4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63 HECCE Yayıncılık

4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşmanın Gerekliliği Metni Etkinlik Cevapları Sayfa 62, 63


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Uzlaşmanın Gerekliliği Metni Etkinlik


4. Sınıf İnsan Hakları Kitabı Sayfa 62-63


Hazırlanalım


“Thales (Tales) her şeyin sudan meydana geldiğini sandı, Anaksimenes (Anaksimenes) havanın ilk öge olduğunu düşündü, Herakleitos (Heraklitos) ateşi tercih etti. Sonunda Empedokles (Empedokles) dört elemente (toprak, hava, ateş ve su) izin vererek devlet adamlarına yakışır bir uzlaşma önerdi.


Soru : Sizce Bertrand Russell (Börtrınt Rasıl) bu sözüyle ne anlatmak istemiştir? Uzlaşma gerektiren başka hangi konular vardır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Bertrand Russell bu sözüyle ayrışmanın değil uzlaşmanın herkese yarayacağını ve ortak bir kararın herkesin memnun edeceğini anlatmak istemiştir.

Birden fazla kişiyi ilgilendiren ve ortak karar verilen yerlerde uzlaşma gerekir.

Uzlaşma gereken konulara sınıf başkanı seçmek arkadaşlarımız arasında hangi oyunu oynayacağımıza veya neler yapacağımıza karar vermek, ailemizle nereye gideceğimiz gibi sadece bizi değil bizden başkasını da ilgilendiren konularda karar vermek örnek verilebilir.

Uzun Cevap :

Tarih boyunca her konuda ve her alanda neredeyse her insanın farklı fikirleri ve farklı inanışları olmuştur.

İnsanlar inandıkları bu değerler ve düşünceler için çaba sarf etmiş, mücadele etmiş hatta belki de yeri gelince savaşmışlardır.

İnsanlar araştırmaları neticesinde birçok fikir edinmiş ve bu fikirlerini ispat etmeye çalışarak bazen başarılı olmuş bazen de tarihe bile geçememiştir.

Sonuç ne olursa olsun tarih boyunca insanların hepsinin farklı fikirleri ve hayatları olduğu bir gerçektir.

Bunun için bütün insanlar kendisini ve düşüncelerinin farklı olduğunu kabul ederek empati yapmalı ve diğer insanların fikirlerine saygı göstererek ortak bir noktada birleşmeyi amaçlamalıdır.

Ayrışmak hiçbir başarı getirmediği gibi birleşmek ve uzlaşmak düşünceyi bir insanı güçlendirir ve başarı kazandırır.

Uzlaşmaya gerektiren birçok durum ve konu vardır.

Eğer bir mesele sadece bizi ilgilendiriyorsa bizim kararlarımız yeterlidir. Ancak ortak bir fikir veya sonuç meydana getiriyorsa uzlaşı gerektirir.

Bir okul müdürü, öğretmen veya bir yöneticinin kararlar alması, bir devletin milleti adına vereceği kararlarınızla beraber oynayacağımız oyun ve yapacağımız dersler, etkinlikler birden fazla kişinin izleyeceği film müzik veya yapılacak etkinliğe karar vermek, sınıf başkanını kim olacağı veya bir oyunda kimin ebe olacağı gibi birden fazla kişinin olup ortak karar verilmesi gereken meseleler uzlaşı gerektirir.


Etkinlik Zamanı


Bu etkinlik ile iletişim kuramadığımızda nasıl anlaşmazlıklar yaşadığımızı göreceğiz. Öğretmen, önde oturan öğrencilerden birinin kulağına bir cümle söyler. Bu cümle kulaktan kulağa en arkada oturan öğrenciye kadar gider. En sondaki öğrenci duyduğu cümleyi yüksek sesle sınıfa açıklar. Bu etkinlik sayesinde iletişimsizliklerin anlaşmazlıklara nasıl yol açtığı gözlemlenir. Ayrıca kendimizi doğru ifade etmemizin ve karşımızdaki kişiyi etkin dinlememizin önemi görülür.


4. Sınıf İnsan Hakları HECCE Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları


Okuma Metni


Sınıf Başkanı Seçiyoruz

4-C sınıfı öğrencileri o gün sınıf başkanı seçeceklerdi. Öğretmen, hem sınıf başkanını belirleme sürecini öğretmek hem de öğrencilerine demokrasinin önemini göstermek istiyordu. Bu nedenle ilk olarak kimin sınıf başkanı olmak istediğini sordu. Sınıfta birçok parmak kalktı. Öğretmen, sınıf başkanı olmak isteyen Mehmet’i seçti ve birden sınıfta uğultular başladı. “Mehmet olmamalı, bu haksızlık, ben neden olmadım?” şeklinde sesler yükseldi. Öğretmen, öğrencilerine “Aferin çocuklar. Doğru bir tepki verdiniz. Şimdi hep birlikte sınıf başkanı seçim sürecine geçelim” dedi. Öğrencilerine “Sizce sınıf başkanını nasıl seçmeliyiz?” diye sordu. Sınıftaki öğrenciler bir oylama yapmak istediklerini söylediler. Oylama yapılmaya karar verildi ve sınıf başkanı adayları tahtaya çıktı. Neden sınıf başkanı olmak istediklerini arkadaşlarına açıkladılar. Öğrenciler, kararlarını bir kâğıda yazarak öğretmenlerine verdiler. Arkadaşlarından en fazla oyu alan Belma sınıf başkanı seçildi. Bu seçim yöntemi ile 4-C uzlaşarak sınıf başkanlarını belirlemiş oldu.


Soru : Aşağıdaki soruların yanıtlarını metinden hareketle defterinize yazınız.


1. 4-C sınıfında kısa süreliğine de olsa yaşanan anlaşmazlık nedir?


Cevap :

4-C sınıfında kısa süreli ne de olsa yaşanan anlaşmazlık öğretmenlerinin öğrencilerine demokrasiyi anlatmak için kendi isteğiyle herhangi birini sınıf başkanı seçtiğini söylemesidir.


2. Anlaşmazlık için bir uzlaşı gerekmiş midir? Neden?


Kısa Cevap :

Anlaşmazlık için bir uzlaşı gerekmiştir. Çünkü öğretmenleri çocukları denemek için bunu söylemiştir. Onlara demokrasinin önemini göstermek istemiştir.

Uzun Cevap :

Anlaşmazlık için uzlaşı gerekmiştir. Çocuklar kendi seçimleri olmadan ve fikirleri sorulmadan sadece öğretmenlerini seçmiş olduğu sınıf başkanına itiraz etmişlerdir.

Zaten öğretmenleri onlara demokrasinin önemini anlatmak için bunu yapmış ve öğrenciler tepki verince de onları tebrik etmiştir.

Sınıflarda genellikle sınıf başkanı seçimi bu şekilde olur.

Böylece sınıfta çoğunluğun istemiş olduğu kişi sınıf başkanı olarak görevlerini yerine getirir.


Etkinlik Zamanı


Soru : Çevrenizdeki kişilerle yaşadığınız bir anlaşmazlığı düşününüz. Bu anlaşmazlığı uzlaşı yoluyla nasıl çözdüğünüzü arkadaşlarınızla paylaşınız. Uzlaşı sürecinizi hikâyeleştirerek ailenizle de paylaşınız. Uzlaşının neden önemli olduğunu söyleyiniz.


Kısa Cevap :

Kardeşim ve ben ikimiz de çizgi film izlemeyi çok severiz.

İkimiz de aynı anda çizgi film izlemek isteyip farklı şeyler izleyeceğimiz Zaman aramızda ufak tartışmalar yaşayabiliyoruz.

Ben farklı bir şeyi o da farklı bir şeyi izlemek istiyor.

Biz de uzlaşı yapabilmek için istediği diğer gün benim istediğim çizgi film ilk olarak izledik ve bu şekilde aramızdaki anlaşmazlığı çözmüş olduk.

Uzun Cevap :

Ben Mehmet. 4. sınıfa gidiyorum. Arkadaşlarımla beraber bisiklet sürmek bir gün parkta oyun oynamak ve farklı oyunlar oynamayı çok seviyorum.

Arkadaşlarımızla beraber olduğumuz zaman birbirinden farklı oyunlar oynuyor doyasıya eğleniyoruz.

Ancak çoğu zaman hangi oyun oynamamız gerektiğine karar veremiyor bazen canımız sıkılarak oyunu bile bırakacak kadar sinirlenebiliyoruz.

Artık büyüdüğümüzü ve bunun bu şekilde devam etmeyeceğini düşünerek aramızda bir uzlaşı yapmaya gerek olduğuna karar verdik.

Bundan sonra oynayacağımız bütün oyunlarda oy birliği ile karar vermeye ve kimin isteği kazanılıyorsa onu oynamaya başladık.

O oyundan sıkıldığımız zaman eğer vaktimiz varsa diğer arkadaşlarımızın istedikleri oyunları da oynuyor böylelikle kimsenin kalbi kırılmadan eğlenebiliyorduk.

İşte beraber yaşamanın ve arkadaş olmanın da getirisi böyle güzel bir beraberlik ve eğlenmektir.



355 bitti

Our Score