4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57-58-59 MEB Yayınları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Canlı Yaşamı ve Besin İçerikleri Metni Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57-58-59
Birlikte KeÅŸfedelim Mineralleri GözlemleyelimÂ
Malzemeler
• Mercimek
• Bir avuç kadar toprak
• Peçete
• Bardak
• İki plastik kap
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Minerallerin bitki gelişimi açısından önemini değişik kaynaklardan araştıralım.
2. AraÅŸtırma sonucu elde ettiÄŸimiz bilgilere dayanarak “Mineralli ortamda büyüyen bitkiler daha iyi geliÅŸir.” ÅŸeklinde bir varsayımda bulunalım.
3. Bu varsayımı kanıtlamak için deney yapalım:
• Bir çorba kaşığı mercimeği gece boyunca bir bardak su içinde bekletelim.
• Bir kabın içine bir sıra pamuk parçaları yerleştirelim.
• Pamukların üzerine mercimekleri yayalım. Üzerlerini bir sıra pamuk ile örtelim. Biraz su dökelim.
• Mercimeklerin birkaç gün sonra çimlendiğini gözlemleyelim.
• Plastik kaplardan birine yarısına kadar toprak, diğerine de pamuk parçaları koyalım. Bunları biraz ıslatalım.
• Her kabın içine çimlendirdiğimiz beş adet mercimeği dikelim.
• İki hafta boyunca her gün mercimekleri biraz sulayalım.
• Gözlemlerimizi her gün gözlem defterimize not edelim.
• Gözlemlerimizi grafik ve tablo ile gösterelim.
4. Yapmış olduğumuz deneyin raporunu yazalım.
5. Arkadaşlarımıza, öğretmenlerimize ve ailemize çalışmamızın sunumunu yapalım.
1. Hangi kapta yetiÅŸen mercimekler daha çok geliÅŸti?Â
Cevap :
Yapsam mı deneyde pamuk olan kaptaki mercimekler daha çabuk filizlendi
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları
 Soru : Araçların hareket etmesi için neye ihtiyaçları vardır?
Cevap :
Araçların hareket etmeleri için motora ihtiyaçları vardır motora enerji veren enerji kaynağında ihtiyaç duymaktadırlar
 Soru : Çocuklar enerjilerini hangi besin içeriklerinden sağlıyor olabilir?
Cevap :
Çocuklar enerjilerini yediklerin besinlerden alırlar. Bunlardan bazıları; fındık, ceviz, nohut, zeytinyağı, tereyağı, bal, meyveler, sebzeler, yumurta, et ve süt ürünlerinden almaktadırlar.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları
 Soru : Oyun oynarken ya da koşarken hiç düşüp yaralandınız mı? Bu küçük yaralar hiç iyileşmeseydi, sizce ne olurdu? Vücudumuzdaki yaraların onarılmasında görev yapan besinler nelerdir, hiç düşündünüz mü?
Cevap :
Evet. oyun oynarken ve koşarken de düşüp yaralandım. Bu yaralar zamanla kabuk bağlayarak iyileştiler. Eğer küçük yaralar iyileşmeseydi. Vücudum yara bere içinde kalacaktı.
Vücudumuzda yaraların onarılmasına görev yapan besinler protein yapı taşlı besinlerdir. Bunlardan bazıları; kırmızı et, tavuk, deniz ürünleri, süt, bezelye, mercimek, keten tohumu, badem, fındık, peynir, kabak çekirdeği gibi protein zenginin besinlerdir.
 Soru : Proteinlerin fazla tüketilmesinin zararlarını gruplara ayrılarak tartışalım.
Uzun Cevap :
Her şeyin Fazlası zarar olduğu gibi protein ve fazlası zarardır. Fazla protein böbreğin erken yaşlanmasına, işlevinin bozulmasına neden olabilir.
Eklemlerde gut hastalığına neden olabilir. İdrardaki kalsiyum miktarını artırarak böbrekte taş oluşma riskini artırabilir. Aynı zamanda vücudumuzdaki fazla protein yağ çevrilerek yağ olarak depolanılır. Bu da obeziteye neden olabilir.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları
 Soru : Karbonhidratları yeterince tüketmezsek sağlığımız açısından ne gibi olumsuz sonuçlar olabilir? Tartışalım.
Uzun Cevap :
Karbonhidratın yetersiz tüketirsek kalp hastalıkları ve diyabet riski artar. Enerji miktarımız azalır. Vücut gelişmemiz yavaşlar.
Yeterlik glikojen almadığımız için kas olarak biriken glikojenlerimiz yıkıma uğrayarak vücut glikojen ihtiyacını karşılamaya çalışır.
Bu nedenle kas kütlemiz gittikçe azalır. Vücudumuzdaki su miktarı azalır. Aynı zamanda yorgunluk, bitkinlik, halsizlik gibi sorunlar ile uğraşabiliriz.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları
Birlikte Keşfedelim Besinlerde Gizlenmiş Yağları Bulalım
Malzemeler
• Kâğıt
• Kalem
• 2 adet kâğıt peçete
• Yarım bardak su
• Yarım bardak yağ
• Bir parça bisküvi
• Rendelenmiş az miktarda elma
Önlem Alalım
Rende kullanırken öğretmenimizden yardım alalım.
Nasıl Bir Yol İzleyelim?
1. Kâğıdı çizerek dört bölüme ayıralım.
2. Bölümlere su, yağ, bisküvi ve elma yazalım.
3. Peçeteyi su ve yağa batırarak kâğıttaki yerlerine sürtelim.
4. Aynı şekilde bisküvi ve elmaya batırdığımız peçeteyi kâğıttaki ilgili bölümlere sürtelim. Bisküvi kırıntılarını temizleyelim.
5. Kâğıdı birkaç dakika güneşte ya da kalorifer peteğinde kurutalım. Daha sonra ışığa doğru tutalım.
 Soru : 1. Hangi yiyecekler kâğıdı şeffaflaştırdı? Nedenini açıklayalım.
Cevap :
Yağ kağıdı yiyecekleri şeffaflaştırdı çünkü yağlardan dolayı kağıt ıslanarak arkasının gözükmesine neden olmuştur.
4. Sınıf Fen Bilimleri MEB Yayınları Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları
 Soru : Soluk alıp verdiÄŸimizde, burnumuz aktığında, terlediÄŸimizde, aÄŸladığımızda su kaybettiÄŸimizi biliyor muydunuz?Â
Cevap :
Evet biliyordum soluk alıp verdiğimizde Burnumuz hakkında terlediğimizde ağladığımızda su kaybettiğimiz için düzenli olarak su alarak vücudumuzdaki su dengesini sağlamalıyız
 Soru : Günlük su ihtiyacımızı nelerden karşılarız? Tartışalım.
Kısa Cevap : “Günlük su ihtiyacımızı nelerden karşılarız? Tartışalım.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.
Uzun Cevap :
Aslında birçok besinde meyve ve sebzede belli bir miktarda su bulunmaktadır. Bunları yerken aslında vücudumuzda su depolamış oluruz ama bu su miktarı vücudumuz için yeterli gelmeyebilir.
Günde belirli bir miktarda su içerek vücudumuza su vermeli harcadığımız su miktarını ve dengesini sağlamalıyız. Böylelikle daha sağlıklı olarak yaşamımızı devam ettirebiliriz.