4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57 SÖZCÜ Yayıncılık

İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Mıknatısların Uyguladığı Kuvvet  Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 53, 54, 55, 56, 57, 58


4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Mıknatısların Uyguladığı Kuvvet Metni Etkinlik Cevapları


“4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Sayfa 53-54-55-56-57 SÖZCÜ Yayıncılık”

4. Sınıf Fen Bilimleri Kitabı Cevapları Sayfa 53-54-55-56-57-58


1. Cisimleri hareket ettirebilmek için temas etmek zorunda mıyız? Dokunmadan hareket ettirebileceğimiz cisimler de vardır. Sizce cisimleri dokunmadan hareket ettiren etki nedir? Düşünelim.


Cevap :

Cisimleri dokunmadan hareket ettiren etki, elektromanyetik alanlar, yerçekimi, manyetik alanlar ve diğer kuvvetler olabilir. Örneğin, manyetik alanlar metal cisimleri itebilir veya çekebilir, yerçekimi ise gezegenleri ve diğer büyük cisimleri etkileyebilir. Ayrıca, ışık ve elektromanyetik dalgalar da cisimleri itebilir veya çekebilir. Bu tür kuvvetler, doğrudan temas olmadan etki yapabilir.


2. Her cisim temas gerekmeden hareket edebilir mi? Araştıralım. 


Cevap :

Hayır, her cisim temas gerekmeden hareket edemez. Ancak, elektromanyetik kuvvetler, yerçekimi, manyetizma ve ışık gibi etkenlerle dokunmadan hareket ettirilebilen cisimler vardır. Bu kuvvetler, doğrudan temas olmadan hareket veya etki oluşturabilir.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 54 Cevapları


4. Etkinlik Mıknatısı Tanıyorum 


Etkinliğin Amacı
Mıknatısı tanımak ve kutupları olduğunu fark etmek.
Neler Kullanacağız?
Bir tane mıknatıs, toplu iğneler.
Nasıl Yapacağız?
1. Mıknatısı elimize alalım ve inceleyelim. Mıknatısın fark ettiğimiz özelliklerini (şekli, rengi, ağırlığı, yapıldığı madde vb.) defterimize yazalım.
2. Daha sonra mıknatısın sırasıyla ortasını ve uçlarını toplu iğnelere yaklaştıralım.
3. Mıknatısın ortasının mı uçlarının mı toplu iğneleri daha iyi çektiğini gözlemleyelim.
4. Gözlem sonuçlarımızı sınıf arkadaşlarımızla paylaşalım.


1. Yaptığımız deneyde mıknatısın uçları mı ortası mı toplu iğneleri daha iyi çekti?


Cevap :

Yaptığınız deneyde mıknatısın uçları (kutupları), toplu iğneleri daha iyi çekti.


2. Mıknatısın uç kısımlarına ne isim verilir? Araştıralım. 


Cevap :

Mıknatısın uç kısımlarına “kutup” denir. Mıknatısın kuzey ucu ve güney ucu olarak iki kutbu bulunur. Bu kutuplar, mıknatısın manyetik alanını oluşturur ve birbirleriyle etkileşime girerler. Kuzey kutbu, manyetik alanın dışarı çıktığı, güney kutbu ise manyetik alanın içine girdiği noktadır.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 55 Cevapları


5. Etkinlik Mıknatıs Neleri Çeker? 


Etkinliğin Amacı
Mıknatısın hangi tür maddeler üzerinde etkili olduğunu öğrenmek.
Neler Kullanacağız?
Çelik makas, altın ya da gümüş yüzük, plastik bardak, paket lastiği, toplu iğne, porselen kap, tahta çubuk, cam bardak, alüminyum folyo, tebeşir parçası, taş, mıknatıs.
Nasıl Yapacağız?
1. Malzemelerimizi fotoğraftaki gibi hazırlayalım. Mıknatısı bütün cisimlere tek tek yaklaştıralım. Neler olduğunu gözlemleyelim.
2. Mıknatısın çektiği ve çekmediği cisimleri tablodaki yerine yazalım.


Cevap :

Çektiği Cisimler : Çelik makas, altın ya da gümüş yüzük, toplu iğne, mıknatıs.

Çekmediği Cisimler : Plastik bardak, paket lastiği, porselen kap, tahta çubuk, cam bardak, alüminyum folyo, tebeşir parçası, taş,


1. Mıknatıs tarafından hangi cisimler çekilmiştir? Sizce nedeni ne olabilir? 


Cevap :

Mıknatıs tarafından çekilen cisimler demir veya çelik gibi manyetik maddelerdir. Mıknatıs, bu cisimleri çekebilir çünkü manyetik etkileşime sahiptir.


2. Mıknatısın cisimleri çekmesi için onlara temas etmesi gerekti mi? 


Cevap :

Evet, mıknatısın cisimleri çekmesi için onlara temas etmesi gerekmektedir. Manyetik etkileşim temasla gerçekleşir. Cisimler mıknatısın manyetik alanına girdiğinde etkileşime girerler ve çekilirler.


4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 56 Cevapları


Soru : Mıknatısın yeni kullanım alanları da var mıdır? Varsa bu alanlar neler olabilir? Mıknatısın yeni kullanım alanları konusunda araştırma yapalım, araştırmalarımızın sonucunu ve fikirlerimizi arkadaşlarımızla paylaşalım.


Kısa Cevap :

Evet, mıknatısın yeni kullanım alanları var. Madde madde Öne çıkanlar:

  1. Sağlık: MRI cihazları.
  2. Enerji: Rüzgar türbinleri, dalga enerjisi sistemleri.
  3. Elektronik: Mikroelektronik devreler, nanoelektronik.
  4. Tıp: Manyetik terapiler, ilaç dağıtım sistemleri.
  5. Otonom Araçlar: Manyetik sensörler, motorlar.

Uzun Cevap :

Evet, mıknatısın kullanım alanları sürekli genişlemektedir. Yeni kullanım alanlarından bazıları maddeler halinde şunlardır:

  1. Sağlık Teknolojileri: MRI (Manyetik Rezonans Görüntüleme) cihazlarında mıknatıslar kullanılır.
  2. Enerji: Yenilenebilir enerji sistemlerinde, özellikle rüzgar türbinlerinde ve dalga enerjisi sistemlerinde mıknatıslar önemli rol oynar.
  3. Elektronik: Mikroelektronik ve nanoelektronikte, manyetik malzemeler yeni devre ve cihazların geliştirilmesinde kullanılır.
  4. Tıp: Manyetik alan terapileri ve manyetik kontrollü ilaç dağıtım sistemleri gibi yenilikçi tıbbi uygulamalar geliştirilmektedir.
  5. Otonom Araçlar: Manyetik sensörler ve motorlar, sürücüsüz araçların navigasyon ve hareket sistemlerinde kullanılmaktadır.

Bu alanlar, mıknatısların manyetik özelliklerinin daha verimli ve yaratıcı şekillerde kullanılmasını sağlamaktadır.


Soru : Aşağıda gösterilen kutulara mıknatıslarla ilgili öğrendiğiniz özelliklerden 4 tanesini yazalım.


Cevap :

  • Mıknatıslar iki kutuplu (kuzey ve güney) olur.
  • Mıknatıslar benzer kutuplar birbirini iter, farklı kutuplar birbirini çeker.
  • Mıknatıslar metal nesneleri çekebilir.
  • Mıknatıslar manyetik alan oluşturur.

4. Sınıf Fen Bilimleri SÖZCÜ Yayıncılık Kitabı Cevapları Sayfa 57 Cevapları


“Kuvvetin Etkileri” ünitemizde öğrendiklerimizle ilgili günlük hayattan bir problemi ya da ihtiyacı belirleyelim. Belirlediğimiz problem ya da ihtiyaç;

a) Günlük hayatta kullandığımız veya karşılaştığımız araç, nesne ya da sistemleri geliştirmeye, yani ürün ortaya çıkarmaya yönelik olmalıdır.
b) Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından uygun olmalıdır.

Soru : Belirlediğimiz problemi ya da ihtiyacı aşağıda verilen boşluğa yazalım.


Cevap :

Evlerde ve ofislerde, kabloların karmaşasını ve dağınıklığını önlemek için pratik bir çözüm geliştirilmesi ihtiyacı.


Soru : Problemin çözümüne dair alternatif çözüm yollarını araştıralım. Bulduğumuz çözüm önerilerini aşağıda verilen boşluğa yazalım. İhtiyacımız olursa defterimize daha fazla satır ekleyebiliriz.


Cevap :

  1. Çözüm önerisi: Manyetik kablo tutucular kullanarak kabloları düzenlemek.
  2. Çözüm önerisi: Kabloları birbirine bağlayan, manyetik klipsler tasarlamak.
  3. Çözüm önerisi: Manyetik bantlar veya şeritler ile kabloları yerinde sabitlemek.

Soru : Bulduğumuz çözüm yollarını karşılaştıralım. Malzeme, zaman ve maliyet kriterleri açısından en uygun olanını belirleyelim. Seçtiğimiz çözüm önerisini aşağıdaki boşluğa yazalım.


Cevap :

Seçilen Çözüm Önerisi: Manyetik kablo tutucular kullanarak kabloları düzenlemek.


Soru : Seçtiğimiz çözüme yönelik planlama yapalım. Ürünümüzün tasarımını ve sunumunu okul ortamında gerçekleştirelim. Ürün geliştirme aşamasında birçok deneme yapalım. Denemelerimiz sonucunda elde ettiğimiz verilerimiz ile gözlem sonuçlarımızı aşağıda verilen tabloya benzer bir tablo oluşturarak kaydedelim.


Cevap :

Deneme No Kullanılan Malzeme Uygulama Yöntemi Gözlem Sonuçları
1 Manyetik bant, plastik Kabloları manyetik bandın üzerine yerleştirme Kablolar sabitleniyor, ancak yerinden çıkabiliyor.
2 Manyetik klips Klipsleri kablolara takma Klipsler kabloları düzgün tutuyor, sabitleme başarılı.
3 Manyetik tutucu, silikon Tutucuları masa kenarına monte etme Cihazlar masaya sabitlendi, daha düzenli bir görünüm.

Bu tabloyu, çeşitli denemeleri ve sonuçları kaydederek geliştirme sürecimizi takip edebiliriz.



 

Our Score