kontrol altında tutarlar.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 18 Cevapları


1. Verilen görsellerin ortak özellikleri nelerdir? 


Cevap :

Verilen görsellerdeki varlıkların hepsi, doğadaki düzenin ve ekolojik dengenin bir parçasıdır. Her biri, canlıların hayatta kalması için önemli roller oynar ve doğal döngülere katkıda bulunur.


2. Yaratılan her varlığın bir görevi var mıdır? Örnek vererek açıklayınız. 


Kısa Cevap :

Evet, yaratılan her varlığın bir görevi vardır. Örneğin, arılar bitkilerin döllenmesine yardımcı olur, kuşlar ise ekosistemde böcek popülasyonlarını kontrol eder.

Uzun Cevap :

Yaratılan her varlık, ekosistemde bir dengeyi korumak için bir göreve sahiptir. Arılar, çiçeklerden nektar toplayarak bitkilerin döllenmesine ve dolayısıyla tarımsal üretime katkıda bulunur. Güneş, dünya üzerindeki yaşamın enerji kaynağıdır ve bitkilerin fotosentez yapmasını sağlar. Dağlar, su döngüsünde önemli rol oynar ve birçok ekosistemin yaşam alanını oluşturur. Kuşlar, böcek popülasyonlarını dengelerken, su, tüm canlıların yaşamını sürdürebilmesi için gereklidir.


3. Bu etkinlikten hareketle evrende var olan düzen hakkındaki düşüncelerinizi yazınız. 


Cevap :

Evrende var olan düzen mükemmel bir uyum içerisindedir. Her varlık, bir diğerinin yaşamını sürdürebilmesi için bir role sahiptir. Bu düzen, Allah’ın yarattığı büyük bir dengeyi ve planı gösterir. Canlıların birbirine bağımlılığı, her varlığın doğadaki işlevi, evrenin tesadüfen oluşmadığını ve bilinçli bir şekilde yaratıldığını ortaya koymaktadır.


5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 19 Cevapları


Soru : Aşağıdaki parçayı okuyunuz ve soruları cevaplandırınız.


DÜNYA’YI KİM BOYADI?

Sınıfla birlikte sinemadaydık. Türkiye’deki zengin bitki örtüsünü anlatan bir belgesel seyrediyorduk. Bin bir tür çiçek, bitki, ağaç, meyve ve sebze vardı. Hiçbiri birbirine benzemiyordu ve her biri ayrı ayrı çok güzeldi. Rengârenk bir bahçenin içindeydik sanki. Hayran hayran seyrederken belgeseldeki her şey birden gerçeğe dönüşüverdi. Bir bitki tüneline girdim. Tünelin çıkışında öyle parlak bir ışık vardı ki gözlerim kamaştı. Kapadım gözlerimi.

Geldiğim yer mis gibi kokuyordu. Hafif bir rüzgâr vuruyordu yüzüme ve burnuma harika kokular getiriyordu. Çiçek kokusuydu bu. Merakla gözlerimi açtım. Açtım ama sadece parlak bir ışık vardı. Hiçbir şey yoktu ortalıkta. Ayaklarım yere basıyordu ama yer bile görünmüyordu. Sadece hissediyordum.

Sonra bir adım attım ama ilerleyemedim. Bir yere çarptım. Gözlerimi iyice açtım yine de hiçbir şey görünmüyordu. Elimle yokladım, önümdeki bir ağaçtı. Ellerimle yoklayarak ağacın yanından yürümeye devam ettim. Her yer farklı bitkilerle, ağaçlarla ve çiçeklerle doluydu. Hepsini ayrı ayrı
kokladım. Şimdiye kadar hiç bilmediğim güzellikte kokularla tanıştım ama bu kokuların kaynağını neden göremiyordum! Sonra biri seslendi. “Renksiz diyara hoş geldin.” O da ne demekti? Şaşkınlıktan cevap veremedim. Bir türlü göremediğim bu kişi konuşmaya devam etti.

“Burada, yaşadığın dünyadaki her şey var dostum! Tek fark, her şeyin renksiz olması…” Nasıl olabilirdi böyle bir şey? Şimdiye kadar böyle bir şey olabilme ihtimali aklımın ucundan geçmemişti. Burada insanlar nasıl yaşıyorlardı? Hayvanlar için bile renkler çok önemliydi. Burada anne kuşlar yavrularının gagalarını nasıl görüyor, onları nasıl besliyorlardı? Hatta bazı hayvanlar için renkler hayati öneme sahip… Mesela arılar insanlardan daha iyi bir renk görüşüne sahip oldukları için çiçeklerin bizim göremediğimiz renklerini bile fark edebiliyorlar. Böylece balözü bulabiliyorlar. Bazı böcekler morötesi ışınımları göremese avlarının peşine düşüp beslenemezler bile… O hâlde bu renksiz diyar hiç onlara göre değil. Hepimiz için renkler ne kadar önemliymiş meğer! Kırmızı ne güzel bir renkmiş, yeşil
muhteşemmiş. “Renklerimi istiyorum ben, sarı, turuncu, mavi… Neredesiniz?” Hayal kırıklığı içinde renklerin isimlerini sayıklıyordum. Kaybettiğim renkleri bir bir ararken omzuma bir el dokundu.

“Hadi, film bitti, gidiyoruz.” Öğretmenin sesiyle uyandığımda her şeyin bir rüya olduğunu anladım. Sinema salonundan çıktığımızda sanki gözleri ilk kez gören biri gibiydim. Her şey ne kadar güzeldi. Renkler, dünyamızdaki her şeye vücut veriyordu. Yeşilin tonları, mevsimlerin renkleri, dünyanın değişen elbiseleri… Ormandaki, göldeki, sokaktaki doğal resimler… Güneşin ışığı karşımdaki ağacın yapraklarının arasından altın gibi ışıldıyordu. Önümden uçan kelebeğin minicik kanadına mavinin her tonu ince bir nakış gibi nasıl işlenmişti? Bir kedi geçti önümden, kendi bembeyaz, gözleri ise masmavi… Peki ya bu harika renkleri algılayan gözlerimiz, beynimiz… Onları kim bu kadar mükemmel yaratmıştı? Işığı kim yaratmıştı? Işığın, gözlerimizin, renklerin ve her şeyin Yaratıcısına bir kez daha teşekkür ettim. O’nun gücüne bir kez daha hayran kaldım. O ve yarattığı her şey mükemmeldi.

Elbette gözleri görmeyen insanlara verdiği başka yetenekler de bu mükemmel dengenin bir parçasıydı. Gelişmiş kulakları ve müziğe yetenekleri… Duyarlılığı giderek gelişen parmak uçlarıyla onlar da dünyaya başka gözlerle bakıyorlardı.


1. Bu parçada verilmek istenen mesajı bir cümle ile yazınız.


Cevap :

Evrendeki renkler ve mükemmel düzen, Allah’ın yarattığı büyük bir nimettir ve O’nun gücüne hayranlık duymamızı sağlar.


2. Bu parçada evrendeki düzenle ilgili hangi örnekler verilmiştir? Yazınız.


Cevap :

Parçada, arıların renkleri görerek balözü bulmaları, böceklerin avlarını morötesi ışınlar sayesinde görebilmeleri ve mevsimlerin, bitkilerin, çiçeklerin, hayvanların renklerinin hayati önem taşıdığı gibi örnekler verilmiştir.


3. Okuduğunuz parçada evrendeki düzenin kaynağı hangi nedene bağlanmıştır? Açıklayınız.


Cevap :

Parçada evrendeki düzenin kaynağı, Allah’ın mükemmel yaratma gücüne bağlanmıştır. Yazar, renklerin ve doğanın bu düzen içinde Allah tarafından mükemmel bir şekilde yaratıldığını belirtmektedir.


4. Okuduğunuz parçanın kahramanı siz olsaydınız yaşadığınız olay karşısında hangi sonuca varırdınız? Açıklayınız.


Cevap :

Eğer parçanın kahramanı ben olsaydım, renklerin ve doğadaki düzenin hayatımızdaki önemini daha iyi anlar, Allah’ın yarattığı bu güzelliklere şükrederdim. Evrendeki her şeyin bir amaca hizmet ettiğini ve Allah’ın her detayı mükemmel bir şekilde yarattığını fark ederdim.



 

Our Score