4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-64-65-66-67 Tuna Yayıncılık
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ay’ın Acayiplikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67
4. Sınıf Türkçe Kitabı Ay’ın Acayiplikleri Metni Etkinlik Cevapları
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 62, 63, 64, 65, 66, 67 Cevapları ile öğrenciler, okuduğunu anlama ve analiz yapma becerilerini geliştirirler. 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ay’ın Acayiplikleri Metni Etkinlik Cevapları, metnin ilginç ve eğlenceli yönlerini keşfetmeleri için yönlendirmeler içerir.
İlkokul 4. Sınıf Türkçe Tuna Yayınları Ders Kitabı Sayfa Cevapları sayesinde öğrenciler, yeni kelimeler öğrenirken aynı zamanda metinle ilgili yorum yapmayı öğrenirler. 4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-64-65-66-67 Tuna Yayıncılık etkinlikleri, öğrencilerin metinle ilgili düşüncelerini ifade etmelerine yardımcı olur.
4. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67
Hazırlanalım
Soru : Ay olmasaydı acaba Dünya nasıl oldurdu? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
Cevap : Eğer Ay olmasaydı, Dünya’nın birçok özelliği farklı olurdu. Öncelikle gelgitler çok daha zayıf olurdu, çünkü Ay’ın çekim gücü, deniz seviyelerinin yükselip alçalmasında büyük rol oynar. Ayrıca, Ay olmasaydı, Dünya’nın eksen eğikliği daha düzensiz hale gelirdi, bu da mevsimlerin daha kararsız olmasına neden olurdu. Uzun vadede, bu durum canlılar ve iklim üzerinde büyük değişiklikler yaratabilirdi. Ay’ın varlığı, Dünya’da yaşamın dengesini sağlamada önemli bir rol oynar.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru :“Ay’ın Acayiplikleri” metnini okurken zihninizde oluşan soruları aşağıya yazınız. Okuma süreci tamamlandıktan sonra bu soruları cevaplayınız.
- Ay neden kendi ışığını yaymıyor?
Cevap : Ay, kendi ışığını üretmez; Güneş’ten gelen ışığı yansıtır. - Ay’da neden atmosfer yok?
Cevap : Ay’ın yer çekimi atmosferi tutacak kadar güçlü değildir, bu yüzden atmosferi yoktur. - Ay’daki sıcaklık neden çok değişken?
Cevap : Atmosfer olmadığı için Güneş’ten gelen ışınları tutacak bir hava katmanı yok, bu yüzden Güneş gören yüzü çok sıcak, gölgede kalan yüzü ise çok soğuk olur. - Ay’da neden zıplamak daha kolay?
Cevap : Ay’da yer çekimi Dünya’nınkinden altı kat daha az olduğu için orada daha rahat zıplanabilir.
2. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıda “güneş” kelimesinin farklı anlamlarda kullanıldığı cümleler verilmiştir. Cümleler ile anlamlarını eşleştiriniz.
Cevap :
Soru : b. Bu cümlelerin hangisinde güneş kelimesi gök bilimi ile ilgili olarak kullanılmıştır? Belirtiniz.
Cevap : Güneş kelimesi, ikinci cümlede astronomiyle ilgili bir anlamda kullanılmıştır. Bu cümlede güneş, bir yıldız olarak ifade edilmiştir.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları
c. Okuduğunuz metinde kullanılan bazı terimler aşağıda anlamlarıyla verilmiştir. Bu terimleri anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
Cevap :
- Atmosfer: Atmosfer, Dünya’yı zararlı güneş ışınlarından koruyan bir tabakadır.
- Ay: Ay, Dünya’nın tek doğal uydusudur ve gece gökyüzünde parlak bir şekilde görünür.
- Gezegen: Mars, Dünya’ya en yakın gezegenlerden biridir.
- Güneş Sistemi: Güneş Sistemi, Güneş ve onun etrafında dönen gezegenlerden oluşur.
- Uydu: Uluslararası Uzay İstasyonu, Dünya’nın yörüngesinde dönen bir uydudur.
- Yer Çekimi: Yer çekimi, cisimleri Dünya’nın merkezine doğru çeken kuvvettir.
3. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Güneş sistemindeki hangi gezegenlerin uydusu yoktur?
Cevap : Merkür ve Venüs’ün uydusu yoktur.
2. Güneş sistemindeki gezegenlerden en az ve en çok uydusu olan gezegenler hangileridir?
Cevap : En az uydusu olan gezegen Dünya’dır (1 uydu), en çok uydusu olan gezegen ise Jüpiter’dir (60 uydu).
3. Ay hakkında hangi bilgiler verilmiştir?
Cevap : Ay, Dünya’nın tek uydusudur; ışık kaynağı değildir, Güneş’ten aldığı ışığın %7’sini yansıtır; Dünya ile arasında 384.000 km mesafe vardır; yer çekimi Dünya’dan 6 kat daha azdır ve atmosferi yoktur.
4. Ay’da yüksek atlama yarışması düzenlense nasıl sonuçlanırmış?
Cevap : Yüksek atlama yarışmasında sporcular çok daha uzun süre havada kalır ve 10 metre yerine 60 metreye kadar atlayabilirlerdi.
5. Ay’da gökyüzü neden her zaman siyahtır?
Cevap : Ay’da atmosfer olmadığı için gökyüzü her zaman siyah görünür.
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki cevapların sorularını oluşturunuz.
Cevap :
- Ay’daki yer çekimi Dünya’dakinden ne kadar daha azdır ve bu durum astronotları nasıl etkiler?
- Güneş sisteminde, çevresinde dolandığı gezegenine oranla en büyük uydu hangisidir?
5. ETKİNLİK
Soru : a. Ay’daki yer çekimi Dünya’dakinden 6 kat daha azdır.
Yukarıdaki cümlede Dünya ile Ay hangi yönden karşılaştırılmıştır?
Cevap : Ay’daki yer çekimi Dünya’dakinden 6 kat daha azdır ifadesinde, Dünya ile Ay yer çekimi kuvveti bakımından karşılaştırılmıştır.
Soru : b. Okuduğunuz metinden karşılaştırma cümleleri bulunuz ve bu cümleleri aşağıya yazınız.
Cevap :
- “Ay’daki yer çekimi Dünya’dakinden 6 kat daha azdır.”
- “Ay, Güneş’ten aldığı ışığın sadece %7’sini yansıtır.”
- “Ay’ın yüzeyi, Güneş görmeyen tarafta eksi 170 dereceye kadar düşerken, Güneş gören tarafta artı 135 dereceye kadar yükselir.”
4. Sınıf Türkçe Tuna Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 67 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : a. Aşağıdaki görsel için verilen ifadelerden hangisi doğrudur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap :
Soru : b. Beden dilini etkin kullanmak ifadesinden ne anlıyorsunuz? Arkadaşlarınızla
tartışınız. Daha sonra beden dilinizi etkin kullanarak “Dünya, Güneş ve Ay” hakkında konuşunuz.
Cevap :
Beden dilini etkin kullanmak, konuşurken el, kol, yüz ifadeleri ve duruş gibi hareketleri kullanarak düşüncelerimizi daha etkili bir şekilde ifade etmek anlamına gelir. Beden dilimizle, söylediklerimize duygu ve heyecan katar, dinleyicilerin ilgisini daha çok çekebiliriz.
“Dünya, Güneş ve Ay” hakkında konuşurken beden dilimizi etkin kullanarak; örneğin, Güneş’in büyüklüğünü anlatırken kollarımızı açabiliriz, Ay’ın yer çekiminin düşük olduğunu anlatırken hafifçe sıçrayarak gösterebiliriz. Bu sayede söylediklerimizi daha etkili bir şekilde ifade etmiş oluruz.
7. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerde büyük harflerin yazımıyla ilgili hangi kuralların uygulandığını verilen yerlere yazınız.
Cevap :
● Dünya’dan: Bu cümlede “Dünya” kelimesi özel bir isim olduğu için büyük harfle yazılmıştır. Gezegen adları özel isim kategorisinde yer alır.
● dünya: Bu cümlede “dünya” kelimesi genel bir anlamda, gezegen dışında “dünya” kavramı olarak kullanıldığı için küçük harfle yazılmıştır.
● Uranüs: Bu cümlede “Uranüs” kelimesi de özel bir isimdir; bu nedenle büyük harfle yazılmıştır. Aynı şekilde, gezegen isimleri özel isim olarak kabul edilir.
8. ETKİNLİK
Soru : Okuduğunuz metinde Dünya’nın uydusu Ay hakkında bilgi verilmiştir. Siz de yaptığınız araştırmadan hareketle bu konudaki duygu ve düşüncelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap :
Dünya’nın Uydusu Ay Hakkında Duygu ve Düşüncelerim:
Ay, Dünya’nın en yakın uydusu olmasıyla birlikte, gece gökyüzündeki en dikkat çekici nesnelerden biridir. Onun varlığı, yaşamımız üzerinde birçok etki yaratmaktadır. Özellikle geceleri parlak bir ışık kaynağı olması, karanlıkta bile yollarımızı aydınlatan bir dost gibidir. Ay’ın Dünya’ya olan etkileri arasında gelgit olayları, gece gündüz döngüsü ve birçok kültürdeki mitolojik hikayeler bulunmaktadır.
Ay’ın yansıtıcı özelliği, bize Güneş’in ışığını hatırlatırken, onunla ilgili keşifler insanlık tarihinin bir parçasıdır. Uzaya yapılan yolculuklarla Ay’a dair daha fazla bilgi edinmek, merakımızı artırmakta ve bilimin ilerlemesine katkıda bulunmaktadır. Ay’ı düşündüğümde, insanlığın sınırsız hayal gücünü ve keşfetme arzusunu temsil ettiğini düşünüyorum.
Soru : Aziz Sancar hakkında araştırma yaparak kısa bir sunum hazırlayınız (“Uluğ Bey” metninin 6. etkinliğine yöneliktir.)
Cevap :
Aziz Sancar Hakkında Kısa Sunum:
1. Giriş: Aziz Sancar, Türk biyokimyacı ve Nobel Ödüllü bilim insanıdır. DNA onarımı üzerine yaptığı çalışmalarla tanınmaktadır.
2. Eğitim:
- 1946 yılında Türkiye’nin Mardin ilinde doğdu.
- İstanbul Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra ABD’ye giderek araştırmalarına devam etti.
- Doktorasını 1977’de Texas Üniversitesi’nde tamamladı.
3. Bilimsel Çalışmaları:
- Aziz Sancar, DNA onarımı ve hücre döngüsü üzerine önemli araştırmalar yaptı.
- 2015 yılında Nobel Kimya Ödülü’nü, DNA onarımı konusundaki çalışmalarıyla kazandı.
4. Başarılar ve Ödüller:
- Sancar, pek çok bilimsel ödül ve takdirle onurlandırılmıştır.
- Eğitimine ve bilime katkıları nedeniyle Türkiye’de birçok ödül almıştır.
5. Kişisel Hayat:
- Aziz Sancar, akademik kariyerine ek olarak, genç bilim insanlarına destek olmaktadır.
- Eğitim ve bilimin yaygınlaşması için çeşitli projelerde yer almaktadır.
6. Sonuç: Aziz Sancar, bilim dünyasına yaptığı katkılarla hem Türkiye’yi hem de dünya genelindeki bilim camiasını etkilemiştir. Onun hayat hikayesi, azim ve kararlılıkla başarıya ulaşmanın bir örneğidir.