6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları
Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları
“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 Cevapları” kısmı, öğrencilere Hatay’ın tarihi ve kültürel değerlerini tanıtmaktadır. Bu bölümde yer alan Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Tarihî Eserleri ve Mutfağıyla Ünlü Kentimiz Hatay Metni Etkinlik Cevapları, öğrencilere bu önemli şehrin mutfağındaki lezzetleri ve tarihî eserlerini keşfetme fırsatı sunmaktadır.
Ayrıca, Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilerin 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23 MEB Yayınları içindeki etkinliklerle ilgili daha iyi bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olmaktadır. Bu sayede, Hatay’ın kültürel zenginlikleri ve mutfağı üzerine derinlemesine bilgi sahibi olurken, Türkçe dil becerilerini de geliştirmiş olurlar.
6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 17-20-21-22-23
HAZIRLIK
1. Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili düşüncelerinizi açıklayınız.
Kısa Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk’ün özdeyişleri, Türk milletinin geleceği için önemli mesajlar içermektedir. Onun “En büyük eserim” dediği Türkiye Cumhuriyeti, çağdaş bir toplum olma hedefini yansıtır.
Bu özdeyiş, onun vatan sevgisini ve ülkesine olan bağlılığını gösterir. Atatürk, genç nesillere her zaman eğitimin ve bilimin önemini vurgulamıştır. Bu nedenle, onun özdeyişleri, bizlere daima ilerlemeyi ve gelişmeyi hedeflememiz gerektiğini hatırlatmaktadır.
Uzun Cevap :
Mustafa Kemal Atatürk’ün özdeyişleri, Türk milletinin bağımsızlık ve çağdaşlık mücadelesinin temelini oluşturmaktadır. Atatürk, “En büyük eserim” dediği Türkiye Cumhuriyeti ile halkın kendini ifade etme özgürlüğünü ve ulusal kimliğini ön plana çıkarmıştır. Bu özdeyiş, onun liderlik vasıflarını, vizyonunu ve geleceğe olan inancını yansıtır. Atatürk, toplumun gelişiminde eğitimin ve bilimin önemine vurgu yaparak, “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir” demiştir. Bu, onun çağdaşlaşma hedefinin en büyük göstergesidir.
Atatürk’ün özdeyişleri, yalnızca birer söz değil, aynı zamanda birer çağrı niteliğindedir. Genç nesillere bırakılan en büyük miras, onların düşünebilen, sorgulayabilen bireyler olmaları için gereken değerlerdir. Onun düşünceleri, özgürlük, eşitlik ve adalet gibi evrensel değerlere dayanmaktadır. Sonuç olarak, Atatürk’ün özdeyişleri, bizlere geleceğimizi inşa ederken, geçmişimizin değerlerini unutmamamız gerektiğini hatırlatmaktadır.
2. Ülkemizde en çok hangi şehri görmek istersiniz? Neden? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Ülkemizde en çok görmek istediğim şehir İstanbul. Çünkü tarihi dokusu, kültürel zenginlikleri ve doğal güzellikleriyle insanı etkiliyor. Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Boğaziçi gibi önemli yerleri gezmek, geçmişi yakından hissetmek açısından çok değerli. Ayrıca, İstanbul’un farklı lezzetlerini denemek de keyifli olacaktır.
Uzun Cevap :
Ülkemizde en çok görmek istediğim şehir kesinlikle İstanbul. İstanbul, hem tarihi hem de kültürel zenginlikleri ile dikkat çeken, birçok medeniyete ev sahipliği yapmış bir şehir. Tarihi yarımadada yer alan Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii gibi yapılar, İstanbul’un tarihi dokusunu yansıtırken, aynı zamanda şehrin geçmişine de ışık tutuyor.
Boğaziçi’nde yapacağım bir tekne turu, şehrin güzelliklerini farklı bir perspektiften görmek için harika bir fırsat olacaktır. Ayrıca, İstanbul’un zengin mutfağını keşfetmek için çeşitli restoranları ziyaret etmek de benim için oldukça keyifli bir deneyim olacak. Kumpir, balık ekmek ve baklava gibi yerel lezzetleri tatmak, bu gezinin vazgeçilmezlerinden biri.
Bunların yanı sıra, İstanbul’un enerjisi ve insan çeşitliliği beni her zaman etkilemiştir. Farklı kültürlerin bir arada yaşadığı bu şehirde, yeni insanlarla tanışmak ve onların hikayelerini dinlemek de benim için çok değerli. Sonuç olarak, İstanbul’u görmek, tarihi ve kültürel bir yolculuğa çıkmak, aynı zamanda yeni lezzetler tatmak için sabırsızlanıyorum.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 20 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki numaralandırılmış, karışık hâlde verilen harf gruplarından her biri, metinden bir sözcüğü oluşturmaktadır. Harf gruplarının altında bu sözcükleri bulmanızı sağlayacak ipuçları yer almaktadır. Hangi numaralı sözcüğü bulmaya çalışacaksanız aynı numaralı ipucunu okuyunuz. Bulduğunuz sözcüğü ilgili harf grubunun altındaki noktalı yere yazınız. Ardından bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını, oluşturduğunuz “Benim Sözlüğüm” defterine ekleyiniz.
Cevap :
1. Aynı düzlem içinde ikişer ikişer bulunan ve kesişmeyen, koşut. = Paralel
2. Sadece bir bölgede yetişen veya yaşayan (bitki, hayvan). = Endemik
3. Türlü renklerde, küçük küp biçiminde mermer, taş veya pişmiş toprak parçalarının
yan yana getirilmesiyle yapılan resim ve bezeme işi. = Mozaik
4. Öğrenme, yarar sağlama veya zevk amacıyla bir araya getirilmiş ve özelliklerine
göre sınıflara ayrılmış nesnelerin bütünü. = Koleksiyon
5. Mitoloji ile ilgili, mitolojiye ait. = Mitolojik
6. Yüksek ısıda pişirilmiş topraktan yapılan vazo, çanak, çömlek vb. nesne. = Seramik
7. Semer yapan veya satan kimse. = Semerci
8. Bir ülkenin, bir toplumun, maddi ve manevi varlıklarının, fikir, sanat çalışmalarıyla
ilgili niteliklerinin tümü, medeniyet. = Uygarlık
Anlamları:
- Paralel: Aynı düzlem içinde ikişer ikişer bulunan ve kesişmeyen; birbirine eşit uzaklıkta olan çizgiler veya düzlemler.
- Endemik: Sadece belirli bir bölgede yetişen veya o bölgede yaşayan bitki veya hayvan türü.
- Mozaik: Farklı renk ve biçimlerdeki küçük parçaların bir araya getirilmesiyle oluşturulan resim veya bezeme. Genellikle taş, cam veya seramik parçaları kullanılır.
- Koleksiyon: Belirli bir tema veya konu etrafında toplanmış nesnelerin bütünü; öğrenme, zevk veya yarar amacıyla bir araya getirilen nesneler.
- Mitolojik: Mitoloji ile ilgili olan; eski kültürlerin efsanelerini ve tanrılarını konu alan.
- Seramik: Yüksek sıcaklıkta pişirilerek elde edilen toprak ürünleri; vazo, çömlek gibi nesneleri ifade eder.
- Semerci: Atların sırtına semer yapan veya satan kişi.
- Uygarlık: Bir toplumun maddi ve manevi varlıklarının, fikir, sanat çalışmalarıyla ilgili niteliklerinin toplamı; medeniyet.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Amik Ovası’nda yetişen ürünler nelerdir?
Cevap :
Amik Ovası’nda yetişen tarım ürünleri arasında buğday, endüstri bitkileri, sebzeler, zeytin, yağlı tohumlar ve meyve bulunmaktadır.
2. Ney çalgısı, hangi bitkiden yapılmaktadır?
Cevap :
Ney çalgısı, Asi Nehri kıyısında yetişen kargı adlı bitkiden yapılmaktadır.
3. Hatay, göçmen kuşları gözlemlemek için neden çok iyi bir yerdir?
Cevap :
Hatay, göçmen kuşların ilkbahar ve sonbahar göçü sırasında kalabalık sürüler hâlinde geçiş yaptığı bir noktada bulunması nedeniyle göçmen kuşları gözlemlemek için çok iyi bir yerdir.
4. Antakya Arkeoloji Müzesinin ülkemiz açısından önemi nedir? Açıklayınız.
Cevap :
Antakya Arkeoloji Müzesi, dünyanın en zengin ikinci mozaik koleksiyonuna sahip olmasıyla ülkemiz açısından büyük bir öneme sahiptir. Bu müzede sergilenen mozaikler, tarihî ve kültürel değer taşımakta, bölgenin tarihine ışık tutmaktadır.
5. Metinde Hatay’a ait hangi tarihî doğal güzelliklerin adı geçmektedir? Açıklayınız.
Cevap :
Metinde Hatay’a ait doğal güzelliklerden Amanos Dağları ve Asi Nehri, tarihî güzelliklerden ise Antakya Arkeoloji Müzesi ve Uzun Çarşı’dan bahsedilmektedir. Amanos Dağları, çeşitli bitki cinslerinin yetiştiği bir alanken, Asi Nehri bölgedeki su kaynaklarından biridir. Antakya Arkeoloji Müzesi, tarihî mozaik koleksiyonu ile önemli bir kültürel mirası temsil ederken, Uzun Çarşı ise tarihî yapılarıyla dikkat çekmektedir.
6. Metinde anlatılanlardan hareketle Hatay’la ilgili bir slogan oluşturunuz.
Cevap :
“Hatay: Tarihin ve Lezzetin Buluşma Noktası!”
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 21 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Metinle ilgili cevaplarıyla birlikte iki soru hazırlayınız. Sorularınızı arkadaşlarınıza yöneltiniz.
Cevap :
Soru 1: Hatay mutfağında hangi tür yemekler ön plandadır?
Cevap: Hatay mutfağında et yemekleri, dolmalar, sebze yemekleri, reçeller, turşular, pilavlar, aşlar, salatalar ve tatlılar ön plandadır.
Soru 2: Hatay’da hangi tarihî yapılar bulunmaktadır?
Cevap: Hatay’da Antakya Arkeoloji Müzesi, Uzun Çarşı, camiler, hanlar ve hamamlar gibi tarihî yapılar bulunmaktadır.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerde “bahçe” sözcüğüne getirilen ve kırmızı renkle yazılan ekleri inceleyiniz. Daha sonra bu eklerin görevini açıklayınız.
Cevap :
“Bahçe” sözcüğüne getirilen ve kırmızı renkle yazılan ekler sözcüğün kime ait olduğunu belirtmiştir.
Soru : Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilen eklerden uygun olanı yazınız.
Cevap :
• Benim şapka..m…. kırmızı.
• Bizim okul…umuz…. sahile yakın.
• Onun kedi…si…. sürekli oyun oynuyor.
• Senin hediye…n…. çok güzeldi.
• Onların defter..leri…. rengârenkti.
• Sizin görev..iniz…. çok kutsal.
Soru : b maddesinde yazdığınız ekler olmasaydı cümlelerin anlamı nasıl etkilenirdi, değişirdi?
Cevap :
Bu ekler olmasaydı, bu kelimelerin kime ait olduğu anlaşılmazdı ve cümlelerde belirsizlik oluşurdu.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 22 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda, ülkemizde bir şehirle özdeşleşmiş bir yer, tarihî eser veya ürün adı yer
almaktadır. Bunlardan ve harf ipuçlarından hareketle şehirlerimizi bularak eksik harfleri yazınız.
Cevap :
- Kestane – Bursa
- Truva Atı – Çanakkale
- Anıtkabir – Ankara
- Pamuk – Adana
- Nemrut Dağı – Adıyaman
- Ihlara Vadisi – Aksaray
- Dondurma – Kahraman Maraş
- Akdamar Adası – Van
- Sümela Manastırı – Trabzon
- Taş kömürü – Zonguldak
- Ayasofya Cami – İstanbul
Soru : Etkinliğin a. maddesinde bulduğunuz şehirlerin yerlerini aşağıdaki Türkiye haritasında belirleyiniz. Her şehrin karşısındaki harfi, haritada belirlediğiniz alana yazınız. “Bursa”nın yeri örnek olması için haritada gösterilmiştir.
Cevap :
Soru : Siz de gezip gördüğünüz ya da çevrenizde bulunan bir yer veya tarihî eserle ilgili
bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Ankara: Ankara, Türkiye’nin başkenti olup, tarihi ve kültürel zenginlikleri ile öne çıkar. Atatürk’ün anıt mezarı olan Anıtkabir, bu şehirde yer alır.
Antalya: Antalya, Akdeniz’in güzel plajları ve tarihi kalıntıları ile ünlüdür. Kaleiçi, antik kalıntıları ve otantik yapılarıyla dikkat çeker.
Uzun Cevap :
İzmir: İzmir, Ege Bölgesi’nde yer alan ve Türkiye’nin en büyük üçüncü şehri olan İzmir, tarihi zenginlikleri ve doğal güzellikleri ile bilinir. Efes Antik Kenti, tarihi kalıntıları ve Artemis Tapınağı ile ziyaretçileri büyüler. Ayrıca, İzmir’in simgesi olan Saat Kulesi, Kordon boyunca yürüyüş yaparken görülebilecek eşsiz bir manzaradır. Şehir, aynı zamanda lezzetli yemekleri ile de ünlüdür; özellikle kumru ve boyoz gibi yerel lezzetleri tatmadan geçilmemelidir.
İstanbul: İstanbul, tarihi ve kültürel zenginlikleri ile bilinen bir dünya şehridir. Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii gibi tarihi eserler, şehrin köklü geçmişinin birer yansımasıdır. Ayrıca, Boğaziçi ve Haliç manzaralarıyla ünlüdür. Şehir, farklı kültürlerin bir arada yaşadığı bir merkezdir; bu nedenle mutfağı da oldukça çeşitlidir. İstanbul, alışveriş, sanat ve eğlence açısından da birçok imkân sunar.
6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 23 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak yaşadığınız şehri tanıtan bir konuşma yapınız.
Kısa Cevap :
Ankara Şehri Tanıtan Bir Konuşma:
Değerli arkadaşlar, bugün sizlere Türkiye’nin başkenti Ankara’yı tanıtmak istiyorum. Ankara, hem tarihi hem de kültürel zenginlikleriyle öne çıkan bir şehirdir. Şehrin kalbinde yer alan Anıtkabir, Mustafa Kemal Atatürk’ün anıt mezarıdır ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusunu onurlandırmaktadır. Ayrıca, Roma dönemine ait kalıntılarıyla ünlü Roma Hamamı ve Haci Bayram Camii gibi tarihi yapılar da Ankara’nın güzelliklerini gözler önüne sermektedir.
Ankara, aynı zamanda birçok üniversiteye ev sahipliği yaparak eğitim açısından da önemli bir merkezdir. Sıcak ve samimi insanlarıyla, Türkiye’nin farklı bölgelerinden gelen kültürleri harmanlayarak zengin bir yaşam sunmaktadır. Eğer fırsatınız olursa, Ankara’nın eşsiz mutfağını da tatmanızı öneririm. Özellikle Ankara tava ve döner kebabı, damaklarınızda unutulmaz bir tat bırakacaktır.
Sonuç olarak, Ankara, tarih, kültür ve eğitim açısından önemli bir şehirdir. Herkesi bu güzel şehri keşfetmeye davet ediyorum!
Antalya Şehri Tanıtan Bir Konuşma:
Merhaba arkadaşlar, bugün sizlere Türkiye’nin güney sahilinde yer alan cennet köşesi Antalya’dan bahsetmek istiyorum. Antalya, muhteşem plajları, tarihi kalıntıları ve doğal güzellikleriyle ünlü bir tatil beldesidir. Özellikle Konyaaltı ve Lara plajları, her yıl yerli ve yabancı turistlerin akınına uğramaktadır.
Tarihi Kaleiçi, dar sokakları ve Osmanlı dönemine ait yapılarıyla, geçmişe yolculuk yapmak isteyenler için harika bir yerdir. Aynı zamanda, Hadrian Kapısı ve Yivli Minare gibi tarihi eserleriyle de dikkat çekmektedir.
Antalya’nın sadece denizi değil, doğası da büyüleyicidir. Düden Şelalesi ve Kurşunlu Şelalesi gibi doğal güzellikler, ziyaretçilerine huzur verici bir deneyim sunmaktadır.
Ayrıca, Antalya’nın mutfağı da oldukça zengindir. Antalya piyazı ve tahinli kabak tatlısı gibi yerel lezzetleri denemeden dönmemenizi öneririm.
Sonuç olarak, Antalya, hem tarih hem de doğa severler için bir cennet. Bu güzellikleri keşfetmek için hepiniz Antalya’ya davetlisiniz!
Uzun Cevap :
İzmir Şehri Tanıtan Bir Konuşma:
Sevgili arkadaşlar, bugün sizlere Ege Bölgesi’nin incisi İzmir’den bahsedeceğim. İzmir, tarihî ve kültürel zenginlikleriyle dolu bir şehirdir. Aynı zamanda Türkiye’nin en büyük üçüncü şehri olan İzmir, modern yaşamla geleneksel kültürü bir araya getirir.
İzmir’in simgelerinden biri olan Saat Kulesi, Kordonboyu’nda yer alır ve her yıl binlerce turisti ağırlamaktadır. Aynı zamanda, tarihi Agora ve Efes Antik Kenti gibi yerler, geçmişe tanıklık eden önemli yapılar arasında yer alır.
İzmir’in doğal güzellikleri de göz kamaştırıcıdır. Çeşme ve Alaçatı, yaz aylarında yerli ve yabancı turistlerin vazgeçilmez tatil beldeleridir. Denizi, plajları ve rüzgâr sörfü ile ünlüdür.
İzmir mutfağı da oldukça zengindir. Zeytinyağlı yemekleri, kumru ve boyoz gibi lezzetler, İzmir’in gastronomik kültürünü yansıtır.
Sonuç olarak, İzmir, tarihi, kültürü ve eşsiz doğal güzellikleriyle mutlaka görülmesi gereken bir şehirdir. Herkesi bu güzel şehri keşfetmeye davet ediyorum!
İstanbul Şehri Tanıtan Bir Konuşma:
Hepinize merhaba! Bugün, kültürel ve tarihi zenginlikleriyle dolu İstanbul’u tanıtmak istiyorum. İstanbul, hem Asya hem de Avrupa kıtalarında yer alan tek şehir olma özelliğine sahiptir. Tarihi yarımada, tarihi eserleriyle göz doldururken, modern yapılarıyla da dikkat çekmektedir.
Ayasofya, Topkapı Sarayı ve Sultanahmet Camii, şehrin en önemli turistik yerlerindendir. Aynı zamanda, Boğaziçi, İstanbul’un güzelliğini daha da artıran bir doğa harikasıdır.
İstanbul’un tarihi çarşıları, özellikle Kapalıçarşı ve Mısır Çarşısı, alışveriş tutkunları için adeta bir cennettir. Burada hem geleneksel Türk ürünlerini bulabilir hem de yerel lezzetleri deneyebilirsiniz.
İstanbul’un mutfağı da çok çeşitlidir. Döner, kebap, baklava gibi lezzetler, şehrin gastronomik kültürünü zenginleştirir.
Sonuç olarak, İstanbul, tarihi, kültürü ve doğal güzellikleriyle dolu bir şehir. Herkesi bu eşsiz şehri keşfetmeye davet ediyorum!
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıya, “yurt sevgisi” temalı bir şiir yazınız. Şiiriniz için bir başlık bulunuz. Yazdığınız şiiri sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Kısa Cevap :
Başlık: Yurdumun Güzellikleri
Yeşil dağlar, mavilikler,
Yurdum, seninle güzellikler.
Kuşlar uçuşur özgürce,
Sevdam sensin, yurdum, gönlümde.
Tarih kokar her köşende,
Ezgiler yankılanır sesiyle.
Vatanım, canım, her daim,
Sonsuz sevgiyle kalbimde.
Uzun Cevap :
Başlık: Vatan Sevgisi
Sonsuz mavi gökyüzüm,
Güneşim, yıldızım sensin.
Dağların, ovaların,
Bende hep özlem sensin.
Tarih kokar her köşende,
Kahramanlık destanı yazar.
Türküler, türkülerle yankılanır,
Yüreğimde vatan sevgisi, asla silinmez.
Sevdam seninle yeşerir,
Kıyamete dek sürecek.
Yurdum, sen benim her şeyim,
Ebediyen kalbimde yer edeceksin.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru : Hikâyesi olan bir türkü belirleyiniz. Türkünün hikâyesini öğreniniz.
Kısa Cevap :
Türkü: “Kara Tren”
Hikâyesi: “Kara Tren,” yüreği yaralı bir kişinin, sevdiğinden uzakta olmanın getirdiği hüzün ve özlemle dolu bir hikâyeyi anlatır. Tren, aynı zamanda ayrılık ve bekleyiş sembolü olarak kullanılır. Türküde, trenin sesi, sevdiğinin hayalini çağrıştırır ve hatıraları canlandırır. Gidip gelen tren, sevdiğinden uzak olan kişinin içindeki duygusal çatışmaları ve özlemi dile getirir. Duygusal bir melodiye sahip olan bu türkü, dinleyenleri derin bir hüzne ve nostaljiye sürükler.
Bu türkü, hem sözleri hem de melodisiyle halk müziğimizin duygusal zenginliğini ve derinliğini yansıtan önemli eserlerden biridir.
Uzun Cevap :
Türkü: “Hekimoğlu”
“Hekimoğlu” türküsü, Anadolu’nun derin ve zengin halk müziği kültüründen gelen bir eserdir. Türküde, Hekimoğlu isimli bir gencin, sevdiği kız için duyduğu aşk ve onun için yaptığı fedakârlıklar ön plandadır.
Kızın başka birine verilmesi ve Hekimoğlu’nun bununla başa çıkamaması, türkünün hüzünlü yapısını güçlendirir. Türkü, dinleyenlerde derin bir duygu uyandırırken, Anadolu insanının aşkına olan bağlılığını ve yaşadığı zorlukları da gözler önüne serer. Bu türkü, Türk müziğinde önemli bir yere sahiptir ve kuşaklar boyunca dillerden dile dolaşmıştır.