5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77 MEB Yayınları

Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 75, 76, 77, 78, 79


5. Sınıf Türkçe Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 75, 76, 77, 78, 79 Cevapları, öğrencilerin konuları daha iyi anlamalarına yardımcı olacak şekilde tasarlanmıştır. Bu sayfalarda yer alan etkinlikler, Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 1. Ünite Kontrol Noktası Metni Etkinlik Cevapları ile desteklenir. Bu kontrol noktası, öğrencilerin öğrenme süreçlerini değerlendirmelerine olanak tanırken, eksikliklerini görmelerini sağlar.


“5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 MEB Yayınları”

Ayrıca, Forum MEB 5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Cevapları, öğrencilere derslerinde rehberlik eden önemli bir kaynaktır. Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları, her sayfanın içeriğine uygun yanıtlarla öğrenmeyi pekiştirir. Son olarak, 5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 MEB Yayınları, öğretici ve eğlenceli etkinlikler sunarak öğrencilerin derse olan ilgilerini artırır.


5. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79


MANGALA /GÖÇÜRME OYUNU

Mangala/göçürme genellikle iki kişi tarafından oynanan, bunun yanı sıra iki grubun birlikte oynamasına da imkân sağlayan Türk strateji ve zekâ oyunudur.

Toprağa kazılan çukurlarda oynanabileceği gibi oyuna özel tasarlanmış tahtalarda da oynanabilir. Her yaştan oyuncunun oynayabileceği bu oyunda amaç, en çok taşı toplamaktır.

Oyunda taş yerine tohum ya da tane de kullanılabilir. Oyun, oyuncu sayısına ve oyunun çeşitlerine göre iki, üç ya da dört sıralı çukurlarda oynanabilir.

Taşlar oyunun kurallarına göre çukurlara dağıtılır ve en çok taşı toplayabilen oyuncu oyunu kazanır. Oyunun süresi de oyunculara ve oyunun kurallarına bağlı olarak değişir. Osmanlı Dönemi’nde özellikle saraylarda, hanlarda ve cami avlularında oynanan mangala oyunu, sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmüştür. Bu durum, Osmanlı Dönemi’ne ait pek çok tasvir ve resimde de izlenebilmektedir.

Bugün ise “mangala oyunu”; her yaştan oyuncunun ev, okul, kurs, geleneksel kutlama alanları gibi farklı mekânlarda her an oynanabilmesi bakımından sosyalleşme ve kültür paylaşımı işlevini sürdürmektedir.

Dîvânu Lugâti’t-Türk’te Göçürme veya Köçürme adıyla anılan oyun Türkiye’nin pek çok yerinde “Göçürme”, “Mankala”, “Kümelek”, “Dokuz Kuyu”, “Dokuz Taş”, “Emme”, “Kale”, “Mele”, “Hane”, “Kuyucuk Taşı”, “Göçme” gibi farklı adlarla bilinir.

Geniş bir coğrafyada kendine yer bulan oyun; uygulayıcılarının bilişsel, duyuşsal ve motor
becerilerini geliştiren, stratejik ve yaratıcı düşünme kabiliyetini arttıran bir yapıya sahiptir.
Dünya üzerinde bu oyunun onlarca farklı çeşidi bulunmaktadır.


Soru : Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.


1. a) Aşağıdaki görsellerden hangisi mangala oyununu gösteriyor olabilir? İşaretleyiniz.


Cevap :

“5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 75-76-77-78-79 Cevapları”

2. b) Mangala oyunu nasıl oynanmaktadır?


Cevap : Mangala oyunu genellikle iki kişiyle oynanır. Oyuncular, taşları (veya tohumları) belirli bir düzene göre çukurlara dağıtır. Amaç, en çok taşı toplamaktır. Oyuncular sırayla, kendi taraflarındaki çukurlardan taş alır ve bu taşları çevredeki çukurlara dağıtır. Oyunun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu kazanır.


3. c) Sizce mangalanın sosyalleşme ve kültür paylaşımı araçlarından biri olarak görülmesinin sebebi nedir?


Cevap : Mangala oyunu, tarihsel olarak Osmanlı Dönemi’nde saraylarda ve sosyal alanlarda oynandığı için, insanlar arasında etkileşimi artırır ve birlikte vakit geçirme fırsatı sunar. Ayrıca, farklı kültürlerde farklı isimlerle anılması, kültürel paylaşıma katkıda bulunur. Bu sayede, insanlar bir araya gelip deneyimlerini ve stratejilerini paylaşarak sosyal bağlarını güçlendirirler.


5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 76 Cevapları


2. a) Metnin anahtar kelimelerini yazınız.


Cevap :

Metnin anahtar kelimeleri şunlardır : 

  • Mangala
  • Göçürme
  • Strateji
  • Zekâ oyunu
  • Taş
  • Çukur
  • Sosyalleşme
  • Kültür paylaşımı
  • Osmanlı Dönemi
  • Bilişsel beceriler
  • Duyuşsal beceriler
  • Motor beceriler
  • Farklı adlar

b) Aşağıda anlamı verilen kelimelerin metnin anahtar kelimelerinden hangilerine ait olduğunu yazınız.


Cevap :

Anlam: Yetenek ve zekâ geliştirici, belli kuralları olan, iyi vakit geçirmeye yarayan eğlence.

Anahtar Kelime: Oyun

Anlam: Kişinin yatkınlık ve öğrenime bağlı olarak bir işi başarma ve bir işlemi amaca uygun olarak sonuçlandırma yeteneği; maharet.

Anahtar Kelime: Yetenek


3. a) Zekâ oyunlarından hangilerini oynadınız?


Cevap : Oynadığım zekâ oyunları arasında satranç, dama ve sudoku bulunmaktadır.


b) Oynadığınız bir zekâ oyunundaki gözlem ve deneyimlerinizi anlatan bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.


Cevap :

Merhaba arkadaşlar,

Bugün, oynadığım bir zekâ oyunu olan satranç hakkında kısa bir konuşma yapmak istiyorum. Satranç, strateji ve düşünme becerilerini geliştiren harika bir oyun. İlk başlarda hamleleri düşünmekte zorlanıyordum, ama zamanla daha dikkatli olmaya ve rakibimin hamlelerini öngörmeye başladım.

Bir oyunda rakibim beklenmedik bir hamle yapınca, sakin kalmanın önemini anladım. Her hamlede acele etmemek, beni daha iyi bir oyuncu yaptı. Ayrıca, arkadaşlarımla birlikte oynarken keyif alıyor ve sosyal becerilerimi geliştiriyorum.

Sonuç olarak, zekâ oyunları sadece eğlenceli değil, aynı zamanda zihnimizi açıyor. Bu oyunları denemenizi kesinlikle tavsiye ediyorum.

Teşekkür ederim!


c) Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.


Cevap :

Güçlü Yönlerim:

  1. Dikkat ve Konsantrasyon: Oyun sırasında dikkatimi toplayabiliyorum.
  2. Analitik Düşünme: Rakibimin hamlelerini analiz edebilmekte iyiyim.
  3. Sabırlı Olma: Acele etmeden düşünerek hamle yapıyorum.

Gelişmeye Açık Yönlerim:

  1. Strateji Geliştirme: Uzun vadeli planlar yapmada zorluk çekiyorum.
  2. Rakip Analizi: Farklı oyun tarzlarına daha fazla dikkat etmem gerek.
  3. İletişim Becerileri: Rakiplerle iletişimde kendimi geliştirebilirim.

Soru : 4. Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.


1. a) Köydeki insanların özellikleri nelerdir?


Cevap : Metinde köydeki insanlardan doğrudan bahsedilmese de, genel olarak mangala oyununu oynayan insanların özellikleri arasında sosyal, stratejik düşünme yeteneği yüksek ve her yaştan bireyler olduğu söylenebilir. Bu oyun, insanların bir araya gelip sosyalleşmesini sağladığı için topluluk oluşturma ve iş birliği yapma becerilerini de geliştirmektedir.


2. b) Hikmet’in bulmacaları çözerken gösterdiği liderlik ve cesaret hakkında ne düşünüyorsunuz?


Cevap :

Hikmet’in bulmacaları çözerken gösterdiği liderlik ve cesaret, onun problem çözme yeteneğinin yanı sıra arkadaşlarına ilham verme gücünü de gösterir. Zorlayıcı durumlarla karşılaştığında cesurca hareket etmesi, hem kendi özgüvenini artırır hem de çevresindeki insanlara örnek olur. Bu özellikler, liderlik vasfının önemli bir parçasıdır ve başarılı bir grup dinamiği oluşturur.


5. a) Dinlediğiniz metinden sınıflandırma yapabilmek için “öznellik-nesnellik, öncelik-sonralık, gerçek-hayal ürünü” özelliklerinden birini seçiniz.


Cevap : Öncelik-sonralık sınıflandırmasını seçiyorum.


5. Sınıf Türkçe MEB Yayınları (1. Kitap) Ders Kitabı Sayfa 77 Cevapları


b) Seçtiğiniz ölçüte göre sınıflandırma yapınız. Sınıflandırmanızı aşağıdaki tablolara yazınız. Buna göre tablolarınızı adlandırınız


Cevap :

1. Ölçüt: Oyun Türü

Mangala, iki tür oyun altında sınıflandırılabilir: strateji oyunları ve zeka oyunları. Strateji oyunları, oyuncuların taktiksel düşünme ve planlama yapmasını gerektirirken; zeka oyunları, problem çözme ve analitik düşünmeyi teşvik eder. Mangala, bu iki kategoriye de girdiği için hem eğlenceli hem de öğretici bir oyun olarak öne çıkar.

2. Ölçüt: Oynanma Yeri

Mangala, farklı mekanlarda oynanabilen bir oyundur. Geleneksel mekânlar olarak saraylar, hanlar ve cami avluları gibi yerler, tarihi bağlamda önemli bir yere sahiptir. Günümüzde ise oyun, evde, okulda ve kutlama alanlarında oynanabilir. Bu, oyunun sosyalleşme ve kültürel paylaşım işlevini sürdürebilmesine olanak tanır.


c) Yaptığınız sınıflandırmadan çıkardığınız sonucu yazınız.


Cevap : İnsanların başlarına gelen bazı olaylar, yaşamlarının seyrini köklü bir şekilde değiştirebilir.


6. a) Verilen görseldeki kişilerden birini seçiniz. Bu kişiyi betimlemek üzere bir paragraf
planlayınız. Planınıza uygun taslak metninizi yazınız.


Cevap :

Ahmet Dedem

Fotoğrafta en önde yer alan kişi benim sevgili dedem, Ahmet’tir. Kendisi babamın babası olup, tam olarak 70 yaşındadır. Yaşına rağmen oldukça sağlıklı ve dinç görünmektedir. Dedem kısa boylu ve hafif tombul bir yapıya sahip. Saçları sadece kenarlarda var, geri kalan kısmı neredeyse tamamen beyazlamış. Fotoğraftan da anlaşılacağı üzere, biraz göbeklidir. Siyah gözleriyle sürekli bir gülümseme taşır.

Dedem, neşesiyle tanınan, şaka yapmayı seven biridir; her zaman bizi güldürmeyi başarır. Cömertliği ve yardımseverliğiyle de bilinir; çevresinde yardıma muhtaç birini gördüğünde, hemen el uzatır. İnsanlara kin tutmaz; hayatı boyunca hiç kimseye kırıldığını görmedim. Kısacası, dedem güzel kişiliği sayesinde ailemizde ve mahallemizde çok sevilen ve saygı duyulan bir insandır.


b) Yazmayı bitirdikten sonra paragrafınızı anlatılanların uygunluğu, büyük harflerin ve
noktalama işaretlerinin kullanımı açısından gözden geçirip düzenleyiniz.


Cevap : Yazımı tamamladıktan sonra, paragrafımın içeriğini, büyük harflerin ve noktalama işaretlerinin kullanımını kontrol ederek gözden geçirdim ve düzenlemeler yaptım.



 

Our Score