3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 192-197-198-199-200-201-202 SONUÇ Yayınları
3. Sınıf Türkçe Kitabı Canpatlı Dedenin Domatesi Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202
3. Sınıf Türkçe Kitabı Canpatlı Dedenin Domatesi Metni Etkinlik Cevapları
3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 192-197-198-199-200-201-202
1. Tohum nedir?
Kısa Cevap :
Tohum, bitkilerde döllenme sonucunda yeni bir bitki oluşmasını sağlayan taneye denir.
Uzun Cevap :
Tohum koruyucu bir dış kaplama içerisinde bulunan ve kendisine bitkinin çıkacağı bir yapıdır.
Tohum bitkilerde üreme sürecinin bir parçasıdır.
Tohum bitkilerin yetişmesi için gerekli olan tane şeklindeki yapılardır.
Bu sözcük mecazi anlamda insanların soyu ve çocukları için de kullanılabilir.
2. Domates ve patlıcan nerede yetişir? Hiç bu sebzelerden topladınız mı?
Kısa Cevap :
Domates Akdeniz, Marmara ve Ege bölgesi’nde yetiştirilir. Domates sıcak iklimleri bol Güneş ve bol suyu sever.
Patlıcan ülkemizden fazla Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgesi’nde yetişir.
Uzun Cevap :
Domates Türkiye’de genellikle Ege, Akdeniz ve Marmara kıyılarına dağılmış olarak yetiştirilir.
Bu bölgeler dışında Tokat ve Şanlıurfa illerinde de domates yetiştiriciliği yapılmaktadır.
Ülkemizde domates yetiştirildiğinde ilk sırayı Antalya almaktadır. Daha sonra sırayla Bursa ve İzmir gelmektedir.
Domates sıcak ve ılıman iklimleri sever.
Domates yetiştirildiği sırada sıcaklık -2 ve -3’e düştüğü zaman bitki tamamen ölür.
Domates fidelerinin ekilmesi için ilkbaharın genç donlarının bitmesi ve sıcaklıkların artması gerekmektedir.
Domatesin yetiştirildiği Toprak pH 5.5-7 olan topraklar olursa daha yetişmektedir.
Patlıcan ülkemizle beraber neredeyse bütün dünyada yetiştirilen bir sebzedir. Çin dünyada en çok patlıcan üreten ülkedir. Çin’den sonra Hindistan, İran, Mısır ve Türkiye’ye gelir.
Patlıcanın geçeceği Toprak bitki seçici olduğundan kil içeriği yüksek, sıkışmış ve uzun süre ıslak kalmış toprak ise kök gelişimi olumsuz etkilenir.
Patlıcan yetiştirilecek olan toprağın derin, yumuşak, geçirgen, organik madde ve besin değeri zengin olan bir toprak olmalıdır.
Patlıcanın en çok yetiştirildiği bölge Akdeniz bölgesidir. Akdeniz bölgesi’nden sonra Batı Karadeniz ve Ege bölgesi’nde de yetiştirilmektedir.
Patlıcan açık tarlada yetiştirilebildiği gibi serada da yetiştirilebilmektedir.
3. Öğretmeninizin size dağıttığı domates tohumlarını getirdiğiniz saksıya ekin ve sulayın. Saksınızı güneş alan bir yere koyun ve iki günde bir sulayın. Üç ay sonra ektiğiniz domatesleri sınıfa getirin.
Cevap :
Bu etkinliği sizin yapmanız ve aşamaları not alarak sınıfa getirmeniz gerekiyor.
4. Evinizde hangi sebze yemekleri pişiriliyor?
Kısa Cevap :
Evimizde patlıcan, fasulye brokoli, karnabahar, biber ıspanak, lahana gibi birçok sebze yemekleri pişiriliyor.
Uzun Cevap :
Evimizde hepimiz sebzeyi çok sevdiğimiz için sebzenin birçok farklı şekli pişirilmektedir.
Mevsimine göre kabak, mantar karnabahar, patlıcan, ıspanak, pırasa gibi birçok yemek pişirilmektedir.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 194 Cevapları
Soru : Arkadaş Canpatlı Dede neler söylemiş olabilir?
Cevap :
Arkadaş Canpatlı dede bilmediğimiz tohumları tarlamıza ekemeyeceğimize ve şanı büyük patlıcanın neyimize yetmediğini söylemiş olabilir.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 195 Cevapları
Soru : Tohumun başına neler gelmiş olabilir?
Cevap :
Tohumları Rüzgar savurmuş olabilir. Kimisi bir tava yem olurken kimi de toprakla buluşabilmiş filiz vermiş ve suyunu da alınca çok güzel bir sebze olarak çıkabilmiş olabilir.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 196 Cevapları
Soru : Arkadaşlar bundan sonra ne olmuş olabilir?
Cevap :
Domates Filiz verince onu sebzesini görenler önce onu koparıp koklamış ve tadına bakmışlardır.
Tadını çok beğenince yemeklerde kullanmışlar ve çok farklı şekillerini ve farklı şekillerde lezzetlerini denemiş olabilirler.
Canpatlı dede ismi ne domatese vermiş olabilir ve farklı bitkileri de ülkemize getirerek yetiştirilmiş olabilir.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 197 Cevapları
1. ETKİNLİK
Soru : Aşağıdaki görselleri inceleyerek kelimelerin anlamlarını tahmin edelim.
Cevap :
Turşu : sirkeli tuzlu suda veya belirli bir sürede özel yöntemlerle belirli bir kıvama tadı getirilmiş olan sebze ve meyvelerdir.
Tohum : bitkilerde döllenme sonunda yumurtacıktan oluşan ve yeni bitki oluşmasını sağlayan taneye verilen isimdir.
Kese : içine para, tütün veya başka şeyler konulan kumaştan veya örgüden yapılan, ağzı bağlanabilen küçük torbadır.
Fide : tohumdan yetiştirilen yetişkin duruma getirilmek üzere oradan alınarak başka yerlere dikilebilen körpe sebze veya çiçeğe verilen isimdir.
2. ETKİNLİK
Soru : Metinde geçen sebzelerin adını yazalım.
Cevap :
Metinde geçen sebzelerin adları
- Patlıcan
- Domates
3. ETKİNLİK
Soru : Yeşil yazılı kelimelerin zıt anlamlılarını, patlıcanların üzerindeki kelimeler arasından bulalım. Sonra kelimelerin yanlarındaki boşluklara yazalım.
Cevap :
Şehirlerin arasında yüksek (alçak) dağlar, coşkun nehirler varmış.
Sebzeler ülkesinde ulaşım pek kolay (zor) değilmiş.
Elinde dolu (boş) bir kese vardı.
Patpat da keseyi aldığı gibi dışarı (içeri)
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 198 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru : Kırmızı yazılı kelimelerin eş anlamlılarını domateslerin üzerindeki kelimeler arasından bulalım. Sonra kelimelerin yanlarındaki boşluklara yazalım.
Cevap :
Kırmızı (al) domatesler hem göz zevkinizi hem de yemeklerin lezzetini zenginleştirir.
Şehirler (kentler) , isimlerini (adlar) yetiştirdikleri sebzeden alırmış.
Ona hediye (armağan) olarak patlıcan tohumu vermişler.
Misafir (konuk) de ev sahibine bir kese uzatmış.
5. ETKİNLİK
Soru : Metnin görsellerini inceleyelim. Ardından aşağıdaki soruları cevaplayalım.
• Metni siz resimleseydiniz nasıl bir resim yapmak isterdiniz?
Cevap :
Metni ben de sinirleseydim içerisine gezginin de resmini yapardım. Gezginin getirmiş olduğu tohumları ve yaptıklarını resmederdim.
• Görseller metnin hangi bölümlerini anlatmaktadır?
Cevap :
Görseller metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini anlatmaktadır.
• Daha çok hangi renkler kullanılmış?
Cevap :
Daha çok kırmızı, mor ve yeşil renkler kullanılmıştır. Bu renklerle bitkilerin ve köyün doğal ortamı ve Has hali çizilmeye çalışılmıştır.
• Görsellerde neler dikkatinizi çekti?
Cevap :
Görsellerde kullanılan renkler ve hikaye ile uyumlu dikkatimi çekti.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 199 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru : Metnin ana fikrini yazalım.
Cevap :
Metnin ana fikri : ön yargılı olmanın kötülüğü ve yeniliği açık olmaktır.
7. ETKİNLİK
Soru : Metnin hikâye unsurlarını belirleyip yazalım.
Masalın kahramanları kimlerdir?
Cevap :
Patlıcan ülkesinde bulunan insanlar, domates, patlıcan ve Canpatlı dede
Olaylar nerede geçmektedir?
Cevap :
Olaylar patlıcan ülkesinde geçmektedir.
Masalda hangi olay anlatılmaktadır?
Cevap :
Masalda domates fidesinden gelen ve patlıcan ülkesinde yaşayanlara domates tohumlarının verilmesi domates leri çok sevilmesi anlatılmaktadır.
Olay ne zaman gerçekleşmiştir?
Cevap :
Zaman tam olarak belirtilmemiştir.
8. ETKİNLİK
Soru : Metindeki hangi olaylar ve durumlar hayal ürünüdür?
Cevap :
- Domates ve patlıcanı konuşması
- Patlıcan ve domatesin böğürtesinin olması
- Patlıcan ülkesinde insanların sadece patlıcan yiyerek yaşaması
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 200 Cevapları
9. ETKİNLİK
Soru : Sen olsan masalı nasıl sonuçlandırırdın? Haydi masala yeni bir son yazalım.
Cevap :
Ben olsam masalı Canpatlı dedenin domates sirkesinden gelip de tohum veren kişilerden özür dileyerek domatesin farklı şekillerini ve lezzetlerini öğrenmeye gitmesi veya öğrenerek insanları aktarması şeklinde bitirirdim.
10. ETKİNLİK
Soru : Kesme işaretinin kullanıldığı yerlerle ilgili verilen bilgileri okuyalım. Bu bilgileri örnek cümlelerle eşleştirelim.
Cevap :
Soru : Arkadaşlar, okuduğumuz masal Bestami Yazgan’ın ‘‘Masal Salıncağı” adlı kitabından alınmıştır. Kitabın kapağını inceleyelim.
Canpatlı Dede: Neyin nesi olduğunu bilmediğimiz bu tohumları tarlamıza ekemeyiz! Anlı şanlı patlıcan bizim neyimize yetmiyor?” diyor. Bu sözlerden onun kişiliği hakkında nasıl bir sonuca varıyorsunuz?
Cevap :
Bu sözelden onun kişiliği hakkında çok ön yargılı ve alıştıklarına bağlı olduğunu anlıyorum.
Canpatlı Dede’nin bu davranışını doğru buluyor musunuz?
Cevap :
Canpatlı dedenin bu davranışını doğru bulmuyorum. Çünkü ön yargılı olmak doğru bir şey değildir
Siz olsaydınız nasıl davranırdınız?
Cevap :
Ben olsam Bir tane de olsa veya küçük bir alana da olsa denemek için o da size omotisleri ekerdim ve sonucuna bakardım.
Böyle davranan insanlara neler söylemek isterdiniz?
Cevap :
Böyle davranan insanlara önyargının doğru bir şey olmadığını söylemek isterdim.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 201 Cevapları
11. ETKİNLİK
Soru : Bir çiftçi serada sebze yetiştirmektedir. Aşağıda bu sebzeler ve kaçar saksıda yetiştirildikleri, grafikle belirtilmiş. Grafiği inceleyerek ilgili soruları cevaplayalım.
1. En çok yetiştirilen sebze hangisidir?
Cevap : Domates
2. En az yetiştirilen sebze hangisidir?
Cevap : Havuç
3. Patlıcan ve biber yetiştirilen saksı sayılarının toplamı kaçtır?
Cevap : 14
4. Salatalık yetiştirilen saksı sayısı, havuç yetiştirilen saksı sayısından kaç fazladır?
Cevap : Üç fazladır.
3. Sınıf Türkçe SONUÇ Yayınları Ders Kitabı Sayfa 202 Cevapları
12. ETKİNLİK
Soru : Canpatlı Dede’nin yetiştirdiği domateslerden fabrikada domates sosu üretilmiştir. Sos kavanozunun üzerinde ürünle ilgili bilgiler verilmiştir. Bu bilgileri okuyarak soruları cevaplayalım.
Ürünün içindekiler nelerdir?
Cevap : Domates, tuz, şeker.
Ürün ne zaman üretilmiştir?
Cevap : 12.10.2018
Bu ürünü hangi tarihten sonra kullanmamalıyız?
Cevap : 12.10.2019
Ürünün saklama koşulları ile ilgili verilen bilgiler nelerdir?
Cevap : Serin ve kuru yerde saklanmalı, güneş ışığından korunmalı, kapak açıldıktan sonra buzdolabında saklanmalıdır.
13. ETKİNLİK
Soru : Metnin en beğendiğin bölümünü aşağıya yaz.
Cevap :
Metin en beğendiğim bölümü son bölümü olan domates tohumunu veren gezginin de boş durmaması ve her gittiği yere patlıcan ve domates tohumlarını götürerek hediye etmesidir.
610