4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Kuvvetin Cisimler Üzerindeki Etkileri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 48, 49, 50, 51, 52


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Kuvvetin Cisimler Üzerindeki Etkileri Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 48-49-50-51-52 SÖZCÜ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları Sayfa 48-49-50-51-52


Soru : Kurabiye hamuruna kolaylıkla şekil verebiliriz. Ama bir ağaç parçasına şekil vermek o kadar kolay olmayabilir. Bunun nedeni nedir? Düşünelim.


Cevap :

Özetle, kurabiye hamuru ve ağaç parçası arasındaki bu farklılıklar, kurabiye hamuruna kolayca şekil verilebilmesinin ve ağaç parçasının şekillendirilmesinin daha zor olmasının temel nedenleridir.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 49 Cevapları


1. Etkinlik Arabalarla Oynayalım 


Etkinliğin Amacı
Bir cisim hızlanıyor, yavaşlıyor veya yön değiştiriyorsa ona bir kuvvetin uygulandığını, gözleme dayanarak fark etmek.
Neler Kullanacağız?
Oyuncak araba.
Nasıl Yapacağız?
1. İki kişilik gruplara ayrılalım.
2. Araba üzerine uyguladığımız itme ve çekme kuvvetini, 1 numaralı fotoğraftaki gibi, artırarak arabanın hareketini gözlemleyelim.
3. Araba hızlandıktan sonra, 2 numaralı fotoğraftaki gibi, hareket yönünden farklı bir yönde kuvvet uygulayalım ve sonucu gözlemleyelim.


1. Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki nedir? 


Cevap :

Oyuncak arabanın hareketini sağlayan etki, üzerine uygulanan itme veya çekme kuvvetidir.


2. Aşağıdaki tabloyu defterimize çizelim ve gözlem sonuçlarına göre dolduralım. 


Cevap :

Arabayı hareket ettirmek için = İtme Kuvveti

Arabayı hızlandırmak için = Daha İtme Kuvveti

Arabayı yavaşlatmak için = Daha az İtme Kuvveti 

Arabayı durdurmak için = İtme Kuvvetini Tamamen Kesme

Arabanın yönünü değiştirmek için = Farklı Bir Yönde İtme veya Çekme Uygulama


3. Oyuncak arabaya uygulanan itme veya çekme kuvveti arttıkça arabanın hareketi nasıl değişiyor?


Cevap :

  • Oyuncak arabanın hızı artmaktadır.

4. Araba hızlandıktan sonra farklı yönde bir kuvvet uyguladığımızda ne gözlemledik? 


Cevap :

  • Oyuncak arabanın yönünün değiştiğini gözlemledik.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 50 Cevapları


2. Etkinlik Bisikletli Gezi 


Etkinliğin Amacı
Kuvvetin cisim üzerindeki etkilerini kavramak.
Nasıl Yapacağız?
Aşağıdaki hikâye yardımıyla kuvvetin etkilerini düşünelim.
Defne, Duru, Furkan ve Eren evlerinin yakınındaki parkta bisiklet sürmek için ailelerinden izin aldılar. Eve zamanında döneceklerine ve bisiklet kullanırken dikkatli olacaklarına söz verdiler.
Bisikletlerine binmeden önce hepsi kasklarını taktı. Arkadaşları parkta bisikletlerini sürerken Eren, kaskını tam yerleştirmediğini fark etti. Hemen durup kaskını tekrar taktı. Kaskını takmak için durduğunda arkadaşlarının gerisinde kaldı. Onlara yetişebilmek için biraz hızlanması gerekti. Neyse ki kısa sürede arkadaşlarına yetişti.
Defne, Duru, Furkan ve Eren neşe içinde bisikletlerini sürerken karşıdan yürüyüş yaparak gelen kişilere çarpmamak için yavaşladılar.
Çocuklar keyifle bisikletlerini sürerken bu sırada Defne, havanın kararmaya başladığını fark etti ve arkadaşlarına ailelerinin onları merak edebileceğini, artık eve dönmeleri gerektiğini hatırlattı. Hemen yönlerini değiştirip geldikleri yöne geri döndüler. Eve dönerken Duru yanlışlıkla yere atılan su şişesinin üzerinden geçti. Su şişesi ezildi ve şekli değişti. Furkan bisikletini durdurup yere atılan su şişesini çöpe attı.
Çocuklar söz verdikleri gibi bisikletlerini dikkatlice sürüp eve zamanında gittiler.


1. Eren, arkadaşlarına yetişebilmek için kuvvetin hangi etkisini uygulamış olabilir? 


Cevap :

  • Hızlanma etkisini uygulamış olabilir.

2. Çocuklar yürüyüş yapanlara çarpmamak için ne yaptılar? Kuvvetin hangi etkisini kullandılar?


Cevap :

  • Yavaşlama etkisini kullanmışlardır.

3. Çocukların bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşandı mı?


Cevap :

  • Evet, çocuklar bisikletli gezisinde kuvvetin yön değiştirici etkisine örnek olabilecek bir olay yaşadılar.
  • Eve dönerken yönlerini değiştirdiler, bu da kuvvetin yön değiştirme etkisini gösterir.

4. Duru, su şişesini ezince şişede ne gibi bir değişiklik olmuş olabilir? Şişe acaba tekrar eski hâline gelebilir mi?


Cevap :

  • Duru, su şişesini ezince şişede şekil değişikliği olmuş olabilir.
  • Ancak su şişesi orijinal şeklini geri alabilir mi, bu fiziksel olarak mümkün olmayabilir, çünkü madde kalıcı şekil değişikliklerine uğrayabilir.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 51 Cevapları


3. Etkinlik Kuvvet Cisimlerin Şeklini Nasıl Etkiler? 


Etkinliğin Amacı
Kuvvetin cisimlerin şekli üzerindeki etkilerini fark etmek. Cisimlerde meydana gelen şekil değişikliklerinin kalıcı mı yoksa geçici mi olduğunu göstermek.

Neler Kullanacağız?
Oyun hamuru, paket lastiği, sünger, sarmal yay, taş, kâğıt, kumaş parçası, fındık / fıstık / ceviz, çekiç.

Nasıl Yapacağız?
1. Malzemelerimizi hazırlayalım. Kullanacağımız cisimlere sıkma, bükme, germe, vurma gibi farklı şekillerde kuvvet uygulayalım.
2. Cisimler üzerinde şekil değişiklikleri meydana gelip gelmediğini gözlemleyelim (1 ve 2 numaralı fotoğraflar).
3. Cisimlere uyguladığımız kuvveti ortadan kaldıralım ve cisimlerin şekillerinin eski hâllerine dönüp dönmediğini gözlemleyelim.


1. Hangi maddelerin şekli değişti? 


Cevap :

  • Oyun hamuru, paket lastiği, sünger, kumaş parçası, ve fındık/fıstık/ceviz şekil değişti.

2. Bu maddelerin şekil değiştirmesinin sebebi ne olabilir?


Cevap :

  • Maddelere uygulanan kuvvet sebebi ile değişmiş olabilir.

3. Şekli değişen maddelerden hangileri uyguladığımız kuvvet ortadan kalktıktan sonra tekrar başlangıçtaki durumuna döndü? Bunun nedeni ne olabilir?


Cevap :

Şekli değişebilen maddeler arasında oyun hamuru, sünger ve kumaş gibi elastik özelliklere sahip olanlar, üzerlerine uygulanan kuvvet ortadan kalktığında orijinal formlarına geri dönebilirler.

Bu, elastik olmalarından kaynaklanır; yani, kuvvetin kaldırılmasıyla eski şekillerini yeniden kazanırlar. Ancak bazı maddeler, örneğin paket lastiği veya fındık, fıstık, ceviz gibi sert maddeler, kalıcı şekil değişikliklerine uğrayabilir ve eski hallerine geri dönemezler.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 52 Cevapları


Neler Öğrendik?


Türk Yıldızları’nı daha önce hiç izlediniz mi? Türk Yıldızları, Türk Hava Kuvvetlerinde özel yetiştirilmiş pilotlardır. Özel jetleriyle gösteri yaparlar. Binlerce kişi bu eşsiz gösteriyi zevkle seyreder. Başarılı pilotlarımız dünyanın her yerinde ilgiyle izlenirler.

Soru : Yukarıda Türk Yıldızları’nın bir gösterisine ait görseli görüyoruz. Türk Yıldızları’nın jetlerini havalandırdıkları anı düşünelim. Gösterilerini yaptıkları anı ve jetlerini tekrar piste indirdikleri anları düşünelim. Bu süreçte kuvvetle ilgili öğrendiğimiz ne gibi etkiler gerçekleşmiş olabilir? Defterimize birer cümle hâlinde yazalım.


Cevap :

  • Jetlerin havalanması için itme kuvveti kullanılır.
  • Gösteri sırasında jetler, aerodinamik kuvvetlerin etkisi altındadır.
  • Jetlerin manevraları, değişen hız ve yön kuvvetlerini gösterir.
  • Piste inişte, frenleme kuvveti uygulanır.


 

Our Score