4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 58-59-60-61 ATA Yayıncılık

4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Özgür Birey – Özerk Birey Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 58, 59, 60, 61


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Özgür Birey – Özerk Birey Metni Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 58-59-60-61


“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 58-59-60-61 ATA Yayıncılık”

Hazırlık Çalışması


Soru: Aşağıda verilen metni okuyunuz. Metindeki düşüncelere katılıp katılmadığınızı nedenleriyle açıklayınız.


İNSAN ONURUNUN BİR GEREĞİ VE VİCDAN ÖZGÜRLÜĞÜNÜN YANSIMASI OLARAK BİREYSEL ÖZERKLİK

İnsana değer veren ve onu diğer canlılardan üstün kılan şey, onun kişiliğinin bir sembolü olan insan onurudur. Onur, bireyi devlete ve içinde yaşadığı toplumsal yapılanmalara karşı koruyan bir değerdir. Kişiliği özgün kılan şey, kişilik sahibi öznenin akli ve ahlaki yetilere sahip olmasıdır. Bu özgünlük, kişiliği bağımsızlaştıran en önemli yeteneklerdendir. İnsan onuru salt insan olmaktan kaynaklanan bir değerdir.

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi’nde “İnsanlık ailesinin bütün üyelerinde bulunan onurun ve bu ailenin eşit ve vazgeçilmez haklarının tanınmasının dünyada özgürlük, adalet ve barışın temeli…” olmasından bahsedilmektedir. Her şartta özgür ve bağımsız olmak, onurun olmazsa olmaz koşuludur. İnsanı eşya konumundan çıkarıp ahlaki ve akli özerkliğe kavuşturan ve böylece kişiyi dış dünyada bağımsız kılan şey insan haysiyetidir. Bu ilke öyle ileri gider ki her bireyin dokunulmaz bir kişiliğe sahip olma hakkını da kapsar.

Dokunulmaz kişilik olarak bilinen kişisel özerklik insan kişiliğinin bağımsızlığını, kutsallığını ve bütünlüğünü garanti altına alır. Bu anlayışla vatandaşlarına yaklaşan toplumsal ve kamusal aktörler, insanları özünde biricik ve kendi kendisini belirleyen söz sahibi özneler olarak kabul ederler.

Bireyin toplumsal üst birimlere karşı özerkliğini mümkün kılan şey, insan onurundan dolayı ona verilen değerdir. İnsan onurunu sosyal yaşamın temeli olarak kabul eden bir toplum, nesnel olarak neyin iyi neyin kötü olduğunu mutlak bir biçimde tayin etmez. Çağdaş demokratik bir toplum, bireyleri neyin iyi neyin kötü olduğu konusunda karar verirken özerk bırakır.

Birey, tek başına kendi yaşamını sürdüremediğinden kendi çıkar ve tercihlerini paylaşan diğer insanlarla belirli bir amaç için topluca davranma ve dayanışma özgürlüğüne sahiptir. Çağdaş demokrasilerde bireyin iradesi dışında herhangi bir şeye zorlanmasının ve bir davranışta bulunurken ona engel olunmasının gerekçesi, başkalarının temel hak ve özgürlüklerini korumaktır.

Sağlıklı, özgür ve güçlü bir birey olmadan sağlıklı ve özgür bir toplumun ortaya çıkması ve yaşamaya devam etmesi mümkün değildir. Kişi özerkliğinin ve özgürlüğünün sosyal ve siyasal alanda gerçekleşmesi ve korunabilmesi için bireyin özerk kararlarına ve hayat tarzına tahammül edebilen siyasal ve sosyal yapıların olması gerekir.

Yrd. Doç. Dr. Orhan Aldanmaz


Kısa Cevap :

Metindeki düşüncelere katılıyorum. İnsan onur’u insanı insan yapan ve bu onur’un vermiş olduğu özelliklik yani kendi kararını kendi alabilme gücü bireyi birey yapar.

Birey toplum içerisinde uyumlu ve Bir toplumu oluşturan parça olmakla beraber aynı zamanda kendi kalabilmeli ve kendi özel dünyasını koruyabilmelidir.

Uzun Cevap :

Metindeki düşüncelere katılıyorum.

İnsan toplum içerisinde yaşayan ve toplumun bir parçası olarak belirli bir yer tutan varlıktır.

İnsan diğer insanlardan ve çevreden etkilenebilir, onlara fikir danışarak hayatına yön verebilir.

İnsanların desteği ve birliği ile beraber aynı zamanda en son nokta olarak kendi kararlarını kendi verebilmeli ve kendi özelliklerini koruyabilmelidir.

Yazarın burada kastettiği kişinin hiç kimseyi dinlememesi değil bilakis kendi özelliğinin ve özelliklerinin farkına vararak toplumla Bir uyum içerisindeyken aynı zamanda özel bir insan olarak kalabilmesidir.

Yani ne hiç kimseyi dinlemeyerek tek başına karar vermek ne de hiçbir fikrin olmayarak sadece topluma kulak vermek doğru bir davranış değildir.

Bu ikisi arasında onur ve uyum sağlanmalı kişi bilinçli hareket ederek birey olmak adını çıkarmalıdır.


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları


Etkinlik


Soru: Aşağıda verilen haberi okuyunuz. Bu haberden hareketle aktif vatandaşlık eğitiminin hak ve özgürlükleri kullanabilen özgür ve özerk birey olabilmemizde ne gibi katkıları olabilir? Düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.


OKULLARDA AKTİF VATANDAŞLIK EĞİTİMİ

Büyükçekmece Belediyesi, Avrupa Konseyine üye ülkelerin kutladığı Avrupa Yerel Demokrasi Haftası’nın bu yılın teması olarak belirlenen “aktif vatandaşlık” kavramını gençlerimize öğretiyor.

Eğitim okullarda sürüyor

Büyükçekmece Belediyesi, Avrupa Yerel Demokrasi Haftası’nın teması olarak belirlenen “aktif vatandaşlık” kavramını her alanda Büyükçekmeceli vatandaşlara öğretmek için sürdürdüğü çalışmalarına devam ediyor. Büyükçekmece Belediyesi ve Dış İlişkiler Müdürlüğü yetkilileri, sadece Avrupa Konseyine üye ülkelerin kutladığı hafta kapsamında, çeşitli alanlarda eğitimler vermeye başladı. Eğitim programını Büyükçekmece’deki okullarda devam ettiren belediye personeli, bünyesinde kurulan meclisler ile ilgili öğrencilere bilgi verdi.

Aktif vatandaşlık demokrasiyi güçlendirir

Büyükçekmece’nin okullarında öğrenim gören miniklere ve gençlere “aktif vatandaşlık” kavramını tanıtmak üzere harekete geçen Dış İlişkiler Müdürlüğü yetkililerinin ilk durağı Büyükçekmece Atatürk Anadolu Lisesi oldu. Eğitimde gençlerin belediye bünyesinde kurulan gençlik meclislerine katılmasındaki önem vurgulandı. Öğrencilere, kültürel ve sosyal alanlarda gerçekleştirilen faaliyetlere katılmaları yönünde tavsiyelerde bulunan Dış İlişkiler Müdürlüğü yetkilileri, yerel
yönetimlere katılımın yüksek olduğu ülkelerdeki demokrasinin gelişmişlik düzeyinin arttığına da dikkat çekti.

Sosyal medyayı kullanacaklar

Buradan 19 Mayıs Ortaokuluna giden yetkililer, minik öğrencilerin de belediyeden beklentilerini dile getirmeleri gerektiğini söyledi. Öğrencilere sosyal medyayı bu anlamda aktif olarak kullanabileceklerini anlatan yetkililer, Mimar Sinan Belediyesi hizmet binasında bulunan “çözüm masasına” dilek ve şikâyetlerini de yazılı olarak veya telefon yoluyla bildirebileceklerini öğrettiler. Öğrenciler, bu yolla yerel yönetime katılabileceklerinin farkına vardılar. Aktif vatandaş olmanın şartları hakkında bilgilenen çocuklar ve gençler, “aktif vatandaşlık” tişörtlerini de giyerek öğretmenleri ve Dış İlişkiler Müdürlüğü yetkilileriyle birlikte poz verdiler.


Kısa Cevap : “Aktif vatandaşlık eğitiminin hak ve özgürlükleri kullanabilen özgür ve özerk birey olabilmemizde ne gibi katkıları olabilir?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kişi ailesi ve sevdikleriyle beraber toplum içerisinde uyumlu olmaya çalışmalıdır.

Kurallar toplumun düzenini sağlamak için vardır. Bu kurallara uymakla beraber kişi aynı zamanda aktif bir vatandaş olmalı kendi eğitiminde hak ve özgürlüklerini bilerek gerektiğinde hakkını aramayı bilmelidir.

Bir haksızlığa uğradığı zaman neler yapabileceğini bilmeli ve mantıklı hareket etmelidir.

Gerek ailesi gerek yok bunun içerisinde sevgi, saygı ve hoşgörü ile beraber içinden çıkılamayacağını düşündüğü meselelerde yetkililere başvurmalı Ve hakkını savunmalıdır.


4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları


Etkinlik


Soru: Aşağıda verilen “demokratik” kişilik özelliklerini okuyunuz. Sınıfta bu özelliklere sahip bireylerin davranışlarını canlandırınız.


(Kendi kararını verebilen-Özerk-Katılımcı-Paylaşımcı-Farklılıklara saygılı-Bağımsız davranan-Müsamahalı-Üretici-Yaratıcı-Haklarını kullanan-Sosyal adaletçi-Eşitlikçi)


Cevap :

Bu özelliklere sahip olan arkadaşlarınızı seçerek onların izini doğrultusunda bazı hareketlerini canlandırabilirsiniz.


DEĞERLENDİRME


1.Aldığınız bir kararın davranışa dönüşmesinde düşüncelerinizi etkileyen unsurlar nelerdir? Düşüncelerinizi yazınız.


Kısa Cevap : “Aldığınız bir kararın davranışa dönüşmesinde düşüncelerinizi etkileyen unsurlar nelerdir? Düşüncelerinizi yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bir karar aldığım zaman bu kararın davranışa dönüşmesinde düşüncelerimi etkileyen unsurlar arkadaşlarım, öğretmenlerim ve ailem gibi beni seven destekleyen ve iyi olmamı isteyen insanların fikirleridir.

Bazen verdiğimiz kararlarda sağlıklı düşünülemez duygularımız sebebiyle yanlışlara düşebiliriz.

Hakkında bilgisi olmadığımız konularda yanlış karar verebilir ve geri dönülmez sıkıntıları düşünebiliriz.

Böyle durumlarda bizi çok seven insanların ne söylemeye çalıştığını anlamalı ve onlarla beraber hareket ederek bu işi oluruna vardırmalıyız.

İnsanın kendi kararlarını verebilmesi her ne kadar güzel olsa da duygularımıza yenilmemiz hata payımız ve sevdiklerimizin ortak bir dille bizi uyarması halinde onların düşüncelerini de dinlemeli her insan gibi bizim de hata yapabileceğimizi göz ardı etmemeliyiz.


2.Yaşadığınız ülkede hak ve özgürlüklerini kullanabilen özgür ve özerk birey sayısının artması, toplumsal yaşamı nasıl etkiler? Düşüncelerinizi yazınız.


Kısa Cevap : “Yaşadığınız ülkede hak ve özgürlüklerini kullanabilen özgür ve özerk birey sayısının artması, toplumsal yaşamı nasıl etkiler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yaşadığım ülkede hak ve özgürlüklerini kullanan özgür ve özerk birey sayısının artması beni mutlu eder.

Bu şekilde özgür ve özel birey sayısının artması toplumsal yaşamı olumlu yönde etkiler ve toplumun sağlamlaştırır.

Bireylerin kendi özgürlük ve özellik alanlarının farkına varması, hakları hakkında bilinçlenmesi kendisine yapılan haksızlıkları engeller ve daha adaletli bir toplum meydana getirir.

İnsanların hakkını savunacağını bilen kişiler o insanları haksızlık yapmaktan çekinir ve daha bilinçli bir toplum meydana gelir.


“4. Sınıf Demokrasi ve İnsan Hakları Kitabı Sayfa 58-59-60-61 ATA Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score