5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları
Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71
5. Sınıf Türkçe Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 Cevapları, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye yönelik zengin etkinlikler sunmaktadır. Bu sayfalardaki aktiviteler, okuma ve yazma becerilerini pekiştirerek, öğrencilerin ders içindeki başarılarını artırmayı hedefler. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Öğretmenin Sevinci Metni Etkinlik Cevapları, öğretmenin duygularını anlamaya yardımcı olan önemli sorular içerir.
Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilere öğrenme süreçlerinde rehberlik eden kapsamlı bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, konuları kavramalarına yardımcı olurken, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları, eğlenceli ve öğretici etkinliklerle öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirir.
5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71
Keşif Yolculuğu
Soru : Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Uçurtma uçurmak, rüzgarlı bir günde gökyüzünü renklendiren ve keyif veren bir etkinliktir. Çocukken arkadaşlarımla büyük bir boş alanda uçurtmalarımızı yarıştırırdık, bu eğlenceli bir rekabetti.
Uzun Cevap :
Uçurtma uçurmak, çocukluğumun en güzel anılarından biridir. Özellikle ilkbaharda, rüzgarın uygun olduğu günlerde arkadaşlarımla büyük bir parkta toplanır, uçurtmalarımızı uçururduk. Uçurtmanın havada yükselişini izlemek bana her zaman büyük bir keyif vermiştir.
İlk başta uçurtmayı kontrol etmek zor gelirdi ama zamanla ustalaştım. Bir keresinde, çok rüzgarlı bir gün uçurtmamın ipini kopardım ve onu yakalamak için uzun süre koştum. Uçurtma uçurmak hem sabır gerektiren hem de eğlenceli bir deneyimdir. Bu deneyimler, çocukluğumun en unutulmaz anıları arasında yer alır.
Soru : Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kısa Cevap :
Geleneksel çocuk oyunları, kültürümüzün bir parçasıdır ve çocukların sosyal, fiziksel ve zihinsel gelişimlerine katkı sağlar. Bu oyunlar, hem eğlence hem de toplumsal değerlerin aktarılması açısından önemlidir.
Uzun Cevap :
Geleneksel çocuk oyunları, yüzyıllardır toplumumuzda oynanarak nesilden nesile aktarılmıştır. Bu oyunlar, sadece eğlence aracı olmanın ötesinde, çocuklara paylaşmayı, işbirliğini ve takım çalışmasını öğretir. Örneğin, körebe ve saklambaç gibi oyunlar, çocukların hem fiziksel gelişimine hem de sosyal becerilerine katkıda bulunur.
Bu oyunlar aynı zamanda çocukların zekalarını kullanmalarını ve stratejik düşünmelerini gerektirir. Anadolu’da oynanan oyunlar, kültürel değerlerin ve toplumsal normların bir yansımasıdır. Geleneksel çocuk oyunları, kültürel kimliğimizin korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması açısından da büyük bir öneme sahiptir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap :
süzülmek : Sessizce ve görünür bir hareket yapmadan havada ilerlemek.
haykırmak : Telaş, şikâyet vb. sebeplerle yüksek sesle bağırmak.
gök : Mavi ile yeşil arası olan renk.
kanat : Kuşlarda ve böceklerde uçmayı sağlayan organ.
saymak : Bir şeyin kaç tane olduğunu anlamak için bunları birer birer elden veya gözden geçirmek, sayısını bulmak.
ısmarlamak : Kendi için bir şey alınmasını başkasına söylemek.
Soru : b. Yukarıdaki kelimeler metnin anahtar kelimeleri olabilir mi? Neden?
Cevap : Metnin ana unsurları bu kelimeler olmadığı için olmaz.
Soru : c. Okuduğunuz metnin anahtar kelimelerini belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap : Uçurtma, uçmak, öğretmen, dede, mutluluk, gökyüzü, çocuk, bahar, kuş, leylek.
Soru : ç. Anahtar kelime olarak belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap :
Gökyüzü: Hava
Öğretmen: Muallim.
Gök: Sema.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
Cevap : Öğretmen, öğrencilerinden ve çocuklardan uzak kalmayı sevmediği için uçurtma yapmaya karar vermiştir. Bu uçurtmalar aracılığıyla çocuklarla yeniden bağ kurarak mutlu olmayı amaçlamıştır.
2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden artırmaya karar vermiştir?
Cevap : Geçen yıl bazı çocukların uçurtma alamadığını fark eden öğretmen, bu yıl daha fazla çocuk mutlu olsun diye uçurtma sayısını artırmıştır.
3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
Cevap : Çocuklar uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında büyük bir heyecan, coşku ve mutluluk yaşamışlardır. Gökyüzüyle bütünleşen uçurtmaları izlemek onları neşelendirmiştir.
4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
Cevap : Deniz, uçurtmasını kaybedince üzüntü ve hayal kırıklığı hissetmiştir. Öğretmen ise ona yeni ve daha büyük bir uçurtma yapacağı sözünü vererek onu teselli etmiştir.
5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
Cevap : Eğer ben öğretmenin yerinde olsaydım, çocuklara sadece uçurtma değil, farklı el işleri ve oyunlar da sunarak onları mutlu ederdim. Aynı zamanda onlarla daha fazla vakit geçirip birlikte keyifli etkinlikler düzenlerdim.
3. ETKİNLİK
Soru : a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap :
- Çocuklar için uçurtma yapması: Fedakar ve sevgi dolu.
- Onlarla uçurtma uçurmaya çıkması: Çocuklarla bağ kuran ve onların mutluluğundan keyif alan bir kişilik.
- Uçurtma yapmayı çok sevmesi: Yaratıcı ve sabırlı.
- Çocuklara sürekli destek olması: Şefkatli ve paylaşımcı.
Soru : b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap : Evet, bu özelliklerin çocuklar üzerinde büyük bir etkisi olabilir. Çünkü öğretmen şefkatli, sevgi dolu ve fedakar bir tutum sergileyerek çocukların güvenini kazanmış ve onların mutluluğunu önemseyerek onlara vakit ayırmıştır. Bu davranışlar çocukların öğretmeni sevmelerine ve ona bağlı olmalarına neden olur.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden bir bölüm aşağıda verilmiştir. Deniz ve öğretmenin olaylar karşısındaki tepkilerinden yola çıkarak duygu durumlarını belirleyip söyleyiniz.
Cevap :
Deniz’in duyguları: Küçük Deniz, uçurtmasını kaybettiği için üzgün ve hayal kırıklığına uğramış. Uçurtmasının gökyüzünde kaybolduğunu görmek onu derinden etkiliyor ve sevinci de uçurtmasıyla birlikte uzaklaşıyor. Hemen yeniden bir uçurtma istemesi, sabırsızlığını ve içindeki üzüntünün büyüklüğünü gösteriyor.
Öğretmenin duyguları: Öğretmen, Deniz’in bu üzüntüsünü anlıyor ve onu teselli etmeye çalışıyor. Şefkatli ve anlayışlı bir şekilde, Deniz’e yeniden bir uçurtma yapacağını vaat ederek onun moralini düzeltmeye çalışıyor. Öğretmen, olay karşısında sakin, çözüm odaklı ve sevgi dolu bir tavır sergiliyor.
5. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Kişisel görüş içeren cümleleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz cümlelerde kişisel görüş ifade eden kelime veya kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap :
Kişisel görüş içeren cümleler:
- Sabah olmuş, öyle güzel bir gün başlamıştı ki içim sevinçle doldu.
- Kişisel görüş ifade eden kelime grubu: “öyle güzel”
- Bir de beni mutlu eden uçurtmalarım var.
- Kişisel görüş ifade eden kelime grubu: “mutlu eden”
- Onlar gittikçe yükseliyor, renkli kuşlar gibi süzülüyorlar.
- Kişisel görüş ifade eden kelime grubu: “renkli kuşlar gibi”
- Gözlerimi odanın içinde dolandırırken çevreme serpiştirdiğim rengârenk uçurtmalara sevinçle baktım.
- Kişisel görüş ifade eden kelime: “sevinçle”
Diğer cümleler, kişisel bir değerlendirme veya yorum içermeyen, daha çok betimleyici ve nesnel ifadeler içeriyor.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
Soru : b. İşaretlediğiniz her bir cümle için sol, işaretlemediğiniz her bir cümle için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak yandaki grafiği oluşturunuz. Yaptığınız sınıflandırmayı ihtiyaç duyarsanız öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap : 4 tane nesnel ve 4 tane öznel ifadeler vardır.
6. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.
Cevap :
- Ali: Bu kelime, bir özel isim olduğu için büyük harfle başlamıştır. Türkçede kişilerin isimleri özel isim olarak kabul edilir ve her zaman büyük harfle yazılır.
- Nihayet: Bu kelimede büyük harf kullanımı, cümlenin başında yer aldığı için gereklidir. Türkçede her cümle büyük harfle başlar.
Soru : b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız.
Cevap :
Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)
Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak. (bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor. (bey)
Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik. (sokak)
Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir. (dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder. (dağı)
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
7. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Hepimizin ortak kullandığı bazı yaşam alanları vardır: sahil, çocuk parkı, yeşil alanlar gibi. Bu alanları temiz ve düzenli tutmak herkesin sorumluluğundadır. Gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakabilmek için çevreye karşı duyarlı olmalıyız. Bu, aynı zamanda sağlıklı ve huzurlu bir ortamda yaşamımızı sürdürmek için önemlidir.
Sizce çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması ne gibi sorunlara yol açabilir? Söyleyiniz.
Cevap : Ortak yaşam alanlarının korunmaması: Çocuklar sağlıksız ortamlarda oynar, hastalıklara yakalanabilir ve doğayla bağları zayıflar.
Paragrafta bahsedilen sorumluluğun yerine getirilmesiyle okuduğunuz metindeki çocukların kırlarda uçurtma uçurabilmesi arasında bir ilişki olabilir mi? Örneklerle açıklayınız.
Cevap : Sorumluluk ve uçurtma ilişkisi: Çevre korunursa çocuklar temiz alanlarda uçurtma uçurabilir, aksi halde kirli ve bakımsız alanlarla karşılaşırlar.
Soru : b. Aşağıdaki görselde verilen iki çocuk arasında geçen ve çevreye karşı sorumluluğu konu alan bir diyalog yazınız. Bu çalışmada yazma aracı ve ortamını (mektup, e-posta, mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları vb.) siz belirleyiniz. Ayrıca yazışmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmayla ilgili uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanızın sonunda yazdığınız diyaloğu konu ve anlam
bütünlüğü açısından gözden geçirerek düzenleyiniz.
Cevap :
Ahmet: Neden çöpü yere attın? Çöp kutusu hemen orada.
Ali: Evet, gördüm ama biraz tembellik ettim galiba.
Ahmet: Ama park hepimizin, böyle yaparsak kirlenir ve kimse burada rahatça oynayamaz.
Ali: Haklısın, şimdi hemen çöpü alıp çöp kutusuna atıyorum. Daha dikkatli olacağım!
Ahmet: Süper! Beraber temiz tutarsak park daha güzel olur.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
8. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap :
9. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselde bir uçurtmanın yapım aşamaları gösterilmiştir. Görselde verilen işlemde ne yapıldığını boş bırakılan alanlara yazınız.
Cevap :
- İki çıta çivi yardımıyla birleştirilir.
- Çıtalar artı şeklinde çapraz olarak birleştirilir.
- Çıtalar iple bağlanarak sağlamlaştırılır.
- Çıtalara uygun ölçüde kesilmiş kağıt yapıştırılır.
- Kağıt çıtalara düzgün şekilde sabitlenir.
- Uçurtmanın kuyruğu için şeritler hazırlanır.
- Kuyruğa renkli şeritler eklenir.
- Uçurtma tamamlanır ve uçurulmaya hazır hale getirilir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri
kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap :
NASRETTİN HOCA
Nasrettin Hoca, Türk halk edebiyatının efsanevi bir karakteridir. 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilen Hoca, bilgelik, mizah ve halk zekâsını temsil eder. Uzun beyaz sakalı, gülümseyen yüzü ve sarığıyla tanınır.
Hikâyeleri, derin anlamlar taşır ve dinleyicilerine dersler verir. Esprili, hoşgörülü ve adaletli bir figürdür. Fıkraları, sadece güldürmekle kalmaz; yaşamın farklı yönlerini sorgulamamıza yardımcı olur. Nasrettin Hoca, Türk kültürünün önemli bir parçası olarak saygıyla anılmaya devam etmektedir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
Soru : Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen”i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.
Cevap :
Keloğlan, Türk halk kültürünün en sevilen masal kahramanlarından biridir. Genellikle yoksul bir köyde annesiyle yaşayan genç, saf, temiz kalpli ve dürüst bir karakter olarak tanımlanır. Başının kel olması, onu diğer kahramanlardan ayıran en belirgin özelliğidir.
Keloğlan, zekâsını ve kurnazlığını kullanarak zorlukların üstesinden gelirken, cesareti ve yardımseverliğiyle de dikkat çeker. Hikâyeleri, çocuklara dürüstlük, cesaret, zeka ve iyilik gibi değerleri öğretirken, eğlenceli ve ders verici niteliktedir. Keloğlan, Türk edebiyatında önemli bir yere sahip olup, masumiyetin ve dürüstlüğün sembolü olarak nesiller boyu anlatılmaya devam etmektedir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
Öğretmenimizi İzliyoruz
Soru : Öğretmenimiz taslak metni düzenleyip paylaşmaya hazır hâle getirirken biz de onu dikkatlice izleyelim. Bu sırada aşağıdaki sorulara odaklanalım.
Soru : Gözden Geçiriyor,
1. a. Öğretmenimiz taslağı incelerken neler yaptı?
Cevap : Öğretmenimiz, taslağın plana uygun olup olmadığını kontrol etti. Cümlelerin uzunluğunu, kullanılan sözcüklerin doğru anlamlarla ifade edilip edilmediğini ve Türkçe karşılıkları olan yabancı kelimelerin kullanılıp kullanılmadığını inceledi.
2. b. Düzeltmelerini yaparken hangi açıklamalarda bulundu?
Cevap : Öğretmenimiz, hazırlanan plana sıkı sıkıya bağlı kalınması gerektiğini vurguladı. Uzun cümlelerin metnin anlaşılmasını zorlaştırabileceğini ve sözcüklerin doğru bir şekilde, Türkçe karşılıklarıyla kullanılmasının önemine değindi.
3. c. Cümlelerin kısalığı/uzunluğu ve kelime seçimleri ile ilgili neler söyledi?
Cevap : Uzun cümlelerden kaçınılması gerektiğini belirtti. Cümlelerin net bir şekilde anlaşılır olması gerektiğini vurguladı ve anlatımın sade olması için tekrarların önlenmesi gerektiğini ifade etti.
4. ç. Yazım ve noktalamaları nasıl düzeltti?
Cevap : Öğretmenimiz, yazım hatalarını ve noktalama yanlışlarını açıklamalar yaparak düzeltti.
Soru : Paylaşıyor,
1. a. .Metni paylaşacağı ortama karar verirken neleri göz önünde bulundurdu?
Cevap : Hedef kitleyi dikkate alarak hangi paylaşım ortamının en uygun olduğunu değerlendirdi.
2. b. Metni, seçtiği paylaşım ortamına göre nasıl hazırladı? Yazısını desteklemek için ne
tür destekleyiciler (görsel, video, çizim vb.) kullandı?
Cevap : Yazdığı metni görsellerle zenginleştirip bir video haline getirdi ve seslendirdi. Bunun için video düzenleme uygulamasını kullandı.
Biz Uyguluyoruz
Soru : 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “Nasrettin Hoca”yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanırken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap :
Nasrettin Hoca, Türk halk edebiyatının önemli figürlerinden biridir ve 13. yüzyılda Anadolu’da yaşadığı kabul edilmektedir. Uzun beyaz sakallı, orta boylu ve tebessüm eden bir yüzü olan Hoca, derin bilgi ve yaşam tecrübesine sahip bir bilgedir.
Fıkralarında olaylara farklı bakış açılarıyla yaklaşarak ders niteliğinde mesajlar verir. Esprili, hoşgörülü ve adaletli bir karakter olarak, insanları düşündüren hikâyeleri, Türk kültürünün önemli bir parçasını oluşturur. Nasrettin Hoca’nın hikâyeleri, nesilden nesile aktarılan değerli bir miras olarak anılmaktadır.
Yine Uyguluyoruz
Soru : Şimdi de “Keloğlan”ı betimleyen paragrafımızı gözden geçirip paylaşım için hazırlayalım. Aşağıdaki yönergelere dikkat edelim.
Cevap :
Keloğlan, Türk halk kültürünün en sevilen masal kahramanlarından biridir ve özellikle çocuklar arasında popülerdir. Başının kel olmasından dolayı bu ismi alan Keloğlan, genellikle yoksul bir köylü genci olarak betimlenir.
Dürüst, saf ve içten bir karakter olan Keloğlan, zekâsı ve kurnazlığıyla zorlukların üstesinden gelir. Cesur ve korkusuzdur; devler ve canavarlar gibi güçlü rakiplerle karşılaştığında bile cesaretle mücadele eder. Yardımseverliğiyle tanınan Keloğlan, Türk halk edebiyatında önemli bir yer tutar ve nesiller boyunca dürüstlüğün, cesaretin ve iyiliğin önemini vurgulayan hikâyeleriyle kültürel mirasın vazgeçilmez bir parçasıdır.
Sıra Sende
Soru : Okuduğunuz metindeki “emekli öğretmen” için yaptığınız betimlemeyi gözden geçirip düzenleyelim. Ardından “Yazalım” etkinliğinde öğrendiğimiz bu stratejileri uygulayalım.
Cevap :
Emekli öğretmen, uzun yıllar öğretmenlik yaptıktan sonra okul kantini işlemiş ve şimdi yalnız yaşamaktadır. Yaşlı olmasına rağmen dinç ve şık giyinen birisidir.
Çocukları çok seven emekli öğretmen, onları mutlu etmek için fedakârlık yapar. Çocuksu ve olumlu bir bakış açısına sahip olup, sevgi dolu ve merhametli bir karaktere sahiptir. Bu yüzden yaşadığı çevrede sevilen ve saygı duyulan bir kişi olarak bilinir.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları
10. ETKİNLİK
Soru : a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Nedenini söyleyiniz.
Cevap : Evet, okuduğum kitaplardaki kahramanlarla güçlü bir bağ kuruyorum. Onları öyle hayal ediyorum ki, sanki onların yerine ben geçmişim gibi hissediyorum.
Soru : b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikâye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanınızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap : Kahramanım Ali, okulun basketbol takımının lideri olan, oldukça uzun ve atletik bir çocuktur. Bir gün antrenman esnasında, top Ali’nin eline hızlıca gelmiş ve elinin morarıp şişmesine neden olmuştur. Hızla buz getirmişler ve Ali’nin elini soğutmuşlar. Bu sayede Ali’nin eli hızla iyileşmiş ve tekrar oyuna dönebilmiştir.
Soru : c. Yazdıklarınızı öğretmeninizin yönlendirmesiyle uygun ortamlarda paylaşınız.
Cevap : Sınıfta veya okulunuzun web sitesinde paylaşınız.
Soru : ç. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Cevap :
Güçlü yönlerim: Türkçesi olan yabancı kelimelerden kaçındım ve sade, anlaşılır bir dil tercih ettim.
Gelişmeye açık yönlerim: Olayı daha ilginç hale getirmek için daha fazla karakter ekleyebilirdim.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz.
Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.
Cevap :
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : a. Büyüklerinizle gittiğiniz piknik, gezi vb. etkinliklerde neler yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Kısa Cevap :
Büyüklerimle gittiğim pikniklerde oyun oynamaktan, doğayı keşfetmekten ve birlikte yemek yapmaktan hoşlanıyorum.
Uzun Cevap :
Büyüklerimle gerçekleştirdiğimiz piknik ve gezi etkinliklerinde pek çok şey yapmaktan keyif alıyorum. Öncelikle, doğada vakit geçirmek bana huzur veriyor; ağaçlar arasında yürüyüş yapmak, kuş seslerini dinlemek ve temiz havayı solumak oldukça keyifli. Piknik alanında, büyüklerimle birlikte oyunlar oynamak, özellikle futbol ya da voleybol gibi aktivitelerde bulunmak benim için eğlenceli oluyor.
Ayrıca, birlikte yemek yapmak ve hazırlamak da oldukça güzel bir deneyim. Herkesin katkıda bulunduğu bir sofra kurmak, birlikte yemek yemek, sohbet etmek ve kahkahalarla dolu anılar biriktirmek çok değerli. Doğa yürüyüşleri sırasında yeni yerler keşfetmek, bitki ve hayvanları gözlemlemek de beni mutlu ediyor. Bu etkinliklerde, büyüklerimle olan bağımızı güçlendirirken, keyifli anılar biriktirmiş oluyorum.
Soru : b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
Soru : c. Mehmet ve dedesi kitapçıda neler yapmıştır? Yazınız.
Cevap :
Dedesi, Mehmet’e kendi çocukluğuna dair hikâyeler anlattı. Eski oyuncakları ve kitapları gözden geçirerek nostaljik anılar paylaştılar. Bu süreçte, geçmişe dair güzel sohbetler ettiler.
Soru : ç. Dinlediğiniz metinde ne anlatılmaktadır? Yazınız.
Cevap : Metinde, Mehmet ile dedesinin birlikte geçirdiği keyifli bir gün konu edilmektedir. Kitapçıya gitmeleri, piknik yapmaları ve dondurma yemeleri gibi aktiviteler, Mehmet’in dedesiyle birlikte olmanın mutluluğunu vurgulamaktadır. Bu anılar, metnin ana temasını oluşturmaktadır.
Soru : d. Aşağıdaki cümlelerden hangisi dinlediğiniz metindeki “Geçmişle ilgili sohbetler içinde kayboldular.” cümlesiyle yakın bir anlam taşımaktadır?
Cevap : Mehmet ve dedesi eski zamanlarla ilgili derin bir sohbete daldılar.
5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları
13. ETKİNLİK
Soru : a. Dedenizle vakit geçirme fırsatınız oldu mu?
Cevap : Evet. Oldu.
Soru : b. Dedenizle bir gün geçirdiğinizi düşününüz. O gün yaşadıklarınızı, dedenizle yaptıklarınızı, oynadığınız oyunları duygu ve düşüncelerinizi de katarak anlatan bir
konuşma yapınız. Konuşurken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap :
Sevgili arkadaşlar,
Geçen gün dedemle harika bir gün geçirdim. Sabah kahvaltıda onun çocukluğundan bahsetmesini dinledim. Sonra birlikte parka gittik ve saklambaç oynadık. Dedem, geçmişte burada nasıl oyunlar oynadığını anlattı, bu da beni çok güldürdü.
Parkta dondurma aldık; dedem çilek, ben ise çikolata tercih ettim. Dondurmalarımızı yerken çok eğlenceli sohbetler yaptık. Akşam da en sevdiğimiz masa oyununu oynadık.
Dedemle geçirdiğim bu anlar benim için çok değerliydi ve ona olan sevgimi bir kez daha pekiştirdi. Teşekkür ederim.
Soru : c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap : Bu kısmı kendinize göre değerlendirmeniz gerekmektedir.
Soru : ç. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Cevap : Öz Değerlendirme Ölçeğini kendinize göre değerlendiriniz.
Soru : d. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanızda hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap : Konuşmamda duygu ve düşüncelerimi aktarmakta zorlandım. Daha akıcı ve kesintisiz bir şekilde ifade edebilmem gerektiğini düşünüyorum.