4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46 Tuna Yayıncılık
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Mikrobu İlk Keşfeden Âlim Akşemsettin Dinleme Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Mikrobu İlk Keşfeden Âlim Akşemsettin Dinleme Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 41, 42, 43, 44, 45, 46 Cevapları, öğrencilere okuma ve dinleme becerilerini geliştirme fırsatı sunarken aynı zamanda bilim tarihine ilgi duymalarını teşvik eder. İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Mikrobu İlk Keşfeden Âlim Akşemsettin Dinleme Metni Etkinlik Cevapları, Akşemsettin’in mikrobu keşfetme sürecini ve bilime katkılarını ele alarak öğrencilerin bilimsel düşünceye olan ilgilerini artırır. Bu etkinlikler, çocukların dinleme metninden önemli bilgileri ayıklayarak doğru analizler yapmalarına katkı sağlar.
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Cevapları ve 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46 Tuna Yayıncılık, öğrencilerin metinle ilgili çıkarım yapabilme, olayları sıralayabilme ve öğrendiklerini yorumlama becerilerini destekler. Bu sayfalardaki etkinlikler, Akşemsettin gibi bilim insanlarının tarihteki önemini anlamalarını sağlarken, Türkçe dil becerilerini de güçlendirmeye yönelik hazırlanmıştır.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 41-42-43-44-45-46
Hazırlanalım
Soru : Aşağıdaki görsellerin hangi Türk büyüklerine ait olduğunu söyleyiniz. Bunlar hakkında bildiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
1. ETKİNLİK
Soru : “Mikrobu İlk Keşfeden Âlim Akşemsettin” adlı metinle ilgili aşağıda istenenleri yapınız.
Soru : Metni Dinlemeden Önce;
Soru: Akşemsettin ile ilgili bildiklerinizi aşağıya yazınız.
Cevap : Akşemsettin, Osmanlı’nın önemli bilim ve düşünce insanlarından biridir. Fatih Sultan Mehmet’in hocası olarak tanınır. İslam ilimlerinde derin bilgi sahibidir ve tıp, biyoloji, matematik gibi alanlarda dönemin öncülerindendir.
Soru : Metni Dinlerken;
Soru: Önemli gördüğünüz bilgileri aşağıya not alınız.
Cevap :
- Akşemsettin, Fatih Sultan Mehmet’in öğretmenidir.
- Döneminin seçkin bilim insanları arasında yer almış, üstün zekâsı ile tanınmıştır.
- İslam ilimleri, astronomi, tıp, biyoloji ve matematikte derin bilgi sahibidir.
- Bitkilerden ilaç yapımı konusunda uzman olarak kabul edilmiştir.
- Mikrobu keşfederek tıp tarihinde çığır açıcı bir katkı sağlamıştır, bu buluşun Louis Pasteur’den önce ona ait olduğu söylenmektedir.
- İstanbul’un fethinde önemli görevler üstlenmiştir.
- Ebu Eyüp el-Ensari’nin mezarını bulmuştur.
- Maddi dünyaya, şöhrete ve zenginliğe önem vermeyen, mütevazı bir yaşam sürmüştür.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 42 Cevapları
2. ETKİNLİK
Soru : Aşağıda çözülmüş olarak verilen bulmacanın sorularını örnekteki gibi hazırlayınız.
Cevap :
Soldan Sağa
1. Bilimsel bir konuda çok bilgisi olan kimse, bilgin.
2. Ateşli ve ölümcül bağırsak hastalığı
3. Bulaşıcı ve ölümcül bir hastalık.
4. Bilimsel faaliyet
5. Bir şehir veya ülkeyi ele geçirmek.
Yukarıdan Aşağıya
6. Güç, kudret sahibi
7. Hastalığa ve çürümeye yol açan; gözle görülmeyen canlı
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki altı çizili kelimelerin cümlede kullanıldığı anlamları tahmin ederek ilgili yerlere yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Cevap :
- keşfetmek: Daha önce var olan ama bilinmeyen bir şeyi ilk kez ortaya çıkarmak, bulmak.
- zat: Belirli bir kimse, kişi.
- hayır: İyi bir şekilde, güzel olarak anılmak; yarar sağlayan, olumlu sonuç doğuran iş veya söz.
- samimi: İçten ve dürüst, iki yüzlü olmayan.
4. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Akşemsettin hangi görevlerde bulunmuştur?
Cevap : Fatih Sultan Mehmet’in hocalığını yapmıştır. Osmanlı medreselerinde müderrislik yapmıştır.
2. Akşemsettin nerede doğmuş ve nerede ölmüştür?
Cevap : Hayatına Göynük’te başlamış ve yine burada vefat etmiştir.
3. Mikrobu ilk olarak kim bulmuştur?
Cevap : Mikrobu ilk keşfeden kişi Akşemsettin’dir.
4. Akşemsettin hangi alanlarda çalışma yapmıştır?
Cevap : İslam ilimleri, tıp, astronomi, biyoloji ve matematik gibi alanlarda araştırmalar yapmış; ayrıca bitkilerden ilaç üretmiş ve mikrobu keşfetmiştir.
5. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metnin konusu aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap : Akşemsettin’in hayatı ve insanlığa katkıları
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metne göre Akşemsettin ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur? İlgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap :
(✔) Küçük yaştan itibaren ilme ve sanata karşı ilgi göstermiştir.
(✔) Kendini yetiştirmek için çok çalışmıştır.
Seçkin âlimlerden ders almıştır.
Üniversite eğitimini yarıda bırakmıştır.
(✔) Üstün bir zekâya ve anlayışa sahiptir.
(✔) Yılmak bilmeyen bir azimle çalışmıştır.
7. ETKİNLİK
Soru : Dinlediğiniz metne yönelik iki farklı başlık önerinizi aşağıya yazınız.
Cevap :
1. önerim: Bilim Atası : Akşemsettin
2. önerim: Fatih’in Hocası Akşemsettin
8. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki metni ve açıklamayı okuyunuz.
Cevap :
(…) Konuşmayı, sözün sırasını getirmeyi de bir hüner saymalı. Tatlı konuşmalarıyla tanınmış insanlar vardır. Onları dinlemek başlı başına bir zevktir. Hatta bu türlü insanlarla konuşmaya gittiniz mi söz yavaş yavaş güzel konuşanın, tatlı dillinin ağzında kalır. O söyler, siz dinlersiniz. Saatlerce hiçbir şey söylemeseniz bile o tatlı sözlerle siz konuşmuş olursunuz. Hani bazı insanlar için “Ağzından bal akıyor.” derler, işte bu ağızdan bal, tatlı dilin balıdır. (…)
Şevket Rado
Eşref Saat
(Kısaltılmıştır.)
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları
Soru : b. Dinlediğiniz metnin ana fikrini belirleyerek aşağıya yazınız.
Cevap : Ana fikir: Mikrobu keşfeden Akşemsettin, alanında derin bilgiye sahip büyük bir bilim insanıdır.
9. ETKİNLİK
Soru : Bir Türk büyüğü ile ilgili yaptığınız araştırmadan hareketle aşağıdaki boşlukları doldurunuz. Bu Türk büyüğü ile ilgili görüş ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap :
Tanıtacağım Türk büyüğünün adı: Akşemsettin
Yaptığı çalışmalar: Fatih Sultan Mehmet’in hocalığını yapmıştır. Osmanlı medreselerinde ders vermiş ve pek çok öğrenci yetiştirmiştir. İslami ilimler, tıp, astronomi, biyoloji ve matematik alanlarında önemli çalışmalar yapmış, mikrobu keşfederek tıp alanında çığır açmıştır. Ayrıca bitkilerden ilaç yapımı konusunda uzmanlaşmıştır.
Bu Türk büyüğünü tanıtmak istememin sebebi şudur: Akşemsettin’in bilgiye olan tutkusu ve bilime yaptığı katkılar, onu önemli bir Türk büyüğü haline getirmiştir. Onun, İstanbul’un fethine katkı sağlaması ve mikrobu keşfetmesi bilim ve medeniyet tarihindeki önemini arttırmaktadır.
10. ETKİNLİK
Soru : Meral Öğretmen’in sorusuna hangi öğrencilerin doğru cevap verdiğini belirleyerek ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap : Anıl, Figen ve Mehmet
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Bu metne göre mikrobu keşfeden bilim insanı Pastör değil, Akşemsettin’dir. Ancak bu konuyla ilgili farklı görüşler bulunmaktadır. Bu gibi konularda görüş ayrılığının olmasının sebepleri neler olabilir? Görüş birliği sağlanması için çözüm önerilerinizi aşağıya yazınız.
Cevap :
Mikrobu ilk kimin keşfettiği konusunda görüş ayrılığı olmasının sebebi, tarihi bilgilerin kaynağına ve doğruluğuna dair farklı değerlendirmelerin bulunmasıdır. Bilimsel keşiflerde ilklerin kime ait olduğunu belirlemek, kayıtların eksik veya yetersiz olması, belgelendirme koşulları ve kültürel farklıklar nedeniyle zor olabilir. Ayrıca, aynı konu üzerinde farklı dönemlerde çalışan bilim insanlarının benzer buluşları yapması da bu tür anlaşmazlıklara yol açabilir.
Görüş birliği sağlanması için çözüm önerileri:
- Tarihi ve bilimsel kayıtlar daha ayrıntılı olarak incelenmeli, mümkünse orijinal kaynaklar ve belgeler taranmalıdır.
- Uluslararası bilim kurulları veya bağımsız araştırma komisyonları bu konuda tarafsız çalışmalar yaparak raporlar sunmalıdır.
- Eğitim müfredatlarında, bu gibi konulara dair farklı görüşlerin bilimsel bir bakış açısıyla verilmesi sağlanarak objektif bilgi paylaşılmalıdır.