4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64 FERMAN Yayıncılık
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Değerlendirme Cevapları Sayfa 59, 60, 61, 62, 63, 64
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Kurtuluş Destanımız Metin Etkinlik Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64
A. Aşağıda verilen ifadelerden doğru olanların yanına (D), yanlış olanların yanına (Y) yazınız. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifadelerin doğrularını, altlarında verilen boşluklara yazınız.
Cevap :
1. Aile tarihi çalışması yaparken ulaştığımız fotoğraflar sözlü kaynaklardır. ( Y )
2. Geleneksel sanat ürünlerinin sergilendiği bir müze millî kültürümüzü yansıtan ögeler içerir. ( D )
3. Çuval yarışı, geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır. ( D )
4. Mustafa Kemal Paşa liderliğinde 23 Nisan 1920’de meclisimiz açılmıştır. ( D )
5. Büyüklerimizin oynadığı oyunların bir kısmı günümüzde de oynanmaktadır. ( D )
B. Aşağıda kutucuklar içerisinde verilen sözcüklerden uygun olanları cümlelerde boş bırakılan yerlere yazınız.
mendil kapmaca-yerel tarih-eşyalar-millî kültürümüzü-müzeler
Cevap :
1. Aile tarihi çalışmaları yaşanılan yerin tarihine odaklanarak biraz daha genişletildiğinde yerel tarih çalışmalarına dönüştürülebilir.
2. Osmanlı döneminden kalma tarihî bir köprü milli kültürümüzü yansıtan bir ögedir.
3. mendil kapmaca geleneksel çocuk oyunları arasında yer alır.
4. müzeler toplumsal hafızamızın ve millî kültürümüzün sergilendiği bilgi depolarıdır.
C. Aşağıda verilen soruların yanıtlarını defterinize yazınız.
1. Ailenizin soyadı nasıl belirlenmiştir? Bununla ilgili olarak aile büyüklerinizle bir görüşme gerçekleştiriniz. Görüşmede elde ettiğiniz bilgileri yazınız.
Kısa Cevap :
Aile soyadımız o zamanki aile büyüklerimizin toplanıp karar vermesi ile belirlenmiştir. Aile büyüklerimiz ortak bir karar almışlardır.
Uzun Cevap :
21 Haziran 1934’te çıkarılan Soyadı Kanunu ile her vatandaşınsoyadı taşıması zorunlu kılındı. Soyadların Türkçe olması gerekiyordu. Rütbe, memurluk, yabancı ırk ve millet adları ile ahlaka aykırı ve gülünç kelimelerin soyadı olarak kullanılması yasaktı.
1934 yılında çıkarılan diğer bir kanunla ; “Ağa, Hacı, Hafız, Hoca, Molla, Efendi, Paşa” gibi, eski unvanlar kaldırılmıştır.
Ailemizin soyadı o zamana uygun ve halk arasında bilinen lakapları ile belirlenmiştir. Aile büyüklerimiz kendileri için en uygun olduğunu düşündükleri soyadlarını tercih etmişlerdir.
2. Geleneksel çocuk oyunlarıyla günümüzde çocukların tercih ettiği bilgisayar oyunları arasında ne gibi farklılıklar vardır? Yazınız.
Kısa Cevap :
Geleneksel çocuk oyunlarıyla günümüzde çocukların tercih ettiği bilgisayar oyunları arasında büyük farklılıklar vardır. Geleneksel çocuk oyunları genelde sokakta ve hareket halinde oynanan oyunlardı. Ancak bilgisayar oyunları hareketsiz bir şekilde sadece ellerin hareketi ile oynanır.Bizimle beraber oynayan gerçek kişilere her zaman gerek yoktur.
Uzun Cevap :
Geleneksel çocuk oyunlarıyla günümüzde çocukların tercih ettiği bilgisayar oyunları arasında büyük değişiklikler ve dezavantajlar vardır.
Geleneksel çocuk oyunları olarak aklımıza ilk gelenler saklambaç, körebe, yakartop, istop, mendil kapmaca, köşe kapmaca gibi oyunlardır. Bunlar çocuğun mekan algısını geliştirirken bedenlerininde hareketle sağlıklı olmasını sağlar. Sokak oyunları zamanlama, hızlı düşünme, çabuk karar verme ve uygulama, ritim duygusu ve yön kavramlarını da beraberinde çocuğa kazandırır.
Çok fazla tv ve internet başında kalan ve bu şekilde büyüyen çocuklarda otistik hareketler gözlemlendiği , konuşma ve yürüme gibi hareketlerinde gerilik olduğu görülmüştür.
Oyunu kurallarıyla oynayan çocuk davranışlarının sonucuna katlanma, bazen rekabet, bazen empati geliştirme, konsantrasyon kazanma ve daha dikkatli olmalarını sağlar. Çocuk oyun ortamında arkadaş kazanır, duygular paylaşılır, kabul görür, beğeni alır, onaylanmazsa profilini düzenler.
Ayrıca sanal oyunların çocukların bağışıklığını düşürdüğü araştırma sonucunda elde edilmiştir. Çocuklar adrenalin salgıladıkları halde hareketsiz durmaları vücutlarına zarar vermektedir.
3. Millî Kültürümüzün temeli olan dilimiz Türkçenin gelişim dönemlerini genel ağdan araştırınız. Ulaştıklarınızı yazınız.
Kısa Cevap :
Türk Dilinin Tarihsel Dönemleri
1. Altay Dil Birliği Dönemi
2. İlk Türkçe Dönemi-Çuvaş-Türk Dil Birliği Dönemi
3. Ana Türkçe Dönemi (Proto-Türkçe)
4. Eski Türkçe Dönemi (6-10.yy.)
5. Orta Türkçe Dönemi (11-16. yy.)
6. Yeni Türkçe Dönemi (16. yy. ve sonrası)
7. Modern Türkçe dönemi (20. yy. ve sonrası)
Uzun Cevap :
Türk Dilinin Tarihsel Dönemleri
1. İlk Türkçe (Başlangıçtan Milat sıralarına kadar)
2. Ana Bulgarca ve Ana Türkçe dönemleri (1.-6. yy.)
3. Eki Türkçe ve Eski Bulgarca dönemleri (6.-11. yy.)
4. Orta Türkçe ve Orta Bulgarca dönemleri (11.-16. yy.)
5. Yeni Türkçe ve Çuvaşça dönemi (16. yüzyıl sonrası)
İlk izlerine Sümer kaynaklarında rastlanmıştır. 6 satırlık Çoyr yazıtı , Türkçenin tarihi bilinen en eski metnidir.
7-10. yüzyıllar arasında Göktürk harfleriyle yazılan bir yazılı dil olarak kullanılmıştır.
Köktürklerden sonra gelen Uygurlar, Göktürk, Uygur, Soğdak ve Brahmi alfabeleriyle eserler yazmışlardır.
13. ve 14. yüzyıllarda Türk yazı dili Harezm bölgesinde, Azerbaycan sahasında kullanılmıştır.
Kuzey ve Doğu Türklerinde Harezm Türkçesinin devamı olarak Çağatay Türkçesi 15. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar kullanılmıştır.
19. yüzyılın ortalarından 1930’lara kadar İlminski ve Ostroumov’un çalışmaları ile her Türk boyunun konuşma dilinin ayrı bir yazı dili haline getirilmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmaların neticesinde bugün yirmi farklı Türk yazı dili ortaya çıkmış durumdadır.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları
Ç. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruların doğru yanıtlarını işaretleyiniz.
1. Aşağıdakilerden hangisi aile tarihimizi oluştururken yararlanabileceğimiz eski eşyalar arasında yer almaz?
A) Siyah beyaz fotoğraflar B) Etkileşimli tahta
C) Şalvar ve bindallı gibi giysiler D) Mektuplar
2. Aşağıdakilerden hangisi geleneksel çocuk oyunları arasında gösterilemez?
A) Seksek oyunu B) Çinçan oyunu
C) Mendil kapmaca D) Tablet oyunu
3. Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Millî Mücadele ilk olarak düzenli ordu kurulduktan sonra başlamıştır.
B) Mustafa Kemal Paşa’ya gazi unvanı I. İnönü Savaşı’ndan sonra verilmiştir.
C) Millî Mücadele’nin kazanılmasında tüm milletimizin emeği vardır.
D) Sevr Antlaşması, Mondros Ateşkes Antlaşması’ndan önce imzalanmıştır.
4. I. Sakarya Meydan Savaşı
II. Cumhuriyet’in İlanı
III. Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması
Yukarıda verilen tarihsel olayların kronolojik olarak doğru sıralaması aşağıdakilerden hangisidir?
A) I, II, III B) II, I, III
C) III, I, II D) II, III, I
5. Buket, sosyal bilgiler dersi için aile tarihi çalışması yapacaktır. Bu çalışmayı yapmak için aşağıdaki yöntemlerden hangisini kullanması uygun olur?
A) Görüşmeler yapma B) Sınıf gazetesi oluşturma
C) Deneyler yapma D) Hikâye yazma
6. Millî Mücadele döneminde İzmir’de Yunan işgaline karşı bölgesel direnişin öncüsü olan kahramanımız kimdir?
A) Hasan Tahsin B) Tayyar Rahmiye Hanım
C) Şahin Bey D) Şerife Bacı
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları
7. Mehmetçik İlkokulu, millî kültürümüzü tanıtmak için bir sergi düzenlemek istemektedir. Bunun için öğrencilerden evlerindeki millî kültürü yansıtan ögeleri getirmeleri istenir. Sosyal Bilgiler öğretmeni Burcu öğretmen de bunu öğrencilerine iletir. Öğrencilerden;
– Asya → yöresel kıyafet,
– Cem → bakır cezve,
– Mehmet → akıllı saat,
– Fadime ise dokuma kilim getirmiştir.
Yukarıdaki öğrencilerden hangisi millî kültürü yansıtan ögeler konusunu anlamamıştır?
A) Asya B) Cem
C) Mehmet D) Fadime
8. Güneş Mahallesi’ndeki çocuklar parktaki oyuncaklarla oynamaktan sıkılmıştı. Farklı oyunlar oynamak istiyor ama bir türlü oyun bulamıyorlardı. Ayşe’nin aklına mahallenin büyükleri ile konuşmak geldi. Onlarla konuşup çocukluklarında hangi oyunları oynadıklarını öğrendiler. Sonra hep birlikte bu oyunları oynadılar.
Aşağıdaki oyunlardan hangisi çocukların mahallenin büyüklerinden öğrendiği oyunlar arasında yer almaz?
A) Yakan top B) Genel ağ oyunu
C) Çuval yarışı D) Mendil kapmaca
9. Yurdumuz düşmanların işgallerine uğramaya başlayınca başta Mustafa Kemal Paşa olmak üzere birçok vatansever buna karşı çıkmıştır. Mustafa Kemal Paşa’nın çağrısına uyarak vatanın kurtuluşu için emek veren ismi bilinen ve bilinmeyen milyonlarca kahramanımız vardır. Buna göre Millî Mücadele kahramanlarının ortak özellikleri hangileridir?
I. Sabırlı olmak
II. Azimli olmak
III. Çalışkan olmak
A) I-II B) II-III
C) I-III D) I-II-III
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları
10. Mustafa Kemal Atatürk’ün öncülüğünde başlayan Millî Mücadele’nin kazanılmasında yurdumuzun her yerinden destek olan kahramanlarımızın fedakârlıkları oldukça önemlidir. Yurdumuzu işgalden kurtarmak için bölgesel direnişi başlatan bu kahramanlardan biri de Trablusgarp’ta ve Balkan Savaşlarında bulunmuş, Birinci Dünya Savaşı’nda Çanakkale, Yemen ve Sina cephelerinde savaşarak subaylığa yükselmiştir. Son görevi Fransız işgalinde olan Antep’i savunmak olmuş, üç gün boyunca direndikten sonra şehit düşmüştür.
Bu metinde bahsedilen Millî Mücadele kahramanımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şahin Bey B) Hasan Tahsin
C) Yörük Ali Efe D) Ali Saip Bey
11. Millî kültürümüzü yansıtan ögelerin bir kısmı obje (çeşitli eşyalar, tarihsel kanıt ve belgeler gibi) bir kısmı ise birer yapıdır (köprü, devlet binaları vb.). Buna göre aşağıdakilerden hangisi millî kültürümüzü yansıtan bir objedir?
A) Safranbolu Evleri B) Çifte Minareli Medrese
C) Malabadi Köprüsü D) Avanos çömlek
12. Aile tarihi çalışmaları yapılırken dikkat edilmesi gerekenler arasında aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A) Görüşme yapılan kişilere yönlendirici sorular sorulmalıdır.
B) Aile tarihini yansıtan her öge ve bilgi değerlendirilmelidir.
C) Aile üyelerine geçmişteki davranışlarıyla ilgili eleştiri yapılmalıdır.
D) Aile tarihi araştırılırken yerel tarihe ilişkin ögeler göz ardı edilir.
13. Bu oyunda bir tane ebe olur. Ebe bir duvara ya da ağaca gözünü koluyla kapatarak başını yaslar. Oyuncular hep birlikte bir sayıya kadar sayar. Sayma işi bittikten sonra oyuncuları aramaya koyulur.
Yukarıda hakkında bazı bilgiler verilen geleneksel çocuk oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tombik B) Seksek
C) Kovalamaca D) Saklambaç
14. Aşağıdakilerden hangisi millî kültür ögelerimiz arasında gösterilemez?
A) Sanat ve edebiyat ürünlerimiz
B) Sosyal kurallar ve değerlerimiz
C) Geleneksel giyim ve modamız
D) Son teknolojik cihazlar
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları
D. Aşağıda verilen haritayı inceleyiniz. Haritada renklerle boş bırakılan yerlere cephelerin ismini yazınız. Genel ağdan ve öğretmeninizin önereceği kaynaklardan araştırma yaparak verilen soruları cevaplayınız.
Cevap :
Batı Cephesi
Savaşılan Devlet: Yunanistan
- Şehir: İzmir
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Hasan Tahsin - Şehir: Aydın
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: YÖRÜK ALİ EFE - Şehir: Eskişehir
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: İsmet İnönü - Şehir: Çanakkale
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Fevzi Çakmak - Şehir: İzmir
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Gördesli Makbule
Güney Cephesi: Fransa
- Şehir: Maraş
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Sütçü İmam, Senem Ayşe, Ali Sezai Efendi, Yörük Selim, Abdal Halil Ağa ve Zülkadiroğlu Süleyman Bey - Şehir: Antep
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Şahin Bey - Şehir: Urfa
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Nusret Bey, Ali Rıza Bey, Hacı Mustafa Efendi
Doğu Cephesi: Ermenistan
- Şehir: Erzurum ve Kars
Öne Çıkan Millî Kahramanlar: Kâzım Karabekir
4. Sınıf Sosyal Bilgiler FERMAN Yayıncılık Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları
D. Aşağıda verilen zihin haritasını uygun şekilde doldurarak bu ünitede öğrendiklerimizi gösterelim.
Cevap :
Aile tarihimdeki önemli olaylar
- Anne ve babamın evlenmesi
- Dedem ve ninemin vefatı
- Benim doğumum
- Kardeşimin doğumu
Ailemin çocukken oynadığı oyunlar
- Saklambaç
- Beş taş
- Al Satarım Bal Satarım
- Aç Kapıyı Bezirgan Başı
Çevremdeki millî kültür ögeleri
- Tarih
- Sanat
- Dil
- Din
Millî Mücadele kahramanları
- Sütçü İmam
- Şerife Bacı
- Fevzi Çakmak
- Yörük Ali Efe
“4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60-61-62-63-64 FERMAN Yayıncılık” konusunu videolu bir şekilde izleyebilir ve dinleyebilirsiniz.
https://youtu.be/gJfZG7A6nc8
3 sınıf sosyal bilgiler ders kitabımızda yer alan 2 ünite değerlendirme sorularının cevaplarını merak ediyorsanız öğretmeninizin verdiği ödevleri rahat bir şekilde yaparak ödevlerinizin doğru olduğunu kontrol etmek istiyorsanız ve sosyal bilgiler dersinde tarihimiz kültürel ve doğal güzelliklerimiz becerilerimiz yeteneklerimiz ahlakımız çevremizde olan bitenler hakkında birçok bilgi edinerek sosyal bilgiler dersinde başarılı bir öğrenci olmak istiyorsanız bu sayfadaki bilgi ve cevapları ziyaret ederek birçok ve bilgi ve cevabı hemen öğrenebilir derseniz de çalışkan bir öğrenci olarak derseniz de doğru bir şekilde tamamlayabilirsiniz derseniz için çok güzel bir kaynak olan Bu siteyi ziyaret ederek tüm ders kitaplarınızın cevaplarını hemen bulabilirsiniz.