4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 105-106-107 ATA Yayıncılık
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Barış İçinde Yaşasın Çeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 105, 106, 107
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Barış İçinde Yaşasın Çeşitlilik Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 105-106-107
Hazırlık Çalışması
Soru: Aşağıda verilen basın haberini okuyup görseli inceleyiniz. Okuduğunuz metinden ve incelediğiniz görselden ne yönde etkilendiğinizi sınıf içeresinde arkadaşlarınızla tartışınız.
Antakya Medeniyetler Korosu’ndan Başkent’te Konser
Hatay Valiliğinin öncülüğünde Başkent’te düzenlenen “Hatay Günleri” etkinliğinde, üç semavi din ve altı mezhebin mensuplarından oluşan Antakya Medeniyetler Korosu tarafından konser verildi. Antakya Medeniyetler Korosu, farklı meslek gruplarının bir araya gelmesi ile de dikkati çekiyor. Koroda imamlar, hemşireler, kuyumcular, öğretmenler, öğrenciler, emekliler, serbest meslek sahibi sanatçılar ve üç semavi dinin mensupları yer alıyor. Koro Şefi Yılmaz Özfırat, Hatay’ın çok farklı bir şehir olduğunu, üç farklı mezhebe ev sahipliği yaptığını vurgulayarak “Bugün hepiniz konser sonrası bu kapıdan çıkarken Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olduğunuz için bir kez daha kendinizle gurur duyacaksınız.” diye konuştu. Konserde farklı dil ve lehçelerde söylenen ilahi ile türkülerden oluşan bir repertuvar sunan Antakya Medeniyetler Korosu, izleyenlere unutulmaz bir akşam yaşattı.
Kısa Cevap :
Aşağıdaki görsel ve okuduğumuz Metin bana farklılıklara karşı saygıyı ve ve farklılıkları gerektiğinde bir bütün haline gelebileceğini düşündürmüştür.
Uzun Cevap :
Hepimizin insan olmanın gereği olarak farklı din, farklı kültür ve farklı düşünce yapılarına sahibiz.
Milli kültürümüz ve devletimiz bizi bir arada tuttuğu için ortak değerlerimiz sebebiyle gerektiğinde birleşmeli ve farklılıklarımıza saygı duyarak ülkemizi güçlendirmeliyiz.
Farklılıkların insanları böldüğü değil zenginleştirdiği bilincine varırsak çok büyük mesafeler kat edebiliriz.
Aşağıdaki görsel ve metinde bana bu durumu hatırlatmış ve bu bilinci desteklemiştir.
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 106 Cevapları
Etkinlik
Soru: Sınıf mevcudunu dikkate alarak gruplara ayrılınız. Grup olarak toplumda yaşanmış veya yaşanabilecek sosyal dışlama ve ayrımcılıkla ilgili birer senaryo yazınız, yazdığınız senaryoya uygun canlandırmalar yapınız.
Uzun Cevap :
Doğuştan yürüme engeli bulunan Ali arkadaşları tarafından dışlanıyor ve hayatın içerisine istediği gibi dahil olamıyordu.
Hayata tutunmaya çalışırken sürekli iteklenmesi ve kabul edilmemesi onda büyük acılar uyandırıyordu.
Engelliler haftasında öğretmenin de teşvikiyle çocuklara büyük bir farkındalık için tiyatro oyunları düzenlendi.
Çocuklar kendilerini de başına böyle bir şey gelebileceğini ve kendilerinin de yürüme engeli bulunabileceğini öğrendiklerinde Büyük bir şaşkınlık geçirdiler.
Çocuklara kendi farklılıkları hakkında bilgiler verildi ve bu farklılıklar da suistimal edilirse nasıl kendilerini kötü hissedecekleri düşündürüldü.
Çocuklar bu hareketlerinden dolayı çok utandılar. Nasıl hareket etmeleri gerektiğini öğrendiler.
Büyük farkındalık hayatlarının her alanında onlara önder oldu.
DEĞERLENDİRME
1.Sosyal dışlamaya ve ayrımcılığa neden olan ön yargılar nelerdir? Bu yargıların toplumsal barışı ve huzuru nasıl etkilediğini yazınız.
Uzun Cevap :
Önyargı bir kimse veya bir şeyle ilgili olarak belirli bir şart, olay ve görüntülere dayanarak önceden edinmiş olumlu veya olumsuz yargı peşin fikir demektir.
Ön yargı kişinin taraf tutma biçimidir ve büyük hatalara sebep olabilir.
Sosyal dışlama ve ayrımcılıkta olan ön yargılar da o kişilerin farklı, uğursuz veya kötü olduğu görüşleridir.
Halbuki bu düşüncelerin hiçbir dayanağı ve kanıtı yoktur.
Ne yazık ki bu yargılar toplumsal barışı ve huzuru olumsuz yönde etkilemekte insanlar arasında kavga bir gün nefret ve kötü olayların meydana gelmesini sağlamaktadır.
Dışarı insanlar da ya psikolojileri bozularak hayattan kopmakta ya da işlerinde büyüyen bu nefretle büyük hatalar yapabilmektedir.
Halbuki yapılması gereken bu tür farklılıkları kucaklayarak saygı ve sevgi içerisinde yaşamaktır
2.Toplumsal barışın, millî birlik ve beraberliğin korunması için yapılabilecekleri açıklayınız.
Uzun Cevap :
Toplumsal barışın, milli birlik ve beraberliğin korunması için beraber ve Birlik olmanın ne kadar önemli olduğu dikkate alınmalıdır.
Kişi farklı fikirlere karşı saygılı bir birey olarak yetiştirilmeli ve farklılıkları zenginlik olarak görmeye alışmalıdır.
Ayrışmanın sadece zarar getirdiğini ve toplumu yıkmaya sebep olabileceğini göz ardı etmemeli kişi, dini, dili ve kültürel özellikleri sebebiyle aşağılanmamalıdır.
İnsanlar birbirine karşı saygı, sevgi çerçevesinde yaşamalı ve bu bilince gelecek nesillere de aşılamaya çalışmalıdır.
3.Ülkemizde sosyal dışlama ve ayrımcılık en çok hangi konularda olmaktadır? Bunu önlemek için bireylere hangi görevler düşmektedir? Düşüncelerinizi yazınız.
Uzun Cevap :
Ülkemizde ne yazık ki sosyal dışlama ve ayrımcılık farklı fiziksel görünüşlere sahip olan, ailesi veya kökeni itibariyle farklı bir ırka mensup olan, farklı bir dine inanan ve ekonomik olarak sıkıntıda olan kişilere karşı olmaktadır.
Bunların hepsi insanlık onurunu zedeleyen ve insanlığa yakışmayan hareketlerdir.
Bu davranışların hepsini önlemek gerekmektedir.
Bunu önlemek için insanların bilinçlenmesi ve empati yeteneğini kazanarak kendilerinin de eksikliklerini görmeleri gerekmektedir.
Ayrışmanın getireceği kötülüklerin farkında olarak birleşmeyi ve insanların elinde olmayan sebeplerle asla yargılamaması gerektiği bilincine varılmalıdır.
4.Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak başka bir ülkede yaşadığınızı düşününüz. O ülke vatandaşlarının size nasıl davranmasını beklerdiniz? Açıklayınız.
Uzun Cevap :
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olarak başka bir ülkede yaşadığımı düşündüğümde ,kendimi çok yalnız ve farklı hissedeceğimi düşünüyorum.
O insanların belirli kuralları ve kültürleri vardır.
Benim farklı inanış ve kültürlerime karşı saygılı olmalarına, beni benimsemelerini, saygı duymalarını ve onlara göre hata olan bazı davranışlarımı hoşgörü ile karşılamalarını isterdim.
Benim bu şekilde hoşgörü ve saygıyla karşılanmayı beklediğim gibi bizler de başka ülkenin vatandaşı olan insanlara karşı saygı ve hoşgörü ile davranmalı onları benimseyerek adapte olmalarına yardımcı olmalıyız.
“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 105-106-107 ATA Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Bir toplumda eğer Barış varsa hak ve özgürlüklerin rahat bir şekilde yaşatıldığını hak ve özgürlüklerin tanınabildiğini çocukların ve tüm ihtiyacı olan insanların rahat bir şekilde imkanlara hak ve özgürlüklere ulaşabildiklerini anlarız. Savaşın olduğu ortamlarda ya da birçok sorunların olduğu ortamlarda hak ve özgürlüklerden yeterince faydalanmaz çünkü genel bir yasa kanun ve yürüyüş yoktur her zaman Savaş birçok yıkımları ve kötü sonuçları ortaya çıkarır savaşın olduğu bir yerde özellikle çocuklar ve tüm insanlar zarar görmektedir birçok kültürel değerimiz tarihi olan haklarımız ve yaşanılabilir birçok hak ve özgürlüklerimiz savaş sebebiyle yok olabilir.
Savaşın olduğu ortamlarda hak ve özgürlüklerden bahsedilemez çünkü savaş olduğu yerde birçok insan hasar görmekte yaralanmakta evini ve imkanlarını kaybetmek de yakınları ölmekte ve hatta birçok kaza yaralanma dışında ölümlere ve yıkıcı birçok psikolojik sebeplere sebep olabilmektedir. Savaşın olmadığı barışın olduğu her yerde insanlar hak ve özgürlüklerinden faydalanabilir özellikle çocukların savaştan uzak ortamlarda yaşaması gerekir ve yıpratıcı birçok etkiyi beraberinde getirir özellikle çocukların sağlık eğitim ulaşım oyun hakkı ve psikolojik olarak desteklenmesi gibi birçok olay savaş sırasında tanınmaz ve çocuklar zarar görebilir.