4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 171-172-173-174 FERMAN Yayıncılık
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 6. Ünite Değerlendirme Cevapları Sayfa 171, 172, 173, 174
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 6. Ünite Değerlendirme Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 171-172-173-174
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
1. Çocuklar ancak yetişkin olduklarında temel haklara sahip olur. (Y)
2. İstemeden de olsa birini kırdığımızda özür dilememiz gerekir. (D)
3. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye göre çocuklar işlerde çalıştırılabilir. (Y)
4. Eğitsel ve sosyal etkinliklere katılmak sosyalleşmemizi sağlar. (D)
5. Bir birey olarak ülkemizin bağımsızlığı için yapabileceklerimiz vardır. (D)
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
(yeteneklerini-özgürlük-Birleşmiş Milletler-hak-sorumluluk)
1. Devletler tarafından insanların özgürce kullanımına sunulan ve o ülkede uygulanan yasalarca korunan kazanımlara …………………..hak………… adı verilir.
2. ……..sorumluluk…., kişinin gerçekleştirdiği tüm eylemlerin sonuçlarını üstlenebilmesidir.
3. Eğitsel ve sosyal etkinlikler öğrencilerin …………..yeteneklerini…….. geliştirmelerine yardımcı olur.
4. Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, 20 Kasım 1989 tarihinde ……….Birleşmiş Milletler………… tarafından kabul edilmiştir.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Vatanımızda özgür yurttaşlar olarak yaşamamızı neye borçluyuz? Kısaca açıklayınız.
Kısa Cevap :
Vatanımızda özgür yurttaşlar olarak yaşamamızı vatanımızın özgürlüğü için canını ve mallarını gözünü kırpmadan feda eden şehitlerimiz ve gazilerimize borçluyuz.
Uzun Cevap :
Bir insanın vatanında özgür bir şekilde yaşayabilmesi sahip olacağı bütün değerlerden belki de apayrı ve en güzelidir.
Başka bir ülkenin sömürüsü ve işgali altında olan ülkelerin hallerini haberlerden ve göç etmek zorunda kalan insanlardan duymaktayız ve görmekteyiz.
Vatanımızı özgürce yaşayabildiğimiz için her türlü hakkımızdan yararlanabiliyor, hakkımızı arayabiliyor ve suçluların cezalarını bulduğu bir ortamda güvenli bir şekilde hayatımızı devam ettirebiliyoruz.
Bizim bu şekilde özgürce ve güven içerisinde yaşayabilmemiz zamanında ülkemizin özgürlüğü için canını ve mallarını ortaya koyan ve çok çileler çeken şehitlerimiz ve gazilerimiz sayesindedir.
Onlar düşman işgali altında kalmamamız ve biz nesillere olan kişilerin özgür ve huzur içerisinde yaşayabilmesi için yokluklar içerisinde canlarını ortaya koymuş evlatlarını ve kendilerine feda etmişlerdir.
Bu yüzden bu kadar fedakarlık gösteren büyüklerimize saygı ve dua ile anıyoruz.
2. Meclisimizin, ulusal egemenlik ve millî birliğimiz için önemini kısaca yazınız.
Kısa Cevap :
Meclisimiz, ulusal egemenlik ve milli birliğimiz için kararlar verir ve ülkemizin kaderini belirleyen yasaları onaylar.
TBMM milletimizin yani oluşumuzun egemenliğinin kanıtı ve simgesidir.
Milletimiz tarafından seçilen milletvekillerinin oluşturduğu bir topluluk olduğu için her kesimden insanın temsilcisinin bulunduğu böylelikle milli birliğimiz için alınan kararların ortak bir karar olduğunu söyleyebiliriz.
Uzun Cevap :
Türkiye Büyük millet meclisi Türkiye Cumhuriyeti’nin yasama organıdır.
TBMM milli iradenin sembolüdür.
Ülkemizin bağımsızlığı ve faydası için kararlar veren ve milletimizin kaderine yön veren kararların alındığı yerdir.
Millet meclisimiz ulusal egemenliğimizin simgesi ve özgürlüğümüzün göstergelerinden biri olduğu için her ülkede olduğu gibi bizim için de çok önemlidir.
TBMM’de halkın seçmiş olduğu milletvekilleri bulunmaktadır.
Böylelikle halkın her kesiminden seçmiş olduğu milletvekillerinin oluşturduğu Bu meclis milli birliğimizi simgelemekte ve milli birliğimizi destekleyerek kuvvetlendirmektedir.
3. Eğitim hakkınızı hangi yasalara dayalı olarak kullanmaktasınız? Bununla ilgili bir araştırma yaparak ulaştıklarınızı yazınız.
Kısa Cevap :
Eğitim hakkımızı Türkiye Cumhuriyeti anayasası ve milli eğitim Temel kanununa dayalı olarak kullanmaktayız.
Uzun Cevap :
Anasayamızda açıkça belirtilen maddelerle eğitim hakkımız yasalara dayandırılmıştır.
Anayasamızın 42. maddesinde belirtilen haklara göre kimsenin eğitim ve öğretim hakkından yoksun bırakılamayacağı eğitim ve öğretimin devletin başta gelen ödevlerinden biri olduğu vurgulanmıştır.
Devletin okur tire yazarlığı yaygınlaştırmak için gerekli tedbirleri alması gerektiği temel eğitimin ilk kademesi olan ilköğretimin erkek ve kız çocuklarını için zorunlu olduğu Temel ve orta eğitimin devlet okullarında parasız olduğu yazılmaktadır.
Ayrıca bu maddede özel okulların devlet okulları ile uygun olarak kanunlarla düzenlendiği özel eğitim ve öğrenime ihtiyacı olan vatandaşların gerekli öğrenimi alabileceği maddi imkanları kısıtlı olan öğrencilerin yüksek olan öğretmenim derecesine çıkmaları için gerekli yardıma ulaşabileceği yazılmıştır.
4. Bağımsızlık ve özgürlükle ilgili iki şiir bularak yazınız.
Kısa Cevap :
Bağımsızlık ve özgürlükle ilgili iki şiir
Özgürlük
Özgürlük yoluna girmezsen,
Bu yolda koşmazsan var gücünle,
Yıkamazsan yüzünü yüreğinin kanında,
Yarın avucunu yalarsın.
Adam dediğin kendini yok bilmedimi,
Cayır cayır yanmadımı yürek dediğin,
Hadi öyleyse uğurlar olsun.
Ömer Hayyam
—
Altı bin yıl efendilik yaptın,
Kahraman Türk idi iki cihanda adın.
Bir ateşten siperdin İslam’a
Sönmeyen bir güneş gibi yaşadın.
Ey büyük ünlü milletim ileri!
Hasmına çiğnetme koş bu şanlı yeri!
Düşmanın bir cihansa dostun Hak
Hakkın elbette müstakil yaşamak.
Atıl, ez, vur, senindir istiklâl
Ebedî parlasın şu al bayrak…
Ey benim şanlı milletim ileri;
Ele çiğnetme koş bu ülkeleri!
Bursa Milletvekili Muhittin Baha Bey ‘ in İstiklal Marşı yarışmasına katıldığı şiir . Ancak daha sonra geri çekmiştir.
Uzun Cevap :
Bağımsızlık ve özgürlükle ilgili iki şiir
ÖZGÜRLÜK
Okul defterlerime
Sırama ağaçlara
Kumlar karlar üstüne
Yazarım adını
Okunmuş yapraklara
Bembeyaz sayfalara
Taş kan kağıt veya kül
Yazarım adını;
Yaldızlı tasvirlere
Toplara tüfeklere
Kralların tacına
Yazarım adını
Ormanlara ve çöle
Yuvalara çiğdeme
Çın çın çocuk sesime
Yazarım adını
En güzel gecelere
Günün ak ekmeğine
Nişanlı mevsimlere
Yazarım adını
Gök kırpıntılarına
Güneş küfü havuza
Ay dirisi göllere
Yazarım adını
Tarlalara ve ufka
Kuşların kanadına
Gölge değirmenine
Yazarım adını
Fecrin her soluğuna
Denize vapurlara
Azgın dağın üstüne
Yazarım adını
Bulutun yosununa
Kasırganın terine
Tatsız kaba yağmura
Yazarım adını
Parlayan şekillere
Renklerin çanlarına
Fizik gerçek üstüne
Yazarım adını
Uyanmış patikaya
Serilip giden yola
Hıncahınç meydanlara
Yazarım adını
Paul Eluard
—
Yıllarca altı cephede ateşle kanlara;
Türkün hilâl-ü dinine düşman olanlara;
Ceddin o; Yıldırım gibi saldın zaman zaman
Yüksek başın eğilmedi bir art cihanlara
Ey kahramanlar ordusu, ey yıldırım-şitâb.
Göster cihan-ı mağribe bir kanlı inkılâb
Ey mazi-i havârıkı bin destan olan;
Garbın zalâm-ı zulmüne yüz yıl kılınç salan
Arslan yürekli ordu; demir giy; silah kuşan!
Zira hududu kapladı ateşle kan, duman.
Ey kahramanlar ordusu, ey yıldırım-şitâb,
Göster cihan-ı mağribe bir şanlı inkılâb!
Arslan mücahid ordusu, ey haris-i sâlâh
Destinde seyf-i hak gibi pek şanlı bir silâh
Açtın sema-yi millete pür-nûr bir sabâh.
Atî bizim… bizim artık vatan, zafer, felah.
Ey kahramanlar ordusu; ey yıldırım-şitâb.
Göster cihan-ı mağribe bir şanlı inkılâb
Mehmed Muhsin
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 172 Cevapları
Ç. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde yer alan bir hak değildir?
A) Çalışma hakkı
B) Eğitim hakkı
C) Sağlık hakkı
D) Yaşama hakkı
2.Aşağıdakilerden hangisi okuldaki sorumluluklarımız arasında gösterilemez?
A) Okulu temiz tutmak.
B) Alışverişe yardım etmek.
C) Sınıf araç gereçlerini korumak.
D) Bayrak törenine katılmak.
3. Aşağıdakilerden hangisi sorumluluk sahibi bireylerin özelliklerinden biridir?
A) Dağınık ve düzensiz olurlar.
B) Güvenilmez olurlar.
C) Tembellik yaparlar.
D) Yardımlaşmayı severler.
4. Selin, Ahmet ve Kubilay’ın Sosyal Bilgiler dersinde aldıkları bir ödevi grup çalışmasıyla yapmaları gerekmiştir. Yaptıkları çalışma planına göre;
• Selin, ödev konusuyla ilgili kaynakları araştıracaktır.
• Ahmet, Selin’in ulaştığı bilgileri genelden özele doğru sıralayarak özetleyecektir.
• Kubilay ise Ahmet’in özetlediği bilgileri etkileşimli tahtada gösterebilecekleri biçimde sunum hâline getirecektir. Sonra ödevlerini arkadaşlarına sunacaklardır. Ödevin sunum günü geldiğinde Kubilay bir mazereti nedeniyle sunumu yapamadığını bildirmiştir. Selin ve Ahmet hemen bir sunum hazırlayarak Kubilay’ın yapması gereken işi yapmıştır. Kubilay derse son anda yetişmiş ve sunum başlamıştır. Kubilay aşağıdakilerden hangisini yaparsa hem eylemlerinin sorumluluğunu almış hem de arkadaşlarına yardımcı olmuş olur?
A) Arkadaşlarına teşekkür edip yerine geçerek.
B) Öğretmeninden özür dileyip sınıftan ayrılarak.
C) Sunumda daha fazla görev alıp arkadaşlarına yardım ederek.
D) Ödevi bireysel olarak yapıp sonra teslim edeceğini bildirerek.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 173 Cevapları
5. 4/B öğrencisi Selda, okulundaki bir etkinliğin duyurusunda şu ifadelerle karşılaşmıştır:
• Dekor ve kostümlerin sade ve doğal olmasına özen gösterilecektir.
• Doğa sevgisinin geliştirilmesi amaçlanacaktır.
Bu bilgiden hareketle Selda, okulundaki hangi etkinliğin duyurusuna bakıyor olabilir?
A) Kermes B) Film gösterimi
C) Konser D) Tiyatro
6. Yıldız Mahallesi çocukları oyun oynamak için parka gittiklerinde parkta iş makinelerini görmüşlerdir. Çalışanlara ne yaptıklarını sorduklarında parkın yıkılacağını öğrenmişlerdir. Bunu duyan çocuklar, parkın yıkılmaması için pankartlar hazırlayıp düşüncelerini ifade etmişlerdir. Çocuklar böyle davranarak aşağıda verilen haklardan hangisini savunmuşlardır?
A) Eğitim hakkı B) Oyun hakkı
C) Yaşama hakkı D) Sağlık hakkı
7. 4-C sınıfı öğrencilerinden Işın, Gamze ve Utku, 23 Nisan’da yaptıkları tiyatro gösterilerinde çok başarılı olmuşlardır. Herkes bu gösteriyi çok beğenmiştir. Sizce bu öğrenciler aşağıdaki topluluklardan hangisine katılarak tiyatro yeteneklerini geliştirebilirler?
A) Müzik kulübü B) Satranç kulübü
C) Drama kulübü D) Resim kulübü
8. I. Vatanına sahip çıkar.
II. Milletine sevgi duyar.
III. Hak ve özgürlüklerine sahip çıkar.
Özgürlüğüne önem veren bir birey yukarıdakilerden hangisine dikkat etmelidir?
A) I-II B) II-III
C) I-III D) I-II-III
9. Çocuk olarak haklarımızı bilmemizin önemi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Boş zamanlarımızı daha iyi değerlendirmek
B) Sosyal ve doğal çevremizi tanıyabilmek
C) Ailemize karşı sorumluluklarımızı bilmek
D) Gerektiği durumlarda haklarımızı talep etmek
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 174 Cevapları
Tutum Ölçeği
Soru : Aşağıdaki tutum ölçeğinde size uygun olan seçeneği işaretleyiniz.
Cevap :
Her insanın doğuştan devredilemez ve vazgeçilemez haklara sahip olduğunu düşünüyorum. 🙂
Evrensel barışın, toplumların uyum içinde çalışması ve gelişmesinin insan haklarına saygıyla olacağını biliyorum. 🙂
İnsan haklarının, her insanın bu haklara saygı göstermesiyle korunabileceğinin bilincindeyim. 🙂
İnsan hakları devletler tarafından korunmalı ve her devlet vatandaşına bu konuda güvence vermelidir. 🙂
Herkes insan haklarına saygı göstermek zorundadır. 🙂
Tüm insanlar özgür ve eşit doğmuştur. 🙂
İnsan haklarının geliştirilmesi için toplum ve devlet el ele çalışmalıdır. 🙂