3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-72-73-74-75 İlke Yayıncılık

İlkokul 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 70, 71, 72, 73, 74, 75


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Etkinlik Cevapları


3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70, 71, 72, 73, 74, 75 Cevapları, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye yönelik çeşitli etkinlikler sunmaktadır. Bu sayfalarda yer alan sorular, metin anlama, yazılı anlatım ve dil bilgisi konularında pekiştirme sağlar. Özellikle İlkokul 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Bu Ulusla Neler Yapılmaz! Metni Etkinlik Cevapları, milli değerler ve toplum bilinci konularında öğrencilere önemli bilgiler aktarırken, onların sosyal farkındalığını artırmayı hedeflemektedir.


“3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-72-73-74-75 İlke Yayıncılık”

Ayrıca, Forum MEB 3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Cevapları, öğretmenler ve öğrenciler için rehberlik eden bir kaynak oluşturarak derslerin daha etkili ve eğlenceli geçmesine yardımcı olur. 3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-72-73-74-75 İlke Yayıncılık, öğrencilerin Türkçe derslerine olan ilgisini artırmak için hazırlanmış etkinlikler ve metinlerle dolu olup, öğrenme süreçlerini destekleyerek başarılarını pekiştirir.


3. Sınıf Türkçe Kitabı Sayfa 70-71-72-73-74-75


HAZIRLIK ÇALIŞMALARI 


1. Kurtuluş Savaşı’nın nasıl başladığı ve halkımızın savaşta hangi fedakârlıklarda bulunduğu hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa  Cevap :

Kurtuluş Savaşı, 19 Mayıs 1919’da Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsun’a çıkmasıyla başladı. Halk, vatanlarını savunmak için gönüllü olarak savaşa katıldı. Kadınlar hemşirelik yaparak, erkekler cepheye koşarak, bazıları ise maddi destek sağlayarak fedakârlıkta bulundu.

Uzun  Cevap :

Kurtuluş Savaşı, 19 Mayıs 1919’da Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsun’a çıkmasıyla başlamış ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesinin sembolü olmuştur. Osmanlı İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşı’ndaki yenilgisi ve Sevr Antlaşması’nın getirdiği ağır şartlar, halkın bağımsızlık isteğini artırmıştır.

Halk, Kurtuluş Savaşı sırasında büyük fedakârlıklar yapmıştır. Gençler cephelere koşarak vatanlarını savunmuş, kadınlar ise hemşirelik yaparak ve cephane temin ederek önemli bir rol üstlenmiştir. Maddi destek sağlayan halk, evlerini ve tarlalarını satarak orduya yardım etmiş, yardım dernekleri aracılığıyla cepheye yiyecek ve ilaç göndermiştir.

Sonuç olarak, Kurtuluş Savaşı, Türk milletinin kararlılığıyla kazandığı bir bağımsızlık mücadelesidir ve bu mücadele 1923’te Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna zemin hazırlamıştır.


2. Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.


Cevap : Okuyacağınız metnin görsellerini incelediğimizde Mustafa Kemal Atatürk’ün yaşlı bir adamla konuşmalarını konu alıyor olabilir.


3. Sınıf Türkçe İlke Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 72 Cevapları


1. ETKİNLİK


Soru : Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Sonra
bu kelimelerin metindeki anlamlarını sözlükten bulup sözlük defterinize yazınız.


Cevap :

Kelime: Örgütlemek
Tahmin: Bir araya getirip düzenlemek, bir yapı oluşturmak.
Sözlük Anlamı: Bir grup insanı, belirli bir amaç doğrultusunda bir araya getirip düzenlemek; yapı ve sistem oluşturmak.


Kelime: Göçmen
Tahmin: Yurtlarını terk edip başka bir yere giden insanlar.
Sözlük Anlamı: Geçici veya kalıcı olarak yer değiştiren, başka bir yere giden kişiler; göç eden bireyler.


Kelime: Kafile
Tahmin: Bir grup insan, topluluk.
Sözlük Anlamı: Belirli bir amaçla bir araya gelmiş insan topluluğu; genellikle yolculuk eden grup.


Kelime: Nasır
Tahmin: Sertleşmiş deri, genellikle ayaklarda bulunan.
Sözlük Anlamı: Ciltteki basınç veya sürtünme nedeniyle meydana gelen, derinin kalınlaşması ve sertleşmesi durumu.


Kelime: Dinç
Tahmin: Zinde, enerjik.
Sözlük Anlamı: Sağlıklı, güçlü ve enerjik; yorgun olmayan, zinde olan kişi veya durum.


2. ETKİNLİK


a. Aşağıdaki soruları metne göre sözlü olarak cevaplayınız..


1. Mustafa Kemal, Kurtuluş Savaşı için hazırlıklara ne zaman başladı?


Cevap : Mustafa Kemal, 19 Mayıs 1919’da Samsun’a çıktıktan sonra Kurtuluş Savaşı için hazırlıklara başlamıştır.


2. Mustafa Kemal, Anadolu’yu neden adım adım dolaştı?


Cevap : Mustafa Kemal, Anadolu’yu dolaşarak halkı bilinçlendirmek ve Kurtuluş Savaşı’nın gerekliliğini anlatmak için hazırlıklar yapmıştır.


3. Mustafa Kemal, göçmen kafilesine nerede rastladı?


Cevap : Mustafa Kemal, Erzurum’da bulunduğu sırada bir göçmen kafilesine rastladı.


4. Mustafa Kemal, yaşlı adama hangi soruları sordu?


Cevap : Mustafa Kemal, yaşlı adama “Böyle nereden geliyorsunuz?” ve “Yoksa oralarda geçinemediniz mi?” sorularını sordu.


5. Yaşlı adam, Erzurum’a dönme nedenlerini nasıl açıkladı?


Cevap : Yaşlı adam, Çukurova’nın verimli bir yer olduğunu ancak Erzurum’un Ermenilere verileceği söylentisi üzerine köyüne dönme kararı aldıklarını açıkladı.


3. ETKİNLİK


Soru : a. Metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.


Cevap :

Metnin konusu, Mustafa Kemal Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı hazırlıkları sırasında bir göçmen kafilesiyle karşılaşmasını ve bu karşılaşma sırasında yapılan konuşmaları anlatmaktadır.

Metnin Ana fikri, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesine olan kararlılığının ve yurtseverliğinin altını çizmektedir.


Soru : b. Metnin hikâye unsurlarını belirleyip aşağıya yazınız.


Cevap :

  • Karakterler: Mustafa Kemal Atatürk, yaşlı göçmen ağa, yanındaki arkadaşlar.
  • Mekan: Erzurum ve yolda karşılaşılan bölge.
  • Zaman: 19 Mayıs 1919, Kurtuluş Savaşı dönemi.
  • Olay: Mustafa Kemal’in göçmen kafilesiyle karşılaşması ve yaşlı adamla yaptığı diyalog.
  • Tema: Vatan sevgisi, bağımsızlık mücadelesi, fedakârlık.

3. Sınıf Türkçe İlke Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 73 Cevapları


4. ETKİNLİK


Soru : Aşağıdaki tabloda Kurtuluş Savaşı’ındaki dayanışma anlatılmaktadır. Tabloyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi aşağıya yazınız.


Cevap :

Kurtuluş Savaşı, Türk milletinin birlik ve beraberlik içinde verdiği büyük bir mücadeledir. Bu dönemde halkın gösterdiği dayanışma, bağımsızlık mücadelesinin en önemli unsurlarından biridir. Gençlerin cephelere koşması, kadınların yaralı askerlere yardım etmesi ve halkın maddi destek sunması, vatan sevgisinin ve fedakarlığın güzel örnekleridir.

Bu dayanışma ruhu, sadece bir savaşı kazanmayı değil, Türk milletinin azim ve kararlılığını da göstermektedir. Kurtuluş Savaşı’ndaki bu birliktelik, günümüzde de bizlere örnek olmalı ve toplumda dayanışmanın önemini hatırlatmalıdır.


5. ETKİNLİK


Soru : Metinden hareketle “vatan sevgisi” denince ne anlıyorsunuz? Anlamlarını
yeni öğrendiğiniz kelimeleri kullanarak düşüncelerinizi arkadaşlarınıza anlatınız.


Cevap :

Vatan sevgisi, bir kişinin doğduğu, büyüdüğü ve kültürünü paylaştığı topraklara duyduğu derin bağlılık ve saygıdır. Kurtuluş Savaşı metninde gördüğümüz gibi, vatan sevgisi, fedakârlık yapmayı, zor zamanlarda bir araya gelmeyi ve ülkenin bağımsızlığı için savaşmayı gerektirir.

Bu bağlamda, “örgütlemek” kelimesi, vatan sevgisinin bir ifadesi olarak insanların birlikte hareket etmelerini ve ortak bir amaç etrafında toplanmalarını simgeler. “Göçmen” kavramı, vatanından uzak kalan insanların duygularını yansıtırken, “nasır” terimi ise zorluklara karşı gösterilen direnci ve azmi ifade eder. “Dinç” kelimesi, vatan sevgisiyle dolu bir ruh hali ve güçlü bir kararlılığı temsil eder.

Sonuç olarak, vatan sevgisi sadece toprakları korumak değil, aynı zamanda bu uğurda el birliğiyle mücadele etmektir. Bu duygu, geçmişte olduğu gibi bugün de milletimizi bir arada tutan en önemli unsurlardan biridir.


3. Sınıf Türkçe İlke Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 74 Cevapları


6. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki cümlelerde geçen altı çizili kelimelerin anlamlarını önce tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin anlamlarını sözlükten bulunuz.


Cevap :

1. Kara

  • Kullanım 1: Uzun deniz yolculuğunun sonunda kara göründü.
    • Sözlük Anlamı: Yeryüzünün denizle örtülü olmayan bölümü; toprak.
  • Kullanım 2: Kara gözleri yaşlıydı.
    • Sözlük Anlamı: Siyah.

2. Yaşlı

  • Kullanım 1: Atatürk, yaşlı adamın selamına karşılık verdi.
    • Sözlük Anlamı: Yaşı ilerlemiş, kocamış; ak saçlı, ihtiyar.
  • Kullanım 2: Büyük asker, yaşlı gözlerle arkadaşına döndü.
    • Sözlük Anlamı: Yaşla dolmuş göz.

3. Şık

  • Kullanım 1: Bugün çok şık giyinmişti.
    • Sözlük Anlamı: Güzel, zarif, modaya uygun.
  • Kullanım 2: Doğru şıkkı hemen buldu.
    • Sözlük Anlamı: Seçenek.

4. Yüz

  • Kullanım 1: Çukurova toprakları verimlidir; bir ek, yüz alırsın.
    • Sözlük Anlamı: Doksan dokuzdan sonra gelen sayının adı.
  • Kullanım 2: Yaşlı adamın yüzünde bir gülümseme belirdi.
    • Sözlük Anlamı: Başta, alın, göz, burun, ağız, yanak ve çenenin bulunduğu ön bölüm; sima, surat.

5. Bağ

  • Kullanım 1: Ayakkabısının bağının çözüldüğünün farkında değildi.
    • Sözlük Anlamı: Bir şeyi başka bir şeye veya birçok şeyi topluca birbirine tutturmak için kullanılan ip.
  • Kullanım 2: Üzüm bağının sahibinden izin alarak üzüm topladık.
    • Sözlük Anlamı: Üzüm kütüklerinin dikili bulunduğu toprak parçası.

Sonuç:

Yukarıda yer alan kelimeler, hem söylenişleri hem de yazılışları aynı olmasına rağmen farklı anlamlar taşır. Bu tür kelimelere “eş sesli” veya “sesteş” kelimeler denir. Eş sesli kelimeler, dilin zenginliğini artırarak iletişimi daha ilginç hale getirir.


Soru : b. Aşağıdaki eş sesli kelimeleri farklı anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.


Cevap :

1. El

  • Anlam 1: İnsanların kolunun ucunda bulunan organ.
    Cümle: Elimi yıkamayı unuttum.
  • Anlam 2: Bir şeyi tutma, taşıma veya bir yere götürme yeteneği.
    Cümle: Bu el ile projenin detaylarını daha iyi anlayabilirim.

2. Arı

  • Anlam 1: Bal yapan, sokucu bir böcek.
    Cümle: Bahçede çok sayıda arı uçuşuyor.
  • Anlam 2: Temiz, duru; kirlenmemiş.
    Cümle: Onun arı bir kalbi vardır, her zaman iyilik yapar.

3. Ben

  • Anlam 1: Kişisel zamir; kendimi ifade etmek için kullanılır.
    Cümle: Ben bu akşam sinemaya gideceğim.
  • Anlam 2: Bir şeyin parçası veya unsuru.
    Cümle: Bu hikâyenin bir beniyim; içinde yer alıyorum.

3. Sınıf Türkçe İlke Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları


7. ETKİNLİK


Soru : a. Aşağıdaki özdeyişleri vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okuyunuz. Özdeyişler ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi söyleyiniz.


Cevap :

Bu özdeyişler, vatan sevgisinin önemini güçlü bir şekilde vurguluyor.

  1. “Vatanını en çok seven, görevini en iyi yapandır.” (M. Kemal Atatürk)
    Bu söz, vatan sevgisinin yalnızca duygusal değil, aynı zamanda sorumluluk bilinciyle de ifade edilmesi gerektiğini hatırlatıyor.
  2. “Vatan bir milletin evidir.” (Ahmet Mithat)
    Vatan, kültürümüzün ve kimliğimizin yuvamız olduğunu gösteriyor.
  3. “Benden eyerimi isteyiniz vereyim, atımı isteyiniz vereyim fakat vatanımdan hiç kimse bir karış toprak istemesin, veremem.” (Mete Han)
    Bu ifade, vatanın korunması gerektiğini ve her şeyin feda edilebileceğini vurguluyor.

Bu özdeyişler, vatan sevgisinin derinliğini ve önceliğini hissettiriyor.


Soru : b. Özdeyişleri, harflerin yapısal özelliklerine dikkat ederek özenli, okunaklı şekilde ilgili satırlara yazınız.


Cevap : Yukarıda verilen bilgileri boşluklara güzel bir şekilde yazınız.


SONRAKİ METNE HAZIRLIK


Soru : Seçmek istediğiniz mesleğin özelliklerini araştırınız.


Cevap :

  • Polis: Polis, kamu güvenliğini sağlamak ve suçları önlemekle görevli olan bir meslek grubudur. Özellikleri arasında disiplinli bir yapıya sahip olmak, hızlı karar verebilmek, iletişim becerileri yüksek olmak ve fiziksel dayanıklılık bulunur. Ayrıca, hukuk bilgisine sahip olmak ve toplumla iyi ilişkiler kurmak da önemlidir.
  • Öğretmen: Öğretmen, öğrencilerin eğitimine katkıda bulunan bir meslek dalıdır. Sabırlı, iletişim becerileri yüksek ve yaratıcı olmak öğretmenlik için önemli özelliklerdir. Ayrıca, farklı öğrenme stillerine adapte olabilme yeteneği ve öğrencilerle empati kurabilme becerisi de önemlidir. Öğretmenler, bilgi aktarımının yanı sıra, öğrencilerin kişisel gelişimlerine de destek olurlar.
  • Doktor: Doktor, hastalıkları teşhis eden, tedavi eden ve sağlık hizmetleri sunan bir sağlık profesyonelidir. Bilimsel bilgiye ve tıbbi etik kurallarına hâkim olmak, empati gösterebilmek ve stresli durumlarla başa çıkabilmek doktorluk için gereklidir. Doktorlar, hem fiziksel hem de ruhsal sağlık konularında hastalarına rehberlik ederler ve tedavi sürecini yönetirler.


 

Our Score