5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Topsuz Basketbol Oyunu Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
5. Sınıf Türkçe Kitabı Topsuz Basketbol Oyunu Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 Cevapları, öğrencilerin Türkçe dil becerilerini geliştirmek için titizlikle hazırlanmıştır. Bu sayfalarda, öğrenciler hem okuma hem de anlama becerilerini geliştirecek etkinliklerle karşılaşırlar. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Topsuz Basketbol Oyunu Metni Etkinlik Cevapları ise öğrencilerin, bu keyifli metni okurken kazanacakları yeni kavramları ve anlama tekniklerini içerir.
Ayrıca, Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları öğrencilere, velilere ve öğretmenlere ders konularını daha iyi anlamaları için büyük bir kaynak sunar. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları sayesinde öğrenciler, derslerine daha iyi hazırlanabilir ve eksiklerini tamamlayabilirler. Son olarak, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37 MEB Yayınları kapsamındaki etkinlikler, öğrencilerin dil becerilerini eğlenceli ve etkili bir şekilde pekiştirmelerine yardımcı olur.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 26-27-28-29-30-31-32-33-34-35-36-37
Keşif Yolculuğu
Soru : Arkadaşlarınızla birlikte oynamaktan zevk aldığınız fiziksel oyunlar nelerdir?
Kısa Cevap : Arkadaşlarımla birlikte futbol, saklambaç ve ip atlama gibi fiziksel oyunlar oynamaktan zevk alırım.
Uzun Cevap : Arkadaşlarımla dışarıda oynadığımız oyunlar arasında futbol, basketbol ve saklambaç gibi fiziksel aktiviteler yer alır. Futbol oynarken takım halinde hareket etmek ve kazanmak için strateji geliştirmek eğlenceli olur. Saklambaç ise heyecanlı bir şekilde saklanıp bulunmaktan keyif alırız. İp atlama gibi oyunlar da hareketli ve eğlenceli zamanlar geçirmenizi sağlar. Bu oyunlar hem bedenimizi hareket ettirmemize hem de arkadaşlarımızla eğlenceli vakit geçirmemize yardımcı olur.
Soru : Oyun oynamak için hiçbir şeyiniz olmasaydı buna nasıl bir çözüm yolu bulurdunuz?
Kısa Cevap : Hiçbir şeyimiz olmasaydı, doğadan malzemeler bulup basit oyunlar icat ederdik.
Uzun Cevap : Eğer oyun oynamak için elimizde hiçbir şey olmasaydı, çevremizdeki doğa malzemelerini kullanarak yeni oyunlar icat ederdik. Örneğin, ağaç dallarını kullanarak bir hedef oyunu oluşturabilir ya da yerde taşlarla basit oyun alanları çizebilirdik. Ayrıca, tamamen hayal gücümüzle kurallar belirleyip hiçbir malzeme gerektirmeyen oyunlar da geliştirebilirdik. Önemli olan eğlenmek ve arkadaşlarımızla vakit geçirmek olduğu için, basit malzemeler ya da sadece hayal gücümüzle bile oyun oynayabiliriz.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 28 Cevapları
Soru : “Topsuz Basketbol Oyunu” metninde ilginizi çeken bir noktayı belirleyiniz ve bunu neden seçtiğinizi açıklayınız. “Basketbol” konulu metinler bulmak amacıyla bir araştırma yapınız. Araştırmada kullanabileceğiniz kaynakları ve imkânları belirleyiniz. Araştırma sürecinizi bilgiye ulaşım, konuya ve amaca uygunluk açısından değerlendiriniz.
Cevap : İlgimi çeken nokta, çocukların topsuz basketbol oynamasıydı. Çünkü yaratıcılıklarını kullanarak çözüm üretmeleri çok etkileyiciydi. Basketbol konulu metinler bulmak için internet, kütüphane ve spor dergilerinden yararlanabilirim. Bu kaynaklar amaca uygun ve erişim açısından kolaydır.
Soru : Yararlandığınız kaynakların konuyu anlamanıza katkısını ve ek kaynaklara ihtiyaç duyup duymadığınızı değerlendiriniz.
Cevap : Kullandığım kaynaklar konuyu anlamama katkı sağladı. Şu an için ek kaynaklara ihtiyaç duymuyorum.
Soru : Okuma sürecinizi tema sonundaki “Okuma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Cevap : Okuma sürecimi değerlendirirken, metni anlama ve yorumlama becerilerimi başarılı buluyorum.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 29 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Diyafram nefesi etkinliğini yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap : Bu kısımda kitabınızda verilen yönergeleri takip etmeniz gerekiyor.
Soru : b. Aşağıdaki cümleleri cümle sonundaki okun yönünü dikkate alarak okuyun. Ok yukarıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi artırarak, aşağıyı işaret ediyorsa ses şiddetinizi
azaltarak okuyun.
Cevap : Bu kısımda kitabınızda verilen yönergeleri takip etmeniz gerekiyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 30 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki karşılıklı konuşmayı inceleyiniz. Kendinizi Cemil’in yerine koyarak yönergeler doğrultusunda tartışmaya katılınız.
1. Arkadaşlarınızla aynı fikirde olmadığınız anları düşününüz.
2. Serhat’ın fikirlerine nasıl cevaplar vereceğinizi, katıldığınız ya da katılmadığınız görüşleri tespit ederek düşününüz.
3. Serhat’ın doğru bulduğunuz fikirlerini kabul edip mantıksız bulduklarınızı neden mantıksız bulduğunuzu açıklayarak kendi fikrinizi belirtiniz. Nezaket kurallarına uyarak anlaşılır bir dil kullanmaya dikkat ediniz.
Cevap : Satürn’de tedavi olma fikri gerçekten eğlenceli. Oyun oynarken hayal gücünü kullanmak insanı farklı dünyalara taşıyabilir. Ancak bu kadar uç bir hayal, kişide takıntılara yol açabilir. Gerçekleşmesi mümkün olmayan bir durumu ısrarla istemek, hayal kırıklığına ve motivasyon kaybına neden olabilir. Hayal kurmak elbette önemli ve keyiflidir, ancak sınırları da gözetmek gerekir.
3. ETKİNLİK
Soru : Metinden alınan aşağıdaki cümlelerin ilişkili olduğu kavramları işaretleyiniz.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. “Topsuz basketbol oyunu” fikri nasıl ortaya çıkmıştır ve çocuklar bu fikre nasıl tepki vermiştir?
Cevap : Top patlayınca oyun yarıda kalmış, ancak Moni oyunu devam ettirebilmek için bir çözüm aramaya başlamıştır. O, basketbol oynamak için bir topa ihtiyaç olmadığını düşünerek “topsuz basketbol” fikrini ortaya atmıştır. İlk başta çocuklar bu fikre şaşırmış ve inanılmaz bulmuşlardır, ancak daha sonra hayal güçlerini kullanarak oyuna devam etmişlerdir.
2. Metinde geçen “Oyunlarda bir sorun varsa bir öğrenme fırsatı da vardı.” cümlesi ne anlama gelmektedir?
Cevap : Bu cümle, oyunlardaki problemleri bir engel olarak değil, yeni çözümler üretme ve yeni şeyler öğrenme fırsatı olarak görmeyi ifade eder. Moni, sorunlarla karşılaştığında pes etmek yerine onlardan bir şeyler öğrenmeye çalışır.
3. Mete’nin tedavi olmak için Satürn gezegenini seçmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap : Mete’nin tedavi için Satürn gezegenini seçmesi, hayal gücünü serbest bırakma isteğinden kaynaklanmaktadır. Satürn’de tedavi olmak, oyunun içine fantastik bir unsur katmak ve eğlenceyi artırmak amacıyla tercih edilmiştir.
4. Siz oyundaki bir çocuk olsaydınız Moni’nin çözümü hakkında ne düşünürdünüz?
Cevap : Eğer oyunda bir çocuk olsaydım, Moni’nin çözümünü yaratıcı ve eğlenceli bulurdum. Oyun devam edebildiği için mutlu olurdum ve bu farklı yaklaşımla daha da keyifli bir oyun oynardık.
5. Çocukların topsuz basketbol oyununu izleyen biri neler düşünebilir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap : İzleyen biri, çocukların hayal güçlerini ne kadar etkili kullandıklarını ve oyunu devam ettirme isteklerini takdir edebilir. Çünkü ortada gerçek bir top olmamasına rağmen çocuklar oyunu eğlenceli hale getirmeyi başarmışlardır.
6. Çocukların oyunda özgür olmaları ne anlama geliyor? Açıklayınız.
Cevap : Çocukların oyunda özgür olmaları, hayal güçlerini sınırsızca kullanabilmeleri ve kuralları kendilerine göre şekillendirebilmeleri anlamına gelir. Oyun sırasında kendilerini kısıtlamadan farklı senaryolar yaratıp eğlenirler.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 32 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru : a. Metindeki bilgilerle deneyimlerinizi ilişkilendirerek Moni’nin kişilik özelliklerinden üçünü belirleyip aşağıdaki alanlara yazınız. Moni’nin bu özelliklere sahip olduğunu metindeki hangi bilgilerden anladığınızı belirtiniz.
Cevap :
- Yaratıcılık: Moni, top patladıktan sonra oyunu devam ettirmek için “topsuz basketbol” fikrini ortaya atmıştır.
- Pes Etmeme: Moni, problemler karşısında pes etmemekte, aksine çözüm aramaktadır.
- Liderlik: Çocuklara oyun oynarken yön veren ve çözüm bulan kişi Moni’dir, bu da onun liderlik özelliklerini gösterir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
Soru : b. Moni’nin sorunla karşılaştığında nasıl bir tutum sergilediğini hatırlayınız. Onun yaklaşım tarzına göre bir sorunla karşılaştığınızda nasıl davranmanız gerekir? Kendi
cümlelerinizle yazınız.
Cevap : Moni, bir sorunla karşılaştığında hemen çözüm odaklı düşünmeye başlar ve pes etmez. Bir problem yaşadığımda ben de Moni gibi çözüm üretmeye çalışmalı ve duruma olumlu yaklaşmalıyım.
6. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda metinden alınan iki cümle verilmiştir.
1. Çocuklar arasında neşeli bir koşturmaca başladı.
1. Mete, Satürn Devlet Hastanesinde tedavi olmayı seçti.
1. a. Bu cümlelerde ifade edilenlerin gerçekte yaşanıp yaşanmadığını belirleyiniz.
Cevap : “Çocuklar arasında neşeli bir koşturmaca başladı.” cümlesi, oyunun içinde çocukların hayal gücüne dayanan bir olaydır ve gerçekte yaşanmamıştır; bu bir oyundur. “Mete, Satürn Devlet Hastanesinde tedavi olmayı seçti.” cümlesi de gerçekte yaşanmamış, tamamen hayal ürünü bir durumu ifade etmektedir.
2. b. Siz de metni inceleyiniz ve benzer cümleler belirleyip uygun listeye ekleyiniz.
Cevap :
Gerçek Cümleler
- Çocuklar arasında keyifli bir koşuşturma başladı.
- Bir gün kasabada basketbol maçı yaparken çocukların topları birden patladı.
- Moni, sahanın ortasına geçerek yüksek sesle bağırdı.
Hayal Ürünü Cümleler
- Mete, Satürn Devlet Hastanesi’nde tedavi olmayı tercih etti.
- Mete, çantasından bir gezegen çıkarabilirdi.
- Sarı bir köpek balığı, onun doktoru olabilirdi.
3. c. Bu listeleri adlandıracak olsanız aşağıdakilerden hangisini seçerdiniz? İşaretleyiniz.
Cevap : İlk seçeneği tercih edebilirim, çünkü tüm cümleler hayal gücüne dayalı ve gerçek hayatta yaşanmayan olayları içeriyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 33 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Görsellerde verilenlerin okuduğunuz metnin hangi bölümüyle ilişkilendirilebileceğini belirleyiniz. Olayın görselde anlatılan kısmını kendi cümlelerinizle yazınız.
Cevap :
1.görselde verilenler Mete’nin istese okyanusun derinliklerinde tam teşekköll0 bir devlet hastanesine gidebileceğinin anlatıldığı bölümle ilişkilendirilebilir. Mete okyanusun derinliklerindeki bir devlet hastanesinde tedavi olmaya karar vermişti. Arkadaşlarıyla hemen bir denizaltı kiraladılar ve okyanusun derinliklerine gittiler. Orada hastaneye ulaştılar. Acil serviste sarı bir köpek balığı onun doktoru oldu. Köpek balığı Mete’nln ayağını tedavi etti ve çocu tekrar karaya çıktılar.
2. görselde verilenler okyanusa yapılan yolculukla ilişkilendirilebilir. Mete, okyanusun derInlIkleripş! yapacağı yolculuk için arkadaşlanyla bir gemiye binip türlü maceralarla okyanusa gitme ir.
3. görselde verilenler basket topu patlamadan önceki bölümle Illşkilendirllebillr. Çocuklar yine okulun basket sahasında buluşmuşlar ve zevkli bir şekilde basketbol oynuyorlardı ancak bir süre sonra basket topu patlayınca hepsi çok üzülüp buna bir çare aramaya başladılar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 34 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : a. Daha önce dinlediğiniz “Oyun Durdu!” ve okuduğunuz “Topsuz Basketbol
Oyunu” metinleri ile ilgili istenen bilgileri yazınız.
Cevap :
Soru : b. Olayların benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap :
Benzerlikler:
- Her iki metnin de odak noktası çocuklardır.
- Her iki metinde de olaylar, çocukların oynadığı oyunlar etrafında gelişmektedir.
Farklılıklar:
- “Topsuz Basketbol Oyunu” adlı metinde hayal gücüne dayalı unsurlar bulunurken, “Oyun Durdu” adlı metinde böyle unsurlar yer almaz.
- “Topsuz Basketbol Oyunu” metninde daha fazla karakter bulunmaktadır.
9. ETKİNLİK
Soru : a. Duygu ve düşünceleri daha açık ifade etmek, cümlede duraklama noktalarını belirlemek, okumayı ve anlamayı kolaylaştırmak üzere yazılarda noktalama işaretleri kullanırız. Bunlardan bazılarını sık, bazılarını daha az kullanırız. Yazılarınızda en sık kullandığınızdan en az kullandığınız noktalama işaretlerine doğru bir sıralama yapacak
olsanız sıralamanız nasıl olurdu? Soldan sağa doğru yazınız.
Cevap :
- Nokta- Virgül – Soru İşareti – Kesme İşareti – Üç Nokta – İki Nokta – Noktalı virgül – Ünlem İşareti
Soru : b. Sıraladığınız noktalama işaretlerinin kullanıldığı birkaç örnek cümleyi metinden bularak aşağıya yazınız.
Cevap :
- Nokta: “Moni, sahanın ortasına geçip bağırdı.”
- Virgül: “İstersem şimdi Satürn gezegeninde bir hastaneye gidip orada da tedavi olabilirim, dedi.”
- Soru İşareti: “TOPSUZ BASKETBOL MAÇI MI? NASIL YANİ?”
- Kesme İşareti: “Mete’nin ayağına buz tuttular.”
- Üç Nokta: “Bu, çooook eğlenceliydi…”
- İki Nokta: “Moni, sahanın ortasına geçip bağırdı: ‘Çantamdan Top Çıktıııı!'”
- Noktalı Virgül: “Bir problem varsa bir çözüm de vardı; pes etmek ona göre değildi.”
- Ünlem İşareti: “— Ahhh! Hayır!”
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda noktanın farklı işlevleriyle kullanıldığı cümleler verilmiştir. Bu cümlelerde yay ayraç içindeki noktanın hangi işleviyle kullanıldığını belirleyip bunları gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve noktanın işlevini yandaki kutulara yazınız.
Cevap :
1. Grup : 1, 3 ve 8 İşlevi :Kelimelerin kısaltıldığı belirtmek için kullanılmıştır.
2. Grup : 2, 5 ve 6 İşlevi : Cümle sonunda kullanılmıştır.
3. Grup : 4, 7 ve 9 İşlevi :Sayıların sırasını belirtmek için kullanılmıştır
Soru : b. Noktanın belirlediğiniz işlevlerinden hareketle her grup için oluşturduğunuz kuralları ve örnek cümleleri defterinize yazınız.
Cevap :
1. Grup: Örnek Cümleler:
Dr. Ahmet bugün hastanedeydi.
M.K. Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusudur.
T.C. vatandaşı olmakla gurur duyuyorum.
2. Grup: Örnek Cümleler: 2. Bu oyunun bir çözümü olmalı. 5. Moni, sahada top oynuyor. 6. Akşam yemeğini erken bitirdik.
3. Grup: Örnek Cümleler: 4. 1. sırada Ali, 2. sırada Ayşe yer aldı. 7. 5. sınıf öğrencileri tören alanına geçti. 9. 3. katta bir toplantı yapılacak.
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda verilen cümleleri 10. etkinlikte yazdığınız kurallardan hareketle inceleyiniz. Eksik olan nokta işaretini cümlelerdeki gerekli yerlere ekleyiniz.
Cevap :
Kıbrıs şehitlerimizden Av. Mehmet Özel‘in ismi Karacaoğlan Mah. 3715 Sok. No: 111’de bulunan okulda yaşatılıyor.
Okul evimize yaklaşık 10 dk. yürüme mesafesindeydi.
Sınıfımız da evimiz gibi 1. kattaydı ve ben sınıfta en arka sıranın hemen önünde 6. sırada otururdum.
En iyi arkadaşım Esma ise 2. sıra önümde Sıla’yla otururdu.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Yazarken çok uzun cümleler kurmak yazılanların anlaşılırlığını azaltabilir. Uzun cümleleri uygun yerlerinden bölerek kısa cümlelere dönüştürmek metni daha anlaşılır kılar. Aşağıdaki örnekte cümle içinde birbiriyle ilişkili unsurlar ve kısaltma yapılırken bölünebilecek yerler aynı renklerle gösterilmiştir. Verilen örneği inceleyiniz.
Cevap :
Kampa giderken valizime önce pantolonlarımı, gömleklerimi, pijamalarımı; sonra yolda ve orada okuyup yazmak için kitaplarımı, birkaç dergimi ve günlüğümü; spor yaparken ve arkadaşlarımla oynarken ihtiyaç duyacağımı düşünerek raketimi, tenis topumu, eşofman takımımı ve spor ayakkabılarımı yerleştirdim.
• Kampa giderken valizime önce pantolonlarımı, gömleklerimi, pijamalarımı yerleştirdim.
• Sonra yolda ve orada okuyup yazmak için kitaplarımı, birkaç dergimi ve günlüğümü koydum.
• Spor yaparken ve arkadaşlarımla oynarken ihtiyaç duyacağımı düşünerek raketimi, tenis topumu, eşofman takımımı ve spor ayakkabılarımı yerleştirdim.
Soru : b. Siz de verilen cümleleri uygun yerlerinden bölerek örnekteki gibi kısa cümlelere dönüştürünüz.
Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok severken zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri belirlendi.
Cevap :
Yapılan bir anketle okulumuzdaki öğrencilerin sokak oyunlarından saklambaç, körebe, birdirbir ve sekseği çok sevdikleri belirlendi.
Aynı anketle, zekâ oyunlarından mangala, dokuztaş ve amiralbattıyı tercih ettikleri de belirlendi.
Soru : ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap :
Güçlü Yönlerim:
- Metni kavrayıp analiz edebilme yeteneğim.
- Metni akıcı bir şekilde okuyabilme becerim.
Gelişmeye Açık Yönlerim:
- Yarım kalan bir metni tamamlama yeteneğimi artırmak.
- Kelime dağarcığımı daha da zenginleştirmek.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
13. ETKİNLİK
Soru : a. Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğinizde neler yaparsınız? Söyleyiniz.
Kısa Cevap :
Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğimde, sıkı çalışır, konuyla ilgili araştırmalar yapar ve hazırlıklarımı titizlikle tamamlarım.
Uzun Cevap :
Bir yarışmayı kazanmayı çok istediğimde, öncelikle hedefime ulaşmak için kapsamlı bir plan yaparım. Bu süreçte, yarışmanın kurallarını ve gereksinimlerini dikkatlice incelerim. Ardından, o konuda gerekli bilgileri edinmek için kitaplar okur, internetten araştırmalar yapar ve gerekirse uzman kişilerle konuşurum.
Hazırlık sürecinde, zamanımı verimli kullanarak pratik yapmaya özen gösteririm. Eğer yarışma bir beceri gerektiriyorsa, bu beceriyi geliştirmek için düzenli olarak antrenman yaparım. Ayrıca, motivasyonumu artırmak için olumlu düşünmeye çalışırım ve başkalarının desteğini alırım.
Yarışma günü geldiğinde, kendime güvenerek sakin kalmaya çalışırım. Kazanmanın yanı sıra, yarışmanın bir deneyim olduğunu ve öğrenme fırsatı sunduğunu unutmamaya özen gösteririm. Bu şekilde, yarışmayı kazanmak için hem kendimi hazırlarım hem de sürecin tadını çıkarmaya çalışırım.
Soru : b. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
Soru : c. Şairin annesinden dua istemesinin nedeni nedir? Söyleyiniz.
Cevap :
Şair, annesinden elini gökyüzüne uzatmasını, uçurtmasının havada süzülüp yarışmayı kazanmasını, topacının asla yorulmamasını, ceplerinin bilyelerle dolmasını, çemberinin hiç kırılmamasını, boyalarının hiç bitmemesini ve yüzündeki gülümsemenin daima devam etmesi için dua istiyor.
Soru : ç. Sizce metindeki dua isteği günlük yaşamda nasıl bir öneme sahiptir? Söyleyiniz.
Cevap : İnsanlar, birbirlerinden dua isteyerek ilişkilerini güçlendirir ve kardeşlik havası yaratırlar.
Soru : d. Yukarıdaki cümlede insana ait bir özellik olan “üzgün olma” eylemi sokaklara
verilerek sokaklar kişileştirilmiştir. Öğretmeninizden şiiri tekrar dinletmesini isteyiniz. Dinleme sırasında verilen örnektekine benzer bir kullanım hangi dizede vardır? Bunu belirleyip yazınız.
Cevap : Topacım yorulmasın.
Soru : e . Bulduğunuz söz sanatının şiirin anlatımına olan katkısı nedir? Söyleyiniz.
Cevap : Yaptığım söz sanatları, şiiri daha cazip kılar ve iletilmek isteneni daha etkileyici bir şekilde sunar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları
KONUŞALIM
14. ETKİNLİK
Soru : a. “Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergeden hareketle izlediğiniz filmle ilgili defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz.
Cevap : Geleneksel oyunlar hakkında bilgiler verir.
Soru : b. Defterinize aldığınız notları da kullanarak izlediğiniz sinema filmi veya çizgi filmi olay akışına uygun olarak anlatınız. Anlatımınıza başlarken neden o filmi seçtiğinize de değininiz.
Cevap :
Değerli Öğretmenim, Sevgili Arkadaşlar,
“Bu Görev Bizim” bölümündeki yönergelere göre çocuk oyunları veya yarışmaları hakkında bazı materyalleri incelememiz gerekiyordu. Ben de EBA üzerinden bu konuyla ilgili birkaç video izledim. Şimdi, bu oyunlardan ikisini sizlere tanıtmak istiyorum.
Mendil Kapmaca: Bu oyunda ortada mendili tutacak bir kişi seçilir. Çocuklar iki gruba ayrılır. Mendili alan çocuk, yakalayamayan çocuğu mendille ebelemeye çalışır.
Yakar Top: Bu oyun 6 veya 8 kişiyle oynanabilir. Öncelikle gruplar belirlenir. Gruplardan biri ebe olur ve ortaya geçer. Çizgilerin gerisinde kalan grup, ortaya geçen grubu top ile vurmaya çalışır.
Geleneksel oyunlarımızdan iki tanesi kısaca böyle oynanıyor. Oyunlarımız, kültürümüzün önemli bir parçasıdır. Bu yüzden, geleneksel oyunlarımızı unutmamalıyız.
Beni dinlediğiniz için teşekkür ederim.
Soru : c. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap :
Konuya tamamen hâkimdim ve dinleyicilerle göz teması kurarak etkileşimde bulundum. Bu benim güçlü yönlerimden biri. Ancak heyecanım nedeniyle ses tonumu ayarlamakta zorlandım; bu da gelişmem gereken bir alanım.