4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları

4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı İnsani İlişkilerin Temeli: Sevgi ve Saygı  Cevapları Sayfa 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71


4. Sınıf Din Kültürü Kitabı İnsani İlişkilerin Temeli: Sevgi ve Saygı Metni Cevapları


4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71


“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları”

Soru : Evden okula gelene kadar yapabileceğiniz güzel davranışları kutulara yazarak yolu tamamlayınız.


Kısa Cevap : “Evden okula gelene kadar yapabileceğiniz güzel davranışları kutulara yazarak yolu tamamlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Maddeler Halinde Evden okula gelene kadar yapabileceğimiz birçok güzel davranış vardır ki bunlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz;

  • Eğer kendimize girecek bir şey alacaksak israftan kaçırmak ve sağlıklı yiyecekleri tercih etmek
  • Tanıdığımız sevdiklerimize selam vermek ve vakit varsa kısa da olsa nasılsınız diye hallerini sormak
  • Elimizde simit gibi bir yiyecek varsa orada bir aç hayvan gördüysek onunla paylaşmak
  • Aşura zarar vermemek veya yolda görmüş olduğunuz canlılara zarar vermekten kaçınmak
  • Elimizdeki yiyecek ve şişe kabuklarını çöp kutusuna kadar taşımak ve çöp kutusuna atmak
  • Yere tükürmek sümkürmek gibi insanlarda tiksinti uyandıracak şeylerden kaçınmak
  • Karşılaştığımız insanlara güler yüzle sevinç içinde yaklaşmak

Soru : Sizce insanlar birbirleriyle neden kavga ederler?


Kısa Cevap : “Sizce insanlar birbirleriyle neden kavga ederler?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Bence insanlar bir konuda uzlaşamadıkları ve fikirlere saygı duymayı bilmeyip güzel bir şekilde konuşmayı beceremedikleri için kavga ederler.

Aslında insanlar birbirlerinden farklı düşünebileceklerini ve bu düşünceleri saygı duymakla beraber katılmasalar bile kibarca fikirlerini söyleyebilecek ortamlar oluşturabilmeyi bilselerdi bence bu kadar kavga etmezlerdi.

Hepimiz farklı ortamlarda yetişmiş insanlarız ki bunlar düşünce biçimimizi farklılaştırmaktadır. Bizlere düşen kavga etmek yerine kibar insanlar gibi düşüncelerimizi paylaşmaktır.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları


Soru : Sevgi ve saygının olmadığı bir dünya düşününüz! Böyle bir dünyanın nasıl olacağı hakkındaki düşüncelerinizi sunum olarak hazırlayınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Sevgi ve saygının olmadığı bir dünya düşününüz! Böyle bir dünyanın nasıl olacağı hakkındaki düşüncelerinizi sunum olarak hazırlayınız ve arkadaşlarınızla paylaşınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanların içerisinde bulunan sevgi ve saygı onları hayata bağlayan ve dünyayı çekilir kılan bence en önemli özelliklerdir.

Sevgi ve saygının olmadığı bir dünyada kimse kimseyi çekmek istemez ve güçlü olan daima zayıfı ezmek ister.

Böyle bir dünyada huzursuzluk, güvensizlik ve adalet ortamı sağlanamayacağı için böyle bir dünyada ancak kaos ortamı oluşur ve yaşanılmaz.

Sevgi ve saygı bence Dünya’ yı koruyan ve düzen içerisinde tutan iki büyük temel taştır.

Adil güvenli ve huzurlu bir dünya istiyorsak sevgi ve saygımızı kaybetmemeli aksine arttırarak hayatımıza yerleştirmeliyiz.


Soru : Aşağıda gündelik hayatımızda bulunduğumuz bazı mekanlar verilmiştir. Bu mekanlarda saygımızı gösterecek ne tür davranışlar sergileriz? Yazınız.


Cevap :

Sınıfta: öğretmenimiz girdiği zaman ayağa kalkmak

Kantinde: arkadaşlarımızla sıra halinde beklemek ve kimsenin önüne girmeye çalışmamak

Bahçede: arkadaşlarımızın da aynı bahçede olduğunu düşünerek onların alanlarına girmeden oyun

Parkta: sürekli aynı salıncağa ve aynı kaydırağı işgal etmeden başka çocukların da oynamasına izin vermek

Camide: özellikle eğer namaz esnasında ise yüksek sesle konuşup veya koşup insanların dikkatini dağıtmamak

Misafirlikte: büyüklerimiz bizden bir şey istediği zaman bunu hemen yerine getirmek


Soru : Aşağıdaki kutularda insanlara sevginizi ve saygınızı gösterebileceğiniz bazı davranışlar bulunmaktadır. Bu davranışların her birini bir hafta içerisinde yerine getiriniz. Yerine getirdiğiniz davranışların altındaki yuvarlakları boyayınız.


Cevap : Bu tabloyu her hafta işaretleyiniz.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları


“Rabbin, kendisinden başkasına asla ibadet etmemenizi, anaya babaya iyi davranmanızı kesin olarak emretti. Eğer onlardan biri, ya da her ikisi senin yanında ihtiyarlık çağına ulaşırsa, sakın onlara ‘Öf!’ bile deme, onları azarlama, onlara tatlı ve güzel söz söyle.”

(İsrâ suresi, 23. ayet.)

“Rabbin hoşnutluğu anne babanın hoşnutluğuna bağlıdır. Rabbin öfkesi ise, anne babanın öfkesine bağlıdır.”

(Tirmizî, Birr, 3.)

Soru : Yukarıdaki ayet ve hadise göre anne ve babamıza nasıl davranmamız gerekiyor? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla konuşunuz.


Kısa Cevap : “Yukarıdaki ayet ve hadise göre anne ve babamıza nasıl davranmamız gerekiyor?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Yukarıdaki ayet ve hadise göre anne ve babamıza kibar davranmak, güzel sözler söylemek, onları kıracak hareketlerden uzak durmak, onlara üfleyip pöhlememek ve kaba sözler de bulunmamak, onların rızasını almak lazımdır.

Zaman zaman ailemizle birlikte birbirimize karşı bazı kırgınlıklar olsa da ailemiz daima  bizim iyiliğimizi ister ve bizlerin en güzel yere gelmesini ister.

Babamız ve annemiz bizler için çalışır ve bizim isteklerimizi almak için ellerinden geleni yaparlar.

Bizlerin de onların bu çabalarına karşılık olarak onlara kibar ve saygılı davranmalı bizlerin de anne baba olduğumuz zaman da bu şekilde evlatlarımız olması için onlara güzel davranışlar da bulunmalıyız.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları


Soru : Aşağıda anne babamızın bizden isteklerine bazı örnekler verilmiştir. Bu isteklerin sebepleri neler olabilir? Düşüncelerinizi boş bırakılan yerlere yazınız.


Cevap :

Sofra hazırlanırken yardımcı olmamı ister. Çünkü : bütün evinin işini yapmak yalnız başına çok zordur.

Misafirlerimizle ilgilenmemi ister. Çünkü : Bizim de misafir kültürümüzü öğrenmek ve toplum içerisinde var olmamızı ister.

Bilgisayar başında fazla vakit geçirmemi istemez. Çünkü : hayattan uzaklaşarak bilgiler öğrenmeme ve bu eğlence yarışlarımı kaçırmamı istemez.


Soru : Ailenizle ilgili bir resim çiziniz.


Cevap : Kendi ailenizin resmini çiziniz.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


DEĞERLENDİRELİM


Soru : Aşağıda kardeşlerin birbirine karşı görevlerinden biri şifreli olarak verilmiştir. Bu görevin ne olduğunu bulunuz ve bu görevi yerine getirip getirmediğinizi değerlendiriniz.


Cevap : Kardeşlerimizle sevinç ve üzüntülerimizi paylaşırız.


Soru : “Kardeşlik” konulu bir akrostiş şiir yazınız.


Kısa Cevap : ““Kardeşlik” konulu bir akrostiş şiir yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Kardeşim canım benim

Ah yüreğimsin sen benim

Rast geldiğim en güzel dostum

Dünyam bir başkamsın sen benim

En güzel hayallerimdesin

Şarkılarımı sözcüklerindesin

Lazım bana güzel yüzün

İsterim ki hep gülsün yüzün

Kardeşimsin çünkü benim


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları


  • Ailenizle görüşerek ziyaret etme imkânınız olan bir akrabanızı belirleyiniz.
  • Ziyaret edeceğiniz akrabanızı arayarak ziyaret için müsait olacakları bir zaman belirleyiniz.
  • Eğer imkânınız varsa ziyarete gitmeden önce küçük bir hediye alabilirsiniz.
  • Ziyaretinizi güler yüzlü bir şekilde onlara sevginizi ve saygınızı göstererek gerçekleştiriniz.
  • Yaptığınız ziyaretle ilgili duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap :

Öncelikle anneme böyle bir ödevim olduğunu ve bir akrabamızı ziyarete gitmek istediğimi söyledim.

Annem hediye almak istediğimi duyunca çok memnun oldu ve kendisine küçük bir ikramlık pasta hazırladık. Bu pastayı yaparken annemle beraber çok eğlendik daha sonra gitmek istediğimiz kişiyi arayıp müsait olup olmadığını sordum.

O da müsait olduğu için beraber ikramımızı alıp yanına gittik onunla beraber oturduk ve ikramımız için çok teşekkür etti.

Gerçekten güzel saatler geçirdik.


“Ey Ebu Zer! Çorba pişirdiğinde suyunu çok koy ve komşularını gözet.”

(Müslim, Birr, 142.)

Soru : Yukarıdaki hadisi komşuların birbirlerine karşı sorumlulukları açısından yorumlayınız.


Kısa Cevap : “Yukarıdaki hadisi komşuların birbirlerine karşı sorumlulukları açısından yorumlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Komşunun komşu üzerine hakkı vardır ki İslamiyet komşu hakkında çok önem vermiştir.

Peygamber efendimiz sallallahu aleyhi ve sellem “komşusu aç iken tok yatan bizden değildir” buyurarak komşunun önemini ve gözetilmesi gerektiğini vurgulamıştır.

Gerçekten herkes buna dikkat edecek olsa herkes komşusunu gözetecek olsa aradaki dayanışma ve fakir insanların gözetilmesi açısından çok büyük bir yardım olurdu.

Yemeğimizi az fazla yaparak komşuda ikramda bulunmak hem aramızdaki muhabbeti arttırır hem de komşuluk hakkını yerine getirmemize sebep olur.

Bizler de bu küçük şeylere dikkat ederek komşularımızın gönlünü almalı ve aramızdaki bağı.

Çünkü en yakın akrabalarımızın bile yetişemediği zor acil durumlarımızda komşumuz yakında olduğu için o yetişecektir.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları


Soru : Ev ziyaretlerinde dikkat etmemiz gerekenler nelerdir? Tamamlayınız.


Kısa Cevap : “Ev ziyaretlerinde dikkat etmemiz gerekenler nelerdir? Tamamlayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ev ziyaretleri ve misafirlikler hem kültürümüzde hem de bağ açısından bakıldığı zaman insanların mutluluk veren buluşma anlatılır.

Ev ziyaretlerinde insanlar iyi veya kötü ne ikram ederlerse etsinler onlara burun kıvırmamak ve onu kıracak sözlerden uzak durmak gerekir ki ev sahibi kırılıp incinmesin. Aksine kişiye teşekkür etmek ve ikramı küçük olsa bile gönlünü hoş edecek sözler söylemek gerekir.

Yapmış olduğu ikramlardan ve hizmetlerde ona yardımda bulunmak ayrıca yenip içildikten sonra ona toparlamada ve dağıtılan yerlerin temizlenmesinde o kişiye yardımcı olmak da yapılması gereken şeylerdendir.

Ev sahibini kıracak sözlerden uzak durmak ve ona kibar sözlerde bulunmak hoş bir sohbet ortamı oluşturmak da üzerimize düşen görevlerdendir.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları


Soru : Arkadaşların birbirleriyle olan ilişkilerinde olması ve olmaması gereken davranışları düşünerek ilgili alanlara yazınız.


Kısa Cevap : “Arkadaşların birbirleriyle olan ilişkilerinde olması ve olmaması gereken davranışları düşünerek ilgili alanlara yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnsanlar toplumda mutlaka birileriyle arkadaş olur ve beraber vakit geçirmek için başka insanlara ihtiyaç duyarlar.

Arkadaşlık ilişkilerimizde dikkat edilmesi gereken yapılması gereken ve yapılması gereken bazı davranış ve sözler vardır.

Her insanın neye kırıldı ve hangi davranışlara kırılıp kırılmadığı birbirinden farklıdır. Bunun için arkadaş olunan kişiyi tanıyarak ona göre hareket etmeli onu kıracak olan söz ve davranışlardan uzak durarak onun boşanacağı şekilde davranışlarda bulunmalıyız.

Alay etmek elinde olmayan sebeplerden dolayı o kişiyle hakaret etmek gibi davranışlar istenmeyen davranışlardır. Söz taşımak, o kişinin sırrını başkasına açmak, adil olmak yerine adaletsiz davranmak gibi davranışlardan uzak durmalıyız.

Bunun yerine anlaşamadığımız konularda hakaret etmek yerine o kişiyle beraber oturup konuşmalı ve fikirlerimizi açıkça söyleyerek birbirimize saygı duymalıyız.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları


“İyi arkadaşla kötü arkadaş, misk (güzel koku) taşıyan kimse ile körük üfüren (ateşi canlandırmak için üfleyen) kimse gibidir. Misk taşıyan ya sana onu ikram eder yahut sen ondan (miski) satın alırsın ya da ondan güzel bir koku duyarsın. Körük üfüren kimse ise ya elbiseni yakar ya da ondan kötü bir koku duyarsın!”

(Müslim, Birr, 146.)

Soru : Yukarıdaki hadiste geçen iyi ve kötü arkadaş benzetmesini yorumlayınız.


Cevap :

Yukarıdaki hadiste geçen iyi ve kötü arkadaş benzetmesi gerçekten çok güzel olmuş. Hadislerdeki benzetmelere hayran kalıyorum.

Gerçekten de iyi arkadaş güzel koku taşıyan bir kişi gibidir ki o insanla beraber oturup kalkıldığı zaman mutlaka güzel ahlakından ya alınır ya da kişi o kişiyle beraber çok mutlu olur.

Kötü arkadaş ise gerçekten körük üfüren bir kimse gibidir ki mutlaka o kimsenin zararı ya sana dokunur ya da onunla beraber hoşnut olmayan olaylara maruz kalırsın.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları


“Kim ilim için yola çıkarsa Allah ona cennete giden yolu kolaylaştırır. Melekler, hoşnutluklarından dolayı ilim talebesine kanatlarını serer. Sudaki balıklara varıncaya kadar yer ve gök ehli âlim kişinin bağışlanması için Allah’a (c.c.) yakarır. Âlimin, âbide (ibadet edene) üstünlüğü, (parlaklık, görünürlük ve güzellik bakımından) ayın diğer yıldızlara olan üstünlüğü gibidir. Kuşkusuz âlimler peygamberlerin vârisleridir. Peygamberler miras olarak ne altın ne de gümüş bırakmışlardır; onların bıraktıkları yegâne miras ilimdir. Dolayısıyla kim onu alırsa büyük bir pay almış olur.”

(Tirmizî, İlim, 19.)

Soru : Hz. Peygamberin bu sözünü bilgiye ve onu öğretene olan saygı açısından yorumlayınız.


Cevap :

Hz Peygamberimizin bu sözü bilgiye ve onu öğretene büyük bir saygı duyulması gerektiğini çünkü en önemli şeyin ilim olduğunu vurgulamaktadır.

Dünyadaki bütün ilimler değerlidir ancak kişinin ahireti sonsuz olduğu için ayeti kazandıracak ilimler sonsuz derecede değerlidir. Dolayısıyla bunları öğreten kişiler de o derece değerlidir.


Soru : Aşağıda anlatılan olayı tamamlayınız.


Belediye otobüsü okul önündeki durakta durdu ve kalabalık bir öğrenci grubu gürültülü bir şekilde otobüse bindi. Bütün yolcuların bakışları öğrencilere yönelmişti. Öğrenciler şakalaşarak, kahkahalar atarak, itişe kakışa boş olan koltuklara oturdular. Otobüs henüz kalkmamıştı ki bir öğretmen de son anda yetişti. Otobüste oturacak yer kalmamıştı. Öğrenciler hâlâ gürültü yapıyor ve yüksek sesle konuşmaya devam ediyorlardı. Otobüse binen öğretmen, öğrencilerin sınıf öğretmeniydi…


Cevap :

Öğretmen bu duruma üzülmüştü ki öğrencilerinden biri hemen kalkarak yerine öğretmene vermek istedi.

Daha sonra diğer arkadaşları yaptıklarının yanlış olduğunu anladılar ve hepsi öğretmene yerini vermek için kalktı.

Öğretmen onlara teşekkür etti ve ilk yerini veren arkadaşın yerine oturarak ona teşekkürünü bildirdi.

Bundan sonra öğrenciler öğretmene özel olarak bir yer ayırıp bu davranışlardan dolayı öğretmenlerinden özür dileyerek pişman oldular.


4. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 71 Cevapları


Soru : Ailenize, akrabalarınıza, arkadaşlarınıza, öğretmenlerinize, komşularınıza, hayvanlara ve doğaya olan sevginizi nasıl gösterirsiniz? Aşağıdaki ilgili baloncuklara yazınız.


Kısa Cevap : “Ailenize, akrabalarınıza, arkadaşlarınıza, öğretmenlerinize, komşularınıza, hayvanlara ve doğaya olan sevginizi nasıl gösterirsiniz?” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Ailemize, akrabalarımıza, arkadaşlarımıza, öğretmenlerimize, komşularımıza, hayvanları ve doğaya olan sevgimizi göstermenin en güzel yolu onlara zarar vermekten kaçınmak, sorumluluklarımızı yerine getirmek ve kibar davranışlarda bulunmaktır.

Ailemize sevgimizi göstermek onlara sık sık sevdiğimizi söyleyerek, sarılarak, onların sözlerini yerine getirerek ve bize yasakladıkları şeylerden kaçınarak gösteririz.

Akrabalarıma olan sevgi mi onlara sevdiğimi söyleyerek elimden geldiği kadar minik minik hediyeler alarak bazen ziyaret ederek veya telefonla annemden izin alarak arayıp hallerini  sorarak gösteririm.

Arkadaşlarıma olan sevgi mi iyi ve kötü günlerinde yanlarında olup sırlarını paylaşarak, onlara yardımda bulunarak, derslerini dinleyerek ve onlara sevdiğimi söyleyerek gösteririm.

Öğretmenime olan sevgi mi ona saygı duyarak, ödevlerimi yaparak, geçtiği zaman ona yol vererek gösteririm.

Hayvanları olan sevgimi eğer elimde bir yem veya yiyecek varsa onlarla paylaşarak, onlara zarar verecek hareketlerden kaçarak gösteririm.

Doğaya olan sevgi mi elimden geldiği kadar aile büyüklerimle ağaç ekerek, çimlere ve yeşilliklere zarar verip onları koparmayarak gösteririm.


“4. Sınıf Din Kültürü Kitabı Sayfa 55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score