4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 37, 38, 39, 40, 41


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41


Düştüğümüzde veya bir yerimiz kesildiğinde yaralarımızın bir süre sonra iyileştiğini görürüz. Benzer şekilde bir yerimiz kırıldığında kemiklerimiz zamanla iyileşir. Vücudumuzda kesik ve kırık oluşumu gibi durumlarda yıpranan veya hasar gören yapıların onarımında proteinler görevlidir. Proteinler yapıcı ve onarıcıdır. Bazı vitaminlerin yapımında, saç ve tırnakların uzamasında görevlidir. Proteinler, vücudumuzun hastalıklara karşı dirençli olmasında rol oynar. Proteinlerin zekâ gelişimine de olumlu etkisi vardır. Proteinler ayrıca büyüme ve gelişme için gerekli besin içeriğidir. Bebeklerinin sağlıklı gelişimi için anne adaylarının yeterli miktarda protein tüketmesi gerekir. Protein kaynağı olan bitkisel ve hayvansal besinler aşağıdaki görselde verilmiştir.

Et, süt ve süt ürünleri yumurta; mercimek, kuru fasulye, nohut, badem gibi besinler protein bakımından zengindir.


4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları


Karbonhidratlar

Karbonhidratlar vücudumuza enerji veren besin içeriklerindendir. Günlük hayatta spor yapmak, ders çalışmak gibi birçok faaliyeti gerçekleştirmek için enerjiye ihtiyaç duyarız. Vücudumuz için gerekli enerjiyi öncelikle karbonhidratlardan karşılarız. Fazla tüketilen karbonhidrat şişmanlamamıza neden olur. Mısır, yulaf, pirinç, arpa, makarna, muz, ekmek, bal, üzüm, patates, karbonhidrat bakımından zengin besinlerdir.

YaÄŸlar

Yağlar da tıpkı karbonhidratlar gibi enerji verici besin içerikleridir. Vücudumuzun enerji ihtiyacını karbonhidratlardan karşılayamaması durumunda, yağlar enerji kaynağı olarak kullanılır. Vücudumuzda ihtiyaç fazlası karbonhidratlar yağlara dönüştürülür. Bu durumda yağlar, vücutta derinin altında ve belli bölgelerde depolanır. Depolanan yağlar fazla kilolara neden olur. Depolanan yağlar vücudu darbelere ve soğuğa karşı korur.

Yağları hem bitkisel hem de hayvansal besinlerden elde ederiz. Zeytin, susam, ayçiçeği, fındık, fıstık, mısır, soya gibi bitkisel besinler; et, balık, süt, peynir, tereyağı gibi hayvansal besinler yağ bakımından zengindir.


4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları


Soru : Sizce, Doktor Esra Hanım neden meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir? Meyve ve sebzelerde hangi besin içeriği daha fazladır? Bu içeriğin görevi ne olabilir? Düşüncelerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Cevap :

Doktor Esra Hanım Meyve ve sebze tüketmemizi tavsiye etmektedir. Bunun sebebi ise meyve ve sebzenin vitamin içermesi ve sağlığımıza çok yararlı olmasıdır.

Meyve ve sebzelerde en çok vitaminler bulunmaktadır. Bu içeriğin görevleri şunlardır;

Cilt, kemik ve kas bakımının desteklemektedir. Bağışıklık fonksiyonunun desteklemektedir. Hücre, doku ve organların bakım ve onarımını yapar. Yiyecekleri enerjiye dönüştürür.


Vitaminler vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapan besin içeriklerindendir. Vitaminler vücudumuzun mikroplara karşı dirençli olmasını ve hastalandığımızda iyileşmemizi sağlar. Meyve ve sebzelerde bol miktarda vitamin bulunur.

Mineraller

Mineraller de vücudumuzda düzenleyici olarak görev yapar. Toprakta, deniz ürünlerinde, su, maden suyu, meyve suları, sebze ve meyvelerde bol miktarda mineral bulunur. Kemik ve dişlerimizin güçlenmesi, yaraların iyileşmesi, kanın pıhtılaşması ve kasların kasılıp gevşemesinde mineraller görevlidir.

Su

Su, düzenleyici besin içeriklerindendir. İnsan vücudunun yaklaşık % 70’i sudan oluşur. Su ayrıca vücut sıcaklığının ayarlanması ve bazı atıkların vücuttan uzaklaştırılmasında da görevlidir. Su, canlıların yaşaması için önemli bir besin içeriğidir. Su içmeden yalnızca birkaç gün yaşayabiliriz. Bitkiler ise sulanmadıklarında kuruyarak yaşamlarını yitirirler. Bu nedenle çevremizde bulunan bitkilerin canlı olduklarını unutmamalı, onları ihtiyaçları kadar sulamalıyız.


4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları


Deney Yapalım Her Besinde Su ve Mineral Bulunur mu? 


• Dörder kişilik gruplar oluşturalım. Grup arkadaşları arasında malzeme temini, görev dağılımı gibi konularda adil bir paylaşımda bulunalım.
• Getirdiğimiz meyve, sebze ve eti bıçak yardımıyla küçük parçalara ayıralım (Bıçak kullanırken öğretmenimizden yardım alalım.).
• Getirdiğimiz malzemeleri ayrı beherglaslara koyalım.
• İspirto ocaklarının üzerine sacayaklarını, sacayaklarının üzerine de tel kafesi koyalım.
• Resimdeki gibi düzeneklerimizi hazırlayalım.
• Isıttığımız beherglasların üzerine boş, kuru ve temiz cam levhaları maşa ile tutalım.
• Maden suyunun olduğu beherglas ve cam levhalarda meydana gelen değişiklikleri gözlemleyelim.
Soru : Gözlemlerimizi defterimize not edelim.


Cevap :

Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu. Kalsiyum, magnezyum ve karbonhidrat kireç halinde dibe çöktü.


Soru : • Cam levhaların hangilerinde su damlacıkları oluştu?


Cevap :

Cam levhaların hepsinde su damlacıkları oluştu.


Soru : • Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra hangi maddeler kaldı? 


Cevap :

Maden suyunun olduğu beherglasta bir süre sonra kalsiyum, magnezyum ve karbonat kireç halinde dibe çöktü.


4. Sınıf Fen Bilimleri ATA Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları


Soru : Aşağıda verilen sözcükleri tabloda uygun yerlere yazalım.


Cevap :

“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 37-38-39-40-41 ATA Yayıncılık”


 

Our Score