4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 19-20-21-22-23 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Dünya’mızın Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 19, 20, 21, 22, 23


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Dünya’mızın Hareketleri Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 19-20-21-22-23 SÖZCÃœ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları Sayfa 19-20-21-22-23


Soru : Gece ve gündüz nasıl oluşur? Mevsimler nasıl oluşur? Düşünelim.


Kısa Cevap :

Gece ve gündüz, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesiyle oluÅŸur. Bu dönüş, GüneÅŸ’in sadece Dünya’nın bir tarafını aydınlatmasını saÄŸlar. Aydınlanan taraf gündüzü, karanlıkta kalan taraf ise geceyi yaÅŸar.

Mevsimler ise Dünya’nın GüneÅŸ etrafında dönmesi ve eksen eÄŸikliÄŸi nedeniyle oluÅŸur. Bu eÄŸiklik, yıl boyunca GüneÅŸ ışınlarının Dünya’ya düşme açısını deÄŸiÅŸtirir. Bu deÄŸiÅŸim, farklı bölgelerde farklı sıcaklık ve hava koÅŸullarına yol açar ve böylece mevsimler oluÅŸur.

Uzun Cevap :

Gece ve gündüzün oluÅŸumu, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesiyle (yani kendi etrafında dönmesiyle) açıklanır. Dünya, yaklaşık 24 saatlik bir süre içinde tam bir dönüş yapar. Bu dönüş sırasında, Dünya’nın bir yarısı GüneÅŸ ışınlarını alırken diÄŸer yarısı karanlıkta kalır. GüneÅŸ ışığını alan yarıda gündüz yaÅŸanırken, karanlıkta kalan yarıda gece yaÅŸanır. Bu sürekli döngü, gece ve gündüzün düzenli olarak deÄŸiÅŸmesini saÄŸlar.

Mevsimlerin oluÅŸumu ise Dünya’nın GüneÅŸ etrafındaki yörüngesi ve eksen eÄŸikliÄŸiyle ilgilidir. Dünya’nın ekseni, yörünge düzlemine dik deÄŸil, yaklaşık 23.5 derece eÄŸiktir. Bu eÄŸiklik, yıl boyunca GüneÅŸ ışınlarının Dünya’ya düşme açısını deÄŸiÅŸtirir. Kuzey Yarımküre’nin GüneÅŸ’e daha fazla eÄŸik olduÄŸu zamanlar yaz mevsimi yaÅŸanırken, daha az eÄŸik olduÄŸu zamanlar kış mevsimi yaÅŸanır. Güney Yarımküre’de ise tam tersi geçerlidir. Ä°lkbahar ve sonbahar mevsimleri ise bu iki ekstrem durum arasında geçiÅŸ dönemleridir.

Bu süreçler, Dünya’nın yörüngesi boyunca sürekli deÄŸiÅŸir ve bu nedenle belirli bölgelerde yıl boyunca sıcaklık, gün uzunluÄŸu ve hava koÅŸulları deÄŸiÅŸir. Mevsimler, bu deÄŸiÅŸimlerin sonucudur ve bitkilerin büyümesi, hayvanların davranışları ve insanların tarım faaliyetleri üzerinde önemli etkileri vardır.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 20 Cevapları


Soru : Peki, gece ve gündüz nasıl oluşuyor? Gece ve gündüzü yaşamamızın nedeni nedir? Düşünelim.


Kısa Cevap :

Gece ve gündüz, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesiyle oluÅŸur. Dünya döndükçe, bir tarafı GüneÅŸ ışığı alırken diÄŸer tarafı karanlıkta kalır. Böylece, aydınlanan kısım gündüzü, karanlıkta kalan kısım ise geceyi yaÅŸar.

Uzun Cevap :

Gece ve gündüzün oluÅŸumu, Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesiyle açıklanır. Dünya, 24 saatte bir tam dönüş yapar. Bu dönüş sırasında, GüneÅŸ ışıkları Dünya’nın sadece bir yarısını aydınlatır.

Aydınlanan kısmı gündüz yaşarken, karanlıkta kalan kısmı gece yaşar. Dünya sürekli döndüğü için, bir bölgede gündüz olan yer zamanla geceye, gece olan yer de gündüze dönüşür. Bu düzenli dönüş hareketi, gece ve gündüzün sürekli olarak değişmesini sağlar.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 21 Cevapları


3. Etkinlik Gece Gündüz Oluşumu


Etkinliğin Amacı
Gece gündüz oluşumunu fark etmek.
Neler Kullanacağız?
El feneri, Dünya modeli ya da top.
Nasıl Yapacağız?
1. İki kişilik gruplara ayrılalım.
2. Grup üyelerinden biri el fenerini açıp sabit olarak tutsun.
3. Diğer grup üyesi Dünya modelini veya topu kendi etrafında yavaşça batıdan doğuya doğru döndürsün.
4. Feneri tutan kişi Dünya modeli veya top üzerinde aydınlanan bölgeleri gözlemlesin.
5. Daha sonra grup üyeleri yer değiştirsin ve aynı işlemleri tekrarlayalım.


1. Dünya modeli veya topun el feneri tarafına gelen kısmında ne gördük? 


Cevap :

Dünya modeli veya topun el feneri tarafına gelen kısmında aydınlık olduğunu gördük.


2. Dünya modeli veya topun el feneri tarafına gelmeyen kısmında ne gördük? 


Cevap :

Dünya modeli veya topun el feneri tarafına gelmeyen kısmında karalık olduğunu gördük.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 22 Cevapları


4. Etkinlik Mevsimlerin Oluşumu 


Etkinliğin Amacı
Mevsimlerin oluÅŸumunu fark etmek.
Neler Kullanacağız?
Dünya modeli, A4 kâğıdı, el feneri, üçayak, bağlama parçası ya da tel, metre.
Nasıl Yapacağız?
1. İki kişilik gruplara ayrılalım.
2. El fenerini bağlama parçası ya da tel yardımıyla üçayağa bağlayalım. El fenerinin hareket etmediğinden emin olalım.
3. A4 kâğıdının tam ortasına bir daire çizelim. Daha sonra kâğıdı el fenerinin karşısına, 1 metre uzağa yerleştirelim.
4. Grup üyelerinden biri, Dünya modelini çizilen daire üzerinde hareket ettirsin. Bu sırada diğer grup üyesi model üzerindeki aydınlanmayı gözlemlesin.
5. Dünya modeline bir tam tur attırana kadar gözlem yapmaya devam edelim.
6. Daha sonra grup üyeleri yer değiştirsin ve aynı işlemleri tekrarlayalım.


1. Dünya modelinin hareket etmesi el fenerinin aydınlattığı bölgeyi değiştirdi mi? Nedenleriyle açıklayınız. 


Cevap :

  • Hareket ettikçe diÄŸer bölgeler aydınlanmaya baÅŸladı. Dünyanın güneÅŸ etrafındaki hareketi, ve gece gündüz örnek olarak verilebilir.

2. El fenerinin ışığı Dünya modelini en çok hangi konumda aydınlattı? 


Cevap :

  • El fenerinin ışığı Dünya modelini en çok ön konumda aydınlattı.

3. El fenerinin ışığı Dünya modelini en az hangi konumda aydınlattı? 


Cevap :

  • El fenerinin ışığı Dünya modelini en az arkada konumda aydınlattı.

Yaptığımız etkinlik sonucunda, Dünya bir merkez etrafında dolandığında, Dünya’nın Güneş’e olan uzaklığının nasıl değiştiğini gözlemledik. 

Soru : Peki, bu değişimin nasıl sonuçları olabilir?


Cevap :

Dünya, GüneÅŸ etrafında dönerken GüneÅŸ’e yaklaşır veya GüneÅŸ’ten uzaklaşır. Bu nedenle GüneÅŸ ışınları Dünya’ya farklı açılardan gelir. Bu durum, mevsimlerin oluÅŸmasına neden olur.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 23 Cevapları


5. Etkinlik Ya Dünya Hareket Etmeseydi? 


Soru : Dünya’nın günlük ve yıllık hareketlerinin önemi nedir? Dünya’nın bu hareketleri olmasaydı bizim yaşamımız bundan nasıl etkilenirdi? Düşündüklerimizi aşağıda verilen boşluğa maddeler hâlinde yazalım.


Kısa Cevap :

Dünya’nın günlük ve yıllık hareketleri, gece-gündüz döngüsü ve mevsimlerin oluşmasını sağlar. Eğer bu hareketler olmasaydı, sürekli gündüz veya sürekli gece yaşanır, mevsimler oluşmazdı. Bu durum, yaşamı olumsuz yönde etkilerdi.

Uzun Cevap :

Dünya’nın günlük ve yıllık hareketleri, yaşamın düzenli bir şekilde devam etmesi için büyük öneme sahiptir. Bu hareketlerin olmaması durumunda, yaşamımızda büyük değişiklikler ve zorluklar meydana gelirdi. İşte bu hareketlerin önemi ve yokluğunda karşılaşabileceğimiz durumlar:

  1. Gece ve Gündüz Döngüsü:
    • Günlük Hareketin Önemi: Dünya’nın kendi ekseni etrafında dönmesiyle gece ve gündüz oluÅŸur. Bu döngü, canlıların biyolojik ritmini düzenler.
    • Olmaması Durumunda: Dünya dönmeseydi, bir tarafı sürekli gündüz, diÄŸer tarafı sürekli gece yaÅŸardı. Sürekli gündüz olan yerler aşırı ısınırken, sürekli gece olan yerler aşırı soÄŸurdu. Bu durum, bitki ve hayvanların yaÅŸamsal faaliyetlerini ciddi ÅŸekilde bozardı.
  2. Mevsimlerin OluÅŸumu:
    • Yıllık Hareketin Önemi: Dünya’nın GüneÅŸ etrafında dönmesi ve eksen eÄŸikliÄŸi, mevsimlerin oluÅŸmasını saÄŸlar. Mevsimler, tarım, ekosistem dengesi ve insan faaliyetleri için önemlidir.
    • Olmaması Durumunda: Mevsimler oluÅŸmazdı ve yıl boyunca iklim koÅŸulları sabit kalırdı. Bu durum, tarımın sürdürülebilirliÄŸini zorlaÅŸtırır ve ekosistemlerde büyük dengesizliklere yol açardı.
  3. Ä°klim ve Hava Durumu:
    • Düzenli DeÄŸiÅŸimlerin Önemi: Dünya’nın hareketleri, iklim ve hava durumunda düzenli deÄŸiÅŸikliklere neden olur. Bu deÄŸiÅŸiklikler, canlıların adaptasyon süreçlerini destekler.
    • Olmaması Durumunda: Ä°klim ve hava durumu sabit kalırdı. Bu, belirli bölgelerin sürekli olarak aşırı sıcak veya soÄŸuk olmasına yol açar ve biyolojik çeÅŸitliliÄŸi olumsuz etkilerdi.
  4. Biyolojik Ritimler:
    • Dönüşlerin Önemi: Canlıların biyolojik saatleri, gece-gündüz döngüsüne ve mevsimsel deÄŸiÅŸimlere göre ayarlanmıştır. Bu ritimler, uyku, üreme, göç ve diÄŸer yaÅŸamsal faaliyetleri düzenler.
    • Olmaması Durumunda: Biyolojik ritimler bozulur ve canlıların doÄŸal davranışları etkilenir. Bu, uyku düzeninden göç yollarına kadar pek çok süreci olumsuz yönde etkilerdi.
  5. Enerji ve Kaynak Yönetimi:
    • Enerji Kullanımı: Gece ve gündüz döngüsü, enerji tüketimini dengeler. Mevsimsel deÄŸiÅŸiklikler, enerji ve su kaynaklarının kullanımını düzenler.
    • Olmaması Durumunda: Enerji tüketimi sürekli yüksek olurdu ve kaynaklar hızla tükenirdi. Bu, sürdürülebilirliÄŸi zorlaÅŸtırır ve kaynak krizlerine yol açardı.

Dünya’nın günlük ve yıllık hareketleri, ekosistemlerin dengesi, tarımsal faaliyetler, biyolojik ritimler ve genel yaÅŸam koÅŸulları için hayati öneme sahiptir. Bu hareketlerin olmaması durumunda, yaÅŸamın sürdürülebilirliÄŸi ciddi ÅŸekilde tehlikeye girerdi.



 

Our Score