6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları

Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65


6. Sınıf Türkçe Kitabı Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65 Cevapları” üzerinden gerçekleştirilen etkinlikler, Kastamonulu Şerife Bacı Metni Etkinlik Cevapları ile zenginleştirilmektedir. Bu metin, Kurtuluş Savaşı döneminde kadınların göstermiş olduğu cesaret ve fedakarlığı ön plana çıkarırken, öğrencilerin tarihi olayları daha iyi kavramalarına yardımcı olur. Forum MEB 6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları ile birlikte yapılan analizler, metnin içeriğini anlamayı kolaylaştırır ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirir.


“6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları”

Ders kapsamında, 6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65 MEB Yayınları kullanılarak, Kastamonulu Şerife Bacı’nın hayat hikayesi detaylı bir şekilde incelenmektedir. Bu süreçte öğrenciler, metin hakkında düşüncelerini paylaşarak sınıf içi tartışmalara katılma şansı bulurlar. Bu tür etkinlikler, hem okuma becerilerini pekiştirir hem de Türk edebiyatının önemli karakterleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlar.


6. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 58-62-63-64-65


HAZIRLIK


Soru : Aşağıdaki dörtlükle ilgili duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.

Bu vatan toprağın kara bağrında
Sıradağlar gibi duranlarındır,
Bir tarih boyunca onun uğrunda
Kendini tarihe verenlerindir.

Orhan Şaik GÖKYAY


Cevap :

Bu dörtlük, vatan sevgisini ve onu koruyanların fedakârlığını vurgular. “Vatan toprağın kara bağrında” ifadesi, vatanın kutsallığını temsil ederken; “Kendini tarihe verenlerindir” dizesi, geçmişteki kahramanların anısını yaşatmayı hatırlatır. Bu dizeler, vatan için mücadele edenleri onurlandırarak okuyucuda güçlü bir duygu yaratır.


Soru : Vatanımızı sevdiğimizi nasıl, hangi davranışlarla gösterebiliriz? Açıklayınız.


Kısa  Cevap :

Vatan sevgisini, milli değerlere sahip çıkarak, çevreyi koruyarak ve sosyal sorumluluk projelerine katılarak gösterebiliriz.

Uzun  Cevap :

Vatanımızı sevmek için milli değerlere sahip çıkmalıyız. Bayramlarda bayrağımızı dalgalandırmak, yerel ürünleri desteklemek ve doğayı korumak, bu sevginin göstergeleridir. Ayrıca, sosyal projelere katılarak ve eğitim yoluyla gençleri bilinçlendirerek de vatanımıza katkıda bulunabiliriz.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : a. Metindeki anlamını bilmediğiniz sözcükleri tablodaki ilgili yere yazınız.

b. Bu sözcüklerin anlamlarını, metnin / cümlenin bağlamından hareketle tahmin etmeye çalışarak tahminlerinizi tablodaki ilgili yere yazınız

c. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek tablodaki ilgili yere yazınız.

ç. Anlamını doğru tahmin ettiğiniz sözcüklerin altındaki kutuya “✔” işareti koyunuz.


Cevap :

  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Kağnı
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Taşıma aracı
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Tek ya da çift öküzle çekilen, yük taşıma aracı.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Cephane
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Askeri malzeme
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Silah, mermi ve diğer askeri malzemelerin saklandığı yer.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Ninni
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Uyumaya yardımcı şarkı
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Bebekleri uyutmak amacıyla söylenen şarkı.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Kışla
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Askerlerin bulunduğu yer
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Askerlerin barındığı ve eğitim gördüğü yer.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Tüfek
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Ateşli silah
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Uzun namlulu ateşli silah.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Yular
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Hayvanı tutma aracı
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Hayvanın başına geçirilen ip veya kayış.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Donmak
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Katı hale gelmek
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Soğuktan dolayı sıvının katı hale geçmesi durumu.
  • Anlamını Bilmediğim Sözcük: Gayret
  • Sözcüğün Tahmin Ettiğim Anlamı: Çaba
  • Sözcüğün Sözlükteki Anlamı: Bir amaca ulaşmak için gösterilen çaba.

Soru : d. Bu sözcüklerin her biri ile birer cümle kurunuz. Cümleleri defterinize yazınız. Sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.


Cevap :

Kağnı Cümle: Köyde yaşayanlar, tarım ürünlerini kağnı ile pazara götürüyorlardı.

Cephane Cümle: Askeri birliklerin cephane ihtiyacı zamanında karşılanmalıydı.

Ninni Cümle: Annesi, bebeğini uyutmak için ona ninni söylemeye başladı.

Kışla Cümle: Askerler, kışlada disiplinli bir şekilde eğitim alıyorlardı.

Tüfek Cümle: Avcı, ormanda bir tüfek sesi duyduğunda hemen dikkat kesildi.

Yular Cümle: Atı ahıra götürmek için yularını sıkıca tuttum.

Donmak Cümle: Soğuk havalarda su birikintileri hızla donmaya başladı.

Gayret Cümle: Öğrenciler, sınavda başarılı olmak için büyük bir gayret gösteriyorlardı.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


2. ETKİNLİK


Soru : Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. Şerife Bacı nereye ulaşmak istemektedir?


Cevap :

Şerife Bacı, cephaneleri Kastamonu Kışlası’na ulaştırmak istemektedir. Bu yolculuk, Millî Mücadele döneminde vatan savunması açısından büyük bir öneme sahiptir.


2. Şerife Bacı hangi zorluklarla karşılaşmaktadır?


Cevap :

Şerife Bacı, zorlu hava koşullarıyla (tipi, kar, soğuk) karşılaşmakta; kağnılarının çekiminde zorlanan zayıf hayvanlarla (öküzler, inekler) mücadele etmekte; yolda karşılaştığı çamur ve buz yüzünden arabanın saplanması gibi zorluklarla da başa çıkmaya çalışmaktadır.


3. Metinde anlatılan zorlu şartlara rağmen Şerife Bacı neden pes etmemiştir?


Cevap :

Şerife Bacı, vatanın zor durumda olduğunu ve askerlerin cephaneye ihtiyaç duyduğunu düşündüğü için pes etmemiştir. Fedakârlık ve azimle, bu zorluklara karşı mücadele etmeyi sürdürmüştür.


4. Şerife Bacı neden kendini değil de cephane sandıklarını korumuştur?


Cevap :

Şerife Bacı, Millî Mücadele’nin önemini vurgulayarak, cephanelerin bozulmaması ve askerlerin ihtiyacının karşılanması için kendini değil, cephane sandıklarını korumayı tercih etmiştir. Bu, onun vatanına olan bağlılığını ve fedakârlığını göstermektedir.


5. Şerife Bacı’nın yaptığı fedakârlıklar sizi nasıl etkiledi? Duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


Cevap :

Şerife Bacı’nın fedakârlıkları, beni son derece etkiledi. Onun cesareti ve vatan sevgisi, zor zamanlarda bile mücadele etmenin önemini hatırlatıyor. Bu tür kahramanlık hikayeleri, insanlara umut ve ilham veriyor. Arkadaşlarımla paylaştığımda, bu değerlerin günümüzde de önemli olduğunu, vatan sevgisinin ve fedakârlığın her zaman yaşatılması gerektiğini düşünüyorum.


3. ETKİNLİK


Soru : Metnin konusu ve ana fikrini belirleyerek uygun yere yazınız.


Cevap :

Konusu: Şerife Bacı’nın Millî Mücadele döneminde cephane taşıma yolculuğu ve karşılaştığı zorluklar.

Ana Fikir: Vatan savunması için yapılan fedakârlıkların önemi ve Türk kadınlarının kahramanlıkları.


4. ETKİNLİK


Soru : Metindeki hikâye unsurlarını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.


1. a. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay nedir?


Cevap :

Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, Şerife Bacı’nın Kurtuluş Savaşı sırasında gösterdiği fedakârlık ve kahramanlık hikâyesi anlatılmaktadır. Şerife Bacı, Kastamonu’da yaşayan bir kadın olarak, cepheye gönderilecek erzak ve mermi yardımında bulunur. Ülkesinin bağımsızlığı için canla başla çalışan bir kahraman olarak, kadınların savaş dönemindeki rolünü ve cesaretini temsil eder.


2. b. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay, yaşanması mümkün olan,
gerçek hayatta yaşanabilecek bir olay mıdır? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde anlatılan olay, gerçek hayatta yaşanmış bir olaydır. Kurtuluş Savaşı sırasında birçok kadın, erkekler gibi cepheye gitmek yerine, savaş için destek sağlamak amacıyla çeşitli faaliyetlerde bulunmuşlardır. Şerife Bacı’nın hikâyesi, dönemin kadınlarının cesaretini ve ülke için yaptıkları katkıları simgeler. Bu tür fedakârlıklar ve kahramanlıklar, tarihte sıkça görülmüştür ve bu metin de o dönemin ruhunu yansıtmaktadır.


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları


3. c. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin kahramanları kimlerdir?


Cevap :

Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metnin kahramanı başta Şerife Bacı olmak üzere, onun yanında mücadele eden kadınlar ve savaşta görev alan askerlerdir. Şerife Bacı, cesareti ve özverisiyle öne çıkan bir karakterdir. Ayrıca, metinde Türk milletinin bağımsızlığı için savaşan tüm kahramanlar da dolaylı olarak kahramanlar arasında sayılabilir.


4. ç. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı yer ya da yerlerle ilgili bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde olayların yaşandığı yer ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Olaylar, Kastamonu’da geçmektedir. Metin, Kastamonu’nun tarihi ve coğrafi özelliklerine vurgu yaparak, bu bölgedeki insanların savaş dönemindeki yaşamlarına ışık tutmaktadır. Şerife Bacı’nın faaliyetleri ve katkıları, Kastamonu’nun kurtuluşuna yönelik önemli bir rol oynamıştır.


5. d. “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde, olayın / olayların yaşandığı zamanla ilgili
bilgilere yer verilmiş midir? Açıklayınız.


Cevap :

Evet, “Kastamonulu Şerife Bacı” adlı metinde olayın yaşandığı zaman ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Metin, Kurtuluş Savaşı döneminde geçtiğini vurgulayarak, bu tarihsel bağlamda kadınların ve halkın gösterdiği mücadeleyi anlatmaktadır. Bu dönem, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi verdiği bir zaman dilimidir ve metinde bu sürecin önemi vurgulanmaktadır.


5. ETKİNLİK


Soru : Metindeki kişi sayısı kadar arkadaşınızın bulunduğu gruplar oluşturunuz ve aranızda rol dağılımı yapınız. Metni canlandırmaya hazırlanınız. Canlandırmanızı gerçekleştiriniz. En iyi canlandırma yapan grubu öğretmeninizin rehberliğinde belirleyiniz.


Cevap :

Bu etkinliği sınıf içerisinde arkadaşlarınızla yapmanız gerekmektedir.


6. ETKİNLİK


Soru : Şerife Bacı başta olmak üzere bütün Millî Mücadele kahramanlarına bir teşekkür konuşması metni hazırlayınız. Yazdığınız metinden hareketle, karşınızda o kahramanlar varmışçasına konuşmanızı gerçekleştiriniz.


Kısa Cevap :

Sevgili Kahramanlar,

Bugün burada, vatanımız için canını feda eden, fedakârlık ve cesaretle dolu yüreklerinizi selamlamak için toplandık. Şerife Bacı, sizlerin özverisi ve azmi, milletimizin bağımsızlığına olan inancımızı pekiştirmiştir. Sizin sayenizde, geleceğe umutla bakabiliyoruz. Her birinize yürekten teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız!

Uzun Cevap :

Sevgili Kahramanlar,

Bugün burada, bu toprakların bağımsızlığı için canını feda eden sizleri selamlamak için toplandık. Şerife Bacı, cesaretiniz ve fedakârlığınız, milletimizin bağımsızlık inancını pekiştirdi. Kurtuluş Savaşı’nın zorlukları karşısında sadece savaşan askerler değil, aynı zamanda evlerimizde büyük bir mücadele veren kadınlardınız.

Sizlerin özverisi sayesinde, bizler bugün özgürce nefes alabiliyoruz. Her biriniz, bu milletin geleceği için birer ışık oldunuz. Sizlerin mücadelesi, bizlere ilham kaynağı olmaya devam edecek. Bugün bizlere düşen görev, bıraktığınız bu mirasa sahip çıkmaktır.

Hepinize yürekten teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız, iyi ki bu milletin kahramanlarısınız!


6. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : İstediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık bulunuz.


Kısa Cevap :

Millî Mücadele Kahramanları

Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi verdiği, işgallere karşı koyduğu ve yeni bir devlet kurma yolunda attığı adımları simgeler. Bu süreçte birçok kahraman öne çıkmış, cesaretleri ve fedakârlıklarıyla Türk milletinin bağımsızlık mücadelesine büyük katkılar sağlamıştır.

Kahramanlar:

  • Mustafa Kemal Atatürk: Millî Mücadele’nin önderi ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusudur. Stratejik zekâsı ve kararlılığıyla millete rehberlik etmiştir.
  • Şerife Bacı: Kastamonulu bir kadın kahramandır. Cepheye mermi taşımakla görevlendirilmiş, savaşta erkeklerle omuz omuza mücadele etmiştir.
  • Kara Fatma: İstiklal Savaşı’na katılan tek kadın albaydır. Silah başında savaşarak, kadınların da mücadelede yer alabileceğini göstermiştir.
  • Ali Fuat Cebesoy: Sakarya Meydan Muharebesi’nde önemli roller üstlenmiş, zafer kazanılması için mücadele etmiştir.

Bu kahramanlar, Türk milletinin azim ve kararlılığını simgelerken, özgürlük ve bağımsızlık için verilen mücadelenin unutulmaz isimleridir.

Uzun Cevap :

Millî Birlik ve Yardımlaşma

Millî birlik ve yardımlaşma, bir toplumun dayanışma ruhunu ve ortak hedefler doğrultusunda hareket etme yeteneğini ifade eder. Türkiye’nin tarihi boyunca, özellikle Millî Mücadele döneminde bu kavramın önemi çok büyük olmuştur.

Önemi:

  • Dayanışma: Millî Mücadele sırasında, halkın birbirine destek olması, bağımsızlık mücadelesinin başarısında kritik rol oynamıştır. Herkes elinden geleni yaparak, askerlerine ve cepheye yardım etmeye çalışmıştır.
  • Kaynakların Paylaşılması: Savaş sırasında yiyecek, giyecek ve mermi gibi malzemelerin toplanması, ortak bir hedef için yardımlaşmanın önemini göstermiştir. Kadınlar, çocuklar ve yaşlılar bile bu çabaların bir parçası olmuştur.
  • Birlik Duygusu: Millî Mücadele, farklı etnik kökenlere, inançlara sahip insanları bir araya getirerek, ortak bir amaç için mücadele etme ruhunu aşılamıştır. Bu birlik ruhu, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuyla sonuçlanmış, ülkenin geleceğini şekillendirmiştir.

Sonuç olarak, millî birlik ve yardımlaşma, toplumların güçlenmesinde ve zorlukların üstesinden gelinmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu değerler, sadece geçmişte değil, günümüzde de Türk milletinin temel taşlarını oluşturur.


 GELECEK DERSE HAZIRLIK


Soru : Atatürk’ün katıldığı savaşlar hakkında bir araştırma yapınız. Bu konuyla ilgili resim ve fotoğraflar toplayınız. Elde ettiğiniz bilgiler ve görselleri kullanarak sınıfta bir sunum gerçekleştireceksiniz. Bunun için evde prova yapınız.


Kısa Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk, Millî Mücadele döneminde birçok önemli savaşta görev almıştır. Bu savaşların başında 1919’da başlayan ve 1922’ye kadar süren Kurtuluş Savaşı gelmektedir. Atatürk, özellikle Sakarya Meydan Muharebesi (1921) ve Büyük Taarruz (1922) gibi kritik muharebelerde öne çıkmıştır.

Bu savaşlar, Türkiye’nin bağımsızlık mücadelesinin temel taşlarını oluşturmuştur. Atatürk’ün askeri liderliği, stratejik zekâsı ve cesareti sayesinde Türkiye, düşman işgalinden kurtulmuş ve Cumhuriyet kurulmuştur. Sunumumda bu savaşlara dair bilgiler ve Atatürk’ün fotoğraflarını kullanarak detaylı bir anlatım yapacağım.

Uzun Cevap :

Mustafa Kemal Atatürk, Türk Kurtuluş Savaşı sırasında önemli askeri liderlik görevlerinde bulunmuş ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesine önderlik etmiştir. Katıldığı başlıca savaşlar şunlardır:

  1. Kurtuluş Savaşı (1919-1922): Atatürk, 1919’da Samsun’a çıkarak Millî Mücadele’yi başlatmış ve bu süreçte birçok önemli savaşta görev almıştır. Kurtuluş Savaşı, Türkiye’nin işgalden kurtulması ve bağımsızlığını kazanması için verilen mücadeleyi ifade eder.
  2. Sakarya Meydan Muharebesi (1921): Bu muharebe, Türk ordusunun işgalcilere karşı kazandığı büyük bir zaferdir. Atatürk, bu savaşta komutan olarak stratejik planlamalar yapmış ve birlikleri yönlendirmiştir. Sakarya Meydan Muharebesi, Türkiye’nin geleceği açısından kritik bir dönüm noktası olmuştur.
  3. Büyük Taarruz (1922): Atatürk’ün komutasındaki Türk ordusu, 26 Ağustos 1922’de başlattığı bu taarruzla düşman kuvvetlerini mağlup etmiş ve işgal altındaki toprakları kurtarmıştır. Büyük Taarruz, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden yolda en önemli adımlardan biri olmuştur.

Görseller: Bu savaşlarla ilgili Atatürk’ün katıldığı cephelerdeki fotoğraflar, savaş alanlarını ve askerleri gösteren görseller sunumda kullanılacaktır. Ayrıca, Atatürk’ün savaş sırasında verdiği emirleri ve yaptığı konuşmaları yansıtan belgeler de dahil edilebilir.

Sunumda, bu savaşların önemi, Atatürk’ün liderlik özellikleri ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesindeki rolü üzerinde durulacak. Ayrıca, görsellerle desteklenerek izleyicilere daha etkili bir anlatım sağlanacak. Prova yaparak, akıcı bir şekilde sunum yapmayı hedefleyeceğim.



 

Our Score