4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 120-121-122-123 ATA Yayıncılık
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Şiddete Hayır Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 120, 121, 122, 123
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Şiddete Hayır Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 120-121-122-123
Hazırlık Çalışması
Soru: Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metindeki düşüncelere katılıp katılmadığınızı sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
ÖFKE KONTROLÜ
Yaşadığınız şehirde yeni bir araç gördünüz. Bu araçtan hiç kimsede yok. Rengini çok sevdiniz. Şöyle bir incelediniz ve onu çok beğendiniz. Bir süre sonra o araçtan şehrinizde daha fazla görmeye başladınız, birçok kişiyi o aracı kullanırken gördünüz. Bu araç ilginizi eskisi kadar çeker mi? Yoksa artık sizin için onu trafikte görmek sıradan bir olay mı olmaya başlar? Muhtemelen o araç artık sizin ilginizi eskisi kadar çekmeyecektir. Şiddet de aynı örnek ile açıklanabilir. Diyelim ki yaşadığınız şehir çok sessiz ve sakin bir yer. Bir şiddet olayı ile karşılaştınız. Doğrudan maruz kalmasanız da o olayı gördünüz ya da işittiniz, muhtemelen tepki gösterirsiniz. Bu şiddet olaylarının her geçen gün artış gösterdiğini düşününüz. Bir zamanlar sessizliğini sevdiğiniz o yer artık eskisi gibi olmayacaktır. Bu arada şiddet olayları size artık sıradan olaylarmış gibi gelmeye başlayacaktır. Şiddetin normalleşmesi bu şekilde gerçekleşmektedir. Dünyada her gün binlerce şiddet vakası yaşanıyor ve bunların birçoğuna tanık olmasak da görsel ve yazılı basın aracılığı ile bu olaylardan haberdar olabiliyoruz. Evden her çıkışımızda veya radyoyu, televizyonu, bilgisayarı her açışımızda bu haberleri duyuyoruz. Olayları kabullenip hayatımızın bir parçasıymış gibi koşuşturmaya kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Şiddet, yetişkin bireyler üzerinde bile çok fazla etkili olurken bir de bunun çocuklar üzerindeki tahribatını düşünün. Yetişkinler sessiz ve sakin yaşamın ne olduğunu bildikleri için şiddet olaylarının olumsuz yönlerini bilirler. Peki ya çocuklar? Onlar şiddet toplumu içinde dünyaya geldiklerinden bu durum onlar için normal bir hâl almaya başlıyor ve işin kötüsü, bu çocuklar normalleşen şiddetin içinde büyüyor. Sevgili anne babalar, sözüm sizlere… Çocukları bu normalleşen şiddetten olabildiğince uzak tutmaya çalışın. Televizyon ya da internet aracılığı ile bu olayları öğrenmelerini elinizden geldiğince engellemeye çalışın. Şiddet içerikli filmleri ve haberleri onlara izlettirmeyin. İnterneti kontrollü kullanmalarını sağlayın, bu iş kolay değil ama siz en azından elinizden geleni yapın. Önce siz öfkenizi kontrol edebilmeyi öğrenin ve daha sonra da çocuklarınıza öfkelerini nasıl kontrol altında tutmaları gerektiğini öğretin. Çünkü çocuklar ilk önce anne babalarını kendilerine model alırlar.
Psikolojik Danışman Kamil Dayı (Düzenlenmiştir.)
Kısa Cevap :
Metindeki düşüncelere katılıyorum. Ne yazık ki sık duyulan şeyler artık ilgimizi çekmemektedir.
Özellikle hayata yeni gelmiş ve hayatı anlamlandırmayı yeni öğrenen çocuklarda bu durum korkunç yetkiler yaratabilmektedir.
Yetişkinler bilgi sahibi olmaları için gösterdikleri şeyler çocuklarda büyük travmalar yaratabilir ve bu olayla nasıl baş etmeleri gerektiğini bilmediği için gelecekte büyük kaygı problemlerine sebep olabilir.
Uzun Cevap :
Metindeki düşünceleri tamamen katılıyorum.
Çocuklar duymuş oldukları haberler ve aile ortamını bütün dünyaya atfeder ve hayatı bu şekilde bilirler.
Daha çözüm yollarını yeni öğrenen dünyaya yeni gelmiş bir çocuğun şiddet haberleri ve oyunların içerisinde büyümesi çözümü şiddet olarak bilmesine ve ileride belki de büyük bir şiddet yanlısı olarak yetişmesine sebep olacaktır.
Ailelerin çözüm yolu olarak jilete başvurması çocukta doğrunun bu olduğuna olan inancı tetikleyecek ve güçlü olanın zayıfı ezdiği korkunç bir dünya ortaya gelecektir.
Bunun için bu oyun mu haberlerden çocukları uzak tutmalı bizlerin de bilinçlenmek adına ve tepki vererek bu olayları incelememiz gerektiğinin farkındalığı içinde olmalıyız.
4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 123 Cevapları
Etkinlik
Soru: Sınıf mevcudunu dikkate alarak gruplar oluşturunuz. Kadınlara ve çocuklara uygulanan, sporda yaşanan, okulda görülen şiddetin ve çalışanlara yapılan psikolojik baskının önlenmesine yönelik bir afiş çalışması yapınız. Başarılı bulunan afişleri okul panosunda sergileyiniz.
Cevap :
DEĞERLENDİRME
1.Toplumda kadınlara ve çocuklara uygulanan şiddetin nedenleri nelerdir? Açıklayınız.
Uzun Cevap :
Ne yazık ki ülkemizin ve diğer ülkelerin toplumlarında kadınlara ve çocuklara yüksek oranlarda şiddet uygulanmaktadır.
Şiddet fiziksel veya psikolojik olarak uygulanmakta ve her haliyle de insanları büyük zarara uğratmaktadır.
Ne yazık ki şiddet çözüm yolu olarak öğretilen insanlarda daha yatkın olarak görülmekte ve birçok insan buna hakkı olduğunu düşünmektedir.
İnsanların duygusal onarımlarını sağlamaları ve içlerinden çıkamadıkları durumlarda yardım almak yerine kendileri çözmeye çalışmaları büyük öfke patlamalarına ve ne yazık kişileri sebep olmaktadır.
Bu yüzden insanlar içsel huzuru yakalamalı ve insan haklarına saygıyı öğrenerek içselleştirmelidir.
2.Fanatizm nedir? Hangi durumlarda tehlikeli boyuta ulaşmaktadır? Açıklayınız.
Uzun Cevap :
Fanatizm herhangi bir fikri, kişiyi veya bir grubu sevgide aşırılığa gitmek ve yüksek bir sempati duymak demektir.
Fanatizm yaşayan kişilere fanatik ismi verilmektedir.
Fanatizm kime olursa olsun doğru bakış açısını baltalayabilir ve seviyesi kontrol edilmezse insana büyük zararlar getirebilir.
Pratik insanlar bağlamış oldukları şey hakkında mantıklı düşünme yetkisini kaybettiklerinde ve her şeyi göze aldıklarında büyük hatalar yaparak bu durumu tehlikeli boyutlara ulaştırabilirler.
Bunun için bize verilen akıl becerisine doğru kullanmalı sevgide bile belirli seviyelerde olarak doğru ve yanlışı ayırt etmeyecek durumlara gelmemeliyiz.
3.Terör olaylarının amacı nedir? Açıklayınız.
Kısa Cevap : “Terör olaylarının amacı nedir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Terör olaylarının amacı büyük bir kas ortamı yaratarak devleti bölmek ve işgale hazır hale getirmektir.
Terör örgütleri gerçekleştirdikleri faaliyetlerle topluma korku salarak bıkkınlık vermek devlete olan güveni sarsmak ve büyük bir karmaşa ortamı oluşturmayı amaçlarlar.
Devlete karşı güveni yıkılan halk kolaylıkla karışabilir ve oluşan kans ortamı içerisinde başka örgütlerin de karışmasıyla büyük bir savaş ortamı meydana gelebilir.
Bunun için yapmamız gereken devletin yasalarla bu örgütleri tamamen engellemeleri ,desteklerini yıkmaları, bizim ise terörü lanetleyerek ülkemize sahip çıkmamıştır.
4.Mobbing uygulayan yöneticilerin özellikleri nelerdir? Açıklayınız.
Kısa Cevap : “Mobbing uygulayan yöneticilerin özellikleri nelerdir? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Mobbing, bir kısım insanın bir kimseye veya başka bir gruba kaba davranmasıdır.
Bu sözcük latince kökenli olup psikolojik şiddet, baskı, kuşatma, rahatsız etme veya sıkıntı verme anlamlarına gelmektedir.
Mobil uygulayan yöneticiler antipatik özellikler taşıyarak aşırı denetleyen, sinirli, korkak, benmerkezci ve daima güçlü olma isteği içerisinde mükemmeliyetçidirler.
Eğer karşılarında kendilerine karşı gelmeyen ve söylediklerini sorgusuz kabul eden kişiler gördüklerinde uyguladıkları mobbin ki daha da arttırarak işin boyutunu korkunç seviyeleri taşıyabilirler.
Bunun için belirli sınırlarımız olmalı bir gün haklarımıza sahip çıkmalı ve gerektiğinde uygun yollardan şikayette bulunmayı bilmeliyiz.
5.Şiddet olaylarının önlenmesi için bireylere düşen görevleri yazınız.
Kısa Cevap : “Şiddet olaylarının önlenmesi için bireylere düşen görevleri yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Şiddet olaylarının önlenmesi için bireylere düşen birçok görev vardır.
Bunların başında en gözden kaçırılan şiddetten uzak çocuklar yetiştirmek, şiddeti teşvik eden oyun ve film gibi şeylerden uzak durmak gelmektedir.
Çocukluktan itibaren öğrenilen çözüm yolları hayatın her alanında bizimle gelmektedir.
Çözüm yolunu şiddet olarak gören bir çocuk büyüdüğünde de başkalarının şiddet uygulamaktan çekinmez.
Bunun için bireyler şiddet dışındaki çözüm yollarını bilmeli insan haklarının bilincine vararak konuşmayı ve insani çözümleri içselleştirmelidir.
Ayrıca bu konuda çalışan kurumlara destek olarak sorumluluk görevini de yerine getirmelidir.
“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 120-121-122-123 ATA Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
Şiddetin her türlüsü insanlara zarar verir. Yalnız insanlar değil hayvanlar da şiddete uğrayabilir. Şiddet yazınız birine vurmakla veya bir şeyi incitmekle olmuyor insanlar psikolojik olarak şiddete uğraması cinsiyet değil anlayış kültürü ve çeşitli birçok özelliklere sahip oldukları zaman insanlar tarafından yargılanması suçlanması veya dışlanması şiddet grubuna girebilir. Şiddetin her yanlısı çok kötüdür birbirimize karşı her zaman hoşgörülü olmak sevgili ve saygılı olmak şiddete başvurmamak her zaman doğruya güzeli bulmak ahlaklı bireyler yetişmesine birbirimizi anlamamıza ve sevmemize yardımcı olacaktır.
Şiddet olan her ortamda hayır demeyi bilmeliyiz. Hak ve özgürlüklerimizin yok olduğu şiddet sırasında hak ve özgürlüklerimizi yaşayabilmek ihtiyaçlarımızı karşılayabilmek ve bunlar gibi çeşitli kişilik özgürlüklerimizdir bağımsızlığımızı veya çeşitli birçok kültürel değerlerimizi zedelemeye çalışan şiddetin engellenmesi oldukça gereklidir. Şiddet durumunda yardım almayı hakkımızı savunmayı bilmeliyiz şiddete hayır demeyi dur demeye şiddetin devam etmemesi için gerekli bir yöntem olarak görmeliyiz..