4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık

4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürümüzün Ögeleri Metin Etkinlik Cevapları Sayfa 42, 43, 44, 45, 46, 47


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kültürümüzün Ögeleri Metin Etkinlik Cevapları


4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47


“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık”

Soru : Tarihî bir cami, köprü ya da bir okul neden kültürümüzün bir ögesi sayılmaktadır? Fikirlerinizi söyleyiniz.


Kısa Cevap : “Tarihî bir cami, köprü ya da bir okul neden kültürümüzün bir ögesi sayılmaktadır? Fikirlerinizi söyleyiniz.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Tarihi eserler yapıldığı dönemin tarihine, kültürünü ve anılarını yansıtırlar.

Bütün eserler tarihi barındırdığı için ve tarihler günümüze ışık tutarak birçok şeyin anlamını taşıdığı için çok değerlidir.

Tarihi aydınlatabilmek ve günümüzü Bu şekilde anlayabilmek tarihe tamamen ışık tutmaya Bu da eserlerin incelenerek o zamanın yaşayışını, anlayışını ve imkanlarını anlamaya bağlıdır.

Bu imkanları bize sunan ise tarihi eserlerdir.

Bu yüzden tarihi bir cami, köprü veya da bir okul kültürümüzü yansıttığı için kültürümüzün bir ögesi sayılır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 43 Cevapları


Soru : Selin ve Ömer’in hazırladığı tarihî yerler listesini inceleyiniz. Ardından siz de onlar gibi yakın çevrenizde (yakın çevrenizde yoksa ilinizde) yer alan tarihî yerlerin listesini çıkararak defterinize yazınız.


Kısa Cevap : “Selin ve Ömer’in hazırladığı tarihî yerler listesini inceleyiniz. Ardından siz de onlar gibi yakın çevrenizde (yakın çevrenizde yoksa ilinizde) yer alan tarihî yerlerin listesini çıkararak defterinize yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İzmir’ deki Tarihi Eserler

  1. Homeros Vadisi
  2. Karagöl Tabiat Parkı
  3. İzmir’in Plajları
  4. Alaçatı Çark Plajı
  5. Pissa Koyu
  6. Efes Antik Kent
  7. Agora
  8. Sığacık Kalesi
  9. Tarihi Kemeraltı Çarşısı
  10. Alsancak Kordonboyu
  11. Foça

İstanbul’ da ki Tarihi Eserler

  1. Ayasofya Camii
  2. Topkapı Sarayı
  3. Kapalı Çarşı (Grand Bazaar)
  4. Bozdoğan Su Kemeri
  5. Yerebatan Sarnıcı
  6. Çemberlitaş
  7. Galata Kulesi.
  8. Ahrida Sinagogu
  9. Rumeli Hisarı
  10. Yoros Kalesi
  11. Anadolu Hisarı
  12. Yedikule Zindanları
  13. Haydarpaşa Tren Garı
  14. Alman Çeşmesi
  15. Dolmabahçe Sarayı
  16. Aya Yorgi Manastırı
  17. Fener Rum Patrikhanesi
  18. Heybeliada Ruhban Okulu

Mardin‘ de ki Tarihi Eserler

  1. Dara Mezopotamya Harabeleri
  2. Mardin Ulu Camisi
  3.  Kasımiye Medresesi
  4. Zinciriye Medresesi
  5. Kana Cafe Shop. Tarihi Yerler
  6. Kırklar Kilisesi. Kiliseler ve Katedraller
  7. Mardin Kalesi. Kaleler
  8. Şehidiye Camisi

4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 44 Cevapları


Görüşme Tarihi: 17.01.2022

Görüşme Yeri: Jale’nin dedesinin evi

Jale: Dedeciğim, geçen gün bir konuşmamızda doğduğun günden beri bu evde yaşadığını söylemiştin. Sen doğduğunda burası nasıl bir yerdi? Nasıl bir yaşamınız vardı?

Dede: Ben bu evde doğmuşum. Küçükken burası bir köydü. Şimdiki gibi gelişmiş bir ilçe değildi. Köyde hayvancılık ve tarım yapılırdı. Ben sabahları ineklerin başına giderdim. Öğlen ise eve gelir, aşımı yerdim. Şimdiki gibi çeşit çeşit marketler o zaman tabii ki yoktu. Her şeyimizi kendimiz yapardık.

Bahçede yetiştirdiğimiz meyve ve sebzeleri, odun ateşinde pişirdiğimiz ekmeği yerdik. Köyde o zamanlar birkaç aile vardı. Şimdi ise “Nüfus on bini geçmiş.” diyorlar. Köyde okul yoktu. Şimdi ilçemizde bir Anadolu lisesi bile var. Okuma yazmayı askerdeyken öğrendim. Sevgili torunum, benim çocukluk dönemimde hava tertemizdi. Tamamen doğal ürünlerle beslenmekteydik. Çok iyi komşularımız vardı. Birbirimizle yardımlaşırdık. (…)


Soru : Jale ve dedesi arasındaki konuşma nasıl devam etmiş olabilir? Fikirlerinizi söyleyiniz.


Cevap :

Dede: şimdi ise eskisi gibi o samimiyeti ve içtenliği bulamıyorum. Bari siz bundan sonra gelecek nesiller olarak eski iştenliği ve samimiyeti toplumumuza yeniden kazandıran olur mu kızım?

Jale: Ben de bunun olmasını çok isterim dedeciğim dedi ve birbirine sarıldılar


Soru : Yakın çevrenizde yer alan farklı millî kültür ögelerine örnekler bularak bu örnekleri defterinize yazınız. Ardından yakın çevrenizdeki bir tarihî eseri görselleriyle birlikte tanıttığınız bir yerel tarih çalışması hazırlayınız. Çalışmanızı sınıfınızda sununuz.


Kısa Cevap : “Yakın çevrenizde yer alan farklı millî kültür ögelerine örnekler bularak bu örnekleri defterinize yazınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

İnönü Mağaraları – Ankara

Ankara İli, Güdül İlçesi, Kirmir Çayı kenarında bulunan bir tarihi güzelliktir. Bizanslılar döneminden kaldığı dşünülmektedir. Dağın içini oymakla yapılan bu mağaralarda, merdivenlerle yukarılara çıkılmaktadır. M.Ö. 8. yüzyılda Friglerin buraya hakim olduğu, Güdül’ün Romalılarca Hristiyanlığın yayılması döneminde kullandığı ve hac işareti simgelendiği görülmektedir.

Dara Antik Kenti – Mardin

Mardin’in 30 kilometre güneydoğusunda bulunan Oğuz Köyü’nde yer alır. Yukarı Mezopotamya’nın en önemli yerleşim yerlerindendir.

Doğu Roma İmparatorluğu’nun doğu sınırını Sasanilere karşı korumak için askeri amaçlı bir garnizon kenti olarak kurulmuştur.
Kaya içine oyulan yapılardan oluşur. Kent içinde kilise, saray, çarşı, zindan, tophane ve su bendi kalıntıları vardır. Geç Roma Dönemi’ne kadar dayanan mağara evlere rastlanmaktadır.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 45 Cevapları


ÖRNEK SÖZLÜ VE YEREL TARİH GÖRÜŞME FORMU

Görüşme Konusu: Erzurum ilimizin tarihi – Medreselerin
sözlü ve yerel tarih çalışması ile incelenmesi.
Görüşme Yeri: Erzurum
Görüşme Tarihi: 22.12.2021 Görüşme Saati: 14.30
Görüşülecek Kişi Bilgileri: Ahmet Soylu-Emekli Tarih Öğretmeni, Erzurum’da ikamet ediyor – 72 yaşında.
Sorular:

1. Çifte Minareli Medrese hakkında neler biliyorsunuz?

Çifte Minareli Medrese, Erzurum ilinin temel sembollerinden biridir. 13. yüzyılda Selçuklular tarafından yaptırılmıştır. Medresenin diğer adı Hatuniye Medresesidir.

2. Çifte Minareli Medrese ile ilgili çocukluk ya da gençlik döneminizden bir anınız var mı?

Çocukluk ve gençlik dönemimizde içini merak ettiğimiz bir yerdi burası. Ancak yapının zemininde kaymalar olduğu için içeri girmemiz uygun görülmemiştir. Medresenin ne demek olduğunu bilmiyorduk. Öğretmenimize sorduk diye hatırlıyorum. O da medreselerin bir tür yüksekokul ya da üniversite olarak düşünülebileceğini söylemişti.

3. Çifte Minareli Medrese ziyarete açıldığında bunun Erzurum ekonomisine katkısı ne oldu?

Medresedeki restorasyonlar tamamlandıktan sonra ziyarete açılması turistlerin dikkatini çekti. Binlerce turistin ziyaret ettiği önemli bir yer burası. Turistler sadece medreseyi ziyaret etmiyor, çevredeki farklı dükkânlara girip arada alışveriş yapabiliyorlar ya da buradaki otellerde kalabiliyorlar. Bunlar, Erzurum’un ekonomisine katkı sağlıyor.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 46 Cevapları


Soru : Aşağıdaki fotoğrafları inceleyiniz. Çevrenizde fotoğraftakilere benzer hangi kültürel ögeler olduğunu söyleyiniz. Bu ögelerin özelliklerini ve kullanım amaçlarını anlatınız.


“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık”

Cevap :

Çevremde fotoğraftakilere benzer yün çorap ve nakış örnekleri var. Ayrıca gittiğim bazı kına törenlerinde bu bindallı kıyafetini görmekteyim.


4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 47 Cevapları


Soru : Aşağıda Atatürk’ün millî kültür ile ilgili bir sözü verilmiştir. Atatürk’ün bu sözüyle ilgili fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

“Milletimizin dehasının gelişmesi ve bu sayede lâyık olduğu uygarlık düzeyine ulaşması, hiç kuşkusuz ki, yüksek meslekler sahiplerini yetiştirmekle ve millî kültürümüzü yüceltmekle mümkündür.” Mustafa Kemal ATATÜRK


Cevap :

Ben de atamız Mustafa Kemal Atatürk gibi düşünüyorum.

Ülkemizi iyi seviyeleri çıkarmak için meslek sahibi olmalı ve mesleğimizi en iyi şekilde yapmaya çalışmalıyız.

Özümüzü kaybetmemek ve dış ülkelerin kolayca bizi parçalamasına izin vermemek için Milli kültürümüzü yaşatmalı birlik ve beraberlik içerisinde yaşamalıyız.


Sonraki Konuya Hazırlık 


Soru : Aile bireylerinizin çocukluk dönemi hakkında onlarla bir görüşme yapınız. Görüşmeden elde ettiğiniz bilgileri yazarak sınıfınıza getiriniz. Yazılarınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.


Kısa Cevap : “Aile bireylerinizin çocukluk dönemi hakkında onlarla bir görüşme yapınız.” ile ilgili kısa cevabı için tıklayınız.

Uzun Cevap :

Babam ile çocukluk dönemi hakkında konuştum. Babam eskiden ailelerin nüfus bakımından daha kalabalık olduğunu, çoğu evde babanın annesinin ve babasının da  yaşadığını söyledi.

Okul dışında genelde sokakta oyunlar oynadıklarını, havanın daha temiz olduğunu ve hazır gıdaların bu kadar çok yaygın olmadığından bahsetti.

Teknolojinin çok fazla gelişmediğini ve ellerinde bulunan kısıtlı imkanlarla çok daha farklı bir mutluluk yaşadıklarından bahsetti.


“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 42-43-44-45-46-47 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.




 

Our Score