4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27 MEB Yayınları

4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Cevapları Sayfa 26, 27


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak, Özgürlük ve Sorumluluk Metni Soruları ve Cevapları


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27 MEB Yayınları”

Hazırlık Çalışmaları


Odamı toplamak istemiyorum,arkadaşlarımla oynamak istiyorum. Neden canımın istediğini yapamıyorum? Kuşlar ne kadar özgür. İstedikleri zaman, istedikleri yere uçup gidiyorlar.


1. Resimdeki çocuk özgürlüğü nasıl yorumlamıştır?


Cevap :

Resimdeki çocuk ne yazık ki özgürlüğü çok yanlış yorumlamıştır. Bizler hayvanlar gibi değiliz ve akıl ile hayvan gibi canlılardan ayrılmışızdır. Bu da bize belirli sorumluluklar getirmiştir. Bizim sorumluluklarımızı yerine getirmemiz başkalarının haklarının ihlaline sebep olur.


2. Özgürlük, istediğiniz zaman istediğinizi yapmak mıdır? Tartışınız.


Kısa Cevap : “Özgürlük, istediğiniz zaman istediğinizi yapmak mıdır? Tartışınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Özgürlük, istediğimiz zaman istediğimizi yapmak değildir.

İnsan akıllı bir varlık olarak diğer hayvanlardan ayrılmış ve bu özelliği sebebiyle kendisine birçok sorumluluk verilmiştir.

İnsanlar özellikle yetişkin oldukları zaman sorumlulukları büyür ve sorumluluklarını yerine getirmedikleri zaman birçok insan bundan mağdur olur

Gerek evimizde gerek iş yerinde gerek trafikte üzerimize düşen çok sayıda sorumluluk vardır

İşe zamanında gidip gelmek, işimize hakkıyla yapmak bizim sorumluluklarımız arasındadır. Doktorların, esnafların, polislerin istediği gibi davrandığını ve sorumluluklarını yerine getirmediklerini düşündüğümüz bir ortamda oluşabilecek kaosu ve karışıklığı birde siz düşünün.

İnsanların istediği gibi davranmak için okula istedikleri zaman gidip geldiklerini ve eğitimi istedikleri gibi aldıklarını düşündüğümüz zaman eğitimin ve sağlık gibi önemli hizmetlerin bile yerine gelmeyeceğini görmekteyiz

Ev içerisinde ailemiz zamanında yemek yapmama veya evi temizlememe gibi durumlarını düşündüğümüz zaman evde oluşabilecek aksaklıklar çok büyük bir çapta olacaktır

Görüldüğü gibi özgürlük istediğimiz zaman istediğimizi yapmak değildir.


Etkinlik



Ali bir köpeği olsun istiyor. Anne ve babası kabul ediyor ama onu önceden uyarıyorlar. Eğer bir köpek alırlarsa onunla ilgilenmek Ali’nin görevi olacak. Okula gitmeden önce, onu gezdirmek için her sabah on dakika daha erken kalkmak zorunda kalacak, akşam beşte eve döndükten sonra ve gece yatmadan önce de onu dışarı çıkaracak. Onu fırçalaması, ona yemek ve su vermesi gerekecek.
Seçim onun.
Ali, köpeği çok istiyor ama sabahları olabildiğince geç kalkmaktan hoşlanıyor. Okuldan sonra arkadaşlarıyla oynamaya karar verirse eve uğramak zorunda kalmak can sıkıcı olacak, üstelik akşamları da televizyonda hep güzel programlar oluyor.
Ali kararsız..


1. Ali, köpeği olmasını çok istemesine rağmen neden kararsızlık yaşıyor?


Cevap :

Ali, köpeği olmasını çok istemesine rağmen köpeğin bakımını üstlenmek, erken kalkmak ve köpeğin bakımı için ona zaman ayırmak konusunda kararsız kalıyor.


2. Ali’nin yerinde siz olsaydınız ne yapardınız? Anlatınız.


Cevap :

Ali’nin yerinde ben olsaydım bu görevlerin hepsini yerine getirmekte zorlanacağım için daha sonra köpek edinmeye karar verirdim.


4. Sınıf İnsan Hakları Yurttaşlık ve Demokrasi Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 27 Cevapları


Etkinlik


Soru : Siz Ali’nin yerinde olsaydınız aşağıdaki düşünme şekillerine göre bu olayı nasıl değerlendirirdiniz? Noktalı yerlere yazınız.


Cevap :

Beyaz şapka : Ali köpeği alma konusunda iyice düşünmeli ve öyle karar vermelidir

Sarı şapka : Ali bence köpeğin sorumluluklarını yerine getirebilir

Kırmızı şapka : Ali köpeği gerçekten çok seviyor ve bunu yapabilir

Yeşil şapka : Ali köpeğin bakımı için yeni fikirler üretebilir ve köpek bakımı yapan diğer kişilere bunlar hakkında fikirler sorabilir

Siyah şapka : Ali köpeğin bakımını üstlenemez ve okula geç kalır

Mavi şapka : Ali kısa bir süreli de olsa ödünç köpek alabilir ve bunun hakkında biraz deneyim sahibi olarak karar verebilir


Değerlendirme Çalışmaları


Soru : Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.


Kısa Cevap : “Özgürlük ve sorumluluk arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Özgürlük; insanların kendi iradeleriyle gerçekleştirdikleri ve istemiş oldukları şeyleri yapmasıdır

Sorumluluk; insanların istemeseler bile yapmak zorunda oldukları ve yapmadıklarında aksi durumların geliştiği şeylerdir.

İnsanlar özgürdür ancak sorumlulukları yerine getirmemek bir özgürlük değil sorumsuzluktur.

Özgürlük ile sorumluluk arasındaki bağ çok dikkat edilmeli ve özgür olmanın her şeyi yapabilecek anlamına gelmediğini bilerek hareket edilmelidir.


Sonraki Konuya Hazırlık


Soru : Yakın çevrenizde insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen doğal ve kültürel varlıklar var mı? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Yakın çevrenizde insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen doğal ve kültürel varlıklar var mı? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Galata Kulesi: 2013 yılında UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’ne dahil edilmiştir. uzun dönem yangın gözetleme kulesi olarak kullanıldı ve Galata Yangın Kulesi olarak isimlendirilmiştir.

Hezarfen Ahmet Çelebi, uçuş denemelerini burada yaptı.

Galata Kulesi ilk olarak Bizans İmparatoru Justinianos tarafından MS 507 – 508 yılında inşa edilmiştir. Şu anki kuleyi 1348 – 49 yılında Cenevizliler yeniden inşa etmiştir. Kule 1445 – 46 yılları arasında yükseltilmiştir. 1500’lü yıllarda depremden zarar görerek Mimar Murad bin Hayreddin tarafından onarılmıştır. III. Selim döneminde kule onarıldıktan sonra, kulenin üst katına bir cumba eklenir. 1831’de kule bir yangın daha geçirir, II. Mahmut kulenin üzerine iki kat daha çıkmıştır ve külah biçiminde olan  örtüyle kulenin tepesi kapatmıştır. 1967’de onarım görmüş, 2020 yılında tekrar restore edilir.

Galata Kulesi yığma moloz taş örgü sistemde inşa edilmiştir. Dış cephe taş örgüden yapılmıştır. Girişteki kitabede 16 mısralık methiye II. Mahmut döneminde yapıldığı için onun adına yazıldığı düşünülmektedir.


Soru : Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından Dünya Mirası Listesi’nde ülkemizden hangi kültürel ve doğal varlıklar bulunmaktadır? Araştırınız.


Kısa Cevap : “Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) tarafından Dünya Mirası Listesi’nde ülkemizden hangi kültürel ve doğal varlıklar bulunmaktadır? Araştırınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

1. Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas) 1985 : Divriği ve civarında en erken yerleşim Hititler Dönemi’ndedir. 1228-1229 yıllarında Mengücekoğulları Dönemi’ nde Ahmet Şah ve eşi Turan Melek tarafından camii ile birlikte yapılmıştır. 2 kubbeli bir cami e ona bitişik bir hastaneden oluşmaktadır. Yapılar, mimari özelliklerinin yanı sıra, sergilediği zengin Anadolu geleneksel taş işçiliği örnekleriyle UNESCO Dünya Miras Listesi’nde yer almaktadır.
2. İstanbul’un Tarihi Alanları (İstanbul) 1985: 

1. Ayasofya Camii
2. Sultan Ahmet Camii
3. Topkapı Sarayı
4. İbrahim Paşa Sarayı
5. Süleymaniye Camii
6. Kapalı Çarşı
7. Mısır Çarşısı
8. Yerebatan Sarnıcı
9. Aya İrini
10. Fener Rum Erkek Lisesi
11. Bulgar Sveti Stefan Kilisesi
12. Galata Kulesi
13. Dolmabahçe Sarayı
14. Yıldız Sarayı
15. Çırağan Sarayı
16. Yedi Kule Zindanları
17. Rumeli Hisarı
18. Haydarpaşa Garı
19 Kız Kulesi
20. Mihrimah Sultan Külliyesi
21. Beylerbeyi Sarayı
22. Adile Sultan Kasrı
23. Anadolu Hisarı
24. Kuleli Askeri Lisesi
25. Hıdiv Kasrı
26. Yoros Kalesi
27. Aya Yorgi Manastırı
28. Heybeliada Ruhban Okulu

3. Göreme Millî Parkı ve Kapadokya (Nevşehir) 1985 (Karma Miras Alanı)

Göreme Millî ParkıParkın alanı Orta Anadolu’nun Hasan Dağı-Erciyes Dağı volkanik bölgesindedir. İçeriğinde platolar ovalar küçük dağ bitkileri, yüksek tepeler, alüvyonla dolmuş dere ve ırmak vadileri, drenaj havzaları ve erozyonlu dik yamaçlı vadilerde birbirinden ayrılan yüksek düzlükler
Kapadokya ,60 milyon yıl önce Erciyes, Hasandağı ve Göllüdağ’ın püskürttüğü lav ve küllerin oluşturduğu yumuşak tabakaların milyonlarca yıl boyunca yağmur ve rüzgâr tarafından aşındırılmasıyla ortaya çıkan alana verilen isimdir.4. Hattuşa: Hitit Başkenti (Çorum) 1986
5. Nemrut Dağı (Adıyaman) 1987

Adıyaman[1] ilinde yer alır. Doğu ve batı teraslarında Antiochos ile tanrı-tanrıça heykellerinin yanı sıra aslan ve kartal heykelleri , aslanlı horoskop yer almaktadır.

6. Hieropolis-Pamukkale (Denizli) 1988 (Karma Miras Alanı)

Pamukkale terasları, kaplıca suyu tarafından çökeltilmiş bir tortullu kayaç olan travertenden oluşur.

7. Xanthos-Letoon (Antalya-Muğla) 1988
8. Safranbolu Şehri (Karabük) 1994

Karabük ilinin tarihi ve turistik bir ilçesidir.

9. Truva Arkeolojik Alanı (Çanakkale) 1998

MÖ 3000 yılına kadar uzanan tarihi vardır.10. Edirne Selimiye Camii ve Külliyesi (Edirne) 2011
11. Çatalhöyük Neolitik Alanı (Konya) 2012

Çatalhöyük Neolitik Kenti, Güney Anadolu Platosu’nda yaklaşık 14ha.lık bir alan üzerindedir. M.Ö. 7400 ve 6200 yılları arasına tarihlenen 18 Neolitik yerleşim katmanından oluşmaktadır. Söz konusu katmanlarda, sosyal örgütlenmeyi ve yerleşik hayata geçişi simgeleyen duvar resimleri, rölyefler, heykeller ve diğer sanatsal öğeler vardır. M.Ö. 6.200 ve 5.200 yılları arasına tarihlenen Kalkolitik Döneme ait kültürel özellikler göstermektedir. Bu özellikleriyle Çatalhöyük, aynı coğrafyada 2000 yıldan fazla bir süredir var olan köylerden kentsel hayata geçişin de önemli bir kanıtıdır.

12. Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu (Bursa) 2014

ünya Miras Listesine alınan “Bursa ve Cumalıkızık: Osmanlı İmparatorluğunun Doğuşu” Dünya Miras Alanı, Orhangazi Külliyesi ve çevresini içine alan Hanlar Bölgesi, Hüdavendigar (I. Murad) Külliyesi, Yıldırım (I.Bayezid) Külliyesi, Yeşil (I. Mehmed) Külliye, Muradiye (II. Murad) Külliyesi ve Cumalıkızık Köyü olmak üzere altı yerden oluşmaktadır.

13. Bergama Çok Katmanlı Kültürel Peyzaj Alanı (İzmir) 2014

İçerisinde Athena Tapınağı, Trajan Tapınağı, Helenistik dönemin en dik tiyatro yapısı, kütüphane, Heroon, Zeus Sunağı, Dionysos Tapınağı, agora ve gymnasion yapıları bulunmaktadır.

14. Diyarbakır Kalesi ve Hevsel Bahçeleri Kültürel Peyzajı (Diyarbakır) 2015

Diyarbakır Surları ve Hevsel Bahçeleri olmak üzere iki kısımdan meydana gelmektedir.

15. Efes (İzmir) 2015
16. Ani Arkeolojik Alanı (Kars) 2016

Kars ili, Merkez İlçesi sınırları içinde yer alır. Erken Demir Çağından 16. yüzyıla kadar yerleşimin sürekli olduğu, Orta Çağ’ın şehircilik, mimarlık ve sanat açısından gelişiminin tüm zenginlik ve çeşitliliğinin bir arada görüldüğü çok kültürlü bir İpek Yolu yerleşim alanıdır.

17. Aphrodisias (Aydın) 2017

MÖ 5. yüzyılda kurulan kent, Roma İmparatorluğu döneminde gelişmiş, MÖ 1. yüzyıl ile MS 5. yüzyıllar arasında, başta heykelcilik olmak üzere önemli bir sanat merkezi haline gelmiş, Afrodit tapınağıyla ve Afrodit adına yapılan törenlerle giderek ün salmıştır
18. Göbekli Tepe (Şanlıurfa) 2018

Göbekli Tepe, Türkiye’nin Şanlıurfa il merkezinin 18 km kuzeydoğusunda, Haliliye ilçesine bağlı Örencik köyü yakınlarında yer almaktadır.

19. Arslantepe Höyüğü (Malatya) 2021  


“4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 26-27 MEB Yayınları” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score