4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlükler İhlal Edilemez Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 30, 31


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Hak ve Özgürlükler İhlal Edilemez Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 30-31


Hazırlanalım


Soru : “Dünya; kötülük yapanlar değil, seyirci kalıp hiçbir şey yapmayanlar yüzünden tehlikeli bir yerdir.” Albert Einstein (Albırt Aynştayn) bu sözüyle ne anlatmak istemektedir? Hak ve özgürlüklerin kullanımı konusunda insanlar nasıl bir sorumluluğa sahiptir?


Kısa Cevap :

Albert Einstein bu sözüyle kötülüğe susmanın ve engel olmamanın bir gül masumları korumamanın kötülüğü yapmak kadar çirkin olduğunu anlatmak istemektedir.

Hak ve özgürlüklerin kullanımı konusunda insanlar başka masumların hakkını koruma ve haksızlığa karşı durma gibi sorumluluklara sahiptirler.

Uzun Cevap :

“Dünya; kötülük yapanlar değil, seyirci kalıp hiçbir şey yapmayanlar yüzünden tehlikeli bir yerdir.” Albert Einstein (Albırt Aynştayn) bu sözüyle kötülüğü ve suçları yapanlar kadar onlara sessiz kalıp üzülme izin verenler ve itiraz edip yapılan haksızlığa engel olmayanların da kötülüğe ortak olduklarını anlatmak istemiştir.

Ne yazık ki medeniyet ve özgürlük kavramları günümüzde bu kadar gelişmesine rağmen savaş, eziyet, cinayet gibi birçok olumsuz olaylar günümüzde yaşamaya devam etmektedir.

Suçları işleyenlerin yaptığı kötülükler gibi aynı zamanda bunları görmezden gelenler ve haksızlığa uğrayan kişilerin yanında olmayarak kendilerine dokunmadığı sürece buna göz yumanlar da suçludur.

Zayıf ve masum olanların savunulmadığı bir ortamda diğer insanlar da güvende değildirler.

Zayıf ve masum olan insanların eziyete uğraması bir insanlık suçudur ve buna göz yumulması durumunda toplumda bu kötülük yerleşir ve çoğalarak herkesi kaplar.

Herkesin hak ve özgürlüklerinin olduğunun bilincine vararak sadece bizlere değil kime haksızlık yapılırsa yapılsın zulmün karşısında durmalı ve haksızlığa karşı durarak adaletin oluşmasını sağlamalıyız.

İnsan olmanın gereği budur.


Okuma Metni


Tek Başına

Günün birinde, çok uzak bir ülkede insanların anlaşmazlıkları nedeniyle bir savaş çıkmış. Ülkede yaşayan insanlar, daha önce savaş nedir bilmedikleri için konuşarak savaşı bitirmeye çalışmış ama başarılı olamamışlar. İnsanlar, yavaş yavaş evlerini hatta ülkelerini terk etmek zorunda kalmış. Evini terk etmek zorunda kalanlardan biri de on yaşındaki Abel’miş. Ailesi Abel’e ülkelerini korumak zorunda olduklarını söylemiş. Bu nedenle Abel’in ülkeden tek başına ayrılması gerektiğini söylemişler. Ailesi, Abel’e bir adres vererek onu ülkeyi terk eden diğer insanlarla beraber göndermiş. Abel, tek başına hiç bilmediği bir ülkeye doğru yola çıkmış. Geldiği ülkede ailesinin verdiği adreste oturan akrabalarının yanına gitmiş. Fakat bu yeni ülkede farklı bir dil konuşuluyormuş. Bu dili bilmediği için günlük yaşamında da okul yaşamında da çok zorlanmış. Sürekli ülkesindeki savaşın biteceği, evi ve ailesine kavuşacağı günü düşünüyormuş.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. “Tek Başına” metnini okuduğunuzda neler hissettiniz?


Cevap :

“Tek Başına” Medine okuduğum zaman kendimi çocuğun yerine koydum çok kötü ve çaresiz hissettim.


2. Abel’in yerinde siz olsaydınız neler hissederdiniz?


Cevap :

Abel’in yerinde ben olsaydım kendimi yapayalnız, haksızlığa uğramış ve çaresiz hissederdim.


3. Abel gibi savaş nedeniyle ülkesini terk etmek zorunda olan insanlara nasıl yardım edebiliriz?


Cevap :

Amel gibi Savaş nedeniyle ülkesini terk etmek zorunda olan insanlara maddi ve psikolojik destek vererek onların yanında olduğumuzu gösterebilir onlara sevgimizi göstererek yalnızlıklarını gidermeye çalışabiliriz.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 31 Cevapları


Etkinlik Zamanı


Canlandırılacak drama ile hak ve özgürlükleriniz kısıtlandığında nasıl tepki vereceğinizi keşfedeceksiniz. Öğretmeninizden yardım alarak altı grup oluşturunuz. Her gruba, aşağıdaki durumlardan biri verilecektir. Rollerinizi oluşturma konusunda öğretmeninizden yardım alabilirsiniz. Beş dakika boyunca yapacağınız canlandırmayı grup olarak düşününüz. Hazır olan gruplar canlandırmalarını sergileyecektir.


1. Arkadaşınız kantinde sıra beklerken önünüze geçtiğinde ne tepki verir ve ne hissederdiniz?


Cevap :

Arkadaşım kantinde sıra beklerken önüme geçtiğinde ona bu yaptığı davranışın uygun olmadığını söyler ve kendimi kötü hissederim.

Eğer bu davranışından vazgeçer ve benden özür dilerse onu affederim.

Ancak yaptığından vazgeçmezse onu öğretmeni şikayet edeceğimi söyler yine de vazgeçmezse gerçekten şikayet ederim.


2. Kardeşiniz günlüğünüzü okuduğunda nasıl davranırsınız?


Cevap :

Kardeşim günlüğümü okuduğunda ona bunun doğru olmadığını söyler ve onunla bir süre konuşmam.

Yapmış olduğu bu şeyin özel hayatıma müdahale olduğunu söyleyerek benden özür dilemesini beklerim.


3. Babanız okulu bırakıp çalışmanızı istemiş olsa onu okula gitmeniz konusunda nasıl ikna edersiniz?


Cevap :

Babam okulu bırakıp çalışmamı istemiş olsa onu okula gitmem konusunda ileride çok iyi bir meslek sahibi olacağım ve vatana millete ve ayrıca kendisine de menfaatli olacağımı söyleyerek ikna ederim.


4. Öğretmeniniz parmak kaldırdığınız hâlde size söz hakkı vermiyorsa bu durumda ne hissederdiniz?


Cevap :

Öğretmenimiz parmak kaldırdığım halde bana söz hakkı vermiyorsa bu durumda kendimi kötü hissederim ancak herkesin  sırasını beklemesi gerektiğini düşünerek öğretmenime hak veririm.


5. Aileniz, en sevdiğiniz oyuncağı bir akrabanızın çocuğuna verse ne düşünürdünüz?


Cevap :

Ailem, en sevdiğim oyuncağı bir akrabamızın çocuğuna verse onların çok yanlış yaptığını ve bana haksızlık ettiklerini düşünürdüm.


6. Mahallenizdeki çöpler bir süredir toplanmadığı için etrafa kötü bir koku yayılıyor. Siz de bu durumu aileniz içindeki bir sohbette değerlendiriyorsunuz. Neler konuşur, ne tür kararlar verirdiniz?


Cevap :

Mahallemizdeki çöpler bir sürede toplanmadığı için etrafa kötü bir koku yayılıyorsa bu durumu ailemle beraber konuştuğumda belediyeye şikayetimizi bildirmek konusunda kararlar alırız.

Bizim yazılarımız yetmiyorsa tanıdıklarımız da bu konuda harekete geçirir belediyeyi arayarak veya belediyeye gidip yetkililerle görüşerek durumu çözmelerini isteriz.



370

Our Score