4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60 Tuna Yayınları
İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı 2. Ünite Kültür ve Miras Neler Öğrendiniz Soru ve Cevapları Sayfa 59, 60
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı 2. Ünite Kültür ve Miras Neler Öğrendiniz Değerlendirme Soru ve Cevapları
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Kitabı Sayfa 59-60
A. Aşağıda ifadeleri kutucuklardaki sözcüklerden uygun olanlar ile tamamlayınız.
İstiklal Yolu Başkomutanlık millî egemenlik etnografya Antep Kahraman şanlı birleştirici
Cevap :
- Halk oyunları millî kültürümüzün bir parçasıdır.
- TBMM, Millî Mücadele’de gösterdiği kahramanlıklar nedeniyle Urfa ilimize Şanlı unvanını vermiştir.
- Mustafa Kemal Başkomutanlık Meydan Muharebesi’nin ardından ordumuza “Ordular! İlk hedefiniz Akdeniz’dir, ileri!” emrini vermiştir.
- Mustafa Kemal’in millî güçleri tek çatı altında toplaması onun Kahraman bir kişiliğe sahip olduğunu gösterir.
- Şahin Bey Antep savunması sırasında şehit düşmüş kahramanlarımızdan biridir.
- Millî kültürümüzü yansıtan maddî kültür ögeleri etnografya müzelerinde sergilenir.
- Millî Mücadele’de üzerinde silah ve cephanelerin taşındığı İnebolu’dan Ankara’ya uzanan yola İstiklal Yolu adı verilmiştir.
B. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanlara “Y” yazınız.
Cevap :
- ( Y ) 1. Gül yağı, Kahramanmaraş yöremize özgü ürünlerden biridir.
- ( D) 2. Aşık oyunu, günümüzde de yaygın biçimde devam eden çocuk oyunların- dandır.
- ( Y ) 3. Düğün geleneklerimiz hiçbir değişikliğe uğramadan günümüze kadar gelmiştir.
- ( D ) 4. Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu ve ilk cumhurbaşkanıdır.
- ( D ) 5. Saklambaç oyunu geçmişte karaguni adıyla anılmıştır.
- ( D ) 6. Dalye iki kişi arasında oynanan bir çocuk oyunudur.
- ( Y ) 7. Millî Mücadele’nin savaş dönemi Mudanya Ateşkes Antlaşması ile sonuçlanmıştır.
- ( Y ) 8. Evlerimizde kullandığımız elektrikli aletler millî kültür ögelerimizdendir.
- ( Y ) 9. Kuvayımilliye birlikleri Batı Cephesi’nde Fransızlara karşı savaşmışlardır.
- ( D ) 10. Fevzi Paşa, Millî Mücadele sırasında genelkurmay başkanlığı yapmış komutanlarımızdan biridir.
4. Sınıf Sosyal Bilgiler Tuna Matbaacılık Ders Kitabı Sayfa 60 Cevabı,
C. Aşağıda Millî Mücadele’mizle ilgili olaylardan bazıları ve bunların tarihleri karışık olarak verilmiştir. Her bir olayın başındaki kutucuğa ait olduğu tarihin numarasını yazınız.
Cevap :
Ç. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Aşağıdakilerden hangisi aile tarihi ile ilgili sözlü tarih çalışması sırasında sorulacak sorulardan birisi olamaz?
A) O dönemde ülkemizin nüfusu ne kadardı?
B) Dedemin mesleği ne idi?
C) Almanya’ya hangi yıl gitmiştiniz?
D) Nasıl bir evde oturuyordunuz?
2. Aşağıdakilerden hangisi Kurtuluş Savaşı’nda Batı Cephesi’nde faaliyet gösteren millî kahramanlarımızdan biridir?
A) Ali Saip Bey B) Şahin Bey C) Şerife Bacı D) Yörük Ali Efe
3. Mustafa Kemal’e kazandığı …………………………………Zaferi nedeniyle TBMM tarafından “mareşal” rütbesi ve “gazi” unvanı verilmiştir.
Verilen cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Çanakkale B) Dumlupınar C) Sakarya D) Trablusgarp
4. “Koyun, keçi ve danaların ön dizlerinde bulunan bir kemik ile oynanır. Bu oyunda yere çizilen bir daire içine kemikler dizilir ve oyuncular ellerindeki kemiklerle daire içindeki kemikleri dışarı çıkarmaya çalışır.”
Yukarıdaki sözlerinde Türklerin tarihte yaygın olarak oynadığı oyunlardan birini anlatmaktadır. Bu oyun hangisidir?
A) Aşık B) Dalye C) Saklambaç D) Topaç
D. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız.
Soru : Tarihî ve kültürel mirasın korunması için yapılması gerekenler neler olmalıdır?
Uzun Cevap :
Tarihi ve kültürel mirasın korunması bütün devletler açısından büyük önem taşımaktadır.
Geçmişte yaşanan olaylar günümüzde olan olayların bir nevi tekrarı sayılabilirler.
Yapılan anlaşmalar veya günümüzde olan olayların nedenini anlamak için tarihe başvurmak ve tarihten yararlanmak durumundayız.
Devletlerin iddia etmiş oldukları durumlar, suç duyuruları gibi bütün her şey tespit yönünden tarihi muhtaçtır ve tarih ve kültürel miraslar bu konuda bizlere yol göstericidir
Tarihi ve kültürel miraslar geçmiş zamanlarda yaşayan insanlar tarafından zaman içerisinde oluşturulmuş ögelerin hepsidir
Bu tarih ve kültürel miraslarımızı korumak için eğitim ve öğretimde bu eserlere yer verilmeli kültür ve turizm faaliyetleri canlandırılmaya çalışılmalıdır.
Kültür ve turizm faaliyetleri artırılmalı insanlar bu konuda bilinçlendirilmeli yasalar çıkartılmalı müzeler kurulmalı ve bununla ilgili belirli bütçeler ayrılmalıdır
Tarihi ve kültürel miras açısından önemli görülen yerler koruma altına alınmalı eğer deprem gibi herhangi bir sebepten dolayı zarar görmüşse yapılandırma çalışmaları yapılarak koruma altına alınmalıdır.
Soru : Millî Mücadele günlerinde yaşasaydınız vatanımızın kurtuluşu için hangi alanda neler yapmak isterdiniz? Neden?
Uzun Cevap :
Milli mücadele dönemi itilaf devletlerine karşı Türk halkının örgütlenerek topyekûn bir şekilde savaşması sonucu ortaya çıkmış olan bir dönemdir.
Milli mücadele dönemi Kurtuluş savaşı olarak da adlandırılmaktadır.
Milli mücadele döneminin temsilcilerinden bir tanesi şüphesiz ki kahraman Mustafa Kemal Atatürk ‘ tür.
Milli mücadele dönemi 19 Mayıs 1919 tarihinde Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması ile başladığı kabul edilen topyekûn bir mücadeledir.
Milli mücadele dönemi 1919-1922 tarihleri arasında büyük imkansızlıklara rağmen başarma, fedakarlık, vatan sevgisi, bağımsızlık gibi değerlerin ön plana çıktı büyük mücadele dönemleridir.
Milli mücadele milli sınırlarımızı korumak ve bağımsızlığımızı elde etmek için yapılmıştır.